Lug rig

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Lug rig

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 30.05.2015 21:43

Terve. voisko joku kääntää mull emikä on Lug rig suomeksi. Esim jos googlaa balanced lug rig niin saa kuvia aiheesta. Eikö nuita ole suomessa koskaan käytetty vai miksei sille löydy sanaa tai infoa? kiinostaisi tuollaisen rakentelu

Mmilken
Viestit: 6
Liittynyt: 07.01.2015 22:05

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Mmilken » 01.06.2015 22:05

Voipi olla, ettei sille kunnon suomenkielistä nimeä löydykään. Rikityyppi oli yleinen lähinnä Englannin, Skotlannin ja Koillis-Ranskan kalastusaluksissa. Jos tuo "puomi" olisi pidempi (ja jyrkemmässä kulmassa), puhuttaisiin usein latinalaispurjeesta.

Northling
Viestit: 2652
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.06.2015 22:48

Moro

Eiköhän se olisi suomeksi Loggerttipurje.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 02.06.2015 17:34

Hei, kiitti :)

teen pöytälaatikko suunnitelmia mahd simppelistä(helppokäyttöisestä) matkaveneestä rakentaa. jos vaikka päätyis maailmalle soolopurjehtimaan.
Onkohan sille jotain muita kuin tehokkuussyitä miksei nuita niin kauhbeesti näe isommissa matkaveneissä?

Northling
Viestit: 2652
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2015 18:02

Moro

Ehkä se on yksinkertaisempi ja halvempi tehdä kun ei tarvita purjeuraa ja ratsastajia yms säätöjä.
Mutta varmasti aika paljon hankalampi käyttää ja hallita, varsinkin kryssiessä.
Nykynen Bermudatakila on tehokkuutensa, helppokäyttöisyytensä ja hallittavuutensa takia niin suosittu.
Juuri noi säätämahdollisuudet tekeen bermudasta niin tehokkaan ja monikäyttöisen.

Paljon on vanhoja rikityyppejä, jotka ovat jääneet pois käytöstä juuri, koska uudet keksinnöt ovat yksinkertaisesti niin paljon parempia.
Kahveliriki on hienon näköinen, mutta kuten eräs kollega, jolla sellainen on, sanoi että ei sitä viitsi kovin usein edes käyttää, kun on niin työläs ja hankala. Eli menee helposti koneella ajoksi. Muutaman tunnin purjehduksen takia ei kannata kuluttaa paria tuntia kerraston nostamiesksi ja purjehduskuntoon saattamiseksi.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mmilken
Viestit: 6
Liittynyt: 07.01.2015 22:05

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Mmilken » 02.06.2015 20:00

Nortti kirjoittaa kyllä asiaa. Vaikka omaan paattiin tuleekin varppaiso puomilla, se tylsä ja tavallinen bermudariki on kyllä erittäin huoleton matkaveneessä. Etenkin yksinpurjehdittaessa fokka ja helposti reivattava ja mielellään hyvin säädettävä iso on erinomainen vaihtoehto. Tehoa on helppo säätää, riki on yksinkertainen ja helppo korjata!

matti
Viestit: 1915
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja matti » 02.06.2015 20:31

Northling kirjoitti:Moro


Paljon on vanhoja rikityyppejä, jotka ovat jääneet pois käytöstä juuri, koska uudet keksinnöt ovat yksinkertaisesti niin paljon parempia.
Kahverikikin on hienon näköinen, mutta kuten eräs kollega, jolla sellainen on, sanoi että ei sitä viitsi kovin usein edes käyttää, kun on niin työläs ja hankala. Eli menee helposti koneella ajoksi. Muutaman tunnin purjehduksen takia ei kannata kuluttaa paria tuntia kerraston nostamiesksi ja purjehduskuntoon saattamiseksi.

Nortti
Tuosta voisin olla näkemäni perusteella olla eri mieltä!
Kun olen purjehtinut kahvelikutterilla sivutuuleen, niin vastaan on tullut koneella ajaen bermudatakiloituja veneitä rullagenuoineen,sivuaallokossa masto eestakasin heiluen????, joissakin ollut isopurjekin rullalla maston sisällä(kulma näkyvissä). Ei voi olla ainakaan käytön vaikeus syynä koneajoon.
Viime syyskuussakin tuli mieleen, että olisin kysynyt jos olisin voinut vastaantulevassa veneessä spreyhoodin alla niskat jäpässä istuvalta rouvalta, etteikö olis mukavampaa istua 15 astetta kallistuneessa vakaasti kulkevassa veneessä jonka nopeus todennäköisesti olisi n solmun enemmän eli lähes tuntia aiemmin Kotkassa (tulivat vastaan Pienen Pisin päässä)kuin koneella ajaen ja vene eestakas heiluen, jos vaan olisi viitsitty päästää rullagenua auki (ja samalla sääästetty polttoainetta.
Tässäkin topikissa on valintaperusteena käytön helppous, mutta ilmeisesti koneen pörinä viehättää toisia kuitenkin niin kovin. :-) :-)

Pitää katsoa kellosta seur. kerran kuinka kauan vie purjehdukseen lähtö, päivällä kävin tankkaamassa Klamilassa, menin purjein ja tulin puolen matkaa, kunnes tuuli loppui.
Mututuntumalla mennee kun on yksin, siitä kun on jollalla veneen vieressä, purjeet nostettu, jolla poijussa ja vene irti, n. vartti, jos kavereita niin kauemmin.
Matti

Northling
Viestit: 2652
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2015 20:59

Moro Matti

No on Purjehtijoita ja "Purjehtijoita".
Mulla menee ison nostamiseen ehkä puoliminuutta ja Genoa aukee rullasta n 5:ssä sekunnissa ja silti joskus laiskottaa seilata. Mutta pakkaamiseen meneekin sitten enempi aikaa.
Ite ehkä seilaisin enemmänkin, mutta parempi puolisko joka hoitaa enempi noita pentryn ym. logistiikkaa vaatii välillä suorassa kulkemista, vaikka kipparia kuinka purjehdituttaisi.

Monella alottelevalla purjehtijalla on kynnystä avata seilejä, koska ei ole kokemusta hoitaa sekä navigointia ja purjehtimista samanaikaisesti. Kova tuuli ja kallistuskin pelottaa monia alottelevia. Tuuli voi olla arvaamattomampi kuin moottorilla paukukuttaminen ja kun on puurissa lapsia ja/tai koiria niin kaikkien näiden hyvinvointi ja tyytyväisenä pitäminen asettaa omat haasteensa. Olen jopa kuullut syyksi konettamiseen sen että ei voinut seilata kun ei olisvoinut ajaa väylää myöten suoraan viivalla... Avomerellä?

Itehän olen sitä mieltä että purjeilla toki aina mennään mukavammin kuin koneella mutta samaa mieltä ei ole kaikki!
Kaikki ovat joskus olleet vasta-alkajia ja alottelijoitakin on monenlaisia arempia ja rohkeampia.

Mut siinä kaverin kaffelissa on systeemit sellaset aika vanhanaikaset ja monimutkaiset. Siinä menee alottelevalta käyttäjältä kyllä aikaa ihan tosissaan. Kolme keulapurjetta (jaagari, ulkoklyyvar, sisäklyyvari) ja Iso ja topseili, Puiset blokit ja tervatut hamppuköydet eivät myöskään nopeuta toimintaa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ambrosio
Viestit: 285
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 03.06.2015 14:41

Junk -riki eli kiinalainen laskosverhon näköinen on matkapurjehtioiden suosiossa kuulemma juuri helppokäyttöisyyden vuoksi. Ei kokemusta mutta voin kuvitella esim reivaamisen olevan mukavaa ...

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 04.06.2015 9:46

hyviä pointteja tulee suuntaan ja toiseen täys aloittelijalle. Mua tosiaan kiinnsotaa tuo veneen rakentelu ja suunnittelu myös.
Tietäiskö joku millä kaavoilla tai ohjelmilla jotain purjepinta-aloja ois hyvä laskeskella? (tosiaan ihan pöytälaatikkohommia vielä ellen jotain optaria saa opiskelijabudjetilla hommattau sitten... )

Mmilken
Viestit: 6
Liittynyt: 07.01.2015 22:05

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Mmilken » 04.06.2015 20:22

Purjeiden suunnitteluun tuo Sailcut on ihan toimiva peli ( http://www.sailcut.com ). Mitä muuten purjeiden piirtoon tulee, kannattaa surffailla netissä ja ettiä veneiden piirrustusten kuvia. Kun löytää sellaiset, missä on rikin piirrustukset mukana, niin voi vähän hahmotella missä niiden center of effort on ja sitten vaikka ruutupaperilla voi piirrustella erilaisia rikejä tuohon runkoon. Center of effortin hahmottamisesta löytyykin netistä helposti tietoa.

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 18.06.2015 20:19

VAu. kiitos näistä vastauksista.

Nyt olen myös etsimässä asiallisia rakennuspiirustuksia Perinnevene tyylisistä paateista. Eli joku wanhahtava pimilauta puu purjes laite. Tästä haaveilen suunnittelevani jossain kohtaa simppelimmän Waneri version (koska huvittaa ja niin edelleen).

Kait tässä pidempiaikaisena ideana on keksiä jokin omitakeinen, helposti rakennettava mutta kaunis purjehtija jolla lähisaaristoonkin uskaltaisi.
Nuo vintage weneet taas hivelevät esteettistä silmää joten...

-Maakrapu

harro
Viestit: 23
Liittynyt: 17.04.2003 11:11
Paikkakunta: Merimasku
Viesti:

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja harro » 19.10.2015 0:07

Loggerttiriki, loggerttipurje. Yksinkertainen ja tehokas riki. On olllut harvinaisena käytössä Suomessakin, yleinen edeleen Ranskassa ja Välimerellä.

Perinneveneiden piirustuksia saa vaikkapa minulta.

Pfilter
Viestit: 14
Liittynyt: 17.08.2014 1:36

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja Pfilter » 19.10.2015 23:00

Oho. Sattumalta kirjauduin pitkästä aikaa foorumeille ja.

Paljonkohan tuollaisille esim verkkoveneen piirustuksille tulee hintaa? vaikka "study plan" tyyppisille karkeammille versioille näin alkuun?

ajattelin juuri samaan syssyyn pistää viestiketjua pystyyn ihmetelläkseni miten immeiset löytää tilaa PK:seudulta rakentaa/kunnostaa veneitä talvella..

harri.alen
Viestit: 45
Liittynyt: 01.07.2014 16:08

Re: Lug rig

Viesti Kirjoittaja harri.alen » 29.11.2015 21:12

Kävipä tuuri, kun tämmöinen keskustelu on käynnissä. Olen juuri ostanut Merikarvialaisen "rääkipaatin" ja ajatuksena olisi, että siihen saisi jonkin sortin maston ja purjeen. Olen löytänyt netistä monia ns yksinkertaisia takiloita, gunter ja sitten näitä loggereita.
Varmaan 90% tulee ajettua koneella, mutta aurinkoisina kesäpäivinä olisi mukava mennä ihan purjeella. Rääkipaateilla aikoinaan mentiin kalapaikoille purjeilla/soutaen ja aamuyöstä takaisin rantaan eli voisi kuvitella tämänkin paatin liikkuvan purjevoimalla. Toi loggertakila vaikuttaa yksikertaiselta ja varmaan nopea rikata, suorituskyky varmaan riittää tarpeisiin - tarkoitus ei ole kryssata väkisin.
Oli aikoinaan H-vene ja silloin ei konetta käytetty edes satamaan tullessa...
Kahvelitakila on varmaan turhan monimutkainen rikata tälläiseen tarpeeseen. Talonpoikaisvene on ollut haaveissa ja puhdetöinä on valmistunut kaikki rikin puuosat, kuusinen masto, 7 m, puomi ja kahvelipuomi, puiset plokit... eli kaikki materiaalit vaikka kahveliin.

Loggereissa on näköjään yleensä takana apumasto ja -purje. Toimisiko ja olisiko tarpeen laittaa/korvata apumasto fokalla, vai toimisiko ihan yhdellä purjeella? Aika paljon löytyy kuvia vain yhdenkin purjeen veneistä ( vähän samanhenkisiä kuin rääkipaatti).


Harro: olisiko sinulla ajatuksia mahdollisesta rikistä ja purjeesta sekä vaikka tehdä suunnitelma ja tehdä purjeet?
Liitteet
IMG_3309.JPG

Vastaa Viestiin