Sivu 1/2
Akselin vaihto
Lähetetty: 25 Loka 2014 18:43
Kirjoittaja Kippo
No nii voiman siirto menis uusiks.Talipoksin saa varmaan holkitettua, perälaakeri säilynee "valkometallisena".
Uuden akselimateriaali kiinnostais tietää.Mikä on tarpeeksi kovaa,kun akseli on 22mm pituus 2500mm laakerointiväli 1600mm
vannasputken sisähalkaisia 27mm.Paksumpaa akselia ei varmaan tähän vannasputkeen kannata laittaa?
Moottori vp.n 2001 9hv 3200rmp vaihteen välitys 2,37 potkuri 13"12.
Nykyinen akseli mustaa jossa takapään laakeriholkin halkaisia 25mm.
Laitaisko jokun aisi akselin 22mm johon sorvaisi vaikka prossiholkin ja potkurikartion vai uskallanko tehä 25mm akselin.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 29 Loka 2014 18:13
Kirjoittaja Kippo
Hmm nii no käytän 22mm nuorrutettua mustaa , vissiin tarpeeksi jäykkää.
Jos rassais vielä perälaakerin irti ja holkittais sen pronssilla, nii ei tarviis akseliin sovitteita tehä muuta kuin potkurille
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 29 Loka 2014 18:32
Kirjoittaja riskila
Kaikki teräkset ovat yhtä jäykkiä, myös ruostumaton ja haponkestävä. Lujuus on sitten jo eri asia. Tee vaan suosiolla haponkestävä akseli yhdestä osasta.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 30 Loka 2014 19:13
Kirjoittaja Kippo
Jep happosta kahtelemaan
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 31 Loka 2014 17:08
Kirjoittaja bonito
Mutta älä 316, se on vetelää, mieluimmin 329
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 31 Loka 2014 20:51
Kirjoittaja riskila
Ei ole vetelämpää vaan kaikkien ruostumattomien ja haponkestävien terästen jäykkyyttä kuvaava arvo eli kimmomoduuli E on sama eli
E = 200 kN /mm2. Ne ovat siis kaikki yhtä jäykkiä. Kaikkien mustien terästen E = 210 kN / mm2.
329:n ero verrattuna 316:een on 30 % suurempi vetolujuus ja 40 % suurempi kovuus. Nämä eivät vaikuta mitenkään akselin värähtelyominaisuuksiin vaan samanvahvuiset ja -pituiset akselit alkavat värähdellä samalla kierrosluvulla.
VETUKSEN luettelossa on kätevä käyrästö akselin värähtelyn arvioimiseksi.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 31 Loka 2014 23:01
Kirjoittaja pellamo
Ei kait tuohon "käteviä käyriä" tarvi kun kone on 9hv! täh.
Tavallinen ruostumaton akseli(ei tarvi haponkestävää) kestää kaks ihmisikää......(Eikä edes riipu ihimisestä)
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 01 Marras 2014 00:26
Kirjoittaja Kippo
Jep konehan on pieni,mutta olenko ymmärtänyt oikein,että ei niinkään akseliin kohdistuva voima ( hv) vaan akselin kierrosnopeus.Laakerien välihän on aika pitkä 1600mm ja akselin pituus 2500mm.
Ja kiitos neuvoista ja kommenteista tähän asti
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 01 Marras 2014 07:46
Kirjoittaja 009
Kaipa tuossa materiaalia tärkeämpi on, että tappi on suora.
Ei mikään romukasan pohjalta väkisin kaivettu luokilla oleva.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 01 Marras 2014 14:11
Kirjoittaja riskila
Koneen teho ei vaikuta mitään akselin värähtelyalttiuteen. Siihen vaikuttaa akselin kierrosluku ja tukilaakerien välimatka. Vetuksen käyrä antaa arvoilla 1600 mm ja 1350 rpm akselin paksuudeksi vähintään 25 mm.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 01 Marras 2014 14:31
Kirjoittaja Kippo
No aika rajoilla mennään.
Ihme ku ei vanha akseli ottanut vannasputkeen kiinni vaikka laakerit on tosi väljät ja nyt puhutaan milleistä. Tosin moottorin kierrokset jää 2500 sen yli on turha kiljuttaa
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 01 Marras 2014 20:42
Kirjoittaja pellamo
Kone pyörii mitä pyörii.Tee siitä jakolasku alennuksen määrällä niin saat AKSELIN PYÖRINTÄNOPEUDEN.
Hae rosteriakseli ja teetä sorvaus potkurille..+mutterille jengat.

...oot ennen joulua vesillä

Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 04 Joulu 2014 17:48
Kirjoittaja Kippo
Vaihteen ja kiinteän talipoksin väli on 900mm.Kannattaako tähän väliin laittaa tuki/painelaakeria?
Konehan rytkää melkolailla kumityynyjen varassa tietyillä kierroksilla.
Mietin vaan,että oisko parempi tukea sillä laakerilla talipoksiin kohdistuvaa tärinää vai antaa koneen piestä akselia niinku tähänki asti.
Kommenteja kiitos
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 06 Joulu 2014 10:23
Kirjoittaja Qubik
Jos on jäykkä talipoksi, niin jäykemmat/uudet tassut hankintalistalle. Jos on kumiputken varassa niin ei oo tärinoilla paljon merkitysta. Heitä suuttimetkin tarkistettavaksi/puhdistettavaksi, joten saat tärinoit vähemmaksi.
Re: Akselin vaihto
Lähetetty: 06 Joulu 2014 21:16
Kirjoittaja pellamo
Asiaa puhuu Qubik tuossa.
Ei se "tukilaakeri" sun koneen rytkäämisongelmaa ratkaise.(silloinhan se huojuminen repii akselia ja sitä laakeria)
Jämäkämmät tyynyt ja tarkka linjaus

hyvä tulee.
Toinen mahollisuus on että pistät nivelakselin ja painelaakerin koneen perään.