Wickström W1 kannen tiiviste
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23.05.2015 13:59
Wickström W1 kannen tiiviste
Terve!
Isäni vanhassa lasikuidutetussa puuveneessä olevassa Wickström W1 -koneessa on alkanut venttiilikannen välistä tihkumaan hiljakseen vettä suoraan kaasarin päälle, eli siltä reunalta missä kaasutin sijaitsee. Tarkoittaako tuo, että venttiilikannen tiiviste pitäisi vaihtaa välittömästi vai onko tilanne ihan normaali? Isäni autonasentajakaverin mielestä mitään hätää ei pitäisi sen suhteen olla, eli olisi ihan normaalia. Ja sitten toinen kysymys: jos tuohon tiivisteenvaihtoon alkaa amatöörinä, niin mitä pitäisi muistaa pultteja kiristettäessä? Ohjekirjassa muistaakseni jopa sanotaan oikea momentti niille pulteille, mutta onko se oikeasti niin tarkkaa hommaa?
Isäni vanhassa lasikuidutetussa puuveneessä olevassa Wickström W1 -koneessa on alkanut venttiilikannen välistä tihkumaan hiljakseen vettä suoraan kaasarin päälle, eli siltä reunalta missä kaasutin sijaitsee. Tarkoittaako tuo, että venttiilikannen tiiviste pitäisi vaihtaa välittömästi vai onko tilanne ihan normaali? Isäni autonasentajakaverin mielestä mitään hätää ei pitäisi sen suhteen olla, eli olisi ihan normaalia. Ja sitten toinen kysymys: jos tuohon tiivisteenvaihtoon alkaa amatöörinä, niin mitä pitäisi muistaa pultteja kiristettäessä? Ohjekirjassa muistaakseni jopa sanotaan oikea momentti niille pulteille, mutta onko se oikeasti niin tarkkaa hommaa?
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Wickström W1 kannen tiiviste
Onko nyt W1 varmaan kyseessä....On varmaan.
Hämää tuo kuvaus "venttiilikansi" kun tarkoittanet sylinterinkannen tiivistettä....Tai sitten imu/pakosarjan tiivistettä.
Kyllähän se aina jostain kielii(syöpymistä tms.) kun vesi ulos vuotaa noissa ajan jos toisenkin nähneissä wehkeissä.
Ei se avaruustekniikkaa ole aukaista ja pistää uutta tiivistettä tilalle.
Momenteista en sano muuta kuin että sekään ei ole vaikeeta sellaista avainta käyttää mutta on niitä koneita"keskisormituntumallakin" saatu hyrräämään
Hämää tuo kuvaus "venttiilikansi" kun tarkoittanet sylinterinkannen tiivistettä....Tai sitten imu/pakosarjan tiivistettä.
Kyllähän se aina jostain kielii(syöpymistä tms.) kun vesi ulos vuotaa noissa ajan jos toisenkin nähneissä wehkeissä.
Ei se avaruustekniikkaa ole aukaista ja pistää uutta tiivistettä tilalle.
Momenteista en sano muuta kuin että sekään ei ole vaikeeta sellaista avainta käyttää mutta on niitä koneita"keskisormituntumallakin" saatu hyrräämään
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23.05.2015 13:59
Re: Wickström W1 kannen tiiviste
Joo, voi olla termit hieman sekaisin, en ole mikään mekaanikko . No, ymmärsit kuitenkin mitä tarkoitin. Ja on W1 kyseessä, ja vieläpä helvetin varmatoiminen sellainen muistaakseni vuodelta -71 . Eli pitänee alkaa harkitsemaan tosissaan tuota vaihtoa.pellamo kirjoitti:Onko nyt W1 varmaan kyseessä....On varmaan.
Hämää tuo kuvaus "venttiilikansi" kun tarkoittanet sylinterinkannen tiivistettä....Tai sitten imu/pakosarjan tiivistettä.
Kyllähän se aina jostain kielii(syöpymistä tms.) kun vesi ulos vuotaa noissa ajan jos toisenkin nähneissä wehkeissä.
Ei se avaruustekniikkaa ole aukaista ja pistää uutta tiivistettä tilalle.
Momenteista en sano muuta kuin että sekään ei ole vaikeeta sellaista avainta käyttää mutta on niitä koneita"keskisormituntumallakin" saatu hyrräämään
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickström W1 kannen tiiviste
helppo hommahan se on vaihtaa tuo tiiviste.
muistat vain kiristää vuoronperään niintä muttereita, ja vielä mieluummin niinkuin ristiin. eli aina kiristät mutteria erilaidalta. ja näppituntumalla samaan kireyteen.
se "momentti" johon se väänetään on sitten todella pieni!
itse viime keväänä käänsi pari jenkaa suoraks kun laitoin sellaisen kuparilevystä leikatun tiivisteen enkä saanut pitämään. sitten tilasin ihan sellaiset "nykyaikaiset" liekkirenkaalla varustetut tiivisteet ja nitä ei paljo kiristää tarvinnu kun tuli pitävät.
muistat vain kiristää vuoronperään niintä muttereita, ja vielä mieluummin niinkuin ristiin. eli aina kiristät mutteria erilaidalta. ja näppituntumalla samaan kireyteen.
se "momentti" johon se väänetään on sitten todella pieni!
itse viime keväänä käänsi pari jenkaa suoraks kun laitoin sellaisen kuparilevystä leikatun tiivisteen enkä saanut pitämään. sitten tilasin ihan sellaiset "nykyaikaiset" liekkirenkaalla varustetut tiivisteet ja nitä ei paljo kiristää tarvinnu kun tuli pitävät.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1 kannen tiiviste
Moi,
Onkohan nyt sitten kyse kannentiivisteestä ylipäätään? W:n tiivisteet ovat siis sylinterin kannentiiviste, joka on vaakasuorapinta koneen päällä. Kansi on kiinni kuudella mutterilla ylhäältäpäin. Lisäksi siihen tulee vasempaan reunaan yksi tai kaksi vesiputkea. Sylinterin oikeassa reunassa on pystysuuntainen tiivistepinta, jossa on kiinni pakosarja, eli oikeammin etulämmittäjä. Sen alareunassa roikkuu sitten kaasutinkin.
Jos kannentiiviste menee, niin yleensä oire on se, että kone sammuu kun jäähdytysvesi päätyy sylinteriin. Konetta ei saa enää oikein millään ilveellä käyntiin, ja kun avaa tulpan, niin tulppa voi olla jopa suorastaan vedestä märkä. Kannentiivisteen vaihtoon on ihan järkevää varata momenttiavain, jos sellainen löytyy. Ilman selviää, kunhan maltaa jättää pultit edes hiukan löysän tuntuisiksi.
Pakosarjan tiiviste on sinänsä helppo vaihtaa, mutta joudut irroitamaan vähän enemmän kamaa: Pakoputki, bensaletku, vesiputkia. Tiivisteen voi tehdä itse kuuman (400 - 600 astetta C) kestävästä tiivistepaperista. Voi toki ostaa Vaasasta jonkun muun tekemänkin.
Jos vettä tulee koneen oikealta puolelta, niin koita arvioida, kummasta se tulee. Kannentiivisteestä vaiko pakosarjan tiivisteestä. Ne ovat kulmittain siinä, joten voi olla vähän hankala arvioida. Mutta useimmin se on pakosarja kun tihkuttaa vähän vettä, koska yläreunassa menee vesikanava. Pakosarjan alta ne venttiilitkin löytyvät, eli sikäli nimityksesi "venttiilikansi" on sattumalta jopa aika osuvakin.
Onkohan nyt sitten kyse kannentiivisteestä ylipäätään? W:n tiivisteet ovat siis sylinterin kannentiiviste, joka on vaakasuorapinta koneen päällä. Kansi on kiinni kuudella mutterilla ylhäältäpäin. Lisäksi siihen tulee vasempaan reunaan yksi tai kaksi vesiputkea. Sylinterin oikeassa reunassa on pystysuuntainen tiivistepinta, jossa on kiinni pakosarja, eli oikeammin etulämmittäjä. Sen alareunassa roikkuu sitten kaasutinkin.
Jos kannentiiviste menee, niin yleensä oire on se, että kone sammuu kun jäähdytysvesi päätyy sylinteriin. Konetta ei saa enää oikein millään ilveellä käyntiin, ja kun avaa tulpan, niin tulppa voi olla jopa suorastaan vedestä märkä. Kannentiivisteen vaihtoon on ihan järkevää varata momenttiavain, jos sellainen löytyy. Ilman selviää, kunhan maltaa jättää pultit edes hiukan löysän tuntuisiksi.
Pakosarjan tiiviste on sinänsä helppo vaihtaa, mutta joudut irroitamaan vähän enemmän kamaa: Pakoputki, bensaletku, vesiputkia. Tiivisteen voi tehdä itse kuuman (400 - 600 astetta C) kestävästä tiivistepaperista. Voi toki ostaa Vaasasta jonkun muun tekemänkin.
Jos vettä tulee koneen oikealta puolelta, niin koita arvioida, kummasta se tulee. Kannentiivisteestä vaiko pakosarjan tiivisteestä. Ne ovat kulmittain siinä, joten voi olla vähän hankala arvioida. Mutta useimmin se on pakosarja kun tihkuttaa vähän vettä, koska yläreunassa menee vesikanava. Pakosarjan alta ne venttiilitkin löytyvät, eli sikäli nimityksesi "venttiilikansi" on sattumalta jopa aika osuvakin.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1 kannen tiiviste
On myös ihan mahdollista, että itse pakosarja on ruostunut puhki, jolloin se liruttelee vesiä läpi. Pysyvätkö pakokaasut eli savut sisällä?