Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 09.06.2014 13:31

Terve,

Kysessä tosiaan vuonna -59 ilmeisesti Poikolaisen veneveistämöllä tehty vene.
Pituutta vesilinjaa pitkin mitattuna n. 4,5 metriä.

Veneessä ollut 60hp johnson vm 71 nousi pois paatista viime syksyn kellumisepisodin jälkeen...
Uutta moottoria pitäisi saada sovitettua tilalle. 60hp taitaa olla turhankin järeä mutta onko 30hp liian pieni...
Tyrkyllä on ollut 50hp e-tec ja 50hp mercuryn nelitahti.

Lyhyt rikisiä malleja on nihkeästi tarjolla ja myyjät vielä nihkeämpiä niitä myymään.
Kaikki suosittelevat korottamaan perälautaa ja hankkimaan pitkärikisen moottorin.

Varmasti joku on tälläisen tilanteen eteen joutunut, kuinka on toimittu?
En haluaisi kyllä venettä pilata, vaikkei tämäkään alkuperäisessä kunnossa ole.

Ajatuksia aiheesta otetaan kiitollisuudella vastaan...

miikka
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 09.06.2014 20:08

Tommosen käytetyn 50hp hinnalla saat uuden parsun perämoottorin 4-tahti 25hp vastaa yli kolmekymppistä vanhaa konetta lyhytriki sähkö herkut sun muut :-)
http://www.nettivene.com/moottori/parsun/497928" onclick="window.open(this.href);return false;

Eikä tarvi hienoo venettä muokkailla turhaan :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 10.06.2014 14:49

Mihinkäs tulokseen olet miikka päätynyt? :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

miikkajo
Viestit: 8
Liittynyt: 10.12.2009 22:45
Paikkakunta: pori

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja miikkajo » 10.06.2014 15:17

Kyllä se nyt niin menee että 50hp e-tec on paattiin tulossa.
Perälaudan korottaminen teetetään näillä näkymin veneveistämössä.
Kyllä tulee varmaan hyvä

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja matti » 10.06.2014 19:48

Kun hyvää tulee, niin uusi samalla ohjaus. Vähintäänkin uusi kaapeli, sellainen mikä menee kippiputken läpi!

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 10.06.2014 20:50

En ole suoranaisesti perälautaa korottanut mutta olen korjannut pari perälautaa seuraavalla tekniikalla:

Liimasin perälaudan sisäpuolelle vahvistukseksi n. 25 mm vesivanerin jonka siis ensin liimauspuolelta karhensin ja epoksilla perälautaan kiinni sisäpuolelle. Tätä ennen oli laho kohta perälaudasta leikattu pois jyrsimällä ohjureiden kanssa tarkasti tipittämällä. Kun uusi vesivaneri perälaudan sisäpuolella toimii samalla klossina, leikkasin tarkasti lankusta uuden palan siihen perälaudan koloon ihan millilleen. sen liimasin eopksilla aukon täytteeksi. Kun liimaus oli kuivanut, höyläsin ja hioin paikkapalan perälaudan tasalle, kiinnitn varmemmaksi vakuudeksi vielä messinkiruuveilla ja hioskelin koko perälaudan vaaleaksi jonka jälkeen sävytys/kyllästys/pintakäsittely ja avot. Perälauta kestää ja on uuden veroinen.

Em. menettely käy varmasti ihan hyvin myös perälaudan korottamiseen, jolloin vain sisäpuolelle pannaan ensin klossiksi joko vesivaneri tai jos haluaa oikein puuta niin puuta sitten ja siihen kiinni korotuspala.

Olen myös nähnyt noita korotuspaljoa laitetun ilman klossiakin, en tiedä mutta varmaan se hyvälaatuisella liimalla, riittävän paksulla perälaudalla ja ruuveille menee niinkin. Itse kun laitoin raskaan 40 hv moottorin, katsoin parhaaksi samalla vahvistaa perälautaa ja vaikka itte sanonkin niin hyvä tuli.

Oleellista on että puusepälle tai veneenveistäjälle (jos ei ole sun tuttu) joudut maksamaan hunajaa ja mansikoita samppanjamarinoituna. Yleensä, olipa ammattimies minkä alan hyvänsä niin rahan päälle ne aina ymmärtää. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Itse olen jo näitten veneiden kanssa (jatkuvia rahanmenoja) k*rpiintynyt kaikenlaisten "ammattimiesten" palveluihin niin että jos vain suinkin on mahdollista eikä ole kerta kaikkiaan PAKKO, niin en vie kellekään mitään laitettavaksi. Joskus on kuitenkin vaan pakko, ei voi mitään. Silloin itkettää kuukauden vähintään. Kenenkään massi ei kestä näitä ammattimiesten palveluita jotka varsinkin venealalla on kiivennyt kustannukset taivaisiin asti.

No, mulla on huonoja kokemuksia ja negatiivisuutta tullut paljon. Pohjanmaalla kaikki veneisiin liittyvä maksaa timantteja.

Avatar
RAKNAROK
Viestit: 150
Liittynyt: 23.05.2014 16:32

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja RAKNAROK » 11.06.2014 3:31

No siinä vaiheessa kun noin lyhyen ja kapeen veneen perän kantavuus laskee alle 3vv niin trimmitasot maksaa saman verran ku koko paatti tuo 50hp+ painaa itessään sen verta et voipi keulia liikaa... jokanen saa ite toki tappaa ittensä jos siltä tuntuu eikä se oo myyntimiehen vika vaan asiakkaan!! :-)
Veistellään Mitä Veistellään :-)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.06.2014 7:54

Ei kai sillä nyt sentään itteensä tapa!
Mulla oli sellane pieni lasikuitupurkki josta korotin perälaudan ja perässä oli 57-mallinen 40hp mercury (painava). Ei siinä ainakaan mitään ongelmia ollu vaikka kone olikin ylhäällä. Hienot kiillotetut alumiinikuoret vaa näky vähän paremmin kun oli kone ylhäällä;)

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Oqu » 11.06.2014 19:28

Jampe9 kirjoitti:Oleellista on että puusepälle tai veneenveistäjälle (jos ei ole sun tuttu) joudut maksamaan hunajaa ja mansikoita samppanjamarinoituna. Yleensä, olipa ammattimies minkä alan hyvänsä niin rahan päälle ne aina ymmärtää. Poikkeus vain vahvistaa säännön.

Itse olen jo näitten veneiden kanssa (jatkuvia rahanmenoja) k*rpiintynyt kaikenlaisten "ammattimiesten" palveluihin niin että jos vain suinkin on mahdollista eikä ole kerta kaikkiaan PAKKO, niin en vie kellekään mitään laitettavaksi. Joskus on kuitenkin vaan pakko, ei voi mitään. Silloin itkettää kuukauden vähintään. Kenenkään massi ei kestä näitä ammattimiesten palveluita jotka varsinkin venealalla on kiivennyt kustannukset taivaisiin asti.
Ei sillä, että mitenkään tästä olisin yhtään *kröhm* provosoitunut, ja etukäteen anteeksi OT, mutta:

Mistä summista puhutaan? Tuntiveloituksesta vai urakkahinnasta? Jos tuntihinta, niin paljonko olet maksanut? Entä jos urakasta, mikä työ oli kyseessä? Entä oletko itse toiminut yrittäjänä?

Suurin osa Suomen ammattimiehistä, (kun puhutaan puuveneveistäjistä) joita tituleeraat lainausmerkeissä, on kyllä moneen muuhun alaan verrattuna edullista porukkaa. Tulot, jos niitä edes sattuu säännöllisesti olemaan, eivät monellakaan päätä huimaa. Töitä on harvoille, eikä esim. meidän opinahjosta viimeisen kymmenen vuoden aikana valmistuneista ole tietääkseni kuin neljä jatkanut alalla, kaksi täyspäiväisenä ja kaksi sivutoimisena, joihin itse lukeudun. Joillakin ihmisillä, jotka eivät ole koskaan toimineet yrittäjänä, on usein täysin vääristynyt kuva yrittämisestä. Tietämättä yrityksen kulurakennetta tai esim. selässä painavaa velkaa, joka on otettu jo pelkästään yritystoiminnan käynnistämiseen, ei kannattaisi arvostella alan ihmisiä. Väittäisin että Suomessa kukaan ei ole niin undulaatti, että aloittaisi puuveneiden veistoon ja korjauksiin keskittyvän toiminnan rikastumisen toivossa. Hunajaa, shamppanjaa ja mansikoita voi tietysti joskus saada lahjaksi tyytyväiseltä asiakkaalta. Täytyy vain olla iloinen että joku edes viitsii nykypäivänä alalla jatkaa, itse en täyspäiväiseksi tekijäksi uskaltaisi heittäytyä, eikä onneksi tarvitsekkaan.

Kerrot että itselläsi on ollut huonoja kokemuksia paljon. Ikävä juttu että olet joutunut pettymään, ehkä olet osunut jonkun tähdenlennon asiakkaaksi. Mätiä omenoita mahtuu joka alalle, onneksi ne eivät yleensä kauaa siellä pysy. Fakta on silti se, että ne jotka pitävät tällä alalla pintansa, ovat varmasti ammatissaan niin päteviä, että heille se pieni tulo ison riskin sivussa sallittakoon, ilman vinoilua. Ja onneksi osaat ilmeisesti huoltaa ja korjata oman veneesi itse, se on hyvä, moni ei osaa!

Viestin negatiivisesta sävystä huolimatta kirjoitin tämän ihan elämääni tyytyväisenä ja ilman henkilökohtaisuuksia, ja toivotan hyvää puuveneilykesää!

T: Oqu, entinen rakennusalan yrittäjä, nykyinen sivutoiminen veneenveistäjä (ammattimiehestä kaukana) ja, mikä tärkeintä: onnellisesti vakituisessa palkkatyössä!

P.S. Topikin vene on nätti!

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11.06.2014 19:45

Edellinen kirjoitus on niin asiallista kun olla voi. Tos kohta vois ketjun aloittaja pikkase tarkena sitä huonoa hinta/laatusuhdetta?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja matti » 11.06.2014 20:21

Kait sulle Jampe9 joku palkkaa maksaa, ootko koskaan aatellu, kuinka paljon on se koko maksajan maksama kakku??
Jos on yrityksestä kyse, niin laskuun tulee vielä Alv 24%
Jotain eläkkeenjatketta tänäkin vuonna tehnyt verokirjalla, maksajan maksamasta kokonaismäärästä jää 52% mulle käteen :))
onhan se yli puolet :-) :-)
Joskus ennenvanhaan yritettiin kaverin, yrittäjä, kanssa laskea mitä jää palkaksi 40€ tuntiveloituksesta, muistaakseni jotain hiukan yli 10€/h, 8o 8o johan sillä rikastuu

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.06.2014 20:45

Joo kyllä tälle alalle vielä yrittäjiä mahtuu, ken uskaltaa, siitä vaan peräpeilit ja muutkin korjaukset suit sait kuntoon ja rahat pois, suosittelisin kuitenkin, ettei kavereille ja sukulaisille kannata tehdä mitään.

Qubik, eihän aloittaja ole puhunut mitään hinta / laatusuhteesta

Minusta aloittaja teki hyvän valinnan antaessaan ko. työn suorittajaksi ammatti osaajan, sillä tuossahan on kysymyksessä hyvin merkittäviä voimia mitkä vaikuttavat aluksen turvallisuuteen.

Nimimerkillä: eläkkeellä kolmensadan veneen jälkeen.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Northling » 11.06.2014 21:16

Moro

Kyllä oman alansa ammattimies on palkkansa arvoinen. Jos joku suomessa vielä uskaltaa yksin yrittää nostan hattua. Itse olen onneksi päässyt siitä syöksykierteestä irti. Onhan se tosi että alalla kuin allalla on näitä tähdenlentoja, jotka joko hinnoittelullaan tai työjäljellään pilaa myös oikeiden tekijöiden maineen.

N
Viimeksi muokannut Northling, 08.09.2014 14:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11.06.2014 21:27

Eipä ole onneksi yhtään poikennut aiheesta tuo vuodattelu :-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Mahonkiveneen perälaudan korottaminen pitkärikiselle

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 11.06.2014 22:00

Kirjoitukseni näköjään nostatti tunteita. Onneksi olen toiminut yrittäjänä (en venealalla) niin että tiedän mistä puhun kun vastaan yrittäjyydestä jotain. En tarvitse siitä oppituntia tämän palstan yrittäjiltä enkä keneltäkään muultakaan.

Sanotaan nyt kumminkin alkuun että älköön kukaan tätä ottako henkilökohtaisesti. Tai ehkä korkeintaan siinä tapauksessa jos kokee että se koira älähtää johon...

Kun olen veneharrastusta aloitellut niin kutsuin n. 80 km päästä käymään veneenveistäjän katsomaan ongelmaa nimeltä halkeaman paikkaaminen, tarkoitus oli sopia miten ja milloin homma teetettäisiin oikein ammattimiehellä kun en itse uskaltanut enkä osannut. Pelkkä katsomiskäynti maksoi 150 euroa. Yhden halkeaman, pituudeltaan n. 1,5 m rimapaikkaaminen maksoi tämän lisäksi vielä 400 euroa. Riittääkö tämä miksikään näytöksi? Työn jälki toki oli nuhteetonta mutta että parin tunnin työstä yhteensä 550 euroa?

