Kaukosäädön haaroitus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
s/ySwan

Kaukosäädön haaroitus

Viesti Kirjoittaja s/ySwan » 11 Touko 2015 13:23

Minulla on veneessä morsen kaksitoiminen kaukohallintalaite, eli kaasu ja vaihde yhdessä vivussa. Haluaisin myös ulkoohjaamoon kaukohallintalaitteen. Onnistuuko tuommoisen haaroitus mitenkään? Vai pitääkö tuossa tapauksessa uusia koko systeemi?

Northling
Viesti:

Re: Kaukosäädön haaroitus

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Touko 2015 15:58

Moro

Onnistuu, koneen päähän tulee jakotukki, johon liitetään kahden kaukohallintalaitteen kaapelit.
Mulla taitaa olla Vetus-merkkinen.
Huomattavaa on että kaukohallintalaite toimii vain yksi kerrallaan, eli siirtyessäsi sisäohjaamosta ulos pitää sisäohjaamon kaukohallinta vaihtaa vapaalle.

Tällanen: http://www.vetus.com/engines-and-around ... arbox.html

Sitten on käsittääkseni myös elektroonisia tai hydraulisia järjestelmiä, mutta niistä mulla ei ole kokemusta

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Zatiainen

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 11 Touko 2015 18:11

Joo

Asennuskokemuksia löytyy. Molemmille oma kahdennin, kaasulle että vaihteelle. Helppo asentaa, keväisin kannattaa tarkistaa ettei kahdentimen pultit löysty. Eipähän satamaan tule ajettua liian kovaa.

Tr
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 12 Touko 2015 07:46

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12 Touko 2015 07:52

Noihin muovisiin sit ei saa kohdistua mitää muuta voimaa, kun vaan vaijerin työntö/veto. Jos esmes asennat sen lähelle vaijerin mutkaa, niin rupee siirtämään toista kahva mukana ja jumittaa koko häslinkin. Vanhat VP metalliset on koolta isommat, mutta toimintavarmuus on paljon parempi. Laitan illalla kuvan. Saattaa löytyä pari käytettyä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 13 Touko 2015 07:44

Ei pienintäkään ongelmaa 9v/1519 h ajossa.

s/ySwan

Viesti Kirjoittaja s/ySwan » 14 Touko 2015 10:42

Noniin, hieno homma. Tuommoisen minä tarvitsenkin. Voisi tuommoisen kai itsekkin tehdä. Mietin vaan miten ratkaisen sen, että kun annan käynnistäessä vapaalla kaasua, niin ei toinen säädin vedä vaihdetta päälle. Kivempi ajaa yksin laituriin, kun saa ulkoa ajettua. Sisältä ei tahdo ehtiä joka paikkaan. Lisäksi voisi ainakin koneen öljynpainemittarin ja hätäseis napin tehdä ulko-ohjaamoon.

Vastaa Viestiin