Sivu 1/3

Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 30.05.2014 20:38
Kirjoittaja hei55
Wiku C vm.52 käy tunnin parhaimmillaan ja sammuu. Tulppa on tosi musta, nokinen, mutta kuiva. Tulpan putsaus ja taas kukkuu, välillä vähemmin aikaa ja välillä vähän enempi. Pakoputkesta tulee veden mukana mustaa lutaa sen verran, että veteen jää laiturissa käytettäessä öljyinen vana. Pakokaasu kuitenkin on vaaleaa.Mikä mättää? Siinä on Solexin kaasari ja sitä säätämällä apua ei ole tullut. Käyntiin lähtee suht hyvin. Ei aina ekalla, mutta parilla ryypyllä.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 30.05.2014 20:44
Kirjoittaja tuffarn
Tarkistaa ettei ole liika öljyä öljypohjassa.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 30.05.2014 23:06
Kirjoittaja hei55
Mittatikun mukaan öljymäärä on ok.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 31.05.2014 0:26
Kirjoittaja Qubik
Männän renkaat jumissa? Ventiiliohjuri väliä?

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 04.06.2014 23:03
Kirjoittaja hei55
Vaihdoin Solexin tilalle alkuperäisen Schebler kaasarin. Enää ei tule mustaa pakarista. Tulppa nokeentuu edelleen eikä kone jaksa käydä kauaa. Sylinteri ja mäntä on ihan kunnossa. Meniköhän sytytyksen säätö pieleen kun viimeksi kävi niin kauan kunnes käänsin sytytyksen säätö vivun eteen eli aikaiselle. Kone sammui saman tien. Ajossahan sen tietääkseni pitää olla edessä.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 10.06.2014 23:38
Kirjoittaja hei55
Voiko tulpan nokeentuminen johtua väärin säädetystä sytytyksestä. Voisko joku kertoa miten sytytys oikeesti säädetään. Magneetto oli mulla irti ja laitoin sen takasin niin että kärjet alkavat avautua kun mäntä on ylhäällä. Käsissä kun pyöritin magneeton ratasta teki se "nuljhduksia". Nuljahduksen jälkeen mielestäni kärjet alkavat avautua. Siinä asennossa laitoin magn.paikoilleen. menikö oikein? Kaasarin suutin kun on tyhjäkäynnillä vajaan puoli kierrosta auki ja ajossa puoli kierrosta ei pakarista tule sitä aiemmin mainitsemaani mustaa litkua. Jonkun ohjeen mukaan suuttimen pitäisi olla auki kierroksen verran, mutta minusta kone saa silloin liikaa bensaa.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 3:40
Kirjoittaja RAKNAROK
En tunne konetta mutta yleensä magneeton saa vain yhteen kohtaan akselia kiilan vuoksi asetettua ja sen kipinän pitää tulla vähä ennen yläkuolon kohtaa joka koneessa eri iskunpituudella... musta karsta se polttaa siis öljyä mukana kanssa, jos ois vaaleen harmaata niin kävis liian laihalla seoksella. Eli joku stefa vituilla olettasin tai tiiviste kannessa...

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 4:16
Kirjoittaja RAKNAROK
Ja ennen kun viisaat herää niin öljyrengas männässä siis männän renkaat valskaa on se viimenen mistä palotila saa öljyä....

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 7:11
Kirjoittaja hei55
Viime kesänä edellinen omistaja hoonasi sylinterin, hioi venttiilit jne. Kannen tiiviste näyttää ehjältä. Se magneetto (Bosch) menee paikoilleen kunhan rattaat magneetossa ja koneessa on kohillaan. Siis magneeton päässä ja koneessa oleva ratas.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 8:05
Kirjoittaja bonito
Mulla oli -60 luvun lopulla 2 syl 10-14 Wicksröm vm- 32, siinä kans tulpat nokeentui. Oli pakko pitää hiekkapuhallettuja tulppia aina mukana kun lähti liikkeelle, että pääsi myös takaisin. Helpotuksena oli että sytytystulppien hiekkapuhalluslaite oli rannassa olevalla huoltoasemalla eikä homma maksanut juuri mitään, kun sen sai tehdä itse. Ehkä tulppien lämpöarvo oli väärä, mutta kotipaikkakunnalla oli saatavana vain yhtä lämpöarvoa noissa kartiokierre tulpissa, Champion A 25. Silloin ajettiin petroolilla, jonka palaminen noettamatta oli varmaan haastavampaa, kuin bensiinillä nykypäivänä. Ainakaan -32 vm:n Wicströmin männissä ei ollut öljyrenkaita.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 8:29
Kirjoittaja pellamo
Polttoaineseos on liian "rikkaalla" elikkä saa liikaa bensaa suhteessa ilman määrään -> tulppa nokeentuu.
Tällainen mahdollisuus on kait mainitsematta.
Solexin imujalassa aivan kiinnityspulttien alapuolella oleva seosruuvi voi olla liian auki.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 9:01
Kirjoittaja MÖsteri
Sitten on vielä sekin vaihtoehto, että koneesi käy liian kylmänä. Perimätiedon mukaan konettasi myöhempi W-sarja oli ensimmäinen, missä oli termostaattiohjattu jäähdytys, eli koneen annettiin käydä riittävän lämpimänä. Tämä vähensi nimenomaan palotilan nokeentumista. Kun kaikki jäähdytysvesi menee kokoajan koneen läpi, ei lämpö sylinterissä nouse riittävästi, vaan kone on kylmä ja nokeaa. Tämän ominaisuuden päälle jos on seos rikkaanpuoleinen, niin aamen. Nyt kun sitä ajetaan bensalla, niin kannattaa kiinnittää huomiota oikeasti riittävän "laihaan" seokseen. Silloin aikoinaan nämä koneet nuohottiinkin vähintän kerran kesässä, pahimmoilleen moneenkin kertaan, kannentiivisteitä piti aina olla varalla..
Säädä pääsuutin niin, että kone ottaa täydellä (tai matka-ajo-) kaasulla parhaat kierroksensa, ja siitä ihan ihan vähän (noin 1/7) kierrosta vielä auki. Elikkäs ajaessa ruuvaat suutinta hitaasti kiinni, kunnes kierrokset putoaa, sitten avaat hitaasti, kunnes huomaat kohdan missä kone ottaa eniten kierroksia, ja siihen avaat vielä ihan vähän suutinta. Näin pitäisi ainakin se olla pois laskuista..

