riittävä hv määrä?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

riittävä hv määrä?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 10.04.2015 2:36

Eelikkä semmonen kysymys että,mikä olisi minimi hevosvoima määrä mun paattiini jonka mitat on: 7,5x2,3m paino noin:750-850kg. Mäntypuinen avo fiskari. Olen luovuttanut tuon veneen mukana tulleen wiku w3 suhteen..ei vaan pysy käynnissä. Ja muutenkin vaatisi isomman huollon,loppukin into kunnostukseen hävisi siinä kohtaa kun otin pyttyjen veen lasku luukut auki ja huomasin että vesikanaviin oli syötetty ilmeisesti syylärin paikkaus ainetta!!! Harmaan mustaa kivikovaa ainetta.
Ja nytten tässä olen metästänyt toista konetta veneeseen. Ensi sijaisesti wickström w2 hakusessa. Eräs vanhempi vannoutunut puuvene kippari kertoi että w2 ovat luotettavempia kuinw3 set. Tiedä häntä,voi pitää kutinsakin. Nyt olen sitten miettinyt että riittäiskö peräti ihan w1:ssä potkua mun veneeseen?? Eikös siinä ole noin 5 heppaa?. Noita yksipyttysiä tuntuis olevan eniten markkinoilla. Uskon että tuo yksi mukinen kyllä tyynellä kelillä liikuttaa hyvinkin mun paattia mutta entäs sitten kun on luonto äiti pahalla päällä ja syöksee tuulta ja vettä niskaan!? Kertokaahan mielipiteitänne,ja kokemuksetkin suotavia:D

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: riittävä hv määrä?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.04.2015 8:54

Huomenta,

W2 pitäisi toimia ihan hyvin tuon kokoisessa veneessä. W1 alkaa olla vähän rajoilla, ainakin vastatuuli alkaa tehdä tosissaan haittaa. Teoria on kai 5hv/paino tonni, mutta käytännössä on hyvä olla edes pieni reservi saatavilla.

Jos haluat halvan ja epämiellyttävän ratkaisun, niin hae "honkajokelainen", eli 10+ -heppainen ilmajäähdytteinen irtomoottori, mitä myydään honkkarissa. Se on siis halpa ja epämiellyttävä ääneltään. Wickström tuo kumminkin sen oman juttunsa puuveneeseen.

Mutta kun sulla se W3 siinä paikallaan jo olisi, niin mitä jos vaihdat siihen sylinterit? Siis jos ne vanhat on umpeen rähmitty jotain moskelia. Kolmen irtosylinterin hankkiminen on ihan "kilpailukykyinen" vaihtoehto kokoinaisen ja toimivan W2:n hankkimiselle. No, okei, ei sillä varmaan kaikki ongelmat poistu, mutta hyvän W-yksilön löytäminen voi olla tuurissa jo..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: riittävä hv määrä?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 10.04.2015 9:49

varmaan on W2 luotettavampi kun siinä on yksi sylinterikin vähemmän joka voi rikkoutua =)
kyllä tosiaan se w 2 riittää varmaan tuohon sun veneeseen. mulla 6,20 fiskari ja W2 pintakaasulla menee jo "täysillä"

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: riittävä hv määrä?

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 19.04.2015 19:15

Samoja mietteitä puntaroinu omani kans.Ajatellu koneen vaihtoon menoa syystä että,oon kaavaillu veneen tulevaisuudessa olevan vain kauniiden kesäpäivien päivänautiskelua varten täs asuinkuntani rannikoilla.ei mitään vuorokausi tolkulla kestäviä reissuja.Siin on nyt 110hp penta ja mielisin bensakonetta ihan jo äänimaailmankin hillitsemiseksi,ei ole suurta merkitystä mitä se kuluttaa,.Muutamat täällä onkin nähneet veneen,eli on 9,4m pitkä ja kahden kolmen metrin väliin leveä.puntarilla ei ole laitetta käytetty,mut espoon hiabbikaveri joka nosti sen kyydille,veikkaili 2500-3000 kiloo..Millasiin nopeuksiin tällanen runko on tehty maksimissaan?
mun mielestä..

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: riittävä hv määrä?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 23.04.2015 10:33

Joo,nyt omalta kohalta ratkesi tämä hv määrä ongelma. Sillä sainkin wickström w3 seni toimimaan!:D on tuo vaasalainen wickströmien osien myyjä kyllä melkoinen velho ei voi muuta sanoa!. Ongelmahan oli se että koneeni kyllä lähti käyntiin mutta ei pysynyt käynnissä. Täälläkin mahdollista vikaa kyselin ja tultiin siihen tulokseen että koneessa venttiilit kantaa tai puristukset hukassa. Mutta tmä vaasalainen tietäjä sanoi että: ota bensan suodatin pois,niin alkaa kone toimimaan! Oli tosi vaikea uskoa että kaikki ongelmat saattoivat siitä johtua mutta päätinpä kokeilla ottaa suodattimen pois..ja ylläri konehan jäi käyntiin:D se ilmeisesti hidasti niin paljon bensan kulkua kaasariin ettei jaksanut käydä. Tyhjäkäyntiä kone ei vielä oikein jaksa käydä mutta sytytystä ja kaasutinta kun ruuvailee niin eiköhän sekin vielä löydy:).

Vastaa Viestiin