wikun männänrenkaat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
flipper
Viestit: 34
Liittynyt: 14.10.2006 13:56
Paikkakunta: Pori

wikun männänrenkaat

Viesti Kirjoittaja flipper » 13.07.2015 19:09

Heips!

Eipäs laitettukaan venettä vesille. Kolmivuotinen projektini 6-metrisen puuveneen ja vanhan Wikke 6-8hv:n kanssa oli
vihdoin loppusuoralla, kun päätin vielä vähän revitellä konetta jahka sain jäähdytysvedet kiertämään. Aiemmin kone oli käynyt vain pieniä pätkiä mutta olinkin ihmetellyt sytytystulpan öljyisyyttä aina kun otin sen pois. Kone on kuitenkin aina käynyt hyvin ja lähtee ekalla käymään, tyhjäkäynti toimii jne. Magneetto huollettu, kannentiiviste uusittu, hyvät puristukset eikä muutenkaan kolise mikään paikka. Mutta nyt asiaan. Annoin koneen käydä n. 10 min mutta se alkoi ontumaan ja lopulta sammui. Tulppa taas öljyinen. Otin sylinterin kannen pois ja jopas, kansi oli männänkohdalta aivan öljyinen ja männän päällä oli öljylammikko.
Ei auttanut alkaa muu kuin purkamaan konetta. Männänrenkaat (4kpl)ja sylinteri näyttävät olevan hyvässä kunnossa eivätkä renkaat ole jumissa vaan liikkuvat vapaasti. Kahden renkaan katkokset ovat kuitenkin samassa kohdassa jos tämä voisi vaikuttaa asiaan. Mutta alimmassa urassa, jossa on ne muutamat pienet reiätkin ei ole mitään. Eikö siinä pitäisi olla se öljyrengas? Mikä neuvoksi.
Wickströmmi

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: wikun männänrenkaat

Viesti Kirjoittaja Lister » 14.07.2015 16:41

Kuinkahan Wikkesi käyttäytyy kun sitä aletaan kuormittaa? Ainakin maamoottoreissa Wickströn, Olympia, ym.. tulppa öljyyntyy hyvin herkästi ilman kuormitusta. Työkonetta pyöritettäessä tulppa pysyy kuivana ja puhtaana. Ilmeisesti kuormitettaessa männänpäällä oleva paine työntää öljyä takaisin kampikammioon. Varsinaisia öljyrenkaita ei ainakan vanhemmissa koneissa ole, vaan kaikki männänrenkaat on samanlaisia.
Sähkölaitteiden konservaattori

Vastaa Viestiin