Öljyt lisääntyy

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 09 Maalis 2015 19:44

Eli onkelmana vanhassa 1 pyttysessä diissel aronassa on polttoaineen pääsy öljyjen sekaan. Parikymmentä tuntia saa ajella kunnes käy paineita vähä puottamaan ku liuruksi menee. Mistä lähtisi ongelmaa selvittämään?

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09 Maalis 2015 22:28

Polttoainepumppu vuottaa? Männänrenkaat jumissa? Korkeapainepumppu vuotaa? Kenties itse aloitaisin siirtopumpun tarkistuksesta. Jos se on ehjä, niin puristusmittaus ja sitten korkeapainepumppu huoltoon
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 10 Maalis 2015 16:05

Siirtpumppu vaihdettu sähköiseen joten siitä ei johdu. Puristukset on rajut ja moottori käynnistyy aina ja heti. Jostain kuulin että liian kylmänä käyvä moottori voisi aiheuttaa tuommosta? Tässäkun ei mitään termostaatteja ole ja käyntilämpötila yltää helteellä 40 asteiseksi.

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 10 Maalis 2015 16:07

Toki hanaa voisi pienemmälle tulovesiletkusta pistää mutta mistäs tietää ettei pakoputki sitten lämpene liikaa? Miten kuumaksi putki saa konekopan alla mennä?

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja Qubik » 10 Maalis 2015 18:05

Dieselmoottoreiden normi käyttölämpötila on vähintään 80' ja enitään 95'. Alle 70 astetta on joo aikaa pahaa. Hanaa sulkeemalla saa vaan tuhoja aikaiseksi. Järjestelmään nyt termostaatti takaisin ja kokeilemaan. Ne koneet on oikeesti insinöörit keksinny ja harvoin sinne mitään turhaa laitettaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27 Touko 2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja Jyde » 11 Maalis 2015 05:35

Polttoainetta joutuu aina jonkin verran öljyn joukkoon palotilasta. Normaali käyntilämpötila höyrystää polttoaineen pois huohotusjärjestelmän kautta, mutta aivan liian kylmänä käyvä moottorisi ei jaksa lämmittää öljyjä tarpeeksi ja polttoaine jää öljyyn.

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 11 Maalis 2015 07:42

Ei tässä vehkeessä oo ikinä termaria ollutkaan!

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Maalis 2015 08:07

joko oot sen jo löytänyt ja lukenut?

http://people.plan.aau.dk/~poul/Arona/manual/

Nyt on vaikee arvioita, mutta jos sulla on sylinterista tuleva pakoputkeen syöttävä letku, niin sille letkuklemmari ympärille ja klemmaria kiristamalla vedenkiertoa saa pikkase rajoitetuksi. Toki vaan vähä kerralla, ettei veden meno putkeen ihan pysähty. Lämpömittari kouraan ja testaamaan. Alkaa menee niin mielenkiintoiseksi tää tapaus. Jos oot pääkaupunkinseudulla, niin voisin joku päivä tulla pähkäilemaan ihan paikanpäällekki...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

tsephyr
Viestit: 25
Liittynyt: 23 Elo 2012 23:30

Re: Öljyt lisääntyy

Viesti Kirjoittaja tsephyr » 11 Maalis 2015 10:31

Savonlinnassa paatti. Moottorin malli on al 186. Mikä ois teidän mielestä maksimi pakoputken lämpötila?

Vastaa Viestiin