Sivu 1/2

polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 01 Loka 2014 11:25
Kirjoittaja eräs
Käykö "normaalit" polttoaineen suodattimet (vedeneroittimella) sekä dieselille että bensalle? Kun en löydä mainintoja enkä teoriaa asiasta... varmatoiminen ja edullinen dieselvedeneroitinsuodatin siis hakusessa (laitan 2 kpl ja hanat, jottei tukkeutuminen ei katkaise matkaa).

olen kyllästynyt CAV296 lasikuppivedeneroittajasuodatin hässäkkään (http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt" onclick="window.open(this.href);return false;), joka fuskaa ilmaa alipainepuolella säännöllisesti. siinä tuntuu olevan liian monta liikkuvaa osaa minulle ja kun heikkolaatuisia ovat niin tiiveyskin on mitä on... ajattelin korvata sen tuollaisella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/190294/V ... -10-micron" onclick="window.open(this.href);return false; JOS se vaan suinkin soveltuisi dieselille???

tai sitten jos polttoainesuodatinta ei suositella dieselille niin sitten päädyn tähän lasikupittomaan suodattimeen, jota uskaltaa kiristää huomattavasti enemmän kuin lasikupillista: http://www.motonet.fi/fi/tuote/190291/D ... inikupilla" onclick="window.open(this.href);return false; . ainakin se näyttäisi dieselille käyvän...

Ajatuksia?

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 02 Loka 2014 07:47
Kirjoittaja matti
Olen hämmästynyt.
Yli neljänkymmenen vuoden vähäisellä kokemuksella nuo lasikupilliset suodinjalat ovat toimineet melkoisen luotettavasti.
Suodattimen ala-ja yläpuolinen tiiviste on erilainen, kuten tietänetkin, eikä sitä kiinnityspulttia "normaalisti" tarvi mitenkään hampaat irvessä kiristää, kunhan em tiivisteet (ja pultin juuressa yläpäässä/kupissa olevat tiivisteet)on oikein asennettu ja kunnossa. Kokemuksesta tiedän, että ahtaaseen paikkaan näkemättä, sormituntumalla laitettu ylin menee joskus jopa kierteelle.

Jollakulla, tällä sivustolla oli ko laisen uuden suotimen runko viallinen banjoliittimen alta ja näinollen vuosi sieltä?

Onhan varmaa, ettei imuletkussa ole mitään tuketta joka ahdistaisi polttoaineen kulkua ja näinollen aiheuttaisi ylimääräistä vastusta? (letkuliitin suotimen rungossa, tankin imupää, letku taitoksella)

Käsitykseni mukaan se Mercuryn suodin toimii myös dieselillä.

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 02 Loka 2014 12:23
Kirjoittaja eräs
Varmasti on hyvin toimivia lasikuppejakin! ainakin suodatuslaatu on riittävä 80 luvun moottorille, koska mitään valittamista ei suuttimissa tai ruiskupumpussa ollut viime vuonna huollon yhteydessä. 30 vuotta olisi varmaan tehnyt jo jotain jos ongelmia olisi...

MUTTA "kiinalaisten"lasikuppimallien ongelmana on minulla se, että alumiinikannen laatu on niin heikko ettei aluslevyt tiivistä pultinreikiä kunnolla. Iso kumitiiviste pultissa tiivistää kyllä (mutta väsyy ajanmyötä). suotimia on nyt kaksinkappalein ja "susia" molemmat. Jotenkin olen nyt päätynyt siihen, että mitä vähempi liikkuvia osia, sitä vaikeampi sitä on tehdä väärin... en tajunnut tätä laatuongelmaa heti kun ostin, joten reklamointikin jäi...

vanha (toimiva) lasikuppi suodatinrunko oli lohjennut tuloreiän juuresta, joten siitähän se sitten vuosi. Laitoin sen jälkeen käsipumpun tuloletkuun, joten sillä voi nopeasti tarkastaa vuotokohdat suotimesta.

Tukkeutumaa ei vaikuttaisi oleva imupuolella, koska suotimet jopa tihkuu seisoessaan hiukan löpöä. Kiristäminen auttaa hetkeksi... liaan hellämielinen kiristys voi olla, mutten halua rikkoa lasikuppia, kuten kävi eräälle veneilijäkollegalle ja sitten veneeseen tuli pohjalle reilusti dieseliä...

mistä tuli mieleeni että kannattaako lappoilmiön vuoksi suodatin olla tankin yläpuolella? ei minulla nyt ole ja jos se lasikuppi hajoaa niin lappoilmiön vuoksi pohjalle kai tulee 200l löpöä... Tankki on koneen tasalla, eli suodatin tulisi koneen yläpuolelle, liekkö haittaa?

Ja tuleeko lasikuppiin aina hiukan vettä? minulla ei ole koskaan ollut vettä... liekkö syynä vedetöntankki vai vedenerotuksen huonous?

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 02 Loka 2014 20:35
Kirjoittaja riskila
Eikö jokaisessa tankissa pidä olla kraana siinä mistä letku lähtee !!!!!!

Minulla on käytössä RACO-merkkinen polttoainesuodatin, joka vaikuttaa laadukkaammalta kun CAV. Siinä oli alun perin suodattimena 5 mikrometriä. Se oli liian tiivis ja vaihdoin sen 30 mikrometriseksi.

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 02 Loka 2014 22:31
Kirjoittaja meriläinen
Tere.
Minulla on omassa veneessä Vetuksen ws180 vedeneroitinsuodatinsysteemi. Suodatin jossa on samassa vedenpoistoventtiili on melko kallis(n.40e). Onko tietoa saisiko siihen jostain halvemman suodattimen?

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 00:19
Kirjoittaja M.J.S
Anteeksi tyhmyyteni mutta kun on valinnut harrastuksen kalleimmasta päästä niin miksi pihistää kikkailla sit koko sielun asioista? Yks nosto/kuljetus talvisäilöön maksaa 150e-1000e koosta sun muusta riippuen...

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 12:06
Kirjoittaja eräs
ei ole minun diesel-tankissa hanaa. voisihan senkin laittaa muttei se lasikuppieni ongelmaa ratkaisisi...

mitä harrastuksen kalleuteen tulee, niin nosto ja lasku maksaa n. 20euroa. Ja nyt CAV296 suodatin n. 3euroa. halpaahan tämä vielä on. 40 euroa suodattimesta on kyllä liian paljon ainakin minulle...

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 13:46
Kirjoittaja matti
No joo, sinullahan on ollut tekovikaisia suodatinrunkoja jotka aiheuttaneet ongelmia.

Minulla on veneessä hana heti tankin lähdössä, sekä suodin tankin yläpuolella.
Noi Riskilan mainitsemat Raco-suotimet ovat laadukkaita, tosin hintavia-myös käytössä, se vaihtofiltterikin maksaa.

M.J.S:n sanoiksi kaikki maksaa, sivustaseuranneena ei se golfikaan järiin halpaa ole harrastaa(pariksi viikoksi Roomaan hotelliin että pääsee laittaan palloa koloon :-) )

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 15:53
Kirjoittaja eräs
Nyt olen kallistunut em. Mercury suotimen kannalle. Ja lasikuppi lähtenee kierrätykseen... Ellei jollakulla ole pahaa sanottavaa em. Mercuryn suotimista tai parempaa ehdottaa? Racor olisi varmasti hyvä mutta tarpeettoman kalliit filtterit...

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 15:56
Kirjoittaja stresspill
Hae teknomarinelta Racor kopio. Ne on hyvännäköisiä kamppeita.

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 03 Loka 2014 23:37
Kirjoittaja MÖsteri
Mjoo.

Dieselistä en tiedä, mutta voin kertoa, että IKH:n hyllyssä oleva muovikuppinen ei kestä bensaa loputtomiin. m/b Chouanissa oli sellainen erottamassa vettä bensan seasta. Männä kesänä tulvi ajossa bensaa pilssiin, syynä oli se muovikuppi, mikä oli muutamassa vuodessa ottanut bensasta itseensä. Kuppi oli kertakaikkiaan kutistunut ja muuttanut muotoaan niin, ettei enää sopinut alumiinirunkoon. Otin samana putiikin hyllystä siitä vierestä lasikuppisen, paketissa luki Massey Ferguson, se kestänee melko ikuisesti, kunhan on kumimattoa tiivisteiden tekoa varten.

Se on bensan kanssa sellaista, ei oikein ole sietoa vuodoille.

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 05 Loka 2014 08:58
Kirjoittaja ADAMAS
olen kyllästynyt CAV296 lasikuppivedeneroittajasuodatin hässäkkään (http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt" onclick="window.open(this.href);return false;), joka fuskaa ilmaa alipainepuolella säännöllisesti.


moro.ei kai sulla suodattimet ole ennen siirtopumppua?

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 05 Loka 2014 21:05
Kirjoittaja eräs
Ei ole erillistä siirtopumppua, joten suotimet imupuolella.

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 06 Loka 2014 13:59
Kirjoittaja eräs
osaatteko kertoa miten ilmataan tuo em. Mercuryn suodatinratkaisu? lasikuppisuorimesta tuttua ilmausruuvia en kuvasta näe...

Re: polttoaineen suodattimista

Lähetetty: 07 Loka 2014 09:09
Kirjoittaja eräs
itse itselleni vastaten: ei ole ilmausruuvia. suodatin täyteen löpöä asennettaessa. jäännös ilmojen pitäisi poistua toisaalle...