Sivu 1/5

2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 18:40
Kirjoittaja kankkunen247
Moro elikkä ostin ensimmäisen olympiani joka on seisyt parisenkymentä vuotta jossain ladossa. Ongelmana on että ei lähde käyntiin ihankuin sytty olisi myöhässä kun polttaa vain putkessa. Tulpat vaihoin ei vaikutusta. venat tuntus pitävän, miten näissä onnistuu syttyenakon säätö? Mistä pystyn päätelemään koneen vuosimallin, kun puuttuu tyyppikilpi valunumero on 16430? Kanen käytin irti ja sylinterit ja mänät oli tosi siistit. Boschin valmistamalla mangneetolla. Moottori olisi tarkoitus kunnostaa omaksihuviksi ei oo tulossa mihinkään kiini.

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 19:24
Kirjoittaja tuffarn
Jos siinä on laukausumagneetto niin se pitä naksuttaa kun jompi kumpi männistä on ylhällä.

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 19:50
Kirjoittaja pellamo
Katoppa että on sytytys yleensäkin kohallaan elikkä vaihappa tulpanjohtojen paikkaa keskenään.
Saattaapi olla muljahtanut jossain vaiheessa pieleen 180astetta.(jos kerran vaan tupsauttaa vaan putkeen eikä pyöritä konetta)
Hienosäätöä voi sitten tehdä kääntämällä "magneetossa sitä kärkipakettia"....

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 20:02
Kirjoittaja kankkunen247
Täytyypä kokeilla sitä säätöä

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 20:05
Kirjoittaja kankkunen247
Johotoja kokeiltu molemmin päin. Miläs kierteilä on mangneeto kiini tuuma vai millikierre?

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 20:49
Kirjoittaja pellamo
Magneeton päässä on siinä muistaakseni muutamalla ruuvilla oleva kansi jonka takaa löytyy säädettävä
"pohjalevy" jossa käret on kiinni.
Helppoa mutta yksinkertaista säätää ;-)
Putsaa ja säädä samalla kärkiväli sinnepäin....oliko 0.4mm tai sillai
Kyllä se siellä jytkähtää ku muistaa hymyillä välillä sille möhkäleelle jossa on tehojakin lähinnä liikuttamaan omaa massaansa kunhan on optimaalinen paatti alla :-)

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 21:14
Kirjoittaja kankkunen247
Mikäs säätölevy on mangneeton takana. Mistä tilee akseli. Mangneeton joku on laitanu miljoona kiskolla kiinni millähän kiere on mangneeton pohjassa? Tuuma vai millinen?

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 22:19
Kirjoittaja pellamo
Mitä sillon väliä mikä kierre on.
Ei sun tollaisissa olosuhteissa tarvi irrottaa kuin magneeton etukansi jonka läpi muistaakseni menee ennakonsäätöakseli (kylmäkäynnistystä varten).
Sieltä löytyy kärjet ja sillai.

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 07 Marras 2014 23:30
Kirjoittaja kankkunen247
Nyt yritää jopa käyntiin sääsin kärkiväliä ja kiila olipainunut sisään siitä pohjasta johon käret tulloo sitä vähän taivutin että sain kiilauraan kohalleen. Siinä pohjassa ei oikein oo säätöjä tai en sitten en tajunu. Tein uudet kierteet että ssain mangneeton kiinni. Mitäs sitte säävetään. Hyvän kipinän antaa.

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 11:01
Kirjoittaja Lister
Näyttää kuvasta että magneeton tyyppi on todennäköisesti Bosch FF2RS. Magneeton pohjassa on W1/4" kiinnitysruuvit. Sikäli erikoista että vaikka onkin saksalainen magneetto, niin kiinnitys on tuuma kierteellä, kaikki muut kierteet on metri järjestelmää.

Todennäköisesti tuokin magneetto tarvitsisi vähintään uudelleenmagnetointia ja kondensaattorin vaihdon. Sitä ei äkkiseltään usko kuinka paljon kunnon sytytyskipinä muuttaa moottorin luonnetta. Yleensä käynnistyvyys ja tyhjäkäynti paranevat huomattavasti.

Katkojan kärkiväli on tuossa magneetossa 0,35mm ja tulpan kärkiväli 0,50mm.

Sytytykselle ei ole muuta säätöä, kuin se käsivivulla säädettävä n.10mm kääntyvä hienosäätö. Koneen pitäisi kyllä pysyä käynnissä tuosta ennakon hienosäädöstä riippumatta, sillä haetaan vaan se paras käynti.

Kipinä voi vaikuttaa silmämääräisesti hyvältä, mutta sylinterissä oleva puristuspaine vastustaa huomattavasti kipinän kulkua tulpan kärkivälissä ja voi olla ettei tulpassa tule kipinää alkuunkaan, kun tulppa on kiinni moottorissa. Siksipä magneetto kannattaa vähintäänkin uudelleenmagnetoida ja mittailemalla selviää magneeton kunto muutenkin, ettei konetta tarvitse turhaan veivata.

Tässä testi paineen vaikutuksesta.
http://www.youtube.com/watch?v=1Vg3-xG0 ... 1ENYkOjoCw" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 18:56
Kirjoittaja kankkunen247
Täytyy vielä tarkastaa tuo kärkien rako ja tulpien. Laitoin denson m22 tulpat jotka vastaa ngk A7 ei tullut tulpista tarkastettua rakoväliä. Täytyy huomenna tarkastella lisää. Mikäs näiden orkis väri on tää on ollu vihree ja musta, tarkotus maalata oikean väriseksi. Katkojan kärkien päälletuleva kansi puuttuu ja sen pidike ja toinen ryyppy kuppi korvattu pultilla. Saakohan näitä osia mistään? Mikä voisi olla koneen vuosimalli?

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 18:59
Kirjoittaja kankkunen247
Miyäs öljyä näihin tulee ja mitenkäsyvällä kuuluu kampiakselin uida öljyssä? Kk kaulat justiisa hipoo öljyä vaikka mittatikku näytää maksimia.

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 19:15
Kirjoittaja pellamo
Siinä on öljypumppu elikkäs painevoitelu.Ihan niinku oikeissakin moottoreissa :)
Kiertokanget ei saakaan kuin korkeintaan hipoa öljynpintaa.
Varmaan vaikka 15/40 passaa öljyksi. Hyvinkin

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 19:24
Kirjoittaja kankkunen247
Aijaa mie kun ymmärsin että näissä on roiske voitelu. :D ilmankos kiertokangissa ei oo niitä nokkia :D montakos litroo öljyä mänöö. Onkos näissä jotain kohtaa mistä voi mitata öljyn paineen, kun tässä ei ole öljyn paineelle mittaria, mut jotakin lähtöjä ehkä tulpattu vesipumpun vierestä??! Kiitoksia kun jaksatte auttaa enpähän tämmösten kaa oo ennen hääränny :B

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Lähetetty: 08 Marras 2014 20:49
Kirjoittaja Lister
kankkunen247 kirjoitti: ...
Katkojan kärkien päälletuleva kansi puuttuu ja sen pidike
...
Tällaisia kansia löytyy minulta:

Kuva

Kuva

Ja niitä pidikkeitäkin löytyy, mutta pitää tietää minkä mittainen ja millä kierteellä sen pitäisi olla. Kierrevaihtoehdot Boschissa M4,5 ja M5,5.