Sivu 1/1

Perkins 4.108

Lähetetty: 09 Heinä 2014 19:09
Kirjoittaja kohaon2.5
Tervehdys .

Onkohan kellään tietoa voiko Perkinssien vauhtipyöriä vaihtaa koneesta (hajonneesta) toiseen. Riittäisikö punnitus perusteeksi. Pääsisi pienemmillä toimenpiteillä. Vetolevyn istutus ja vaihteiston asennus helpottuisi. 4.108 ja 4.107 .Onko eroa paljonkin.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 12 Heinä 2014 07:47
Kirjoittaja matti
Isompaan, jotain 70hv, olisiko 236 tms vaihdettiin. Ehjä kone leikkuupuimurista, jossa vauhtipyöränä iso hihnapyörä, siihen kiinniruostuneesta "normaali" vauhtipyörä johon sai vetolevyn kiinni. Ollut käytössä n. 7-8vuotta, no problem.
Minusta sillä painolla ei ole niin suurta väliä, esim 3-syl kubotassa on lisätty vetolevyn mukana 5kg limppu tasaamaan käyntiä

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 12 Heinä 2014 09:34
Kirjoittaja kohaon2.5
Meillä asia ratkesikin sopivalla vetolevyllä. Mutta jemmataan vauhtipyörä ja sen kotelo mahdollista tulevaa tarvetta varten.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 21 Elo 2014 13:24
Kirjoittaja kohaon2.5
Erään Perkinssin tarina. Irroitettu 2007 leikkuupuimurista ja marinoitu. Ollut ahkerassa käytössä ja toiminut hienosti. Sitten vene pidettiin telakalla ja sisustus "saneerattiin." Syksyllä 2013 vene telakoitiin. Moottori sai pakkasnesteet niin järvi- kuin makeavesipuolelle.
2014 kesän alussa järveen ja koeajolle. Moottori lämpeni liikaa. Termostaatin tarkastus. Toimi 82 astetta. Koeajo. Kuumeni. Jäähdytysnestettä hävisi jonnekkin. Moottoriöljy ei harmaantunut. Kansi auki !! Ammatilainen näytti mistä oli fuskannut. Kansi tarkastukseen. Venttiilin istukkapinnan alla murtuma. Edellisen koneen,4.108 kansi koneistettiin( vaikka eräs taho ja Perkinssin käsikirja neuvoi toisin.)
Uusi kansi paikoilleen.Koekäyttö. Öljy alkoi harmaantua ja jäähdytysnestettä hävisi. Koska 4.107 lohkossa ovat kannen pultit 3/8" vaihdettiin tilalle 4.108 pultit. Koekäyttö jossa öljy ja neste sekoittuivat saman tien. Sen jälkeen vene ylös ja moottori mäkeen.
Veneessä on nyt "uusi moottori." ja Perkins!! Mutta osaako kukaan vihjaista mitä on tapahtunut. Moottoria on kyselty ostoaikeissa,mutta olisi mukava kertoa ao. mitä mahdollisesti on tapahtunut. Ehdotettu on sylinteriputkien vuotoa ja kannen koneistusta.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 25 Elo 2014 18:56
Kirjoittaja matti
Yhtenä veikkauksena vois olla, että kun kansi on nostettu pois ja nyt vuotaa putken alapään tiivisteestä nesteet öljyihin.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 25 Elo 2014 19:16
Kirjoittaja kohaon2.5
Samaa epäili eräs mobilisti kerrottuani tilanteen. Hänen mielestään tuollaisen,4.107 tyyppisen märkäputkikoneen kannen irroitus sisältää pieneni riskin. Taidan irroittaa käypäset osat ja kiikuttaa romumiehelle loput.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 26 Elo 2014 09:59
Kirjoittaja matti
Vika on korjattavissa uusimalla putkien alapään tiivisteet (jos ei ole syöpymää/iä), halpa? mutta melko työläs homma

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 26 Elo 2014 21:18
Kirjoittaja ADAMAS
mut onko se märkäputkikone?4.236:n ainakin on kuivaputkikone???vuosiluokkaa -75 +- vai onko tehty molempia..ei kai..

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 08 Huhti 2015 18:51
Kirjoittaja kohaon2.5
Vielä olis kysyttävää Perkinssin tuntijoilta (4.108 M) termarista. Onko koko paisuntasäiliö irroitettava vai "putoaako" termostaatti koteloineen alspäin kun kaksi ruuvia paisunta-astian päältä löysätään
?

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 09 Huhti 2015 08:30
Kirjoittaja bonito
Jos se on "tehtaalainen" merimoottori, niin niissä on Bowmanin lämmönvaihdin poikittain moottorin edessä, päällä on kaksi pitkää pinnapulttia jotka ovat termostaatin molemmin puolin (45ast.kulmassa kampiakselilinjasta). Paisunta-astian alta ei irtoa mitään, vaihtimen pohja on tavallaan termostaatin kansi, tiiviste vain välissä.

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 09 Huhti 2015 16:11
Kirjoittaja kohaon2.5
Ei muuta kuin irroittelemaan. Jos kylmänä käymiseen löytyis syy. Että kiitos vastauksesta!

Re: Perkins 4.108

Lähetetty: 31 Heinä 2015 16:24
Kirjoittaja kohaon2.5
Jottei asia jäisi kesken,niin kerrottakoon,että irroitin paisuntasäiliön. Olikin kolmella ruuvilla. Kaksi termostaatin kahtapuolen ja kolmas ohjaimena sivummalla, No termostaattia ei ollut, Vähän alkoi arveluttaa,miksi näin oli. Mutta syitä toki löytyy. Tiiviste oli hajoamaisillaan ja tein uuden sekä asensin 82 asteen termostaatin. Koeajo meni rohkaisevasti. Moottori lämpeni nopeasti ja lämpö pysyi kurissa. Muutaman reissun jälkeen ollaan rohkaistuttu ja huomenissa on tarkoitus suunnata ylös Saimaan vesistöä. Toivottavasti tähän asiaan ei tarvitse palata. 8}