Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 11.06.2014 22:14

Oqu kirjoitti:
Jampe9 kirjoitti:Oleellista on että puusepälle tai veneenveistäjälle (jos ei ole sun tuttu) joudut maksamaan hunajaa ja mansikoita samppanjamarinoituna. Yleensä, olipa ammattimies minkä alan hyvänsä niin rahan päälle ne aina ymmärtää. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Itse olen jo näitten veneiden kanssa (jatkuvia rahanmenoja) k*rpiintynyt kaikenlaisten "ammattimiesten" palveluihin niin että jos vain suinkin on mahdollista eikä ole kerta kaikkiaan PAKKO, niin en vie kellekään mitään laitettavaksi. Joskus on kuitenkin vaan pakko, ei voi mitään. Silloin itkettää kuukauden vähintään. Kenenkään massi ei kestä näitä ammattimiesten palveluita jotka varsinkin venealalla on kiivennyt kustannukset taivaisiin asti.
Ei sillä, että mitenkään tästä olisin yhtään *kröhm* provosoitunut, ja etukäteen anteeksi OT, mutta:

Mistä summista puhutaan? Tuntiveloituksesta vai urakkahinnasta? Jos tuntihinta, niin paljonko olet maksanut? Entä jos urakasta, mikä työ oli kyseessä? Entä oletko itse toiminut yrittäjänä?

Suurin osa Suomen ammattimiehistä, (kun puhutaan puuveneveistäjistä) joita tituleeraat lainausmerkeissä, on kyllä moneen muuhun alaan verrattuna edullista porukkaa. Tulot, jos niitä edes sattuu säännöllisesti olemaan, eivät monellakaan päätä huimaa. Töitä on harvoille, eikä esim. meidän opinahjosta viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistuneista ole tietääkseni kuin neljä jatkanut alalla, kaksi täyspäiväisenä ja kaksi sivutoimisena, joihin itse lukeudun. Joillakin ihmisillä, jotka eivät ole koskaan toimineet yrittäjänä, on usein täysin vääristynyt kuva yrittämisestä. Tietämättä yrityksen kulurakennetta tai esim. selässä painavaa velkaa, joka on otettu jo pelkästään yritystoiminnan käynnistämiseen, ei kannattaisi arvostella alan ihmisiä. Väittäisin että Suomessa kukaan ei ole niin undulaatti, että aloittaisi puuveneiden veistoon ja korjauksiin keskittyvän toiminnan rikastumisen toivossa. Hunajaa, shamppanjaa ja mansikoita voi tietysti joskus saada lahjaksi tyytyväiseltä asiakkaalta. Täytyy vain olla iloinen että joku edes viitsii nykypäivänä alalla jatkaa, itse en täyspäiväiseksi tekijäksi uskaltaisi heittäytyä, eikä onneksi tarvitsekkaan.

Kerrot että itselläsi on ollut huonoja kokemuksia paljon. Ikävä juttu että olet joutunut pettymään, ehkä olet osunut jonkun tähdenlennon asiakkaaksi. Mätiä omenoita mahtuu joka alalle, onneksi ne eivät yleensä kauaa siellä pysy. Fakta on silti se, että ne jotka pitävät tällä alalla pintansa, ovat varmasti ammatissaan niin päteviä, että heille se pieni tulo ison riskin sivussa sallittakoon, ilman vinoilua. Ja onneksi osaat ilmeisesti huoltaa ja korjata oman veneesi itse, se on hyvä, moni ei osaa!

Viestin negatiivisesta sävystä huolimatta kirjoitin tämän ihan elämääni tyytyväisenä ja ilman henkilökohtaisuuksia, ja toivotan hyvää puuveneilykesää!

T: Oqu, entinen rakennusalan yrittäjä, nykyinen sivutoiminen veneenveistäjä (ammattimiehestä kaukana) ja, mikä tärkeintä: onnellisesti vakituisessa palkkatyössä!

P.S. Topikin vene on nätti!

Kyllä sinä Oqu ihan asiaa mielestäni puhut ja asiallisestikin. Olettaa voisi ettei kuvaukseni osu kaltaisiisi yrittäjiin mutta stekkaapa kun laitoin ylempänä muutaman esimerkin, että onko ne mielestäsi kohtuullisia?

Ja tarkennukseksi etten ole puhunut mitenkään pelkistä veneenveistäjistä/puusepistä vaan yleensä venealan (sis. moottori/vaihteisto/varaosamyynti/huolto ym) palvelut.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.06.2014 22:15

Pojatpojat ;)

Eiköös se jampe vaa antanu hyvät omakohtaiset ohjeet sen perälaudan korottamiseen , jokainen varmaan pystyy tekee omat johtopäätöksensä tekeekö niin vai ei.

Oqulla viisas sana yritttämisestä ja ammattitaidosta.
Voin sanoa itsekin "käsityöläisenä" (palkoillinen kylläkin) että harvemmin sitä käsin jotakin valmistamalla rikastuun pääsee.
Esimerkiks mun huoraamasta tunnista veloitetaan 85ekee. Ei se silti mun palkkapussissa näy.
Mutta esim meillä ei ole oikeastaan sitä myytävää materiaa josta sais hyvän katteen välistä ja jostain kulutkin on maksettava.

Ketjun aloitaja teki varmasti hyvän päätöksen antaessaan sen ammattilaiselle tehtäväksi. Ainakin saa paremmat yöunet.

Itse lukeudun siihen ryhmään joka haluaa ainakin yrittää tehdä kaiken itse, myös kaikki on korjattavissa ;)
Paskaahan siitä usein syntyy mut saapahan taas todeta että oisko kannattanu antaa jonku ammattilaisen hoitaa se!
Kalliimmaksikin se kokeilu usein tulee...mutta kait siinäkin sitte sitä henkistä pääomaa kartuttaa.

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Oqu » 12.06.2014 8:28

Jampe9 kirjoitti:
Oqu kirjoitti:
Jampe9 kirjoitti:Oleellista on että puusepälle tai veneenveistäjälle (jos ei ole sun tuttu) joudut maksamaan hunajaa ja mansikoita samppanjamarinoituna. Yleensä, olipa ammattimies minkä alan hyvänsä niin rahan päälle ne aina ymmärtää. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Itse olen jo näitten veneiden kanssa (jatkuvia rahanmenoja) k*rpiintynyt kaikenlaisten "ammattimiesten" palveluihin niin että jos vain suinkin on mahdollista eikä ole kerta kaikkiaan PAKKO, niin en vie kellekään mitään laitettavaksi. Joskus on kuitenkin vaan pakko, ei voi mitään. Silloin itkettää kuukauden vähintään. Kenenkään massi ei kestä näitä ammattimiesten palveluita jotka varsinkin venealalla on kiivennyt kustannukset taivaisiin asti.
Ei sillä, että mitenkään tästä olisin yhtään *kröhm* provosoitunut, ja etukäteen anteeksi OT, mutta:

Mistä summista puhutaan? Tuntiveloituksesta vai urakkahinnasta? Jos tuntihinta, niin paljonko olet maksanut? Entä jos urakasta, mikä työ oli kyseessä? Entä oletko itse toiminut yrittäjänä?

Suurin osa Suomen ammattimiehistä, (kun puhutaan puuveneveistäjistä) joita tituleeraat lainausmerkeissä, on kyllä moneen muuhun alaan verrattuna edullista porukkaa. Tulot, jos niitä edes sattuu säännöllisesti olemaan, eivät monellakaan päätä huimaa. Töitä on harvoille, eikä esim. meidän opinahjosta viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistuneista ole tietääkseni kuin neljä jatkanut alalla, kaksi täyspäiväisenä ja kaksi sivutoimisena, joihin itse lukeudun. Joillakin ihmisillä, jotka eivät ole koskaan toimineet yrittäjänä, on usein täysin vääristynyt kuva yrittämisestä. Tietämättä yrityksen kulurakennetta tai esim. selässä painavaa velkaa, joka on otettu jo pelkästään yritystoiminnan käynnistämiseen, ei kannattaisi arvostella alan ihmisiä. Väittäisin että Suomessa kukaan ei ole niin undulaatti, että aloittaisi puuveneiden veistoon ja korjauksiin keskittyvän toiminnan rikastumisen toivossa. Hunajaa, shamppanjaa ja mansikoita voi tietysti joskus saada lahjaksi tyytyväiseltä asiakkaalta. Täytyy vain olla iloinen että joku edes viitsii nykypäivänä alalla jatkaa, itse en täyspäiväiseksi tekijäksi uskaltaisi heittäytyä, eikä onneksi tarvitsekkaan.

Kerrot että itselläsi on ollut huonoja kokemuksia paljon. Ikävä juttu että olet joutunut pettymään, ehkä olet osunut jonkun tähdenlennon asiakkaaksi. Mätiä omenoita mahtuu joka alalle, onneksi ne eivät yleensä kauaa siellä pysy. Fakta on silti se, että ne jotka pitävät tällä alalla pintansa, ovat varmasti ammatissaan niin päteviä, että heille se pieni tulo ison riskin sivussa sallittakoon, ilman vinoilua. Ja onneksi osaat ilmeisesti huoltaa ja korjata oman veneesi itse, se on hyvä, moni ei osaa!

Viestin negatiivisesta sävystä huolimatta kirjoitin tämän ihan elämääni tyytyväisenä ja ilman henkilökohtaisuuksia, ja toivotan hyvää puuveneilykesää!

T: Oqu, entinen rakennusalan yrittäjä, nykyinen sivutoiminen veneenveistäjä (ammattimiehestä kaukana) ja, mikä tärkeintä: onnellisesti vakituisessa palkkatyössä!

P.S. Topikin vene on nätti!

Kyllä sinä Oqu ihan asiaa mielestäni puhut ja asiallisestikin. Olettaa voisi ettei kuvaukseni osu kaltaisiisi yrittäjiin mutta stekkaapa kun laitoin ylempänä muutaman esimerkin, että onko ne mielestäsi kohtuullisia?

Ja tarkennukseksi etten ole puhunut mitenkään pelkistä veneenveistäjistä/puusepistä vaan yleensä venealan (sis. moottori/vaihteisto/varaosamyynti/huolto ym) palvelut.
Hyvä kun aukaisit kertomustasi, nyt se näyttäytyy ihan uudessa valossa. Vaikuttaa siltä, että sulle on tosiaankin epäonneksesi osunut monta ei-ehkä-niin-asiallista-ja-rehellistä kaveria hoitamaan toimeksiantojasi. Itselläni on sattunut ehkä hyvää tuuria, kun olen välttynyt pahemmilta kusetuksilta, tosin tunnistan tekstistäsi muutamaankiin autokorjaamoon sopivan jutun. Kieltämättä (vaikka en pidäkkään toisten laskutustapojen arvioinnista, enempää tietämättä) hinnat vaikuttavat aika kovilta.

Mainitsiko muuten se veistäjä, joka venettäsi korjasi, ennen vierailuansa, että tutustumiskäynnistä veloitetaan? Tai antoko hän jo silloin hinta-arviota tarvittavasta työstä? Ymmärrän kyllä veloituksen, jos veistäjä tulee veneelle varta vasten konsultoimaan tai tekemään kuntoarviota, mutta jos tarkoituksena on vain tulla tutustumaan mahdolliseen työkohteeseen joka EHKÄ johtaa toimeksiantoon, niin veloitus tuntuu kohtuuttomalta. Eihän kukaan kai halua maksaa tarjouksen tekemisestä?

Ja tuollaista "riistoa" on tietysti jokaisella alalla, eli juuri niitä "mätiä munia" joista aikasemmin mainitsin. Aikanaan Helsingissä rakennusalan yrittäjänä toimiessani kyllästyin juuri siihen, että aina se työn laatu tai hyvä rakennustapa ei painanut urakkaneuvotteluissa yhtään, vaan se, kuka parhaiten voiteli asioista päättävät ihmiset. Itse en lähtenyt siihen ikinä mukaan, mikä alkoi hiljalleen näkyä urakoiden määrässä. Kai sitä sitten olisi pitänyt tarjota muutamat lomat Thaikkulaan ja viikonloppuisin viina kalliissa ravintolassa.

Mutta mutta, älä nyt kuitenkaan täysin kyyniseksi heittäydy, kysy vaikka täältä neuvoa hyvistä tekijöistä, kyllä niitä luotettavia/kohtuuhintaisia/rehellisiä/ammattimaisia ihmisiä vielä riittää ihan mukavasti!

Omasta veloituksestani voin vielä kertoa sen verran, että pakollisten kulujen (verot, työnantajamaksut jne.) jälkeen käteen jää varmaankin sama tuntipalkka kuin kaupan kassalla istuvalle opiskelijalle. Pitääkin lähteä pohjanmaalle töihin, niin alkaa liksat nousemaan! Siellähän kaikki on isoa, näköjään laskutkin!
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 13.06.2014 11:23

Mukavasti keskustelua on aihe herättänyt :)
Laitoin tämän saman sisällön parille veneenveistäjälle sähköpostilla ja
sain kyllä puhelimitse seikkaperäisiä ohjeita miten voisin tämän työn tehdä itsekin.

Kuitenkin tässä on tarkoitus saada kerralla hyvä lopputulos ja paatti takaisin vesille heinäkuun aikana.
Joten en lähden nyt itse purkamaan ja harjoittelemaan tämän kanssa.
Kuten edellä mainittiinkin, perälautaan kohdistuu merkittäviä voimia eikä minulla kyllä ole
riittävää ymmärrystä siitä mihin voima tarkalleen jakautuu ja mihin ne pitäisi johdattaa.
Normaalisti käyttämäni yritys ja erehdys metodi ei nyt tässä tule kyseeseen :)

Itselläkin on kyllä tullut eteen huonoja yrittäjiä ja yrityksiä, mutta myös luotettavia ja hyviä.
Itselläni on ollut tapana oletusarvoisesti luottaa ihmisiin.
Jos ei sitten työlaatu ja/tai hinta ole kohdannut ei sen tarjoajan palveluita ole tarvinnut uudelleen käyttää.

Työn suorittaminen menee ensi kuulle, voin sitten laskun saatua raportoida millainen maku jäi :)

Moottorin valinnassa olen siinä uskossa ettei 60HP johnsonin vaihtaminen tähän 50hp evinrudeen
kovin paljoa muuta asioita huonompaan suuntaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.06.2014 13:36

miikkajo kirjoitti: Moottorin valinnassa olen siinä uskossa ettei 60HP johnsonin vaihtaminen tähän 50hp evinrudeen
kovin paljoa muuta asioita huonompaan suuntaan.
Käsittääkseni ovat ennen tulleet samasta tehtaasta eri tarroilla viimeisteltynä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evinrude_Outboard_Motors" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli voipi olla ihan sama kone kuristetulla kaasarilla riippuen missä kohtaa mallisarjaa bloki vaihtuu...

Kuva
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 13.06.2014 14:51

Kyllä Oqu nimenomaan oli tuossa kysymässäsi katsomisessa kyse siitä että veistäjän oli tarkoitus tulla katsomaan ja arvioimaan homma. Ei ollut mitään puhetta että sekin maksaa. "kyllä mun pitäisi tästä jotain ottaa..." alkoi asian käsittely. No kyllä minäkin (vaikka nuuka olenkin) sentään ymmärrän ettei 160 km ajeta ilmaiseksi mutta itse ajan saman matkan n. 20 eurolla ja siihen vielä puolen tunnin katsomisesta pieni palkkio sanotaan vaikka 50;- niin en valittaisi yhtään. SE olisi mielestäni kohtuullista. Hinta-arviota itse työstä en kuitenkaan kunnollista saanut tuolloin, oli vain puhe että pitää katsoa kuinka paljon siinä on työtä jne.

Mutta oli pakko ottaa kun muut eivät ehtineet ja itse en tuolloin vielä tohtinut.


Tunnustan kyllä että voisihan sitä olla vähemmänkin kyynisempi. :P


btw. vein viikko sitten pohjanmaalla potkurin oikaistavaksi yhdelle ammattimiehelle joka puhui muutamasta kympistä, saa nähdä kuinka tämän kanssa käy... Kyseessä oli tosin jo vanha, luotettavan oloinen maalaisukko ja semmoisten puoleen paljjon mieluummin käännynkin kuin firman jolla on hienot nettisivut ja ulkomaankielinen nimi...

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.06.2014 15:44

Vanhan intiaanisanonnan mukaan murkkupesää ei pidä sohia, vaan siihen pitää itse istahtaa... :)

Hatunnosto kaikille, jotka jotka (puu)venealalla yrittävät.

Muuten olen nimi "Jampe9":n kanssa monesta asiasta samaakin mieltä. Veneasioissa en ole koskaan asioinut muiden, kuin kuljetusyrittäjien kanssa, ja heidän palvelunsa ja hintatasonsa ovat olleet keskenään linjassa. Edistyneen harrastajan ja yrittäjän ero on siinä, että ammattilaisen on tehtävä kerralla riittävän hyvää jälkeä, mistä voi laskuttaa. Harrastajalla ei ole näitä paineita. Jos yrittäjän homma menee pieleen tai pitkäksi esim huonojen työkalujen tai huonon työtilan vuoksi, niin tulee takkiin eikä saa perjantaina metwurstia leivälle.
Harrastajalla taas on koko elämä aikaa perehtyä juuri sen oman rakkaan veneen halkeamiin ja ominaisuuksiin. Hyvä mittatikku on viisi vuotta, siinä ajassa on hionut, lakannut, ajanut, kyllästänyt (ja kyllästynyt) sekä tutkinut veneensä läpikohtaisin. Ei joka asiaa tarvitse heti korjata, vain ne oikeat asiat oikeassa järjestyksessä ja ajan kanssa. Harrastajalla on koko talvi aikaa lukea nettiä ja kirjoja, kierrellä työkalutavaratalojen ale-laarit ja sitten keväällä tehdä juttuja. Halvat työkalut toimivat hyvin, sillä ei ole iso vahinko jos 15 € hiomakone tilttaa kesken kevättöiden, piltsusta niitä saa lisää samalla hintaa. Yrittäjällä menisi siinä jo urakka keturalleen, kun pitäisi käyttää kallis työaika uuden työkalun hakuun.

Puuveneellä veneilyn harrastaminen ei koskaan voi olla pelkkää veneilyä. Siihen kuuluu eittämättä myös omatoiminen ropaaminen pressuhallissa resuisissa pilkkihaalareissa. Ainakin jossain muodossa, ellei sitten ole ihan miljonääri.

Kaikki kunnia alan raatajille, sekä yrittäjille, että harrastajille.

miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 13.06.2014 16:57

Northling kirjoitti: Käsittääkseni ovat ennen tulleet samasta tehtaasta eri tarroilla viimeisteltynä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Evinrude_Outboard_Motors" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli voipi olla ihan sama kone kuristetulla kaasarilla riippuen missä kohtaa mallisarjaa bloki vaihtuu...
Näin oli asia wanhoina hyvinä aikoina. OMC rakensi moottorit joita myytiin Evinrude ja Johnson nimillä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Outboard_M ... orporation
Jenkeissä malli on tuttu autopuolella mopar & fomoco leireissä.

Nyt kyseessä on toki vm 71 Johnsonin korvaaminen vm 2013 Evinrudella,
joten joitain eroja moottorista toivottavasti löytyy :)

miikka

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.06.2014 9:13

;)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.06.2014 16:25

Eikai viestin aloittajan vene ollut trailerilla ja menossoa kuopion suuntaan sänkimäki risteyksen lähellä?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 14.06.2014 19:26

Ei ollut :)
Aloittajan vene on trailerilla meriporissa, eikä ole menossa mihinkään. Varmistin vielä kurkkaamalla ikkunasta ;)

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Qubik » 15.06.2014 3:47

Sitten on toinen aikalailla samanlainen bongattu:)
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja matti » 15.06.2014 7:36

aparaatti kirjoitti:Pojatpojat ;)

Itse lukeudun siihen ryhmään joka haluaa ainakin yrittää tehdä kaiken itse, myös kaikki on korjattavissa ;)
Paskaahan siitä usein syntyy mut saapahan taas todeta että oisko kannattanu antaa jonku ammattilaisen hoitaa se!
Kalliimmaksikin se kokeilu usein tulee...mutta kait siinäkin sitte sitä henkistä pääomaa kartuttaa.
Meitähän on täällä monta, nykyään vanhemmiten on tullut senverran laiskemmaksi, ettei enää aina viitsi kaikkea yrittää tehdä. :-) :-)

noitten esimerkkien valossa ymmärrän kyynisyytesi Jampe9!

miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 08.09.2014 14:34

Terve,

Raportoidaan nyt tästä kun kerran luvattiin...

Vene oli Köörtilässä Veneveistämö J. Kumpuselkä Ky:llä hoidossa.
Peräpeili on nyt korotettu ja vahvistettu.
Moottori ja kaukohallintalaitteet asennettu.
Vanha ohjauskaapeli sekä ohjauspyörä poistettiin ja tilalle tuli hydraulinen ohjaus.
Moottorikaivo tehtiin kokonaan uudelleen ja paria lahoa paikkaa ikkunakehyksissä korjailtiin.

Koska olin jo valmistautunut tekemään sähköremontin jätin mittarien asennuksen itselleni.

En kokenut itseäni ryöstetyn.

E-TEC vaikuttaa ihan hienolta moottorilta, vanhan johnssonin jälkeen jotenkin osaa arvostaa vaivatonta käynnistystä.
Valkoinen tienoon peittävä savu vain puuttui muuten meininki oli kyllä ihan kohdallaan :)
Kyllähän tuota sähköistä trimmiäkin osaa nyt arvostaa...
Kaivattu tell tale on kyllä myös hieno olla.

Ohjausjärjestelmässä tuntuu vielä olevan hiukan ilmaa, aika ajoin tuntuu ratti pyörähtävän vähän tyhjää.

t miikka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin