Sivu 1/1
AutoPILOTIN muutoksista
Lähetetty: 10 Maalis 2005 11:43
Kirjoittaja Veli-Matti
Olen pikkuhiljaa aloitellut automaattiohjauksen rakentelemista Bertta-Lottaan. Tarkoituksena on laitaa ohjaus ruorille vaikka pinnaohjauksen asennuksessa olisi päässyt helpommalla - ja se on sitä paitsi varattu toiseen projektiin...
Jos muuttaa välitystä ruori-moottori niin mitä muuta muuttuu kuin ohjausvoima? Alkuperäinen välitys on 7,125:1 ja uusi olisi 6,25:1. Sähköinen kompassi antaa käskyt moottorille ruorin vemputtamiseen ja myös liikkeiden laajuus asteissa muuttuu. Mutta valittu kompassisuunta pitää edelleen kutinsa?
Lähetetty: 10 Maalis 2005 12:33
Kirjoittaja Jape
Siis ootko oikeesti tekemässä jotain automaattiohjausta veneeseen, eihän se mikään lentokone ole. ;) (tai enhän minä tiedä mitä siellä tallissa on pimeinä talvi-iltoina syntynyt)
Miks ihmeessä sinä semmosta oot laittamassa ja mitä hyötyä siitä on. Joskus on kavereiden kanssa vitsailtu että pitäis laittaa autopilotti joka ajais veneen rantaterassilta laituriin, mutta muuta käytöä ei kyllä tule mieleen. Vois kuvitella että joissain valtameritankkereissa, jotka ajaa 5000 km suoraan, on sellanen. Mites sitten kun veneessä liikkuu laidalta toiselle niin kerkiääkö se reagoida sellaseen. Ja mitä tekemistä siellä veneessä on jos sitä ei tarvii ajaessa ohjata. Entäs kun joku tulee vastaan, sitä vain ajetaan viivasuoraan ja päätetään että toinen väistää kun mulla on automaattiohjaus. Mites ois vakionopeussäätimen asennus, menis myötä- ja vastatuuleen samaa vauhtia.
Selitähän vähän tarkemmin niitä syitä ja hyötyjä että miks tommonen kannattaa asentaa.
Lähetetty: 10 Maalis 2005 12:59
Kirjoittaja Veli-Matti
;) Tarkoitin siis autoPILOTTIA... PinnaPILOTTI on tosiaankin menossa vähän lentokoneen tyyliseen härveliin. Sukulaismiehen (tosin kaukaisen sellaisen) tekemä lentokone on näytteillä ilmailumuseossa, joten ei semmoisenkaan tekeminen niin vieras ajatus ole :) Mutta se pitäisi ehdottomasti tehdä omasta päästä elikkä puusta.
Katsoppa Japekki Oulunedustan merikarttaa - ei täällä ole juurikaan saaria ja karikoita joita kierrellä varsinkin jos matkaa johonkin kauemmas. Vastaantulijoitakin on harvakseen. Autopilotti on kätevä kun useimmiten arkana, ujona ja seuraakarttavana keski-ikäisenä miehenä olen reissussa yksin. Vapauttaapahan aina välillä kädet lukemiseen, piirtämiseen, kirjoittamiseen, kuikkailemiseen ja potunkeittoon.
Se vakionopeussäädin taas olisi Valmettiin tosi helppo asentaa sillä traktoriversiossahan on kuormitusäädin joka vaihtaa kierroslukua kuormituksen mukaan. Mutta en taida viitsiä - siitä on kyllä ollut puhetta virne silmäkulmassa...
ps 1. piti poistaa kuningasmoka oikein pois otsikostakin
ps 2. eikös automaattiohjaus ole oikea suomenkielinen vastine englantilaisperäiselle autopilot käsitteelle?
Lähetetty: 10 Maalis 2005 20:44
Kirjoittaja Veli-Matti
Taidankin soittaa aamulla Radio Cityyn ja esittää sinne tämän saman kysymyksen aamun tyhmänä kysymyksenä. Mihinkäs se kompassin ja moottorin välinen suhde muutuisi vaikka siihen laittasi metrisen hihnapyörän.
Hitto kun nuo työasiat joskus haittaa harrastuksia ;(
Lähetetty: 11 Maalis 2005 10:24
Kirjoittaja Ande
Mitäs perskeleen kompakysymyksiä sä nyt teet... ;-D
Lähetetty: 13 Maalis 2005 09:13
Kirjoittaja Veli-Matti
Joskus lipsahtaa ;) ;)