Perämoottoreista

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 01.07.2014 17:36

Olisi mukava kuulla muitten kokemuksia perämoottoreista. Itsellä on ollut perinteisesti aina siielt' 80-90 luvulta asti Johnssonia ja Evinrudea 2-t koneina. Melu on kova, kulutuskaan ei mikään kaikkein alin ja savuttaa mutta yksi mikä on näistä Johnssoneista ja evareista aina jäänyt mieleen että yksikään ei ole koskaan (!), yhtäkään kertaa jättänyt meikäläistä matkalle. Samoin pidän meriittinä paria seuraavaa asiaa:

vanha 2t evari ja jonssoni on melkoisen tehokas kone verrattuna nykykoneisiin samoilla teholukemilla. Esim. omistin 4t -97 jammun ja kun sitä vertasi 2t vanhaa evikkaan niin ei voi oikeastaan edes puhua samana päivänä... Sitten omistan tälläkin hetkellä yhden -99 2t 40 hv jammun mutta kyllä sekin aika laiskalta laitteelta tuntuu. Mik' pahinta: koko ajan saa takuta kaikenlaisten vikojen kanssa, kaasarit hapettuu, jostain tulee vettä bensaan, kalvot ja mitkä milloinkin on rikki ja uusimisen tarpeessa. Melkein koko ajan saa olla jotain väsäämässä ja kone on kohtuu epävarma.

Vanhat kunnon 80 -luvun jonssonit ja evikat oli yksinkertaisia rautamöhkäleitä vailla nykyajan mukavuuksia mutta toimintavarmoja pakkasessa ja helteessä. Kun vain peruhuollot hoiti niin muusta ei ole ainakaan minun tarvinnut huolehtia.

Onko nykymoottoreiden suunnittelussa kaikki paino sellaisissa seikoissa kuin kulutus, hiljaisuus, päästöt, tärinättömyys jne.? Hirveän paljon monimutkaista tekniikkaa jolle ei oikeastaan enää osaa mattimeikäläinen tehdä mitään, niinhän se menee että mitä monimutkaisempi kone, sit'ä enemmän rikkoutuvia osia. Sama pätee autoihin.

Olenko ainoa menneitä aikoja haikaileva? Uusista e-tec evikoista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kallitahan nuo näyttävät olevan...

Wikkemies
Viestit: 19
Liittynyt: 30.06.2014 18:54

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja Wikkemies » 01.07.2014 18:12

Miulla tällä hetkellä joku 80-luvun Yamaha 5Hv ja 90-luvun Johnson 4Hv. Kummatkii 2-tahteja. Jammu se hörähtää aina käyntiin ja ei jätä matkaa kesken. Johnssoni aika samaa sarjaa, tosin kestää huonommin "tikissä" talven yli, saa putsata kaasarin ja taas mennää... Yamaha kestää hyvin talvisäilytyksen, ei mitään erikoista huoltoa tarvii tehdä. Peräöljyt on vaihettu kerran vuoteen kumpaankin ja tulppa noin joka toinen vuosi. :-)
Vanhassa vara parempi :))

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 02.07.2014 9:50

Vanhassa vara parempi - olen pitkälti samaa mieltä. Varsinkin kun kuuntelee uusien peräprutkujen omistajia joilla huolia piisaa ehtimiseen asti, huollot on kalliita, juuri mitään ei voi enää korjata itse jne.

Yksi asia ihmetyttää kun noissa 80 - luvun 2t koneissa oli aika lailla kierroksia ja sitä kautta tietysti tehoa mutta nykyajan, esim. jo -99 jammussani joka on 40 hv, ei ota hetikään samalla tavalla kierroksia (ei ole mitään vikaa siinä suhteessa) mutta onko ne vaan säädetty tarkoituksella nykyään koneet jotenkin "ympäristöystävällisemmiksi" että kierroksetkin on tiputettu mahdollisimman minimiin... ?

Itsellä on enimmäkseen ollut tosiaan jonssoni-evari -linjaa mutta muistan jostain 80 -luvun alusta kun naapurilla oli kerosiinijammu ja sillä kavereiden kanssa ajeltiin pitkät pätkät täysin huoletta. Ääni ja savu oli todellista mutta möhkäle toimi luotettavasti ja vei eteenpäin.

90 -luvun lopun vehkeistä saa jo olla tosiaan noita kaasareita putsaamassa, kalvoja vaihtelemassa ym. tämän tästä. Joku on kyllä sanonut että vika on nykyajan bensassa, tiedä sitten.

