wiku. w3 kysymys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 04.03.2015 16:15

Wikun dynastartti pyörittää tosi hitaasti ja kun tulee puristus niin pyssää vallan ja alkaa taas hitaasti pyöriin. Sain wikun antamaan vahvaa kipinää,mutta ei kuitenkaan lähe käyntiin vaikka ryyppykupeista pistää bensaa..kaveri meinas että pyörittää niin hitaasti ettei sen takia käynnisty.saa bensaa ja kipinää ja sytytyskin senverta kohillaan että ei enää montää syytä voi olla ettei käynnisty.
Ajattelin kokeilla kampikäynnistystä,mutta osaisko joku neuvoa kuinka se tapahtuu?? Veivataanko vaan niin pe#######sti? Niin kauan että käynnistyy tai tulee jännetupen tulehdus:D

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.03.2015 22:03

Moro.

No, mä oon häärännyt vain magneettosytytteisen Wickströmin kanssa, mutta.. Periaatteessa käynnistys ei ole kierroksista kiinni. Kun akku antaa sytytyspuolalle sähkön, niin katkojan katkaistessa pitäisi tulla kipinä, kierrosnopeudesta riippumatta. Eli kunhan saat sylinterin väännettyä puristuksen yli, niin jo pitäisi tapahtua. Edellyttäen, että pytyssä on kohtuullisen sopiva määrä bensaa tarjolla.

Ryyppy pitää panna sylinteriin imutahtiin, jolloin seuraava puristustahti runttaa sen kasaan, ja kipinä sytyttää sen. Tämän pitäisi päteä sekä kammella, että dynalla pyörittäessä. Kun on kolmesylinterinen, niin pitää panna kai vain kahteen pyttyyn ryyppy, veikkaisin ensin etummaista, ja sitten kääntää kunnes toisessa on vastaava tahti, ja sitten ryyppy sinnekin. Jossei eka mene jo yli puristuksen, niin kolmanteenkin voi ryypyttää. Ja oikea määrä on yksi kupillinen (jos kupit on jäljellä). Muuten semmoinen teelusikallinen.

Kannattaa huomioida kammen kanssa sitten, että jos sytytys on aikaisella, niin se voi iskeä takaisin, jolloin kampi aika todennäköisesti lyö käden mustelmille. Sattuu s...tanasti. :)

Youtubesta löytyy ainakin mun W1:n käynnistys, näet siitä veivin käyttöä ja ryypytystä. Kehittele loppu kolmesylinteriselle.

https://www.youtube.com/watch?v=CjYhbYaMOQs" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=8Gz7UMk-Ps8" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 05.03.2015 15:44

Juu,kyllä se omankin logiikkani mukaan pitäisi lähtee käyntiin vaikka hitaasti pyöriikin. Antaa kyllä kipinän vaikka käsin hitaasti pyörittää vauhti pyörästä..työkaveri oli kyllä sitämieltä että eihän autokaan käynnisty jos akku on niin loppu että pyörittää tahdilla:wooowww...woooww.wwo.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.03.2015 16:34

Autossa (nykyään) on yleensä kärjetön CDI-sytytys. Se on siitä järjetön, että tarvitsee vähintään tietyn jännitteen (muistaakseni jotain 9-10V?), jotta kipinää tulee. Moottori voi vielä jopa pyöriä, mutta tulpissa ei enää tapahdu juuri mitään.. Että joo, on se noinkin mutta on se vähän toisinkin :) Ja Wickström on toinen todellisuus... Kuten sanottua, tämä ei ole kiinni pyöritysnopeudesta.

Sitten on tietty se, että missä kunnossa sun akku muuten on? Dynastartti on kai vähän semmoinen epeli, että ei toimi kovin hyvin laturina tai moottorinakaan. Eli voipi olla, että akun pitää olla aika hyvässä tällissä että jaksaa pyörittää ja vielä kipinätkin toimittaa. Kannattaa mitata yleismittarilla akun navoista jännite. Katso mihin tippuu kun koitat startata dynalla. Netistä löytyi äkkiä puolavehkeelle jännitteen alarajaksi 7,5 V, mutta kyllä kaikki alle kymmenen on jo mun mielestä vähän siinä ja siinä. Terve akku voisi olla 12.0 - 12.5 V, 11 kelpaa vielä. Enemmän kertoo kumminkin se, paljonko jännite tipahtaa.

Bensaryyppy+puristus+kipinä suunnilleen oikeaan kohtaan => Wickström käy kunnes joku näistä loppuu kesken. :)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.03.2015 0:34

En mä ainakaan tuota omaa w kakkosta pysty tulpat paikallaan "veivaa" niin että se oikeesti pyöris. kyllä siellä sen verran puristusta taitaa olla ettei sitä oikein käsin sais pyöriteltyä. (Tai sit se vaa pörähtää käyntiin liian aikaisin ;)
Osittain varmaan johtuu siitä että on ahdas tila ja rystyset käy hyvin hyvin lähellä vaihdevivun nivelmutteria.
Jalalla kerran polkasee puristuksen yli ni johan lähtee.
Tästä polkemisesta tosin seurauksena meni poikki vauhtipyöstä se kynsi johka vastaa kampeen. Sekin tarttis jotenki korjata ennen kesää. Tai sitten luotetaan vain dynastarttiin ;)

Mutta siis sytytysajankohta sulla oikea?
Puristuksia pytyssä?
Eikä kastele tulppaa?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 06.03.2015 9:58

Periaatteessa vastus on melko sama 1-2-3 syliterisellä, koska sylintereissä on puristustahti eri aikaan. Eli taistelet vuorotellen yhtä pataa vastaan vääntäessä. Toki sitten muutakin massaa on kierrettävänä, kun on pidempi kone.

Hyvä että jossain wickströmissä on vielä puristukset tallella :) (Okei, kammen jalalla potkiminen ei ehkä ole onnistunut juttu, se kampiakselin pään tappi on mun mielestä muutenkin vähän "katoavaa luonnonvaraa".)

Kammella käynnistellessä kannattaa puuhailla rauhassa, ja esimerkiksi perhtyä nelitahtikoneen tahteihin sen verran, että siinä käännellessä "näkee" koneen puhinoista mikä venttiili tekee mitäkin ja missä mäntä menee. Kun sitten osaa antaa ryypyn sinne imutahtiin, niin seuraavan puristustahdin lopussa kun kääntää rauhallisesti (ja vaikka miten hitaasti) puristuksen yli, niin silloin mennään! :)

aaltosa
Viestit: 81
Liittynyt: 02.06.2006 10:12

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aaltosa » 06.03.2015 17:36

En tiedä miten kovasti Wiku täräyttää, jos potkaisee takaisin, mutta minä olen oppinut (ihan sanomisesta, ei kantapään kautta), että peukalon pitää olla samalla puolella kampea kuin muutkin sormet.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 06.03.2015 22:18

No kyllä puristuksia tuntuu olevan. Nuo mun akut vaan ei kyllä tosiaan ole viimestä huutoa,että hyvin mahollista ettei anna kipinää paineen alla koska dynastartti vetää akusta ihan simona virtaa! Mutta silti ei jaksa pyörittää kun katkonaisesti. Ehkä huomenna pääsen harjotteleen kampi käynnistystä:p täytyi meinaa tehä uusi kampi systeemi,koska akselin pääsä oleva tappi on katki enkä ole sitä irtisaanut,,kaikki on sen sujteen kokeiltu. Mutta joo,tein uuden kammen "räikkä" avaimesta ei pitäisi lähtee käsistä ellei tee takapotkua. Yritän kammella käyntiin ilman dynaa.luulis ainakin virran riittävän tulpille kun ei oo sähkömoottori vetämässä välistä...ja jollen sitä edes kammella saa efes hörähtään niin alkaa käämit palaa itellä loppuun.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 19.08.2018 13:51

Aloin tässä kasailemaan yhtä wikkee. Kysymys liipasumagneetosta.
Eli kun se itse magneetto kiinnitetään siihen keskipakosäötimeen (jossa ratas) kartiolla ja kiilalla, niin kuuluuko tähänkin väliin mutteri akselille jolla ne lukitaan toisiinsa? Sellaista ei meinaan purkaessa ollut mutta magneeton akselin päässä on kyllä jenka.

Ymmärsiköhän kukaan mistä kysymys

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 19.08.2018 13:54

Siis tähän väliin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 19.08.2018 15:44

Vastaan itse itselleni. KUULUU!
löyty nurkista toinen magneetto josta joudum ehkä varaosia ottaa, ja siinä näytti olevan mutteri päässä. Siellä sisällä on joku jousihässäkkä jonka asennus vielä arvoitus.. mutta eiköhän sekin selkii kun taas kerkee lisää purkaa..

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.08.2018 15:50

Terve,

No nyt on kiintoisa hanke. SEMmin laukaisukoneisto on kuin Maxim-konekiväärin lukko.. ei kannata avata turhaan :)

Omastani avasin, kun ei oikein tahtonut lukita. Arvasin, että sisällä on jousia, ja koitin avata varovasti. Tietysti jouset lenteli pitkin verstasta ja höylänlastujen sekaan. Sieltä sitten hakemaan..

Melko selkeä tuo on oikeasti koota, joskin muistan että jousta piti jotenkin esikiristää, jotta koneisto toimii oikein. Ei mennyt ihan ensimmäisellä kasaan, mutta lopulta. Joku kuva voi olla vielä arkistossa, pitääpä kaivella.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 22.08.2018 12:00

Juu, on mielenkiintoinen takaisin aseteltava😂
Pakko oli avata kun siellä ei ollut sitä lukitusmutteria niinkuin näkyi varaosamagneetossa olevan. Siellä on tosiaan kierrejousi ja purkaessa olin katsovinani että noin puoli kierrosta esijännitetään.
Sitten varaosa magneetossa oli myös sellainen jousilanganpätkä joka toimii niille ”lukituskynsille”(?) jousena. Tässä magneetossa sellaista ei ollut lainkaan ja varaosamagneetossakin niin ruosteessa että meni heti poikki. Ei muutakuin ettii nurkista jotai sopivaa jousilankaa ja siitä taivuttelee samanoloinen. Yritin ottaa huomioon kyllä sen että jousen tarkoitus on vain just ja just vetää kynsiä kiinnipäin ja taas puolestaan koneen käydessä kynsien olisi tarkoitus keskipakovoiman avulla erkaantua toisistaan.
No sitä kierrejousta tuli sellainen puoli tuntia jameloitua paikoilleen. Siten kun sen sain ja rattaan paikoilleen ja muutenkin homman kasaan niin huomasin että se rattaan akseli on kiero🤪.. eli nyt tarttis taas kun kerkee, ottaa varaosavehkeestä se akseli ja tehdä koko homma uusiks;)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.09.2018 8:49

No nyt meni paskaks sitte seki.. ja akseli väärään.
Kokeilin nimittäin eilen konetta käymään. Ensin kun löysi suurinpiirtein oikean sytytysajankohdan niin kävi sitten muutsmia sekunteja ja iha juntturaa. Magneeton rattaastakin muutama hammas poikki. Ja koko se kynsisysteemi ym. Ihan palasina!!. Ei siis menny korjaus ihan putkeen;)

En tiedä potkiko väärästä sytytysajankohdasta johtuen niin paljo kone takaisin vai mikä muu sen voisi rikkoa!?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wiku. w3 kysymys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.09.2018 13:31

Mitä merkillistä??

No pitipä sattua. Saatko vauriosta kuvaa tänne?

Onkohan se kynsisysteemi jotenkin lähtenyt irti koneen käydessä kierroksilla? Mutta miten ihmeessä se jumittaisi noin? Jos hampaita on iskeytynyt rikki, niin se vaatii aika paljon lyöntiä kumminkin.

Vastaa Viestiin