Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
-
arpal
- Viestit: 10
- Liittynyt: 14 Kesä 2014 15:48
Viesti
Kirjoittaja arpal » 22 Elo 2014 10:58
Minä onneton menin rikkomaan kyseisen laipan. En oikein ymmärrä tapahtunutta. Potkuri alkoi pyörimään suttana eli laikka luisti. Kiristin sen niillä ruuvikiristimillä ja piti aikansa kunnes taas alkoi luistamaan. Sitten kiristin oikein kunnolla kunnes laippa murtui. Ihan kuin akselin ja laipan välissä olisi ollu välystä ja laippa pääsi vääntymään? Nostamalla moottoria sain koko laipan irti ja katsoin systeemiä. Akselin kärjessä on pieni nuppi joka menee moottorinpuoleiseen koloon. Olisiko tämä ollut pois paikoiltaan ja aiheuttanut murtumisen

Miten yleensä laippa pystyy murtumaan, eikö se vaan kiristy akselia vasten ? Mitä tein pieleen

Ja ennen kaikkea, mistä saisin uuden laipan? ja miten se oikeaoppisesti kiristetään...
-
MÖsteri
- Viestit: 1239
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti
Kirjoittaja MÖsteri » 22 Elo 2014 11:14
Periaatteessa toi on kyllä aika selkeä kohta.. Laipan on oltava potkuriakseliin oikean kokoinen, eli menee päälle ilman klappia. Mitään väliholkkeja ei ole syytä viritellä. Ja kun akseli ja reikä ovat riittävän lähellä toisiaan, niin aika maltillinen kiristys luo puristuksen, jolla akseli ja laippa pysyvät yhdessä. Omassani laippa on niin, että potkuriakseli ei kummemmin pilkistä laipasta eteenpäin, vaan pää on tasan, ellei jopa laipan sisällä.
Joku siinä sun laipassa on pielessä, ei siitä pitäisi mitenkään niitä ruuveja kiristämällä saada mitään murtumaan. Pajasta missä on sorvaamo, kannattaa kysyä kunnollisen tekoa, tai sitten ostaa netin kautta käytetty. Esim facebookin Wickström merimoottorit ryhmän kautta voisi hyvin saada yhteyden käytettyjen myyjiin.