Potkurin laskenta asiaa....

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 08.07.2015 11:08

Tervehdys vaan kaikille!
OLen tässä itse yrittänyt laskeskella erilaisten netissä olevien firmojen laskureilla uutta potkuria omaan veneeseeni, kun ei tuo nykyinen potkuri tunnu vievän mihinkään.. Kyseisiä laskureita olen käynyt läpi mm. Vetus, Mikado, Michiganin sivuilta ja muita laskureita englantilaisten firmojen sivuilta, joita tuo kuuluisa Google löytää...
Olen ollut myös yhteydessä suomalaisiin firmoihin, jotka laskevat "ilmaiseksi" uuden potkurin. Mutta näiltä firmoilta en ole vastausta saanut tai jos olen niin ovat kyllä niin ristiriidassa sekä keskenään, että kaikkien muiden laskureiden kanssa.
Tässä vaiheessa täytynee kysyä, jospa joku täällä osaisi oikeasti auttaa.
Mitä olen huomannut noissa laskureissa, ilmeisesti veneen paino, potkurin luisto, ja tietenkin kierrokset vaikuttavat oleellisesti siihen minkä tuloksen saat. Tuntuu, että potkurin valinta on kompromissejä toisen perään...
Ettei kukaan pääse kyselemään tässä tietoa veneestäni;

Malli; Fiskari
Pituus; 9m
Leveys; 2.5m
Vesil.pit; 8,4m
Uppouma; 0.7m
Paino arvio; 1600kg

Moottori; Bukh DV20 (20hp)
Max.rpm; 3000
Todellinen hyötysuhde: 13,265Kw
Kytkin; BW-6
Välitys; eteen 2.5:1 taakse: 2.7:1
Paras vääntö ja hyötysuhde; 2600rpm
Akseli: 30mm
Potkuri kartio: Vakio 1:10
Potkuri: RH
Tällä hetkellä oleva potkuri: Mikado 17"x15" 3-lapainen "perus malli" peitto 55%
Huiput täydellä teholla: 7,7kt

Tarkoitukseni on löytää sopiva potkuri, jolla saavuttaisin matkavauhdin n.8,4kt 2600rpm tienoilla. Ongelmahan on se, että Bukh on tunnetusti "hidas" välityksiltään jolloin omien laskujeni mukaan koneen kiertäessä 2600rpm niin akseli pyörii vain 1040rpm. Monien laskureiden mukaan potkurin koko pitäisi olla tässävaiheessa jo 18", mutta mielestäni se on liikaa. On itsestään selvää että moottorille suurin koko on 17" millä se jaksaa vielä ottaa täydet 3000rpm.
Itse tahtoisin kuitenkin 16" potkurin jotta kuneeseen syntyvä rasitus ei tulisi liian suureksi.
Näyttää kuitenkin siltä, että mikäli haluan saavuttaa 8,4kt vauhdin 16" potkurilla 2600rpm kohdalla, tulisi nousua olla 18"-19"? (tämä siis usealla laskurilla)
Eli kaavojen mukaan pitää paikkansa, että 1" kokoa pienemmäksi on 1.5-2" nousua lisää?
Parhain laskurilla saama tulos on 16"x15" 4-lapainen potkuri 55% peitolla.
Mikä ero on esimerkiksi High skew potkureilla, joiden peitto on 72%? Onko hyötysuhde tarpeeksi kun kuitenkin kitka/veden vastus kasvaa huomattavasti? Ja vastaako high skew 16"x15" 3-lapainen 72% peitolla 17"x15" 3-lapaista 55% peitolla olevaa potkuria?

Joistakin liikkeistä minulle laskettii, että optimaalisin potkuri olisi 16"x12" 3-lapainen. Tämä sekoittaa minua vielä enemmän. Kun en ymmärrä miten voisi olla mahdollista, että vähentämällä nousua nopeus paranisi?
Ja toinen liike sanoi 17"x15" olevan oikea..
Osaisiko joku auttaa ja kertoa miten lasketaan tai mikä potkuri olisi veneeseeni hyvä, jotta 8,4kt matkavauhti saavutettaisiin 2600rpm kohdalla?
Viimeksi muokannut Edisan, 08.07.2015 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja matti » 08.07.2015 12:15

Jos laskin oikein, niin tuolla vesilinjapituudella runkoopeus on 7,1kn.
Joten haluamasi tulos 8,4kn vaatii ilmeisesti koneen vaihdon tehokkaammaksi 8o ?

Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 08.07.2015 15:49

Juu teoreettinen runkonopeus on siinä 7.3kt hujakoilla.
Mutta kyseisellä veneellä on menty 9.4kt. Ja entisen omistajan mukaan se on otettu tutkalla ja gpssällä.
Ilmeisesti silloin on ollut High Skew mallinen 16"x11" 3-lapainen. Mutta kyseinen potkuri on syöpynyt vanhuuttaan. Ja kuitenkin tuo nopeus jotenkin arveluttaa...
Tosin eräässä veneliikkeessä kyllä sanoivat, että 16"x12" olisi optimaalisin ja että ilmeisesti sillä pitäisi mennä...
Vene on ollut myös vuonna -60 kilpailu käytössä merisuunnistuksessa ja silloin marssivauhti oli n.15kt. Kone oli kyllä tehokkaampi Universalin bensakone.
Tosin olet oikeassa tuon koneen suhteenkin vaihtaa se ehkä pitäisi. Mutta laskujen mukaan teoreettiseen runkonopeuteen pääsee jo 7hp voiman siirrolla.
Tämän mukaan 70% konetehoa pitäisi riittää n.8.4kt marssivauhtiin.
Silloin runkonopeus on ylitetty sen salliman määrän. Tuolla 7.7kt vauhdilla perä ei laske yhtään.
Sellainenkin vaihtoehto tietenkin on olemassa että tuo nykyinen potkuri on susi. Koska se on ollut varapotkurina ja ilmeisesti joku halpa "ylijäämä" potkuri ollut ostettaessa.
Mutta mikä potkuri pitäisi valita?
Laskureiden mukaan ehkä 16"x18" 3-lapainen tai 16"x15" 4-lapainen?
Mutta mene ja tiedä. Toivottavasti jostakin saisi tietää lisää noista potkureiden ihmeellisestä maailmasta..

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.07.2015 15:34

Moi.

Sun kannattais ehkä lukaista David Gerr Propeller handbook. Se on koko kirja juuri näitä potkuriasioita, on kaavoja ja taulukoita erilaisille veneille. Kirja löytyy ainakin Turun ammattikorkeakoulun kirjastosta, joten jos et asu lähellä, niin oma lähikirjastosi toimittaa sen sulle kaukolainaan. Netistä löytyy otteita skannnattuna, mutta koko kirja on ihan lukemisenarvoinen.

Mietin kans oman fiskarin kulkua koko viime kesän ja talven, kun puuttui vauhdista solmu tai pari. Juttu ratkesi, kun tajusin koneen käyvän vajaalla teholla liian tukkoisen polttoainesysteemin vuoksi. Jutun sotki totaalisesti Biltemasta hakemani kierroslukumittari, joka näytti koneen käyvän lähes 4000 RPM, vaikka oikeasti mentiin noin 2700... Lyhensin ja oioin bensaletkut, ja jo alkoi vene kulkea. Chouanissa on aikoinaan ollut varhainen Volvo B16, jonka noin 25 hp tehoilla on päästy noin kahdeksan solmua. Nykyään B18 pitäisi antaa vähintään noin 45 hepoa, jos kierrokset vain saa riittävän ylös..

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.07.2015 15:56

Lisäys vielä..

Kaivelin vähän lokirjaa, niin tässä olisi sulle taulukko viimekesänä mittailemistani nopeus / potkurin rpm:

320 RPM = 2,2 kn
708 = 5
695 = 5,6
928 = 6,5
958 = 6,5
1136 = 7
1203 RPM = 7,1 kn

Elikkäs m/b Chouan on 8,9m pitkä, 2,6m leveä ja paino on arvioitu olevan noin 2 tonnia. Potkuri on 16X13" RH. Kytkin on BW7, jossa on muistaakseni noin 2,5 välitys.

Kuvassa alempi, maissa oleva vene.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja matti » 10.07.2015 12:45

Saattapihan se kulkeakkin sen halutun, koska on uppoumaveneitä mallista riippuen, jotka kulkevat oikeastaan "enempi kuin pitäisi".

Joutessaan laskeskelin noita luistoja, jos oikein; Chouan, 5kn/potkurin kulkema matka 6,8mpk, 7,1/ potkuri 11,7, luistaa ja luisto lisääntyy odotetusti

Edisanin vene; max 7,7kn/ potkurin matka 14,8mpk=luistoa melkein 100%! tietysti oletusarvona on, että kone kiertää täydet 3000rpm!!!, kiertääkö, onko kierroslukumittaria, pitääkö se paikkansa, jos kiertää, niin potkuri on vähintäänkin "epäsopiva"
Jos koneen max rpm on oletusta, niin ekana kannattaisi mitata.

Kokemusta tuosta puuttuvista yläpään kierroksista; Mary II:n Nissan ei oikein jaksanut, syy löytyi syöttöpumpun alta tuloputken banjoliittimessä oleva pikkuinen sihti oli tukossa(parikymmentä vuotta auton nokalla), rpm ei paljoa lisääntynyt, mutta liukuunlähtö parani oleelllisesti

Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 10.07.2015 21:14

Kiitos kaikille!
Hienoa kun löytyy asiantuntevaa porukkaa!
Kyllä kone ottaa täydet 3000rpm tuolla 17"x15" potkurilla ja jaksaa pyörittää..
Potkuri on epäsopiva se on varma se. Kierrokset kyllä akselillakin lisääntyy 2000rpm jälkeen mutta mitään ei vauhdin suhteen pahemmin kyllä tapahdu..
Tuota luistoa olen kyllä itsekkin epäillyt. Jotakin siinä tapahtuu kovemmilla kierroksilla..
Löysin yhden otteen netistä missä Bukh itse valmistajana antaa peruspotkurin arvoksi 16"x11-16"x13" 3-lapaisen. Voisiko olla mahdollista että vaikka kone onkin "hidas" välityksiltään niin se silti tuuppaisi enemmän pienemmällä nousulla?
Entinen omistaja tosiaan sanoo, että vanhalla potkurilla 16"x11" on ottanut hiput 9.4kt täydellä teholla. Ehkä täytyy senverran satsata, että ostan ja kokeilen 16"x12" 3-lapaista potkuria.
Ja luulen että veneeni malli on sellainen että se todella kulkee reippaasti yli teoreettisen runkonopeuden. Runko on todella syvä ja kapea kölinen.
On nimittäin joskus ollu Universalin 115hp bensakone kiinni vuonna -60-> silloin oli merisuunnistuksessa kilpailemassa. On yksi vanha lehtileikekkin missä on kuva menosta... Matka vauhtina ollut 15kt! :)
Kyllä luulisi että oikealla potkurilla solmun kaksi saisi lisää vauhtia.
Tässä muutama kuva perästä... Kuvassa kiinni vanha potkuri 16"x11"
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.07.2015 5:57

Moi.

Jotenkin tuntuu, että olisko sulla kumminkin liian iso potkuri.. Jos aiemmin on toiminut 16x11'? Chouanissa on 16x13 ja ainakin teoriassa tehokkaampi kone. Mun kuvassa ylempi, mustavalkoinen kuva on saman veistäjän Valter Sundqvistin tekemä. Se kulki runkonopeuden aikoinaan ensin Wickström W2:lla (11hp) ja myöhemmin W3:lla (17hp). W3 potkuri oli tiettävästi 13x9", akselikierrosten ollessa max 1700 rpm. Koneenvaihto oli kuulemma tuonut 0,5 solmua lisää, ja suuremman peräaallon. Veneet ovat kuvassa suunnilleen samassa mittakaavassa, ja asteikosta näkyy pituus metreinä.

Arvaan, että sun 17x15 olisi Chouaniin liian iso potkuri, ja siksi jatkoarvaan, että 20hp Bukhille se on myös liian iso. Millä mittasit kierrokset? Laskuri kampiakselin päästä on mun suosikki. Taikka sitten ongelma on nimenomaan luisto, eli kai sama kuin liikaa nousua, potkuri vain sotkee vettä, tavallaan.

Jos sulla on lähistöllä venetelakoita ym, niin kysele jos jollain olisi kokeiltavaksi pinempi potkuri. Aika kolhuinenkin kelpaa nyt selvittämään sun jutun. Toi sun telakka näyttää aika lupaavalta :)

Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 11.07.2015 9:54

Joo luulen kyllä, että tuo 17" potkuri on jollaintavalla liian iso. Ja jostain syystä aiheuttaa luistoa pahuksen paljon kun kierroksia lisää.. Koska 1500rpm kohdalla alkaa olemaan jo 6.5-7.0kt. Ja loput on sitten vain rundia. Bukhin omalla rundari mittarilla mittasin. Mutta täytyy jostakin löytää jokin laser mittauslaite vielä varmistamaan. Biltemassa näyttäisi olevan joku sellainen 40e. Onko kokemusta? Voiko siihen laitteeseen luottaa?
Ei viittisi mitään kallista laitetta ostaa muutaman mittauksen takia.
Joo teoreettiseen runkonopeuteen 7.2kt pitäisi laskujen mukaan päästä jo alle 12Hp. Ja Bukhissa 12.8Hp on 2000rpm kohdalla. Vaikka onhan tuo kone vähän liian "pieni" veneeseeni teholtaan.
Täytyy etsiä jostakin 16"x11"-13" potkuri ja kokeilla. Pahuksen työlästä tuo potkureiden vaihtaminen edestakaisin, mutta ei kai sille voi mitään. Vanhanajan rampille peruutus ja sitärataa.. :)
Jos joltakin löytyy 16"x11"-13" 3-lapainen potkuri 30mm akselille 1:10 kartiolla niin tänne vain! Ostan tai lainaan maksua vastaan.
Kiitos kaikille komentoineille!

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.07.2015 0:18

Kierrosluvun voi auttavasti mitata myös digikameralla yms kuvaamalla videota. Netistä köytyy ääniohjelmia, millä voi tutkia ääniraitaa käyränä, jolloin voi mitata huippujen, eli sytytyshetkien aikaeron. Wickströmistä, yksisylinterisestä sai näin kierrokset yllättävän tarkkaan. Siis jonkun sadan tarkkuudella ainakin. Nykyään käytän mekaanista laskuria, joka painetaan suoraan kampiakselin päähän, mittaan sillä 15 sekunnin kierrokset. Varmaan ne bilteman laserit on ihan okei myös. Ja voihan sun mittari oikeinkin näyttää.

Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 16.07.2015 20:57

Jaahas...
Homma rupeaa pikkuhiljaa selviämään.
Sain tänään vaihdettua kokeiluun 16"x11" 3-lapaisen potkurin. Huiput oli 7.5kt 3000rpm. Työntöä oli huomattavasti paremmin ja luisto selvästi hävisi.
Pitoa saisi olla kyllä selvästi vähän lisää eli nousua siis..
Nopeudet ovat lähes samat joka kierrosalueella kuin kiinni olleella 17"x15" potkurilla..
Heittoa oli ainoastaan hitaammilla kikoilla mutta kutakuinkin pysyttiin kuitenkin marginaalissa 0,3kt vähemmän vauhtia...
Eli tästä voimme kyllä todeta, että tuo Mikadon 17"x15" "Ylijäämä potkuri" on täysi susi.
Nyt täytynee saada jostakin 16"x13"-16"x15" potkuri niin luulempa että ollaan aika lähellä optimaalista potkuria, jolla 8kt vauhti saavutetaan..
Sattuuko kenelläkään olemaan varastossa ylimääräistä?


Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 17.07.2015 18:35

Kuinka sattuikaan!
Tuhannetkiitokset!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.07.2015 18:39

Moro

Eikös tuo ilmoituksen potkuri ole vasuri?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Edisan
Viestit: 38
Liittynyt: 08.07.2015 10:05

Re: Potkurin laskenta asiaa....

Viesti Kirjoittaja Edisan » 17.07.2015 18:40

Ei kun RH eli juuriki oikea. ainakin siinä lukee 16"x13.5" R ja kuvasta päätellen on mutteri puoli ylöspäin eli oikeakätinen.

Vastaa Viestiin