Akselin vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 25.10.2014 18:43

No nii voiman siirto menis uusiks.Talipoksin saa varmaan holkitettua, perälaakeri säilynee "valkometallisena".
Uuden akselimateriaali kiinnostais tietää.Mikä on tarpeeksi kovaa,kun akseli on 22mm pituus 2500mm laakerointiväli 1600mm
vannasputken sisähalkaisia 27mm.Paksumpaa akselia ei varmaan tähän vannasputkeen kannata laittaa?
Moottori vp.n 2001 9hv 3200rmp vaihteen välitys 2,37 potkuri 13"12.
Nykyinen akseli mustaa jossa takapään laakeriholkin halkaisia 25mm.

Laitaisko jokun aisi akselin 22mm johon sorvaisi vaikka prossiholkin ja potkurikartion vai uskallanko tehä 25mm akselin.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 29.10.2014 19:13

Hmm nii no käytän 22mm nuorrutettua mustaa , vissiin tarpeeksi jäykkää.
Jos rassais vielä perälaakerin irti ja holkittais sen pronssilla, nii ei tarviis akseliin sovitteita tehä muuta kuin potkurille

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja riskila » 29.10.2014 19:32

Kaikki teräkset ovat yhtä jäykkiä, myös ruostumaton ja haponkestävä. Lujuus on sitten jo eri asia. Tee vaan suosiolla haponkestävä akseli yhdestä osasta.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 30.10.2014 20:13

Jep happosta kahtelemaan

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.10.2014 18:08

Mutta älä 316, se on vetelää, mieluimmin 329

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja riskila » 31.10.2014 21:51

Ei ole vetelämpää vaan kaikkien ruostumattomien ja haponkestävien terästen jäykkyyttä kuvaava arvo eli kimmomoduuli E on sama eli
E = 200 kN /mm2. Ne ovat siis kaikki yhtä jäykkiä. Kaikkien mustien terästen E = 210 kN / mm2.

329:n ero verrattuna 316:een on 30 % suurempi vetolujuus ja 40 % suurempi kovuus. Nämä eivät vaikuta mitenkään akselin värähtelyominaisuuksiin vaan samanvahvuiset ja -pituiset akselit alkavat värähdellä samalla kierrosluvulla.

VETUKSEN luettelossa on kätevä käyrästö akselin värähtelyn arvioimiseksi.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.11.2014 0:01

Ei kait tuohon "käteviä käyriä" tarvi kun kone on 9hv! täh.
Tavallinen ruostumaton akseli(ei tarvi haponkestävää) kestää kaks ihmisikää......(Eikä edes riipu ihimisestä)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 01.11.2014 1:26

Jep konehan on pieni,mutta olenko ymmärtänyt oikein,että ei niinkään akseliin kohdistuva voima ( hv) vaan akselin kierrosnopeus.Laakerien välihän on aika pitkä 1600mm ja akselin pituus 2500mm.

Ja kiitos neuvoista ja kommenteista tähän asti

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja 009 » 01.11.2014 8:46

Kaipa tuossa materiaalia tärkeämpi on, että tappi on suora.
Ei mikään romukasan pohjalta väkisin kaivettu luokilla oleva.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja riskila » 01.11.2014 15:11

Koneen teho ei vaikuta mitään akselin värähtelyalttiuteen. Siihen vaikuttaa akselin kierrosluku ja tukilaakerien välimatka. Vetuksen käyrä antaa arvoilla 1600 mm ja 1350 rpm akselin paksuudeksi vähintään 25 mm.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 01.11.2014 15:31

No aika rajoilla mennään.
Ihme ku ei vanha akseli ottanut vannasputkeen kiinni vaikka laakerit on tosi väljät ja nyt puhutaan milleistä. Tosin moottorin kierrokset jää 2500 sen yli on turha kiljuttaa

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.11.2014 21:42

Kone pyörii mitä pyörii.Tee siitä jakolasku alennuksen määrällä niin saat AKSELIN PYÖRINTÄNOPEUDEN.
Hae rosteriakseli ja teetä sorvaus potkurille..+mutterille jengat. -> ...oot ennen joulua vesillä :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 04.12.2014 18:48

Vaihteen ja kiinteän talipoksin väli on 900mm.Kannattaako tähän väliin laittaa tuki/painelaakeria?
Konehan rytkää melkolailla kumityynyjen varassa tietyillä kierroksilla.
Mietin vaan,että oisko parempi tukea sillä laakerilla talipoksiin kohdistuvaa tärinää vai antaa koneen piestä akselia niinku tähänki asti.
Kommenteja kiitos

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.12.2014 11:23

Jos on jäykkä talipoksi, niin jäykemmat/uudet tassut hankintalistalle. Jos on kumiputken varassa niin ei oo tärinoilla paljon merkitysta. Heitä suuttimetkin tarkistettavaksi/puhdistettavaksi, joten saat tärinoit vähemmaksi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pellamo » 06.12.2014 22:16

Asiaa puhuu Qubik tuossa.
Ei se "tukilaakeri" sun koneen rytkäämisongelmaa ratkaise.(silloinhan se huojuminen repii akselia ja sitä laakeria)
Jämäkämmät tyynyt ja tarkka linjaus -> hyvä tulee.
Toinen mahollisuus on että pistät nivelakselin ja painelaakerin koneen perään.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin