tulpanjohdot oikein?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 15.03.2015 21:01

Täytynee vielä sytytystä säätää,jos se oikee kohta olisi siinä 8-10milliä ennen yläkuolokohtaa. Bensaa ainakin ilmeisesti saa koska lyö välillä tulta pakarista.ja kaadutin paukahtelee. Kuullosti välillä käyvän kahella pytyllä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.03.2015 21:43

Joo, myöhäsellä se on. Polttaa seosta vasta putkessa.
Sit jos menee liian aikaiselle alkaa potkii takaisin... Varovasti!

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.03.2015 22:12

Jos molemmissa paukkuu, seisovat venat auki, tai ei oo tiivit...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 15.03.2015 22:47

Totta. Jos tussahtelee kaasarinkin puolella. Venttiilit kantaa tai vuotaa. Sitä taisin tuolla aikaisemminkin jo tarjota.
Toivottavasti kantaa niin säästyt suuremmalta..

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 17.03.2015 13:12

Jep jep.. Eilen taas kokeilin wikua käymään,mutta eipä se vieläkään jaksa käynnissä pysyä.tosin tällä kertaa ei paukuttanut ollenkaan niin paljon! Säädin sytytysä vielä vähän aiempaan. Ajattelin vielä yrittää kahta kikkaa ennen kuin otan kannet auki ja katson että kantaako siellä joku vena..eilen kuullosti kyllä siltä että bensan saanti loppui kesken. Käytössä on alkuperäinen tankki jossa sellanen pieni messinki hana. Ajattelin ottaa kokeeksi hanan pois ja suoraan tankista kaasariin,sillä tuon hanan palloventiilin reikä on niin olematon että epäilen että sieltä ei tarpeeksi tule benssaa. Toinen juttu! Otan vielä kertaalleen kaasarin auki jos tuo koho onkin taas jumittanut,niin kuin aiemmin kun avasin kaasarin. Noita ventiilejakin eilen tarkkailin tulpan reijästä samalla kun konetta pyöritin. Kaikki aukeaa ja sulkeutuu näin silmä määräisesti samaan tasoon.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 17.03.2015 13:31

Usein wiket paukkuu kaasariin kylmänä,vaikka ei venttiilit vuotaisikaan.Jos ne vuotaa reilummin,niin sen kyllä huomaa,kun pyörittää puristustahdin yli hitaasti.Ei venttiilien/istukoiden hionta niin iso/kallis homma ole.Sanoisin että jos koneella on ajettu lyijyttömällä sopalla jo pitkään,niin varmasti istukkapinnat on huonot...Lyijynkorvikkeet ei tunnu suojaavan kovin hyvin...

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja Lister » 17.03.2015 13:57

nippeli90 kirjoitti:Täytynee vielä sytytystä säätää,jos se oikee kohta olisi siinä 8-10milliä ennen yläkuolokohtaa. Bensaa ainakin ilmeisesti saa koska lyö välillä tulta pakarista.ja kaadutin paukahtelee. Kuullosti välillä käyvän kahella pytyllä.
8-10mm ennakkoa männästä mitattuna on aivan liikaa. Tehtaan antama magneeton ajoitus ohje on, että kun sytytyksensäätövipu on myöhäisimmillään, niin kipinä tulee männän ollessa aivan ylimmässä kohdassa, eli ennakko on nolla.

Hidaskäyntisessä koneessa sytytysennakot on aina pieniä. 50-luvun moottoripyörissä syttyennakko on n.4-6mm luokkaa, mutta niissä on kierroksia enemmän ja kuutioita vähemmän kuin Wikessä.
Sähkölaitteiden konservaattori

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 18.03.2015 0:37

ei sulla tai vaikka naapurilla puristuspainemittaria sattuis olee?
sillä vois pystyy vähän tutkailee noiden eri pyttyjen mahdollisia paine eroja ja sitäkautta ehkä selviäis vuotaako esimerkiksi vain yhdestä pytystä venttiilit. jos kaikista niin sitten vähän turhaa.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 19.03.2015 21:47

Olen kokeillut puristus paineet niin että otan kahdesta pytystä tulpat pois ja pyöritän konetta. Tällä tapaa kokeilin jokaisen pytyn ja kaikissa tuntuu näppi tuntumalla olevan yhtä paljon painetta. Ja mielestäni puristuksia on tosi hyvin! Sitähän en tiedä kuinka venttiilit toimii koneen käydessä,jolleivät pysykkään nokka akselin pyörimis tahdissa mukana. Mutta mutta..haastattelin tässä tuttua pitkän linjan maatalouskoneiden ja autojen korjaajaa, ja sanoi heti ettei kuullosta venttiili vialta vaan bensan saanti vialta..mulla on näissä koe käytöissä ollut veneen oma vanha bensatankki,jossa on messinkinen palloventtiili bensa hana. Siinä hanassa on mielestäni olematon reika noin 3 milliä. Otin tänään ilta puuhiksi koko hanan pois ja lyhensin bensa letkua niin että on koko matkalta alamäkeen kaasarille asti.tankki on kyllä noin 30cm kaasarin yläpuolella. Huomenna sitten taas starttaileen:)
Tämä päivä onkin mennyt itse asian fiksailussa. Elikkä oon vetänyt veneen veden alapuolisia saumoja sika multi marine primerillä ja sitten massannut limisauman pohjan sika 290i dc llä. Toinen puoli veneen pohjasta olisi vielä tiivisteltävänä isompiin laudan väleihin oon vetänyt ensin pellava nööriä jonka jälkeen sika käsittelyä. Sitten kun saan tuon toisen puolen tiivisteltyä niin alkaa kyllästys urakka. Onneksi on jo pö/h-tärpätit ja naftenaatit hankittuna. Toivottavasti 60L pö tä riittää 7.5m mänty veneen rungon kyllästämiseen

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.03.2015 21:57

3mm reikä on tyhjäkäynnillä aivan tarpeeksi. Kaikenmaailman sellisia juttuja kannattais miettia sillai: onko se paketti sellaisena käynyt? Jos on ja vuosikymmenia, niin ei oikein voi olla siinä vikaa. Ja siellä on todella syy, miksi on keksitty puristuspainemittari. Peukalo on kiva siinä tulppareiassa pyörittää, mutta se ei anna sulle tiedoja, onko siinä tarpeeks painetta ja onko ne paineet tasaista eri pytyissa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.03.2015 22:58

Totatota, jos se käy, mutta sammuu ja paukahtelee (tai "aivastelee"), niin mun mielestä kannattaisi keskittyä hetkeksi kaasuttimeen ja bensaan. Poksahdus tulee siitä, että seos on liian laiha. Bensaletkuksi riittää kyllä ihan hyvin se 3 mm reiällinen, ainakin nyt tässä vaiheessa. Ja onhan se tosiaan siinä jo jollain oletettavasti toiminutkin.

Kaasutin: Kannatta avata, putsata kaikki kolot ym. Sieltä löytyy tyhjäkäyntisuutin, jossa on pienimmät reiät, ja jos ne on tukossa, niin voisi käyttäytyä noin. Perimätiedon ja oman havainnon mukaan kaasuttimesta tukkeutuu ensimmäisenä tyhjäkäyntisuutin, tietysti kun siinä on pienimmät reiätkin.

Toinen juttu: Tiiviste. Sen tarvitsee olla oikeasti ehjä, siinä keskellä on aika kapeita soiroja eri kammioiden välillä. Sähläsin kerran tiivisteen mäsäksi niistä kohdin, ja touhu oli taas suunnilleen tuota, ei tullut starttaamisesta mitään. Uuden voi tehdä tiivistepaperista, tai jostain vähän A4-printtiä tukevammasta tavarasta. Ite oon ajellut vuodesta 2008 ilmakiväärin maalitaulusta tehdyllä... :)

Sitten siinä on vielä tyhjäkäynnin seosruuvi. Jos se on oikein julmasti päin seiniä, niin voisi olla noin laihalla että vaan poksuu eikä käy. Se on siinä kaasarin juuressa, ruuvin kanta osoittaa suunnilleen eteenpäin. Kokeile vääntää sitä kiinni esim 1/4 kierrosta kerrallaan, ja kato tuleeko jotain vaikutusta. Jos huononi, niin kokeile vastakkaiseen suuntaan. Mutta sanoisin, että sen pitää olla todella railakkaasti väärin, jotta noin käynnin pilaisi. Kato nyt sekin. Ehkä katsot sen ensimmäiseksikin, ennen kun irroitat kaasaria?

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.03.2015 23:05

Puristuspaineista mun kokemus on, että todella vähilläkin paineilla koneen saa käymään, se vaan on aivan julmetun veivaamisen takana. Oli yhtenä keväänä kansi puhki, joten puristusta ei tullut. Vimmatusti pyörittämällä kone kumminkin sytytti ja lähti käyntiin. Se ei sen reiän takia imenyt vettäkään kunnolla, mutta kun nosti letkun ylös ja antoi pakkosyötöllä, niin johan meni vesi kanteen. Siihen sammui :)

Jos puristusta on niukanlaisesti, niin teelusikka öljyä sylinteriin nostaa puristuksen hetkeksi, jotta koneen saa käyntiin. Mun wikussa on tämä joka kevät, kun öljyt valuu männästä ja sylinterin seinästä alas. Mutta, mun mielestä se vähänlainen puristus haittaa käynnistymistä, ei sitten enää kun kone on käynnissä. Eli sikäli ei täsmäisi (mielestäni) sun koneen oireisiin. Jos muuten öljyn lisäys ei hetkeksikään tuo lisää puristusta, niin sitten vika on kantavassa tai muuten toimimattomassa venttiilissä.

Peukku tulpanreiässä kertoo riittävällä tarkkuudella, puristusta on tai ei ole.

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.03.2015 23:22

Houkutus hankkia itselleenkin yksi wikke aina kasvaa...perhana kun on jänniä laitteita:)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: tulpanjohdot oikein?

Viesti Kirjoittaja seppo » 19.03.2015 23:56

Kyllä meillä tais olla se kaasuttimen putsaus, tiivisteiden ja neulaventtiilin vaihto joka sai mainitsemasi oireet loppumaan toissa kesänä (w2). Sen jälkeen on käynyt pari kesää hyvin. Tosin viime kesänä ratkottiin lämpöongelmat mutta se ei kuulu tähän.

Ai niin, ja tankki ja bensaletkut /suodattimet putsattiin/vaihdettiin siinä samalla.

Vastaa Viestiin