Vesisuihku

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23.03.2004 18:39
Paikkakunta: Kuopio

Vesisuihku

Viesti Kirjoittaja Tommi » 23.03.2005 20:00

Tässä iski mieleen sellainen ajatus tuosta vesisuihkusta perinteisen potkurin tilalla. Koska tuota juttua runkonopeudesta kirjoittaessa tuli mieleen potkurin "lipsuminen" sivuille, mutta koska vesisuihku suunnataan tarkasti taaksepäin niin lipsuminen on täysin olematonta vai onko ?

kuitenkin mikäli lipsumista ei esiinny, niin paljon pienemmillä kierroksilla saavutettaisiin sama työntövoima ja näin veneen kulutus pienenemään huomattavasti. Onko teillä kenelläkään kokemuksia kyseisestä laitteesta, haittapuolista ja eduista ?


http://homepages.paradise.net.nz/hawkin ... etboat.htm

tuossa tuollanen pikkunen kevennys :D voiskohan tuo tehä mullekkii tuollasen vähä suuremmassa koossa.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 23.03.2005 21:36

http://www.e-alicia.net/vene.html tossa veneessä on itse tehty vesisuihku. Ja kyllä tuntuu pelaavan hyvin! Samalta mieheltä varmaankin saa udeltua suihkun etuja ja haittoja.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

luistoa ja hyötysuhdetta jne

Viesti Kirjoittaja Mile » 24.03.2005 11:34

No ensinnäkin luisto ja hyötysuhde ovat kaksi eri asiaa . Hyötysuhde mittaa paljonko rahalla ostetusta tehosta saadaan tyontövoimaa , kun taas luisto potkurin teoreettisen etenemän suhdetta veneen nopeuteen ja pitää sisällään vanavesi-ilmiöstä johtuvan luiston + potkurivirran suhteen veneen nopeuteen.

Jotta siipi, tai potkurin lapa voisi kehittää työntövoimaa, sillä täytyy olla jonkinlainen kohtauskulma virtavaan väliaineeseen , tämä on se luiston osuus joka on teoreettisen nousun ( etenemän) ja potkurivirran nopeuden erotus - ja juuri tämä tarvitaan jotta mitään työntövoimaa voisi syntyä.
Siitten toinen luiston osuus syntyy siitä, että alus vetää mukanaan vettä rungon vastuksen aiheuttamana , vanavesi-ilmiö - tästä aiheutuu että potkuri ei välttämättä saa nieltäväkseen "tuoretta" paikallaan seisovaa vettä , vaan veneen mukana eteenpäin virtaavaa vettä , jolloin potkurin kohtaaman vesivirran nopeus on pienempi kuin veneen etenemisnopeus - tämä taas on suoraa hukkaa, joka johtuu rungon vastuksesta ja potkurin sijoituksesta , köli ja ½-tunneliratkaisut huonontavat tilannetta tässä suhteessa! Lopullinen mitattava luisto koostuu siis näistä kahdesta luiston osasta.

Potkurin tai minkä tahansa ( myös vesisuihku) synnyttämä työntövoima on taas suoraan sidoksessa siihen nopeuseroon jonka propulsiolaite vesivirtaan synnyttää , siis suihkun nopeuteen verrattuna veneen nopeuteen , työntövoiman suuruus on massavirta (kg/s) x suihkun nopeus ( m/s) , - ja tätä tarvitaan veneen liikuttamiseksi.

Työntövoiman ottama teho taas on (suihku)virtauksen nopeus x työntövoima , jolloin hyötusuhde on suihkun teho/koneen akseliteho,
ja on potkurilla yleensä parhaimmillaan 0.5-0.7 .
Sitten kun paketti asennetaan veneeseen tulee mukaan edellä seposteltu rungon vastus ja vanavesi-ilmiö joihin tehoa hukkuu lisää , lopullisen hyötuhteen jäädessä sitä alhaisemmaksi mitä huonompi rungon muoto ja mitä raskaammin paatti ui.

Eli huonoa runkoa ei saa kulkemaan hyvällä hyötuhteella millään ilveellä., paitsi hyvin hiljaa jolloin vastukset jäävät pieniksi!

No sitten kun verrataan potkuria ja vesisuihkua , niin kumpikin systeemi sisältää häviöitä , potkurin hyötysuhde, vetolaitteen vastus jne. ja vesisuihkun osalta putkistohäviötä , mutkan häviö, staattorin vastus ja jopa maan vetovoiman aiheuttama häviö koska vesi joudutaan yleensä pumppaamaan veneen alta korkeammalla olevalle suuttimelle .
Johtuen tuosta imemisestä alhaalta ylös ja imuaukon vastuksesta on vesisuihkun hyötysuhde alhaisimmillaan hitaissa nopeuksissa , ja paranee nopeuden kasvaessa tiettyyn rajaan saakka.
Vesisuihkuja käytetäänkin aina 70 solmun nopeuksiin saakka , kun taas potkurilla voidaan parhaimmissa tapauksissa ajaa pitkälti yli 100 solmua
Potkuri voittaa vesisuihkun myös hitaissa nopeuksissa jolloin suurella potkurilla voidaan aikaansaada hyvin suuria työntövoimia hyvällä hyötysuhteella.
Mutta yllä oleva on vain harrastuksen ohessa itse opiskeltua , ammattilaiset vastatkoon paremmin, tai katsokaa itse kirjallisuudesta.

Älköön kukaan mieltään pahoittako vaikka potkuri onkin usein hyötysuhteeltaan vesisuihkua parempi vaihtoehto - suihkulla on sitten ihan omat etunsa!
Mile

Vastaa Viestiin