Nyt kun on tullut tuumailtua tuon -99 jammun päivittämistä niin mielessä on pyörinyt sellainenkin ajatus että jos hommaisi jonkun kohtuu hyvän 80 -luvun pataraudan ja laittaisi siihen oikein viimeisen päälle remontin jossa uusittaisiin laakereita, porattaisiiin pyttyjä, vaihdettaisiin mäntiä jne. niin sellaisesta voisi saada itselleen loppuiäksi hyvän verkoilla-käyntimoottorin. Asia on vielä harkinnan puolella. Uudempaan ei ainakaan tuntuisi mielekkäältä vaihtaa äkkiseltään. Voi kyllä olla että käsitykseni uusimmista moottoreista on väärät kun en ole 2010 -nuorempia koskaan omistanut.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02.07.2014 20:06

Sama juttu ollut mielessä että remontois jonkun vanhan -80 luvun OMC-koneen(johnson tai evinrude).
En ole vaan löytänyt myynnissä yhtään lyhytrikistä 50-60hv 2 pyttystä.......
Pitäis kyllä alustavasti selvittää niiden osien (laakereiden,stefojen yms.)saatavuus ja tietenkin hinta.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.07.2014 22:18

Mulla 10 hp suzuki dt. Oisko jostai 90 luvulta.
Ollu mulla nyt 5 vuotta käytössä ja aina viimeistään 3 käymää. Tulppia en oo vaihtanu kertaakaan ja peräöljyt aina keväisin. Lyhyt suhde mulla siihen on ollu mutta on sillä todennäköisesti joku muukin ennen mua ajanu ;)
Hinta laatu suhde tuntuu olevan kohdillaan kun se silloin 5 vuotta sitte makso 300 ekee.
Huono tai oikeastaan varkaita ajatellen hyvä asia tuossa moottorissa on se että kopasta lohkeilee maali todella paljon.
Koneessa lukee että käytetään 1 prosenttista öljy seosta mutta 2prosenttisella oon ajellu.

Wikkemies
Viestit: 19
Liittynyt: 30.06.2014 18:54

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja Wikkemies » 04.07.2014 0:32

Noita laakereita ja stefoja saa esim. Laakerikeskukselta. Tosin voi joutua mhaksamaan enemmän, jos vaikka etsivät vastaavia hilppeitä.

Ja miun vanhassa Jammussakin neuvotaan käyttämää 1% bensaa 8-| Mut oon ajellu 2% ja välillä 1% bensalla. Koneen sain Vaariltani perintönä, itsetehdyn lasikuitu veneen mukana. Vankka kalastus vene, voi höntyillä missäpäin venettä tahansa ja kurkotella muttei hörppää, eli 80-luvulla on tehty hyviä venemuottejakin :-)

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja CC » 04.07.2014 11:50

Mulla on 50-luvun Johnssoni, 60-luvun Mercury ja isompi 80-luvun Johnssoni. Jos huoltamis(pakolliset)tarpeesta piirtäis käyrää, niin on vahvasti nouseva nuorempaan päin. Sen perusteella ei uskaltas kyllä hankkia 2010-luvun konetta... 8|
Vaan aika huoleton tuo nuorinkin vielä on, vähän arka vesibensalle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja bonito » 05.07.2014 20:10

Mulla on 30 heppanen, 2 syl. Jammu-84, toimii kun junan vessa, enkä laita tankkiin muuta kuin 98 bensaa, marraskuussa käytin kaasarin tyhjäksi, maaliskuussa pumppusin kumipallolla kaasarin täyteen ed.vuoden bensaa, ja kolmannella käyntiin(hauis-startti).

paketti
Viestit: 6
Liittynyt: 05.07.2014 17:07

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja paketti » 06.07.2014 12:02

Ite kyllä kans panostaisin tohon toimintavarmuuteen ja kestävyyteen, kaikki muu on lisävarustetta. Jotenkin tuppas vaan vanhat yamahat a jonssonit olee parempaa tekoa kun nää uudet. Tosin onhan ne halvempiakin... Kai siinä on jonkunlainen yhteys :P

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Perämoottoreista

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 07.08.2014 20:17

Itselläni on -78 mallinen 20hv Johnson, enkä vaihda. Varmatoiminen, tehoa riittää (helppo tarvittaessa lisätäkin...) eikä ole kranttu bensalle. Öljynä olen koko moottorin iän käyttänyt pääosin jotain perusmoottoriöljyä, 10W 30 ja muutaman tankillisen välein 2tahtiöljyä (TC-W).

Huvittaa tosiaan naapureiden jokakeväinen uudempien koneiden huollossa juoksuttaminen jos mistäkin viasta... Vanhassa vara parempi!

Vastaa Viestiin