wickström w3:seen auton laturi?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 13.02.2015 20:15

Noniin arvon konkarit!
Mitä oottemieltä jos asennan wiki w3 erillisen akkulaturin,sellanen normi auton laturi,korvaamaan dynastartin. Ja sitten starttimoottoriksi esim volvo pentan normi startti moottori.
Tämä olisi rakenteellisesti helppo toteuttaa sillä vauhtipyörällä on kaksi kiila hihnaa.
Tosiaan viimekesänä ostin 7,5m avo fiskarin jossa oli kyseinen wiku. Olen näin kirjallista tietoa saanut haalittua paljonkin mutta nyt olisi aika siirtyä tuumasta toimeen.
Vielä yksi kysymys: mikä olisi paras konsti putsata moottorin vesikanavat ja ontelot vaseliinista ja muusta ryönästä?

Tinka
Viestit: 14
Liittynyt: 21.07.2013 10:11

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja Tinka » 14.02.2015 12:58

Laturin asennus ei taida tuottaa ongelmaa, kunhan kiinnityksen saa pelaamaan. Miten ajattelit asentaa startin? tavallinen auton startti pitäisi pyöriä vain käynnistyksessä. Eli sitä ei minun käsityksen mukaan voi asentaa kiilahihna toimiseksi.

terv. Aleksi

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 14.02.2015 13:21

Ai pers!! Totta puhut...joo ei se auton startti kyllä sitten toimikkaan. Mitenkäs jos dynastartin kytkee vain starttimoottoriksi? Eli ei kytke niitä latauspuolen johtoja olleskaan? Onko edes mahdollista. Dynastartissa kun on niin olematon lataus teho ja muutenkin arvelluttava vehje,ainakin sen käsityksen olen saanut lukiessani juttuja niistä

jani
Viestit: 29
Liittynyt: 04.06.2006 17:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja jani » 14.02.2015 13:54

Juuri näin oli aikoinaan omistamassani W3 paatissa tuo ratkaistu, eli Dynastartti toimi starttimoottorina ja autonlaturi oli kytketty erikseen. Pelitti hyvin ilman ongelmia.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 14.02.2015 21:01

Sain dynastartin pyörittään konetta,eli ei ole ainakaan rikki. Kuinka nopeasti tuon alkuperäisen dynon pitäisi pyörittää konetta? Mielestäni kone pyöri tosihitaasti.jos vertaa auton moottorin pyörimis nopeuteen startatessa

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.02.2015 23:26

Kyllä se ainakin mulla hitaammin pyörii kuin auton moottori startatessa.

Mulla on tuossa varaosakoneessa laitettu ilmeisesti ladan laturi ja startti. Sarttia varten on otettu hampaat ladan vauhtipyörästä jotka sitten naitettu vikken vauhtipyörään.
Laturin pyörimissuunta on suhteessa väärä joten se aiheuttanut seen että laturi törröttää moottorista eteenpäin. Muutoin oisin sitä harkinnut siirtää guohon käytössä olevaan moottoriin. Vie vähän turhan paljon pienestä veneestä yilaa

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja merisusi » 15.02.2015 9:07

On olemassa joissakin automerkissä starttimoottoreita jotka ei ole solenoidi vetoisia. Ja niistä voi rakentaa esim. starttereita joita käytetään mikroautoissa, valmiitakin myydään alan liikkeissä.

nippeli90
Viestit: 55
Liittynyt: 03.03.2012 2:46

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja nippeli90 » 15.02.2015 12:54

Täytyypä tänään yrittää saada kipinää tuosta vikusta irti. Voikos tuon puolan plus johdon kytkeä startatessa akun plus napaan? Alun perin tuo puolan plus johto on mennyt virtalukkooon,siitä käynnistin napille ja siitä samaan releeseen missä on ollut dynan lataus puolen johdot. Eilen ehtoolla telkkaria katellessani yhtäkkiä tuli mieleen että eihän se kone voinutkaan antaa kipinää kun ei ollut puola kiinni:DD. Eilen siitä puhdistin katkojan kärjen kun oli hapettunut aika hyvin

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: wickström w3:seen auton laturi?

Viesti Kirjoittaja palonte » 18.02.2015 10:04

merisusi kirjoitti:On olemassa joissakin automerkissä starttimoottoreita jotka ei ole solenoidi vetoisia. Ja niistä voi rakentaa esim. starttereita joita käytetään mikroautoissa, valmiitakin myydään alan liikkeissä.
Normi starttimoottorin solenoidi hoitaa kahta virkaa. Sähköistä kytkentää ja hammaspyörän siirtoa hammaskehälle. Tämä jälkimmäinen laite on nimetty aikoinaan Bendix-laitteeksi. Ne startimoottorit, joissa ei kiinteää "solenoidia" ole kyljessä ovat nk. "heittobendix-startteja"., eli kyllä niissäkin hammaspyörä ottaa kiinni hammaskehästä. Toisin sanoen eivät pyöri aina koneen mukana, eli ei niistä remmivetoisia voi tehdä.

Toinen juttu miksi tällainen remmivetoinen pyörittää konetta niin hitaasti, tulee moottorin ja dynastartin keskinäisestä välityssuhteesta. Ajatelkaapa kuinka lujaa startti joutuisi pyörimään kiinteässä välityksessä, kun moottori on saatu käyntiin ja sillä vedetään "potikat kaakossa". Tässä on itseasiassa juuri se syy miksi tuollainen bendix-erotinlaite on aikoinaan keksitty.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Vastaa Viestiin