Akselin vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 07.12.2014 11:27

Tällä "rytkämisellä" tarkoitin normaalia heilumista mitä ykspyttynen kiisseli tekee esim kierroksia laskiessa tai tyhjäkäynnillä ajaessa.
Tota nivelakselia mietin painelaakerinkanssa kun tilaa olisi laittaa.
Konen alla on vissiin alkuperäiset kumityynyt,taidampa tarkistaa ne ja rihtaus sitten keväällä vedessä.
Jos ei miellytä sitten niveltä väliin
Kiitos kommenteista

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 21.04.2015 19:58

Yritin tossa etsiskellä haullakin,mutta en löytänyt.
Eli laakerivälys talipoksissa ja perälaakerissa(molempiin tulee pronssiholkit)Onko 0.05mm liian tiuka välys.
Jotain juttuja mitä löysin koski lähinnä muovipuslia

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 30.05.2015 7:50

No joo hilut on paikallaan ja välys on sitte sen 0.05mm.Vähän nihkeästi pyörii yhdellä kädellä vaikka akseli ei ole vaihteessa kiinni.Vaseliini tuli kuitenki
hyvin läpi perälaakerista.Koneella pyörittelin jotain 5min ja perä laakeri lämpesi siinä ajassa noin 40 asteeseen(vene trailerin päällä).
Kuhan saa veneen järvee nii siellä se tuomio tulee

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 05.06.2015 22:40

No niin, Koe ajoa suoritettu ja kaikki pelaa hionosti.Talipoksi ei lämmenny "normaalia" kuumemmaks.
Jurinoita tai tärinöitä ei ilmennyt testi-ajonaikana.Eli vannasputken molemmin päin on kierteet joissa kiinni talipoksi ja perälaakeri. Eli ei ole kumilaakeria perässä.

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja javirta » 12.06.2015 9:45

Hienoa, että kaikki pelaa!

Täällä on aikaisemmin käyty tuota tuentakeskustelua. Monessa vanhassa puuveneessä on käytetty "vanhaa ratkaisua" akseliston toteutukseen, jossa akselin painelaakerina toimii (meri)kytkimen painelaakeri ja tuentavoima välittyy konepetiin moottorin kumityynyjen kautta.

Aikaisemmin viitattu Vetuksen kataloogin käyrästö akselin mitoitukseen on toimiva. Samalla aukeamalla esitellään perinteinen jäykkä asennus, jossa käytetään joustokytkintä, "kumilimppu" Vetus Bullflexia. Vannasputki kootaan sopivista paloista siten, että putki sisältää kaksi tai jopa kolmekin kumilaakeria.

Samoja mitoitusperiaatteita käyttäen voi toteuttaa tukilaakeroinnin. Eräässä näkemässäni veneessä oli noin 1500mm pitkä d30mm akseli, kumilaakeri perässä, joustava taliboksi ja asennus kiinteää akselilaippaa käyttäen moottorin kytkimeen. Vapaa väli oli siis likipitäen 1500mm.

Omassa paatissani akseli on 2600mm pitkä ja halkaisijaltaan 30mm. Täysin sama järjestely. Vapaa pituus olisi 2600mm joka takuuvarmasti aiheuttaisi ongelmia. Moottorin liike kumityynyjen päällä, pyörivä liike, akselin oma massa ja potkurin työntövoima. Stabiliteettiongelma.

Veneeseen ei mahdu toteuttamaan nivelakselistoa.

Lähelle taliboksia, aika tarkasti akselin puolivälin kohdalle laminoitiin laipio 10mm alumiinilevystä. Tämä asemoitiin paikalleen konelaakerille SKF SY30TR siten, että akselin omasta painosta johtuva taipuma kompensoituu, ts. laakeri nostaa akselia suoraksi. Irrotin "pässinsilmän" valupesästä ja sorvasin sisäkehän ylikokoon d30 -> d33 siten, että kuulauran kohta ei kuitenkaan heikkene liikaa. Tähän istutin sopivan polyasetaalista sorvatun holkin (POM, DELRIN) naputussovitetta ja epoksiliimaa käyttäen. Liiman kuivuttua silityssorvasin muovipuslan kokoon 30,15mm.

Akselin laakeripintojen tulee olla hyvälaatuiset. Kumilaakerin, taliboksin ja tukilaakerin kohdalta Dremelillä röpöt pois ja näiden kohtien nauhaus vesihiomapapereilla 400, 600 ja 800. Loppukiillotus puuvillalaikalla käyttäen AUTOSOL kromitahnaa, joka pyöristää jäljelle jääneet pinnankarheuden terävät huiput. Akseli on kyseisiltä kohdilta lähes peilipintainen tämän jälkeen!

Paketti kasaan, ja talipoksiin vanhan talinarun tilalle sopivaa teflonnauhaa (Burgmann Buraflon). Paketti kasaan. Akselilaippa on kiinteä, ei ole joustolaippaa. Hienosti toimii; ei värinää, tärinää, ääniä tai lämpöjä. Muoviholkitettu tukilaakeri sallii akselin pituussuuntaisen liikehdinnän sisällään hiertämättä akselia metalli-metalli kosketuksella, mutta akseli ei kuitenkaan lähde pyörimään laakerin sisäkehän sisällä, vaan vierintälaakeri toimii kuten pitääkin. Laakeri rasvattiin hyvällä vesivaseliinilla. Jos jostakin syystä tukilaakeri jumittuu, pääsee akseli kuitenkin pyörimään muoviholkin sisällä, ja veneellä ajelee pidemmänkin matkan päästä kotiin. Itse asiassa, liukulaakerivalmistaja lupaa käyttösovellukseen jopa monikerroksisen liukulaakerin sopivan.

Pitkä teksti, mutta paljon asiaakin :)

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 14.06.2015 14:26

Just samanmoista tukilaakerointia ajattelin laittaa.
Päädyin kuitenkin niveleen,kun tilaa on senverran. Valmiit nivelyksiköt näköjää maksaa hunajaa,joten tämäkin tulee varmaan tehtyä itse esim volkkarin
nivelistä.Talvella on aikaa sitte taas tuumailla 8]

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja javirta » 14.06.2015 14:51

Ilman muuta nivel kannattaa laittaa, jos suinkin sille järkevästi löytyy tilaa. Moottori on mahdollista asentaa tällöin pehmeämmille kiinnikkeille. Samoin akselin vääntymä pienenee koska akseli tulee kahteen osaan.

Etuvetoisen auton vetoakselista saa nivelen, joskus mietin ihan kaupasta ostettavia traktorin kardaaniniveliä ja "sitruunaputkea".

Painelaakeriksi pallomainen rullalaakeri, joka kantaa sekä aksiaalisia että säteiskuormia, lisäksi asemoi itsensä muutaman asteen sisällä, jolloin sallii pienen linjausvirheen. Valmiita laakeripesiä tiivisteineen löytyy myös kaupasta. Voiteluun vesivaseliini.

Aika isojakin koneita on toteutettu jäykkänä akselistona, tosin moottori joudutaan pulttaamaan tällöin lähes suoraan konepetiin....

Liljon
Viestit: 36
Liittynyt: 29.08.2014 9:54

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Liljon » 14.06.2015 16:39

Ei ne mittatilaus nivelet mun mielestä niin mansikoita maksanut. Itse teetin vanhan itsetehdyn vippaavan tilalle kokonaan uuden n.1m mittaisin kardaanin ja maksoin siintä ~300€. Auton nivelet maksaa jo kaupassakin 60-150€ kappale niin en jaksanut itse alkaa tekemään. Ja jos itse tekee niin tasapainotuskaan ei onnistu.

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja javirta » 14.06.2015 16:53

Mutta venetarvikkeena myytävä Löbro Scatra, PythonDrive, Vetus jne. jo maksaakin aika kivasti... tonnin paikkeilla.

Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kippo » 15.06.2015 10:28

Ajatuksena olisi vaikka nyt etuveto volkkarin ulompi ja sisempi vetonivel omalla lyhennetetyllä akselilla.Pitäisi tulla tarpeeksi lyhyt paketti,joka sallii
varmasti muutaman asteen heitot.Volkkarin osat siksi,kun taitavat olla halvimmasta päästä.
Toi pallomainen rullalaakeri täytyy pitää mielessä,kiitos vinkistä

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: Akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja javirta » 15.06.2015 11:25

No tuo VP2001 vatkain, sille nyt riittää vaikka mopoauton vetoakseli :D

AISI329 akselia saa nurmijärveläisestä terästukustakin 6m salkoina. Kovuus on 260HB verrattuna AISI316 kovuuteen 160HB. Taliboksi ja kumiset liukulaakerit syövät akselia vähemmän. Keppi on valmiiksi hiottua tavaraa.

Tukilaakerina menisi vaikka D&E kolmikerroslaakeri jossa teräsrungon pinnalla pronssikerros ja vielä ohut POM kerros. Liukunopeudet on luokkaa 1...2 m/s näissä käytöissä akselin koosta ja kierroksista riippuen.

Kannattanee romikselta hakea etuvetoisen akseli ja siihen Motonetista vaan uudet nivelet ja suojapalkeet. Sorvaria tarvitaan kuitenkin akseliin.

Vastaa Viestiin