Sivu 1/2
Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 00:22
Kirjoittaja meriläinen
Sain veneen viimein veteen. Vaihdoin talvella uuden potkurin ja akselin kartioon koneistettiin muutos, joten akseli oli pois paikaltaan. Minulla on sisäpäässä talinaruboksi ja ulkopäässä valkometallilaakeri. Laitoin vannasputkeen ilmeisesti liikaa rasvaa. Vesi ei tule läpi. Kokeilin laiturissa ottaa mutterin kokonan auki ja ajoin laiturissa vaihde päällä, mutta vesi ei tule silti läpi! Onko hyviä ideoita miten saan veden kulkemaa läpi nostamatta venettä?
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 00:51
Kirjoittaja RAKNAROK
Eihän se oo tulla laakerilla tarkotusta ottaa vettä sisään vannasputkesta? Vai oonko väärässä?!?
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 07:26
Kirjoittaja meriläinen
Kyllä naruboksin kuuluu saada vettä ettei se kuumene. Siitä on täälläkin paljon juttua miten se kuuluu säätää, mutta nyt ei säätö auta. Vaikka otin mutterin jossa narut on siinä omassa poterossaan irti ei vesi tule silti läpi. Viimevuonna pelasi hyvin.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 08:52
Kirjoittaja matti
Eihän se kuumene kun on hyvin rasvaa (kun rasva tulee läpi akselin juuresta sisälle)eikä ole kiristetty tiukalle.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 09:56
Kirjoittaja meriläinen
No ei se polttavan kuuma ole mutta melkolämmin kyllä. Viimekesänä oli säädetty niin että ajaessa tuli pisara sillointällöin niin ei ollut noin lämmin.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 16:44
Kirjoittaja Simon
Taliboksin tarkoitus on pitää rasva vannasputkessa ja tuo sama rasva voitelee sen valkometalli laakerinkin kunha aina välillä lisäät sitä. Vesi ei kuulu vannasputkeen.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 19:37
Kirjoittaja meriläinen
Tässä asiassa kun tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa. Toiset sanoo että talipoksin kuuluu tiputtaa ajossa tippa pari per minutti, ja poksi pysyy viileänä. Toiset taas sanoo että vettä ei pidä tulla ja että ei haittaa vaikka lämpiää jonkunverran. Paljonkohan tuo talinaru kestää lämpöä ennenkun palaa pilalle?
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 19:49
Kirjoittaja Simon
No paljonkos luusit ton parin tipan jäähdyttävän?
Taliboksille vain sopiva kireys, niin ei kuumene ja naru kestää useita vuosia.
Lämpötilasta sanoisin, jos kättä kärsii niin on sopiva.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 20:02
Kirjoittaja meriläinen
No viimevuonna oli poksi viileämpi kun vesipisaroita tuli. Nyt ei tule vaikka mutteri on ihan ylilöysällä. Käänsin käsin sen pohjaan ja otin vielä vähän takasin. Joten kyllä se vesi siellä vaan jäähdyttää.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 29 Kesä 2014 20:25
Kirjoittaja Simon
Kerran vielä
Kyllä se naru sinne "tekeentyy" kun vähän aikaa ajelet.
Todennäköisesti naru on silti vielä tiukalla vaikka löysäätkin mutteria, niin se naru on sinne pakkaantunut, eikä automaattisesti löysty mutterista, muutenkuin kulumalla. Tietenkin voit purkamalla narun löysätä ja sitten varovasti kiristellä uudelleen, ettei mene liian tiukaksi. Kyllä se siitä.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 12 Heinä 2014 21:58
Kirjoittaja vehkasalo
Pitääkö narua laittaa boksiin useampi kieppi vai riittääkö yksi kierros? Ajon jälkeen liruttelee aikalailla ja naru taitaa olla aika lopussa.
teflon naruja taitaa olla eri vahvuisia, mistähän moista saa?
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 13 Heinä 2014 09:12
Kirjoittaja matti
vehkasalo kirjoitti:Pitääkö narua laittaa boksiin useampi kieppi vai riittääkö yksi kierros? Ajon jälkeen liruttelee aikalailla ja naru taitaa olla aika lopussa.
teflon naruja taitaa olla eri vahvuisia, mistähän moista saa?
Kolme rengasta(jos mahtuu), laita naru akselin ympäri, merkkaa 2-3mm pitkäksi, leikkaa, laita päät vastakkain paina boksin kuppiin, varmista että päät jäävät puskuliitokseen, seuraavat samoin, katkos eri kohtiin.
EI SAA LAITTAA YHTENÄISENÄ KIEPPINÄ
Homman voi tehdä vedessä, puristaa vaseliinia ensin tukilaakerille, se pitää vuodon kurissa kun avaa boksin
(Jos akseli on syöpynyt/kulunut ko kohdalta boksin paikkaa voi siirtää, jos on joustava kiinnitys(tehtävä kuivilla) vaihtamalla väliletkun eri mittaiseksi,, tai siirtämällä akselia taapäin esim välilaipalla)
On eri paksuuksia, jotain 3-5mm löytyy rautakaupan hyllystä vesijohtotarvikkeista, (esim mako-vesipumpussa on boksi) tai venetarvikeliikkeestä.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 13 Heinä 2014 09:32
Kirjoittaja aaltosa
Oikein jos hifistelee, niin päät vielä leikaten 45 astetta viistoiksi. Oikea paksuus on (D - d)/2, missä D on boksin sisähalkaisija ja d on akselin halkaisija. Väittävät jotkut, että tuollaisessa rasvatäytteisessä boksissa paras tiivistenauha on edelleen se hampusta tehty talinauha, jota noissa on alunperinkin käytetty.
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 13 Heinä 2014 10:24
Kirjoittaja vehkasalo
Kiitoksia, hyvät ohjeet! Mites kiristys, hyvin kevyesti varmaan?
Re: Vannasputkessa liikaa rasvaa!
Lähetetty: 13 Heinä 2014 22:14
Kirjoittaja ristovan
meriläinen kirjoitti:Tässä asiassa kun tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa. Toiset sanoo että talipoksin kuuluu tiputtaa ajossa tippa pari per minutti, ja poksi pysyy viileänä. Toiset taas sanoo että vettä ei pidä tulla ja että ei haittaa vaikka lämpiää jonkunverran. Paljonkohan tuo talinaru kestää lämpöä ennenkun palaa pilalle?
Prosessiteollisuudessa on käytössä vielä noita vanhoja narupokseja pumpuilla. Niiden pitää aina tiputtaa hieman, jottei tiivistepinnat pala kiinni. Poksin huollossa naru vaihdetaan, voidellaan, kiristetään mutteria hieman ja samalla pyöritellään akselia. Akselin tulee pyöriä pehmeästi. Kun kone käynnistetään, säädetään poksi niin, että se tiputtaa muutaman tipan / minuutti. Ei jatkuvasti eikä niin ettei tiputa ollenkaan. Aika sama periaatehan tuossa veneen poksissa on, joten ymmärrän kyllä tuon katsonta kannan paremmin.