Painelaakerista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kartsa
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Elo 2013 19:26
Paikkakunta: Turku

Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 22 Heinä 2014 14:47

Terve. Tarkoitusena olisi vaihtaa 9mx2,5m mänty meriläiseen akseli tulevana talvena ja mieleen on tullut pitäisikö siihen asentaa painelaakeri/murtonivel samalla.
Nyt akseli on ollu jäykällä asennuksella ja kone kumityynyillä. Onko jotain asian haaroja jotka puoltaisivat akseliston säilyttämistä jäykkänä?
Toisaalta mikäli akselin jättää jäykäksi niin kuinka lähelle konetta voi asentaa tukilaakerin? (akseli 30mm aisi329).
Nykyisellään akselissa ei ole tukilaakereita ja akselia on vapaana n 2m.
Kuinka herkkiä laakerit ja nivelet ovat kastumiselle? Puuveneessähän tuppaa keväällä hiukan vesi välillä nousta pilssissä.
Kuinka paljon nivelissä on yleensä varmuuskerroita tehon suhteen? Saisin hyvin edullisesti scatran nivelet ja laakerin mutta niissä tehonkesto on n35hp. Koneena on 43hp Nanni kubota.
Vääntö ja max kierrokset jäävät huomattavasti alle nivelen suosituksen (199nm 1565rpm / 640nm 4000rpm) mutta teho menee jonkin verran yli.

Kari

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Heinä 2014 08:15

Jos akselisto on toiminut tähän asti, onko joku syy miksi pitäisi muuttaa systeemiä, jyrinää, boksilaakerin kulumaa ym. Mielestäni jäykkä akseli on ihan hyvä, minkälainen boksi siinä on, onko kiinteä vai kumiletkun varassa. Jos boksi on kiinteä, laittaisin tukilaakerin moottorin ja boksin puoliväliin, jos se on uiva boksi, laittaisin lähelle boksia. Jos tukilaakeri vain tukee akselia, mutta ei ota painetta vastaan, laakerin kiinnityksessä pääsee hieman helpommalla. Itse kannatan jäykkää akselia, siitä ei ole odotettavissa sen suurempaa ongelmaa. Scatrat ja muut vastaavat ovat samoja kuin etuvetoisen auton nivelet, painelaakerilla lisättynä, autossa ne kestävät ajaa satojatuhansia kilometrejä, mutta kun itsekin arvelit, mitä vesi saa aikaan laakereissa ja nivelissä. Mainitsemasi Scatra kestää, koska tuskin ajat täysillä, normaaliajossa moottoristasi käytetään n.30 hv

Avatar
ceebbari
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:18

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja ceebbari » 24 Heinä 2014 07:43

Meillä on veneessämme scatra painelaakereineen joka on asennettu joskus -80 luvulla. Sillä on takanaan tuhansia tunteja sekä useita keväisiä suolakylpyjä.
Silti se toimii moitteetta edelleen. Tuli sitä juuri tarkasteltua laatikon vaihdon yhteydessä. Eli ei siitä juurikaan vaivaa ole ollut :))

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Heinä 2014 10:51

Sen scatran väännön keston suhteen tulee muistaa, että kun kytkin alentaa koneen kierrokset puoleen, niin vääntö kasvaa tuplat.
Ceebbarille; kun tulee tarve uusia ne jo ikääntyvän scatran kumipalkeet jotka suojaavat niveltä, tässä tapauksessa, kastummiselta, niin ko kumit maksavat autotarvikeliikkeesä vetoakselin suojakumina n 20€ ja scatraan varaosana n. 100€ kpl !!!

Avatar
ceebbari
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:18

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja ceebbari » 24 Heinä 2014 13:07

Ja itse asiassa porshen ja kuplien käyttämät vetoniveletkin käy kuulemma kuulineen tilalle....

Kartsa
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Elo 2013 19:26
Paikkakunta: Turku

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja Kartsa » 29 Heinä 2014 16:13

Kiitoksia vastauksista. Boxilaakeri ja akseli ovat ainakin menneet nyky asetelmalla. Tosin se on pyörinyt jo 44 vuotta. Jyrinää ei ainakaan niin paljoa tule että koneen yli kuulisi. Taidampa tehdä niin että mikäli ostamani 3 metrinen akseli riittää, asennan sen jäykkänä ja lisään systeemiin yhden tukilaakerin sekä letkun varaan asennetun uuden naruboxin. Mikäli akseli ei riitäkkään pituuden puolesta niin sitten katselen uudelleen noita niveliä.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Painelaakerista

Viesti Kirjoittaja matti » 29 Heinä 2014 20:20

Tuollainen joustolaippa pienentää merkittävästi johtuvia ääniä, eikä maksa paljoa;
http://veneakselisto.com/pdf/2014/venea ... laipat.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin