Kahden tankin tasapaino

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 14 Helmi 2015 15:03

Kaksi tankkia, yksi veneen kummallakin laidalla. Kaikki liikenne tapahtuu tankkien päältä, ei siis mitään putkia kyljissä ja pohjissa. Ajatus olis että selviää yhdellä mittarilla ja että nestepinta olis samalla tasolla kokoajan molemmissa ilman pumppuja ja alayhdysletkuja. Onnistuuko se sillä että imuputki molempiin kannen läpi pohjaan asti ja putket yhdistyvät T-haaraan (avoin, ei hanaa) joka on 300-400 mm korkeammalla kuin tankin yläpohja ja siitä vasta suodattimille ja koneelle. Eli tapahtuuko tässä myös tankista tankkiin virtaus niin että nestepinnat pysyvät samassa tasossa jos ne jostain syystä joskus ovat eri tasossa, myös silloin kun kone ei käy. Alayhdysletkuilla tasoitukset pelaa mutta pelaako näin yläkautta yli tankkien kävi kone tai ei.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja CC » 15 Helmi 2015 13:05

Kun yläputket ovat tiiviit ja kerran täytetty, niin tasaus toimii. Jopa yllättävänkin nopeasti, vaikka mullakaan ei siinä ole kuin joku 10mm putki. Tankata ei tosin voi molempia yhdeltä puolelta, tietenkään.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15 Helmi 2015 13:07

Tuossa on suurinpiirteinpiirros. Tankkaus tulis yhdestä pisteestä molempiin yhtäaikaa. Ilmaus tietysti ylimpään kohtaan. Tuo paluu mietityttää että puskeeko sitä kautta koneeseen päin koneen ollessa sammuksissa jos on ylitäytetty tankatessa täyttökorkkia myöten, ei taida olla haitaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja matti » 15 Helmi 2015 16:10

Minusta huohotin pitäisi olla molemmissa tankeissa.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15 Helmi 2015 17:17

Vois olla parempi niin..

pisteri
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Kesä 2008 17:23
Paikkakunta: helsinki

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja pisteri » 16 Helmi 2015 23:22

en tiedä mutta kun paluu toiseen ja jos tankki täys niin tuleeko yli ? toi tankkien välinen tasaus ei varmaan kovin nopea , entäs täyttö yhdestä putkesta ja huomio en todellakaan tiedä vaan pähkäilen luultavasti turhia

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja pellamo » 17 Helmi 2015 20:05

Mitä kautta oikeanpuolen tankki saa ilmaa kun täyttöputki on tossa periaatekuvassa pinnan alla?
Ontuvan näköinen systeemi.(ainakin tuon periaatekuvan mukaan)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 17 Helmi 2015 23:36

Joo. Äkkiseltään aateltuna toinenkin tankki tarvii ilmaa ja laittaisin varmuuden vuoksi tasausletkun reilun kokoiseksi. Siitä sitten vaikkapa pienemmällä lähdöllä koneelle

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja Northling » 18 Helmi 2015 10:01

Moro

Juu, ainakin näin maalaisjärjellä ajateltunan tulee mieleen: että kuvassa oikeanpuoliseen tankkiin ei saa letkullista enempää tankattua, kun täyttöputken pää on pinnan alla ja eikä ole huohotusputkea.
Eli täyttöputket tankin kannen tasalta poikki, molempiin tankkeihin oma huohotusputki. Tuo täyttöputken T-haara kyllä pärskii tankatessa kannelle, parempi olisi Y-haara.
Ehkä paras ratkaisu kuitenkin olisi alakautta reilunkokoinen tasausletku. Oma tankkausyhde kummallekin laidalle kumpaankin tankkiin. (ei ole väliä kumminpäin ottaa tankkauslaituriin).

N
Viimeksi muokannut Northling, 18 Helmi 2015 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18 Helmi 2015 10:20

Joo.Alakautta tasausletku/putki.
Hanat molemmille puolille ja vedenerotin keskelle/alimpaan kohtaan.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 18 Helmi 2015 11:45

Tässä vältellään juurikin alayhteyksiä. Täyttöön Y-haara olis kyllä parempi ja tasausputki paksumpi kuin koneelle menevä, sekin hyvä vinkki. Täyttöputkiin tulee kaksi reilua reikää heti kannen tasoon niin että täyttö onnistuu, puuttuvat kuvasta mutta ovat jo olemassa itse putkissa. Ilmaus on kyllä hyväksi toiseenkin tankkiin, vaikka ilmahan kiertää täyttöputkenkin kautta joita ei tankata täyteen. Tankkaus topataan niin että tankin yläosaan jää sentti pari ilmatilaa, tähän tulee yksinkertainen kohotunnistin että sen tietää ja näkee tankatessa.

Onko tällaista kenellään ja eikö ole toiminut, CC llä toimii ilmeisesti hyvinkin.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Helmi 2015 00:28

stuuvari kirjoitti: Onko tällaista kenellään ja eikö ole toiminut, CC llä toimii ilmeisesti hyvinkin.
Juu, ihan tehtaan jäljiltä jo liki 50 vuotta. Yhdysputkesta lähtee vielä aine generaattorille ja lämppärille, sekä hanoja on niin, että voi ajaa kumpaakin konetta samasta tankista kummalta puolen vaan tai molemmista kumpaakin yhtä aikaa tai erikseen. Isot täyttöaukot ja huohottimet molempiin omat. Ihme kyllä vanhat kartiohanat pitää vieläkin niin hyvin, että tasaus toimii yläkauttakin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 20 Helmi 2015 07:33

Onko sulla CC erillinen yläpuolen tasausputki vai tasaako imuletku tankkeja ?

Ihmettelen hiukan tota imuletku tasausta.
Kone ottaa varmaan aineen sieltä mistä helpommin saa. Lienee täydempi tankki.
Mutta tasaantuuko aine muuten kuin koneen imun verran ajossa ?

Yhdistetyllä täytöllä lienee melko vaikea tankata kumpaakin tankkia täyteen muuten kuin liruttelemalla.
Voipi ruveta pärskiin ellei täyttöletku ole käännetty T jossa on pitkä pystyjuoksu.

Aleksi

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 20 Helmi 2015 14:23

T-haara näyttäis toimivan roiskimatta. Kokeilin päästämällä vettä täydellä paineella haaraan jonkun aikaa, eikä pisaraakaan roiskunut takaisin päin. Uskoisin toimivan tankatessakin, varsinkin jos ei holvaa täysillä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Kahden tankin tasapaino

Viesti Kirjoittaja CC » 20 Helmi 2015 15:25

venealeksi kirjoitti:Onko sulla CC erillinen yläpuolen tasausputki vai tasaako imuletku tankkeja ?

Ihmettelen hiukan tota imuletku tasausta.
Kone ottaa varmaan aineen sieltä mistä helpommin saa. Lienee täydempi tankki.
Mutta tasaantuuko aine muuten kuin koneen imun verran ajossa ?
Aleksi
Imuputki hoitaa tasauksen, jos kaikki hanat on auki. Hanoilla voi sitten valita, jos ei halua ottaa täydemmästä, josta tietysti otetaan, jos kaikki on auki. Nyt dieselien aikaan vaan pitää varoa, ettei paluu täytä yli toista tankkia, jos otetaan vain toisesta. Kun paluut menee omiin tankkeihinsa ilman valintahanoja.
Yleensä tulee tankattua vain toiselta puolen, ja ajellessa jo puolen tunnin päästä tankit on jo tasan. Moottorit sammuksissa menee kauemmin, mutta ei ole tarvinnut koskaan tutkia paljonko kauemmin.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin