Lasikuidusta ainesputkea

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja JussiK » 12.07.2015 16:49

Niksi pirkka esittelee, kyllä jostain löytyy tehdastekoisenakin, mutta kun ei löytynyt lähikaupoista ,niin tietenkin piti tehdä itse |+| .Nämä menee käyttöön paikassa jossa peräsimen kiinnitykset tulee läpipulteilla. olisipa
IMG_20150712_161433.jpg
aikoinaan pitänyt käyttää ko. tukiholkkeja kun kiinnitti kölirautaa kuidutetun veneen kölin alle. Sisimpänä "muotissa" on 10 mm kierre tanko ,ja tuo muovi päällä sisähalkaisijaksi tulee juuri 12mm pultille sopiva 13 mm.


https://picasaweb.google.com/1100417782 ... rHs0-fDsgE
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jussi K

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja palonte » 16.07.2015 15:06

Onko tossa ekassa kuvassa joku systeemi kankaan kastelemiseen?

Picasassa näkyy olevan kahvelikutterin projekti, jota aikanaaan itsekin seurasin. Viimeisin kuva kuitenkin 2008, olisko mahdollista saada päivitystietoa, vai onko mulla vaan mennyt jokin palstalla muualla käyty tarina ohi silmien?
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja JussiK » 16.07.2015 18:01

Ei sen kummempaa systeemiä kuin,n. puoli desiä sekoitettua epoksia ( polyesteri käy myös) ja muutaman kierroksen välein pensselillä rullaan ja kankaaseen märkää lisää. Oletin että epoksilla pätee sama sääntö kuin polyesterillä ,eli mitä suurempi lasipros, sen parempi. Jos jostain voi systeemiä kehua , niin muotin poistaminen on erittäin helppoa ,ihan käsipelillä onnistuu.

Ko. projektissa ei tosiaan ole juuri mitään uutta päivitettävää ollut , motivaation rahan ajan ,ja melkein kaiken mahdollisen puutteesta johtuen.
eli ei kuopattu ,mutta etenee etana vauhdilla, Tällä hetkellä työn alla peräsimen kiinnitys ,perälaakerin ,akselin jne, kiinnitystä ,toiveena päästä lähikuukausina moottoripedin tekoon.
Jussi K

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja Mile » 22.07.2015 23:35

Se menee niin että mitä enemmän lasikuitua on niin sitä lujempi lopputulos. Mutta epoksia tai mitä hartsia ikinä käyttääkään tulee olla niin paljon että kaikki kuitu on hartsin 100% ympäröimää - KUIVAKSI EI SAA JÄÄDÄ! Tuossa ei sitten huudettu lainkaan vaikka isoilla tulikin kirjoitettua, ihan hiljaa suu kiinni täällä naputellaan.,

Tässä menee usein puurot ja vellit sekaisin , nimittäin kun puhutaan lujuudesta joka mitataan voimaa per pinta-ala, eli N/mm^2 , eli MPa niin silloin suurin lujuus saavutetaan toki kun kuitua on maksimaalinen määrä, eli kaikki se minkä voi teoreettisesti saada kastumaan 100% hartsiin. Jos tuohon optimaaliseen laminaattiin sitten läträtään lisää hartsia, niin ei lopputulos kokonaisuutena heikkene, vaan laminaatista tulee vaan paksumpi kuin olisi tarpeen ; ja tästä ei ole muuta haittaa veneenrakennuksessa kuin että hartsia menee enemmän ja painoa tulee vähän enemmän.

Eli sama suunnilleen sama lujuus syntyy laminaattiin jos siinä on enemmän hartsia kuin tarpeen, kunhan käytetään sama määrä lasikuitua. Se vähänän paksumpi ja ainakin eppoksilla tehtynä - siis hartsirikkaampi laminaatti on itse asiassa hiukan lujempikin kuin ohuempi optimaalinen laminaatti, sillä epoksin omakin lujuus on melko hyvä.

- MiLe
Mile

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.07.2015 9:49

Kiitos Mile täsmennyksestä .Tässä ko tuubit menossa käyttöön.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jussi K

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja Mile » 23.07.2015 18:49

Tukevan näköisiä putkia ovat. Paljonko noissa oli seinässä paksuutta? Silmämääräisesti ainakin näyttävät vahvoilta.

Tästä oli kerran samasta aiheesta juttua, nimittäin tuosta laminaatin lujuudesta, ja tuntui kovasti olleen vallalla sellainen syvään iskostunut ajatus siitä että mitä kuivempi laminaatti , niin sitä lujempi, ja eihän se ihan niin mene kuitenkaan. Vähän samanlaista sekaannusta aiheuttaa putken lujuus vs. umpitangon lujuus, siitä kanssa elää tiukassa usko että saman mittainenkin putki olisi vahvempi kuin umpitanko - siis samalla ulkohalkaisijalla olevat..

Meinaan vaan että ainakin sen verran pitää olla hartsia aina matkassa ettei tule vesi läpi...

8}
Mile

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lasikuidusta ainesputkea

Viesti Kirjoittaja JussiK » 26.07.2015 15:10

n. 7 mm on noissa seinämä vahvuus, ja tukevammissa n. 9 mm. Itse ajattelen hartsin määrästä puhuttaessa ,että " mahdollisimman kuiva " =kuitenkin niin märkä ettei ole vaaraa että kuitua olisi tekeleessä kuivillaan.Jos oikein pilkkua viilataan niin jonkun mielestähän "mahdollisimman kuiva" on silloin kun ei hartsia ole ollenkaan ;-) Olisiko oikea termi " sopivan kuiva /märkä".

Olen kyllä myös usein kuullut että tietyn seinämävahvuuden omaava putki olisi tosiaan vahvempi ,kuin umpitanko ,ukohalkaisijan ollessa sama.
kyllähän ko. asiaan varmaan löytyy ihan faktatietoakin ettei tarvitse mutuilla ?.
Jussi K

Vastaa Viestiin