Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja luototo » 16.07.2014 22:03

Omassa Volvo Penta MD21 moottorissa on kiusallinen ilmavuoto jota ei tarhdo löytyä. Katselin tänään veneellä letkujen ja osien kytkentää ja tuli pari kysymystä mieleeni. Pahoittelen sivistymättömyyttäni...

1) Onko normaalia että suuttimilta palaava "ylimääräinen" diesel johdetaan takaisin dieselsuodattimeen eikä tankkiin. Olen kuvitellut, että tämän pitäisi mennä nimenomaan tankkiin kuten kuvassa. Onkohan koneessani jokin outo viritelmä?

2) Mikä muuten on dieselpumpun funktio moottorissa? Koneessani on sellainen ns. primer- pumppu jolla saa esim. ilmaamisen yhteydessä pumpattua dieseliä suodattimelle. Tarvitaanko tätä normaalissa ajossa, imeekö siis ruiskupumppu (rivipumppu) alipaineella dieselin suuttimille vai onko tämä pumppu aktiivinen ajon aikana?

3)Haluaisin korvata vanhan kalvopumpun sähköpumpulla. Olisi taas yksi ilmavuotokohta vähemmän. Millaistahan tuottoa tuollaiselta pumpulta tarvitaan. Mikä olisi sopiva pumppu?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja bonito » 18.07.2014 9:20

Muistan jonkun veneilijän moottorin kärsineen samanlaisista ilmavaivoista ja ne olivat loppuneet kun paluu oli järjestetty suoraan tankkiin. Jos ei tankissa ole paluuyhdettä, manos-luukkuun sen voi helpoimmin tehdä, jos sellainen on, yhde mieluummin tankin pohjalle asti. Venemoottoreilla ajetaan niin vähän ettei luulisi siirtopumpun olevan niin kulunut, että se imisi ilmaa, luulisi sen samalla vuotavan myös ulospäin. Mielestäni siirtopumppu pitää ylipaineen, josta syöttöpumppu imee tarvitsemansa polttoaineen, jos ei ole ilmaa. Olen ilmannut yhden V-8 jenkkidieselin, Hiacen ja pari kertaa venemoottorin Kamferttitipoilla, sillä samalla aineella, jota mummut laittoivat sokeripalaan imeskeltäväksi, ennenvanhaan, kun otti sydämmestä. Kamfettitipoissa on vain 3% eetteriä, se on paljon miedompaa, kuin starttipilotti, käynnistyminen ei synnytä kolinaa, kuten starttipilotti. Mulla on aina Kamferttitippoja autossa ja veneessä, eikä sitä tiedä koska tässä iässä alkaa ottamaan sydämmestä. 8} :-) :-)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja matti » 18.07.2014 14:08

1. sekä-että, esim nanni/kubotassa taitaa paluu tulla suotimelle, niinkuin Bonito sanoi, on parempi jos/kun se menee takas tankkiin koska juuri tällaisissa tapauksissa kun on pieni ilmavuoto? tms häiriö, niin ilmakuplat eivät seilaa ympyrää.

2. Se siirtopumppu on elintärkeä, syöttöpumpun, tässä tapauksessa CAV-jakajapumpun päässä on lamellipumppu, joka ei ole kykenevä juurikaan imuhommiin.=syöttöpumpulle tulisi saada mieluusti lievästi paineellista p-ainetta
(katsoin marinepartseuropen sivuilta, että uusi on sikakallis!)

3. Eipä juurikaan paljoa, vrt jos polttoaineen kulutus on alle 5l/h, esim Bilikassa näkyy olevan melkoinen valikoima erilaisia.

(olispa lyhyempi matka, niin tulisin pähkimään paikan päälle), oletko katsonut sen siirtopumpun päällä olevan sihdin?, hieman huonoja kuvia netissä, mutta jos pumpun päällä on kartiomainen kansi jossa ruuvi keskellä(avainväli ehkä 8mm) avaa se ja tarkista /puhdista ko sihti, senjälkeen kokeile startilla pyörittäen, että pumppu pumppaa , joskus se pumpun käpälä johon nokka-akselin nokka nojaa on kulunut, vääntynyt, jopa murtunut siten, että tuotto on olematon (jos pumppu pumppaa sillä sormivivulla, niin itse pumppu ollee kunnossa. jos ei, niin se sähköpumppu on järkevä lisäys

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18.07.2014 19:46

Minulla on paatissa Nissanin 2.8 tiisseli ja siinäkin paluulinja tulee suodattimelle...mutta suodattimelta kyllä on paluulinja tankkiin asti.
Autopuolella on volkkarin tiisseli jossa on myös paluulinja suodattimelle...mutta taas suodattimelta on paluulinja tankkiin.
Tämä on yleinen systeemi koskapa se on ainakin "itseilmaavissa" aivan välttämätön ja verraton keksintö.
Katsopa nimim.Luototo tarkkaan oma järjestelmäsi läpi.Nimittäin veikkaanpa että sullakin on suodattimelta paluulinja tankkiin.
Itse tuohon järjestelyyn että paluulinja käy suodattimella on tietääkseni se syy että kerran jo kannessa olevilla suuttimilla käynyt polttoaine on lämmintä ja palatessaan lämmittää(tärkeempää autokäytössä talvella)polttoainesuodattimen sisällystä ennen ruiskutuspumppua.

En itse alkaisi viritellä sähköpumppua "äkikseltään" laitteeseen joka on kaiketi toiminut vuosikymmenet mekaanisella pumpulla.Vanha kuntoon vaan eikä vippaspumppuja...(kalliita vielä verrattuna mek.pumppuihin)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.07.2014 22:08

alkuperäisen pumpun korjaaminen/korjauttaminen ei usemmiten tuotta tulosta. VolvoPenta on jo ajat sitten lopettaunut myös korjaussarjojen myynin ja valmistuksen. Viralliset VP ohjeet on pumpun vaihtaminen uudeen jos alkaa tökkii. Sähköpumppu ei ole paha vaihtoehto, mutta muistaa sitten poistaa mekaaninen ja laita joku levy sen tilalle. Mekaaniset pumput eivät oikein tykkää kuivana käymisesta ja hajoavat melko nopeesti ja ikävällä tavalla.

Oma farymannissakin oli paluu suoran suodatimelle eikä tankiin. Vaikka kuinka tykkään alkuperäisten ratkaisujen säilyttämisestä, sen meinaan muokkaa ja paluu tulee olemaan suoraan tankkiin. Siitä on hyötyö jo pelkästän polttoaineen jäähtymistä silmällä pitäen.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja pellamo » 18.07.2014 22:15

Taitaapa se Farymann-tiiselissäkin olla paluu tankkiin sieltä suodattimelta.Kevväällä just ilmasin yhtä Farymannia ja sieltä purjevene-asennushässäkästä tulkitsin sillai niitä letkuja.

ps.Ei kannata luulla että joku Volvo-Penta olisi tehnyt ns. itse esim polttoainepumppuja..... Kaikki paitsi lauhduttimet ja jäähdyttimet(lämmönvahtimet) ovat moottorissa peräisin ihan vaan autokäyttöönkin olevista osista.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 18.07.2014 22:30

Mun farymannissa EI ollut paluuta tankkiin. Vaikka taitaa olla, mutta ei ollut:D ja vanhemmissa pikkumoottoreissa olen sitä samaa nähnyt muutaman kerran muillakki valmistajilla.
Pumpun mallin ja todellisen valmistajan selvittely on välillä melkein mahditonta, jos pumbussa eilukee suoraan Bosch tai muu vastaava. Pentalla usein on siellä kirjoitettu Volvo Penta ja oikeen valmistajan löytäminen melko työlästä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja matti » 19.07.2014 8:56

http://www.marinepartseurope.com/fi/vol ... 13888.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Onko se systeemi tuon kuvan mukainen, siinä on paluu suotimelta tankin suuntaan, letku 17 tulee palikkaan 18 josta tulisi olla paluu tankkiin.
Jos se on noin, niin suodinhan onkin siirtopumpun painepuolella, monissa muissa imupuolella,( jota luulin kun toisessa topikissa neuvoin tarkistamaan sitä sun tätä,) joten se ilmavuoto ei voi olla filtterissä vaan sen siirtopumpun ja tankin välissä tai itse siinä viallisessa siirtopumpussa. Jos se pumpun päällä oleva sihti on tukkeessa, niin se aiheuttaa ongelmia, se on kuvan mukaisessa pa-linjassa ensimmäisenä keräämässä kaiken töhnän tankilta!
(Ilmeisesti systeemi ei ole kuvan mukainen, kuvassa on suotimen päässä mm no 22 non return valve, eli kuvan mukainen pa-järjestelmä on itseilmaava,kun siinä vaan on paluu tankkiin joten se ei ole altis pienelle ilmavuodolle )

osa, feed pump hinta 500,7€ laittaa harkitsemaan kovin sitä sähköpumppua jos pumppu on viallinen.

http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja ... y_Ferguson" onclick="window.open(this.href);return false;
sivu 26 , siirtopumput saattais löytyä sopiva paljon sopivampaan hintaan?

Avatar
luototo
Viestit: 78
Liittynyt: 11.11.2011 15:12
Paikkakunta: Parainen

Re: Kysymys dieselmoottorin polttoainejärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja luototo » 27.07.2014 22:29

Kyllä juurikin Matin kuvan mukainen. Eli paluulinja tulee suodattimeen mutta siitä ilmeisesti takaiskuventtiilin kautta osa menee tankkiin ja osa suodattimeen TAI suodattimeen ei mene mitään vaan linja on tukittu. Täytynee hieman tutkia tuota. Alipainetta on siis tankin ja siirtopumpun välissä, muuten ollaan paineen puolella, joten JOS kyseessä on ilmavuoto niin se johtuu joko viallisesta siirtopumpusta tai vuotavista letkuista. Tiedän venekerholtani kaverin joka on vaihtanut mekaanisen pumpun sähköpumpuksi ilman ongelmia, joten kokeilen nyt sitä ensin + letkut ja prikat samalla kuntoon.

Kiitos jälleen avusta!

Vastaa Viestiin