polttoaineen suodattimista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 01.10.2014 11:25

Käykö "normaalit" polttoaineen suodattimet (vedeneroittimella) sekä dieselille että bensalle? Kun en löydä mainintoja enkä teoriaa asiasta... varmatoiminen ja edullinen dieselvedeneroitinsuodatin siis hakusessa (laitan 2 kpl ja hanat, jottei tukkeutuminen ei katkaise matkaa).

olen kyllästynyt CAV296 lasikuppivedeneroittajasuodatin hässäkkään (http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt" onclick="window.open(this.href);return false;), joka fuskaa ilmaa alipainepuolella säännöllisesti. siinä tuntuu olevan liian monta liikkuvaa osaa minulle ja kun heikkolaatuisia ovat niin tiiveyskin on mitä on... ajattelin korvata sen tuollaisella: http://www.motonet.fi/fi/tuote/190294/V ... -10-micron" onclick="window.open(this.href);return false; JOS se vaan suinkin soveltuisi dieselille???

tai sitten jos polttoainesuodatinta ei suositella dieselille niin sitten päädyn tähän lasikupittomaan suodattimeen, jota uskaltaa kiristää huomattavasti enemmän kuin lasikupillista: http://www.motonet.fi/fi/tuote/190291/D ... inikupilla" onclick="window.open(this.href);return false; . ainakin se näyttäisi dieselille käyvän...

Ajatuksia?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja matti » 02.10.2014 7:47

Olen hämmästynyt.
Yli neljänkymmenen vuoden vähäisellä kokemuksella nuo lasikupilliset suodinjalat ovat toimineet melkoisen luotettavasti.
Suodattimen ala-ja yläpuolinen tiiviste on erilainen, kuten tietänetkin, eikä sitä kiinnityspulttia "normaalisti" tarvi mitenkään hampaat irvessä kiristää, kunhan em tiivisteet (ja pultin juuressa yläpäässä/kupissa olevat tiivisteet)on oikein asennettu ja kunnossa. Kokemuksesta tiedän, että ahtaaseen paikkaan näkemättä, sormituntumalla laitettu ylin menee joskus jopa kierteelle.

Jollakulla, tällä sivustolla oli ko laisen uuden suotimen runko viallinen banjoliittimen alta ja näinollen vuosi sieltä?

Onhan varmaa, ettei imuletkussa ole mitään tuketta joka ahdistaisi polttoaineen kulkua ja näinollen aiheuttaisi ylimääräistä vastusta? (letkuliitin suotimen rungossa, tankin imupää, letku taitoksella)

Käsitykseni mukaan se Mercuryn suodin toimii myös dieselillä.

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 02.10.2014 12:23

Varmasti on hyvin toimivia lasikuppejakin! ainakin suodatuslaatu on riittävä 80 luvun moottorille, koska mitään valittamista ei suuttimissa tai ruiskupumpussa ollut viime vuonna huollon yhteydessä. 30 vuotta olisi varmaan tehnyt jo jotain jos ongelmia olisi...

MUTTA "kiinalaisten"lasikuppimallien ongelmana on minulla se, että alumiinikannen laatu on niin heikko ettei aluslevyt tiivistä pultinreikiä kunnolla. Iso kumitiiviste pultissa tiivistää kyllä (mutta väsyy ajanmyötä). suotimia on nyt kaksinkappalein ja "susia" molemmat. Jotenkin olen nyt päätynyt siihen, että mitä vähempi liikkuvia osia, sitä vaikeampi sitä on tehdä väärin... en tajunnut tätä laatuongelmaa heti kun ostin, joten reklamointikin jäi...

vanha (toimiva) lasikuppi suodatinrunko oli lohjennut tuloreiän juuresta, joten siitähän se sitten vuosi. Laitoin sen jälkeen käsipumpun tuloletkuun, joten sillä voi nopeasti tarkastaa vuotokohdat suotimesta.

Tukkeutumaa ei vaikuttaisi oleva imupuolella, koska suotimet jopa tihkuu seisoessaan hiukan löpöä. Kiristäminen auttaa hetkeksi... liaan hellämielinen kiristys voi olla, mutten halua rikkoa lasikuppia, kuten kävi eräälle veneilijäkollegalle ja sitten veneeseen tuli pohjalle reilusti dieseliä...

mistä tuli mieleeni että kannattaako lappoilmiön vuoksi suodatin olla tankin yläpuolella? ei minulla nyt ole ja jos se lasikuppi hajoaa niin lappoilmiön vuoksi pohjalle kai tulee 200l löpöä... Tankki on koneen tasalla, eli suodatin tulisi koneen yläpuolelle, liekkö haittaa?

Ja tuleeko lasikuppiin aina hiukan vettä? minulla ei ole koskaan ollut vettä... liekkö syynä vedetöntankki vai vedenerotuksen huonous?

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja riskila » 02.10.2014 20:35

Eikö jokaisessa tankissa pidä olla kraana siinä mistä letku lähtee !!!!!!

Minulla on käytössä RACO-merkkinen polttoainesuodatin, joka vaikuttaa laadukkaammalta kun CAV. Siinä oli alun perin suodattimena 5 mikrometriä. Se oli liian tiivis ja vaihdoin sen 30 mikrometriseksi.

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 02.10.2014 22:31

Tere.
Minulla on omassa veneessä Vetuksen ws180 vedeneroitinsuodatinsysteemi. Suodatin jossa on samassa vedenpoistoventtiili on melko kallis(n.40e). Onko tietoa saisiko siihen jostain halvemman suodattimen?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

M.J.S
Viestit: 18
Liittynyt: 26.09.2014 15:49
Paikkakunta: satakunta

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja M.J.S » 03.10.2014 0:19

Anteeksi tyhmyyteni mutta kun on valinnut harrastuksen kalleimmasta päästä niin miksi pihistää kikkailla sit koko sielun asioista? Yks nosto/kuljetus talvisäilöön maksaa 150e-1000e koosta sun muusta riippuen...
Hikeä,Verta,Kyyneleitä ja ilon pilkahduksia ;))

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 03.10.2014 12:06

ei ole minun diesel-tankissa hanaa. voisihan senkin laittaa muttei se lasikuppieni ongelmaa ratkaisisi...

mitä harrastuksen kalleuteen tulee, niin nosto ja lasku maksaa n. 20euroa. Ja nyt CAV296 suodatin n. 3euroa. halpaahan tämä vielä on. 40 euroa suodattimesta on kyllä liian paljon ainakin minulle...

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja matti » 03.10.2014 13:46

No joo, sinullahan on ollut tekovikaisia suodatinrunkoja jotka aiheuttaneet ongelmia.

Minulla on veneessä hana heti tankin lähdössä, sekä suodin tankin yläpuolella.
Noi Riskilan mainitsemat Raco-suotimet ovat laadukkaita, tosin hintavia-myös käytössä, se vaihtofiltterikin maksaa.

M.J.S:n sanoiksi kaikki maksaa, sivustaseuranneena ei se golfikaan järiin halpaa ole harrastaa(pariksi viikoksi Roomaan hotelliin että pääsee laittaan palloa koloon :-) )

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 03.10.2014 15:53

Nyt olen kallistunut em. Mercury suotimen kannalle. Ja lasikuppi lähtenee kierrätykseen... Ellei jollakulla ole pahaa sanottavaa em. Mercuryn suotimista tai parempaa ehdottaa? Racor olisi varmasti hyvä mutta tarpeettoman kalliit filtterit...

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja stresspill » 03.10.2014 15:56

Hae teknomarinelta Racor kopio. Ne on hyvännäköisiä kamppeita.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.10.2014 23:37

Mjoo.

Dieselistä en tiedä, mutta voin kertoa, että IKH:n hyllyssä oleva muovikuppinen ei kestä bensaa loputtomiin. m/b Chouanissa oli sellainen erottamassa vettä bensan seasta. Männä kesänä tulvi ajossa bensaa pilssiin, syynä oli se muovikuppi, mikä oli muutamassa vuodessa ottanut bensasta itseensä. Kuppi oli kertakaikkiaan kutistunut ja muuttanut muotoaan niin, ettei enää sopinut alumiinirunkoon. Otin samana putiikin hyllystä siitä vierestä lasikuppisen, paketissa luki Massey Ferguson, se kestänee melko ikuisesti, kunhan on kumimattoa tiivisteiden tekoa varten.

Se on bensan kanssa sellaista, ei oikein ole sietoa vuodoille.

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02.06.2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 05.10.2014 8:58

olen kyllästynyt CAV296 lasikuppivedeneroittajasuodatin hässäkkään (http://www.motonet.fi/fi/tuote/190297/D ... -UNF-liitt" onclick="window.open(this.href);return false;), joka fuskaa ilmaa alipainepuolella säännöllisesti.


moro.ei kai sulla suodattimet ole ennen siirtopumppua?
mun mielestä..

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 05.10.2014 21:05

Ei ole erillistä siirtopumppua, joten suotimet imupuolella.

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 06.10.2014 13:59

osaatteko kertoa miten ilmataan tuo em. Mercuryn suodatinratkaisu? lasikuppisuorimesta tuttua ilmausruuvia en kuvasta näe...

eräs
Viestit: 38
Liittynyt: 10.08.2011 22:14

Re: polttoaineen suodattimista

Viesti Kirjoittaja eräs » 07.10.2014 9:09

itse itselleni vastaten: ei ole ilmausruuvia. suodatin täyteen löpöä asennettaessa. jäännös ilmojen pitäisi poistua toisaalle...

Vastaa Viestiin