Sytytys saisi olla kokolailla rutosti pielessä, että kovin paljoa haittaisi, silloin kone kävisi varmaan muutenkin kehnommin.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 9:12
Kirjoittaja MÖsteri
Schebleristä... Entisaikaan pääsuutinta säädettiin ajossa jatkuvasti kaasun asennon mukaan. Konekopassa olikin tätä varten pieni luukku siellä kaasuttimen kohdalla. Solex on kokolailla modernimpi kaasutin, siinä on jo alkeellinen suutinputki, joka hiukan korjaa seosta kun imu kasvaa kierrosten noustessa. Tosin sekin on nykyvehkeisiin nähden hyvin karkeatekoinen..

Scheblerissä ei ainakaan jossain malleissa (kai) ollut vielä suutinputkea, eli seos piti tosiaan säätää jokaiselle kaasun asennolle erikseen korvakuulolta.

Ainakin tuommoinen löyty:
Kuva

Siinä bensan määrää säätää toi "Fuel Mix Adjustment", mutta tuollaisen anti muuttuu kierrostenmukana, eli seos ei ole samanlainen kaikilla kaasun asennoilla, vaan sitä joutuu hiukan säätämään. Solexissa tuon hoitaa suutinputki, joka laihentaa seosta automaattisesti vauhdin kasvaessa.

Sun voisi kannattaa yrittää etsiä oikeasti tietoa Scheblerin ominaisuuksista.. olisikohan noiden vanhojen wickströmien ohjekirjoja digitoituna kansallisarkiston palvelussa..? Myyntiesitteet siellä ainakin on. Samoin jostain ikivanhasta moottorioppikirjasta voisi löytyä tuommoinen tieto. Schebleriä voi etsiä myös englanninkielisestä internetistä.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 9:27
Kirjoittaja hei55
Sen havaitsin eilen, että pienikin kääntö suuttimesta (siitä ainoasta) vaikuttaa kierroksiin. Tyhjäkäynnillä tuli pakarista mustaa litkua jos suutin oli liikaa auki. Sylinterin päällä voi kättä pitää helposti. Tiedä sitten miten miten veden kierron saisi pienemmäksi. Aika verkalleen se liruttelee veneen kupeessa olevasta poistoputkesta. Ajossa toki reippaammin.

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Lähetetty: 11.06.2014 9:47
Kirjoittaja aparaatti
pellamo kirjoitti:Polttoaineseos on liian "rikkaalla" elikkä saa liikaa bensaa suhteessa ilman määrään -> tulppa nokeentuu.
Tällainen mahdollisuus on kait mainitsematta.
Solexin imujalassa aivan kiinnityspulttien alapuolella oleva seosruuvi voi olla liian auki.

HUOMIO!
tää taitaa olla sitte just päinvastoin. Eli siitä ylemmästä ruuvista (ihan pakosarjan ja kaasarin välissä, näkyy huonosti) säädetään seosta. Eli ilman suhdetta bensan määrään , eikä toisinpäin.
Auki=enemmän ilmaa = laihempi seos
Kiinni= vähemmän ilmaa=rikkaampi seos

Sitten se alin tuuvi kaasarissa (kanta kohti nokkaa) säätään pääsuuttimen läpi virtaavaa bensan määrää.
Eli sitä kiinni niin bensan virtaus suuttimen läpi vähenee