Tämän seurauksena varastin ammattimieheltä opin ja aloin tekemään seuraavat paikkaamiset itse.

Samassa veneessäni oli pari muutakin halkeamaa, vähän vaikeammassa paikassa lähellä köliä. Sama ed. ammattimies sanoi ettei niitä pysty täällä pihassa tekemään, vene pitää viedä talvella hänen verstaalleen ja hinta-arvio niistä kahdesta muusta halkeamasta n. 1000 euroa, lisäksi tietenkin kuljetukset 80x2 km omalla kustannuksellani. Tein lopuksi omassa kotipihassani amatööritaidoillani ne molemmat itse, TAVALLISTA halpisjyrsintä käyttäen. Oliko pyynti jonkun mielestä kohtuullinen vai oliko puhdas kusetusyritys?

Toinen esimerkki: olin ostopuuhissa avopuuvenetä, n. 5 metrinen vene jossa ei mitään muuta vikaa kuin perälaudassa laho kohta. Minun mielestäni muuten virheetön vene jonka sain kuitenkin ostettua 200:lla ja syy oli että myyjä oli kysynyt oman paikkakuntansa lähimmältä (pohjanmaalla sekin) veneenveistämöltä kustannusarviota niin oli tonnin kehuttu maksavan. Itselläni maksoi liimat muutaman kympin, sekä muutaman kymmenen sentin lankunpala. Niillä korjattiin. Veneenveistäjä olisi kuulemma ottanut tonnin. Onko se jonkun mielestä kohtuullista leipänsä ansaitsemista? Luultavasti asiakkaat loppuu pian siltäkin kälttäriltä.

Kolmas esimerkki venealan verenimijöistä: Vein VP kytkimen purettavaksi ja vika-arviointiin kun en itse osannut/uskaltanut ruveta purkamaan. valtuutettu VP ammattimies veloitti pelkästä purkamisesta 250 euroa ja ilmoitti kartion vaihdon lisättynä yhdellä tiivisteellä, hinnaksi yhteensä 1600 euroa. No tähän k*rpiintyneenä purin itse toisen (minulla oli toinenkin) kytkimen ensi kertaa elämässäni ja aikaa kului n. 1 tunti ilman Volvo penta asentajan erikoistyökaluja. En tietenkään aio korjuuttaa 1600:lla eurolla kytkintä. En voi käsittää että työstä (purkaminen) jonka täysi amatööri pystyy tekemään tunnissa, veloittaa ammattimies 250 euroa? Tekisi mieli tässä päästellä julki oikeat nimetkin mutten kuitenkaan mene niin pitkälle.

Lisäksi olen jo tottunut siihen että esim. varaosia ostettaessa venealalla melkein aina ammatti-merkki-liikkeet ja miehet/naiset tyrkyttää ainoastaan kaikkein kalleinta mahdollista vaihtoehtoa ja selittää päälle että "on hullua yrittääkään muuta" -jos asiakas tohtii epäillä homman järkevyyttä niin siitä tehdään hullu että se saa tuntea itsensä hulluksi.

Tässäpä vain muutama esimerkki. Voisin kertoa lisääkin kuinka varsinkin tietämättömyydestä yritetään kusettaa, kun kaikki ihmiset ei vain voi olla joka alan ammattilaisia. Monesti tuntuu että tieto maksaa monin verroin verrattuna työhön.

ja itseensä ottaville eri mieltä olijoille voin kertoa sellaisen opetuksen yrittäjäajoiltani että tyytyväinen asiakas on paljon parempi mainos kuin sata lehti-ilmoitusta. Ylihinnnoittelu vain sillä perusteella että "minä osaan tämän ja muut eivät - voin siis ylihinnoitella kohtuuttomasti" -ei paljon asiakastyytyväisyyttä lisää, eikä sitä tarvitse mitenkään puolustella. Yrittäjän pitää pysyä nöyränä ja ottaa kritiikki vastaan eikä alkaa inttämään asiakkaalle ettei se niin ole...

Seison mielipiteideni takana ja niinkuin sanoin, poikkeuksiakin on, mutta ne vain vahvistavat säännön.

Näin se vaan on.
Viimeksi muokannut Jampe9, 11.06.2014 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin