potkuriakselin paksuus?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 31.01.2015 21:55

Tarkoituksena olisi nykykielellä päivittää potkuriakseli samalla kun moottori vaihtuu. Kyseessä pellinkiläisfiskari tyypillisimmillään , eli vakiokaavat voinee unohtaa. Nyt paikalla on akseli , jonka halkaisija on 32 - 28 mm. Korroosio on syönyt rajustikin joitakin kohtia. Akseliterästä. Valkometallilaakeri perässä ja ihan horo talipoksi joka pysyy tiiviinä kaikki kolesteroliarvot ylittävällä vaseliiniannoksella. Tähän asti akselia on pyörittänyt vääntömomentillaan Ford Supermajor ihan hyvin. Ajattelin kuitenkin viettää kesää ilman kuulosuojaimia. Moottori vaihtuu siten , että vääntöhuippu 500 Nm on noin 2700 r/min ja huipputeho 155 kW noin 3800 r/ min. = BMW D190+. Vaihteiston alennussuhde 2.5 Minkälaista akselia tarvitsisi katsella jos vesivoideltuna aikoisi toteuttaa ? Vauhtia tietysti niin paljon kuin irtoaa ja potkuri sitten tarpeen mukaan . Joskus on kiirekin. Kiitos näkemyksistä.
Viimeksi muokannut late p51, 02.02.2015 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja bonito » 01.02.2015 10:18

Vahvuuden määrittely riippuu myös akselin pituudesta, kun en ole insinööri joka pystyys vahvuuden laskemaan mutta pitkänlinjan veneilijän kokemuksella sanoisin, ettå alle 1,5m akseliin riittää 35 millinen, siitä pidempi 40 millinen. Periaatteessa vääntö kerrotaan alennuksen luvulla, jotain lähes mitättömiä laakerihäviöitä huomioiden. Mulla oli 205 KW moottorissa , jonka vääntö oli yli 1000 newtonia, alennus-suhde oli 1,5:1, 50 millin akseli, jonka pituus oli 2,5 m, se ei värähdellyt.

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 01.02.2015 11:12

Akselin pituus on 5,5 m , mutta se on tuettu. Kysymys voisi oikeastaan kuulua , riittääkö 40 mm akseli rosterisena , kun jo
45 millisen vannasputkihässäkkä on jo aika iso ulkomitaltaan ja söisi takasteevin tai-polvion , mikäse nyt on , tosi ohueksi.
Moottoria voisi myös siirtää metrin-puolitoista taaksepäinkin akselin lyhentämiseksi , kun takaosaa ei käytä enää silakkapaljuna.

Avatar
Qubik
Viestit: 905
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.02.2015 15:32

Näyttää vahvasti silta, ettei sulla oikein oo valintavapautta. Sulla akselin pyörintanopeus jää melko pieneksi, joten se 40 pitäis kestää. Kuinkapitkä fiskari se sit on, jos jo pelkkä akseli on 5,5 m? Torstaina irrotin 4,5 metrisen halkaisijalta 70 mm akselin luotsivenesta. Mutta sitä pyörittää noin 400 kw kone. Ja venella pituutta 16 m. Sen takia ihmettelenki, mihin 5,5 metrine akseli mahtuu :)
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 01.02.2015 18:16

Paatti on reilu kymmenmetrinen , jossa kone on hytissä ,kohtalaisen edessä ,jotta taakse on jäänyt tilaa kalalle ja troolin kanssa touhuamiseen.

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Elwood » 01.02.2015 20:42

Kymppi metrinen pellinkiläinen parinsadan voimalla pitäisi kulkea parikymmentä solmua... tuolla 2,5 alennuksella sinne pitäisi (laskennalisesti) mahduttaa 22x21 potkuri. Kikkailemalla halkaisijalla ja nousulla voi halkaisijaa pienentää, mutta halkaisija/nousu suhde menee enemmän poskelleen ja lisäksi sinne pitäisi saada mahtumaan 50+ mm akseli.
Suosittelen miettimään vakavasti alennuksen pienentämistä. Akseli ohenee ja potkuri pienenee.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.02.2015 23:49

Mikä ihmeen osa veneessä on AKSILA...tä
Maatallousvehkeissä oon kuullu olevan jotain AKSILOITA mutta oisko tuo jo suurmaatallousvehje kun on5.5m AKSILA... ;-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Qubik
Viestit: 905
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: potkuriaksilan paksuus?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 02.02.2015 7:53

Kuitenkin must tuntuu, että jos nyt se 40 mm menee nippanappa paikoilleen, ei sulla niikun rakenteellisesti paksumpaa sinne saa. Joten tottuu siihen ettei oo niin kiire ja voit laittaa hitaamman paketin sinne. Käytät sit ylijäänyt rahat vaikka uuden vebastoon tai jotain. Väkisin saa, mutta ei tuu hyvää.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 02.02.2015 22:12

Päätarkoitus koko moottorinvaihtohärdellillä olisi saada meteli pienemmäksi ja kohtuullisesti lisää vauhtia . Ei ole pakko eikä tarkoituskaan ajella naru kireällä koko ajan. Paikallaan oleva Supermajor mölyää ja täristää tolkuttomasti jo aivan tyhjäkäynnilläkin. Lisäksi se vaatisi uudet tassut sekä vesipumpun , lämmönvaihtimen , laturin ja startin korjauksen . Tarjolla kuitenkin on myös vähän sivistyneempi BMW. Fordsonilla tuo pellinkiläiskanootti kulkee 15 solmua , joten aikomuksena ja toiveena noin 20 -22 operaation jälkeen . Aikaisemmin BMW on ollut jossain Fjordissa , josa se on tehnyt yli 20 solmua. Vaihteistovälityksen kaivoin esiin kilvestä jossa lukema on 2,25 eikä 2,5. 2,19 lienee pakki.

Korjasin sen aksilan nyt siihen ensimmäiseen viestiini. :))Meidän maakrapujen kuorma-autoissakin on aksiloita kuuleman mukaan 8]

Avatar
Huovari
Viestit: 30
Liittynyt: 08.11.2013 0:00

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja Huovari » 03.02.2015 0:07

Kerropa sitten miten projekti etenee ja paljonko tuli parannusta kulkupuoleen. Meillä on saman kokoluokan pellinkiläisessä myös n. 5 m akseli, joka on halkaisijaltaan 40 mm. Koneessa ei ole voimaa yhtä paljon kuin late p51:n suunnitelmissa vaan 140 hv tehoa, n. 500 nm vääntöä ja kierroksia max 2200. Potkurina 18x20 ja vaihteiston välityssuhde 1.586:1. Ainakin tuolla yhdistelmällä on akseli näemmä kestänyt yli 15 vuoden ajot. Joskus sitä itsekin mielessään haaveilee muutamasta lisäsolmusta. Koneesta olisi helposti otettavissa enemmän voimaa. En kuitenkaan tiedä maksaako vaivaa kun huippunopeudella ajetaan vain muutama kerta kesässä. Joku viisaampi voisi tietysti arvioida saako pelkällä potkurinvaihdolla lisää solmuja.

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 06.02.2015 20:51

Katselin jostain muusta viestiketjusta , että taitaa Huovarin vene olla aika samantapainen kuin omani , Julius Liljebergin veistämä ja alunperin Fordilla ryyditetty. Omassani hytti lyhyempi . Nyt tähän tekniikkapäivitykseen senverran muutosta , että hankin moottoriksi Tamd 41:sen ja ensimmäinen homma on hankkia tai tehdä kaaveli , jolla Hurthin kytkimen saa sen jatkoksi. BMW jää odottelemaan inspiraatiota ja parempaa hetkeä kunnostukselle. Akselilinjausta pääsee ihmettelemään sitten , kun voimapaketti on nostettu paikalleen.

late p51
Viestit: 79
Liittynyt: 01.11.2009 7:55
Paikkakunta: 06950

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja late p51 » 10.08.2015 12:12

Tästä tuli sellainen , että moottori siirtyi taaksepäin , ulos hytistä. KuvaAkselista tuli 35 millinen kolmimetrinen , tukilaakeri keskellä ja kytkimen perään Python.Kuva
Moottorin alle pehmeät tyynyt . Kytkimen välityssuhde on 2,2 :1 . Potkurina nelilapainen 18 x 20 tai 21. Sitä on joskus justeerattu , joten puusilmällä katsottuna nousu on joku tuollainen.
Välitilinpäätös on sellainen , että gps näytti 37 km tunnissa , mutta kaasua tuosta lisätessä alkoi kanootti kallistua , joten huippunopeuden kokeilu näillä säädöillä loppui tuohon. Ei ole nousulistoja eikä mitään eviä vielä .https://youtu.be/D_H06oQDIXM
Marssivauhdin pitäminen onnistuu paljon pienemmällä rähinällä ja tärinöillä kuin ennen . Tähän asti ihan kiva muutos.
Ainiin. Tankin siirsin eteen tasapainon vuoksi .

hlindberg
Viestit: 3
Liittynyt: 16.11.2015 15:57

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja hlindberg » 16.11.2015 16:29

Kun nyt akseleiden paksuudesta keskustellaan, niin laitetaampa kysymys, jota tällä joskus aiemmissa ketjuissa on sivuttu, mutten lopullista vastausta niistä löytönyt.

Eli n 5,5 m:n avofiskarissa on Bernard. Penun ääneen olen n 15 v vaihtelevalla menstyksellä totuttanut itseäni ja erilaisia vaimennusysteemejä kokeillut (äänenvaimentimia, pakoutkea veteen jne). Konekin kuitenkin alkaa vähän oikkuilla, joten uuden vaihto voisi olla ajankohtainen. (Käytetty) pikkudiesel olisi ykköstoive, mutta ongelmana on potkuriakselin ohuus. Akseli on n 16 mm - sellainen ns peukalonpaksuinen - (ja varmaan jotain patarautaa) ja pitkänpuoleinen, moottori on keskituhdon etupuolella. Liika vispaaminen on estetty puisella tuella, eli jonkunlaisella köyhän miehen tukilaakerilla, Eli onko mitään toivetta edes yrittää noin ohueen akseliin tod näk täristävämpää konetta. Toisaalta pitkä ja ohut akseli voisi suodattaa tärinöitä paremmin kuin paksu ja eikös Wikeissäkin ole nähty tuontyylisiä ratkaisuja.

Jos joutuisi uusimaan akselin ja vannasputken niin olisi sitten jo aika iso projekti.

t hessu

Avatar
Qubik
Viestit: 905
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: potkuriakselin paksuus?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 16.11.2015 20:25

Yanmar gm1 ja kaikki hyvin Hessu.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin