Sivu 1/2

Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 15:41
Kirjoittaja laivakoira
Morjesta.

Keksisikö joku täällä hyvää ideaa siihen, miten fiskarin peräsimen alaosassa olevan tapin ja köliraudan päässä olevan reiän välille saisi jotain laakerointia?

Tällä hetkellä tilanne on se, että peräsin on mustaa rautaa ja kölirauta rosteria. Peräsin liittyy kölirautaan vapaasti liikkuvalla tapilla, tappi on siis kiinteä ja pyörii köliraudan reiässä peräsimen liikkeen mukana. Tämä taas tarkoittaa sitä, että rosteri alkaa pian syödä peräsimen mustaa rautaa.

Olisiko ideoita siitä, mitä tuohon liukuliitokseen voisi laittaa väliin estämään metallien hankautumisen toisiinsa? Tilaa reiän ja peräsimen tapin välissä on 1-2mm. Muovi, luonnonmateriaali, metalli ym?

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 18:34
Kirjoittaja bonito
Jos laitat muovia, älä laita nylonia, se turpoaa ainakin merivedessä, Pom on oikea materiaali , tuotemerkkinä esim Ertacetal, Delriini. Joku laittoi joskus Nylonisen perälääkerin potkuriakselille, laakeri jumittui niin tiukkaan ettei 49 hv Perkins pystynyt pyörittämään.

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 19:25
Kirjoittaja pellamo
Ei kait merivesi sentään nylonia turvota.Öljy ja vaseliini kylläkin.

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 19:52
Kirjoittaja matti
Jos olis mun, niin rälläkkä käteen ja kalaraudan takaosa irti, johon joku putkentumppi mihin mahtuu se laakeri jonka sisään se akseli.
Takaisin liimatikuilla kiinni (hitsaus vetelee, mut saumalla saa myös vedettyä paikoilleen)!


Pellamo, kyllä se turvottaa.

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 19:59
Kirjoittaja RAKNAROK
Jos laittais si kans hyvät sinkit akselistoihin niin ei se kuppa niin kovasti sit iske :-)

Ps, unohtu kysyä minkä vahvunen se peräsimen aksila on?

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 20:28
Kirjoittaja pellamo
matti kirjoitti:Pellamo, kyllä se turvottaa.

Hyvä tietää.. :)
Joku muu muovi se sitten oli mitä mä muistelin.

Veneissä ei ole aksiloita........on vaan akseleita
Aksilat on maatalouskoneissa tietyillä kielialueilla :)

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 05 Kesä 2014 21:11
Kirjoittaja RAKNAROK
No paljon se akselin halkaisia on millimetreissä/tuumissa? :-)

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 06 Kesä 2014 09:52
Kirjoittaja Mile
Hejssan grabbarna!

Joo se nailoni - vähän laadusta riippuen imee itteensä aika reippaasti vettä ja turpoaa siitä. Paljonkin aiheuttaa ihmetystä kun sama pulikka voi olla kuivana väljä ja sitten märkänä niin tiukka ettei luista ollenkaan.

POM eli asetaali on hyvä, samoin HDPE , ja toki Teflon. Näitä kannattaa kysäistä Etrasta , ja sorvaa sitten sopivan holkin laakeriksi ja eristeeksi.

- Mile

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 06 Kesä 2014 13:38
Kirjoittaja laivakoira
Moro kaikille ja kiitos vastauksistanne.

Peräsimen tappi on ollut 25mm halkaisijaltaan, nyt jo kulunut epätasaisen muotoiseksi. Epäilsen halkaisijaksi keskiarvollisesti 23mm.

Köliraudan reikä on taasen about 26 mm, uusi reikä eli ei kulunut.

Teflon ja muut erikoisaineet kuulostavat hyviltä, mutta itsellä ei ole laitteistoa eikä oikein osaamistakaan sorvaukseen ym. Kaipailisin vielä jotain yksinkertaisen miehen neuvoa, jolla päästäisiin hyvin tämän kesän yli. Ensi keväällä voisi sitten vaihtaa koko peräsimen ja laakeroida viimeisen päälle.

Tällä erää tasasaumaisessa 2mm raot, vene kuiva koppura ja 10.6 pitäisi olla jo uimassa...

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 06 Kesä 2014 14:24
Kirjoittaja aparaatti
no jos oikein yksinkertaisen miehen neuvoja kaipaat ni: laita sinne siivu kaljatölkkiä väliin ..materiaali pitäis löytyä joka taloudesta =)
oon muutaman ruohonleikkurin "liukulaakerin" tekohengittäny tuollalailla
EDIT: nyt kun luin tarkemmin ongelmasi niin ei taida alumiiniliuska pysyä siellä?

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 06 Kesä 2014 21:09
Kirjoittaja Warjo
Miksi siinä pitää olla nafti laakerointi? Minkä haitan tuo nykyinen välys tuo?
Miksi rosteri syö mustan raudan, hankaamalla vai korroosiolla?
Jos korroosiolla, niin anodeilla korjattava???
Jos mekaanisella kulutuksella, niin olisiko pronssiholkki hyvä vaihtoehto?

Eikö se toimi tuolla nykyisellä välyksellä? Toimivaa ei kannata korjata :)

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 07 Kesä 2014 10:09
Kirjoittaja laivakoira
Moi.

Kysymyksiin vastausta:
Kyseessä on vanha peräsin (musta rauta) ja uusi kölirauta (rst). Kun hankaavat yhteen niin musta rauta jää häviölle. Voi olla että vaurioihin johtavaa hankausta ei ehdi yhden kesän aikana syntymään, mutta voi olla myös että rst syö mustan raudan nopeastikin poikki.

Korroosiosta en ole tässä niin huolissani, vaan hankauskulutuksesta. Pronssiholkki olisi hyvä vaihtoehto, mutta vesillelaskuun aikaan 2 päivää.

Laitetaanpa toinen visainen kysymys: Veneen akseli pitäisi suojata sinkillä. Sinkki mahtuisi akselin ympärille veneen sisätilassa vannasputken jälkeen, mutta silloin se ei välttämättä ole meriveteen kosketuksissa. Eli vaikutusta galvaanisen korroosion estämisen kannalta ei ole. Veneen ulkopuolella perälaakerin, potkurin ja potkuripultin välissä tilaa ei juurikaan ole, ellei puhuta muutamasta millistä. Kuinka toteuttaa akselin sinkitys tässä tilanteessa? Voiko potkurin ja potkuripultin väliin voimalla asentaa 2-4 mm paksuisen akselisinkin (jos sellaisia edes on) ja luottaa, että sinkki ei kuluessaan heikennä potkuripultin kiristystä?

Tämmöisiä ajatuksia näin 2 päivää ennen laskua.

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 07 Kesä 2014 10:14
Kirjoittaja RAKNAROK
Osta sellanen valmis sinkillä varustettu potkuriakselin-mutteri. Vai eikö se mahdu?

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 07 Kesä 2014 10:19
Kirjoittaja Qubik
http://www.tescon.fi/pdf/hinnat/Potkuri ... ikkeet.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä löytyy

Re: Peräsimen ja köliraudan liitos, laakerointi

Lähetetty: 07 Kesä 2014 10:35
Kirjoittaja matti
Samaa mieltä Warjon kanssa sille peräsimen alapään laakeroinnille ei kannata tehdä mitään jos on tarkoitus uusia jo ensi talven aikana, ei se parin millin välys siellä haittaa ja taatusti ei tule ainakaan hankauksen vuoksi kesän aikana lisää!