Wickströmin tulppa nokeentuu

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja hei55 » 11.06.2014 12:24

Hyvä että tietoa löytyy. Yritän seuraavaksi edelleen säätää kaasaria. Työlästähän se tulemaan jos suutinta pitää käännellä aina kierrosten mukaan. Olen siihen valmis jos sillä saan koneen pysymään käynnissä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.06.2014 12:55

mä just eilen säätelin noita kasarin ruuveja..käynti tasoittui huomattavasti. Vielä jää nähtäväksi alkaako munkin tulpat nokeentuu kun ei ole termostattejakaan kansissa.
syy miksi sääsin oli nimenomaan tuo hieman pätkivä käynti ja ehkä hiukka vaaleat tulpat (varsinkin siihen nähden ettei tosiaankaan ole niitä termareita ja kone siis ilmeisesti käy kylmänä)

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 11.06.2014 12:59

aparaatti kirjoitti:
pellamo kirjoitti:Polttoaineseos on liian "rikkaalla" elikkä saa liikaa bensaa suhteessa ilman määrään -> tulppa nokeentuu.
Tällainen mahdollisuus on kait mainitsematta.
Solexin imujalassa aivan kiinnityspulttien alapuolella oleva seosruuvi voi olla liian auki.

HUOMIO!
tää taitaa olla sitte just päinvastoin. Eli siitä ylemmästä ruuvista (ihan pakosarjan ja kaasarin välissä, näkyy huonosti) säädetään seosta. Eli ilman suhdetta bensan määrään , eikä toisinpäin.
Auki=enemmän ilmaa = laihempi seos
Kiinni= vähemmän ilmaa=rikkaampi seos

Sitten se alin tuuvi kaasarissa (kanta kohti nokkaa) säätään pääsuuttimen läpi virtaavaa bensan määrää.
Eli sitä kiinni niin bensan virtaus suuttimen läpi vähenee

Kyllä se vain on kuten sanoin aiemmin.Imujalan seosruuvi antaa bensiiniä ohi läpän.
Se kanava Solexissa tulee alhaalta kohokammion pohjalta asti jossa bensa lilluu.
volvo-penta mb10:n kanssa aikanaan opin kun nokeaminen oli ongelmana.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 11.06.2014 13:01

ai jaa..tuossa wikströmin ohjekirjassa lukee sit taas noin niinkuin minä sitä tarjosin.
niin tai näin niin sen ylemmän ruuvin peruslähtökohta taitaa olla se 1,5 kierrosta auki ja siitä sitte säätää jos tarvetta.

Edit:
kun tuota kaasarin räjäytyskuvaa katselee niin kyllä se näyttäis niin olevan mitä pellamo sanoo...elikäs se ruuvi määrittelee ohimenevän bensan määrää..mutta tosiaan tuossa manuaalissa kyllä sanotaan " vääntämäällä ilmansäätöruuvia W, ulos, tehdään joutokäynti-polttoaineseos heikommaksi".. siinäkin siis puhutaan ilmaruuvista (?) sehän sitten ei ole ilmaruuvi vaan "bensaruuvi"

vai säätääkö se sitä ilmamäärä, joka taas nostaa polttoainetta ylöspäin..tiiä häntä

mutta sitä minäkin eilen vähän ihmettelin kun tosiaan kone kävi laihalla ja (omasta olettamuksesta) avasin puolikierrosta tuota ruuvia ja alko toimii paremmin. Eli siis rikastin seosta. Sitten kotona huomasin että tämän ohjekirjan mukaan olisinkin laihentanut seosta.

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja hei55 » 11.06.2014 13:44

Se on kaiketi solex missä on se ilmaruuvi ylhäällä. Vaihdoin takaisin alkup. Scheblerin ja siitä en ole löytänyt kuin sen pääsuuttimen. Saatampa jossain vaiheessa vielä kokeilla solexia uudelleen. Edellisellä kerralla kone sai liika bensaa. Näiden tietojen mukaan mulla oli ilmaruuvi kaiketi liian kiinni.

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja hei55 » 13.06.2014 9:40

No niin...nyt tuntuu pelittävän. Yli tunnin lenkki eikä nikotellut yhtään. Kaasarin säädöille se tuntuu oleva tarkka. Tosin tulppa oli ajon jälkeen musta mutta ei läheskään niin nokinen kuin ennen. Saattoihan se mustua satamaan tullessa kun en enää viitsinyt kääntää suutinta pienemmälle. Suraavaksi teen säätöluukun konekoppaan. Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja hei55 » 13.06.2014 9:42

Kaasarina siis on edelleen alkup. Shebler.

MÖsteri
Viestit: 1161
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.06.2014 10:19

Upea homma, jos joku vielä rannoillamme ajaa oikealla Scheblerillä. Jos pidät sen käytössä, niin kannattaa opiskella sen toiminta oikein hartaudella, se jos jokin on katoavaa kansanperinnettä. Noihin vanhoihin kaasuttimiin liittyy sellainenkin perimätieto, että joku niistä ei oikein sietänyt keikutusta, eli reippaassa merenkäynnissä alkoi kone aina reistaamaan. Tämä taisi liittyä Olympian käyttämiin tehtaan itse soveltamiin kaasuttimiin, joiden tilalle tuli sitten Scheblerit ja myöhemmin Solex, joka oli jo todella moderni kaasutin 1950-luvulla.
Olikohan Scheblerissä koho lakattua korkkia? Ainakin jossain vehkessä on ollut, ja sekin voi sotkea seokset totaalisesti, kun lakkaus pettää ja korkki vuosikymmenten mittaan ei enää kellukaan bensassa..

Solexin ilmaruuvista.. Mun käsityksen mukaan se ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seokseen. Kaasuläpän asento "kiinni-asennossa" vaikuttaa tietenkin kierroksiin, mutta sillä ilmaruuvilla säädetään sitten millaisen seoksen kone saa tyhjäkäyntiä varten. Liian rikkaalla kone jättää työtahteja polttamatta, käynnistä tulee hiukan nykivää ja epäsäännöllistä. Liian laihalla taas alkaa kaasutin/pakosarja poksahdella. Periaatteessa se kai johtuu siitä, että liian laiha seos syttyy vielä venttiilin ollessa auki, jolloin osa seoksesta palaa putkessa. Ajossa kaasun ollessa auki säädetään pääsutinta, jossa pätee tulpan väri ja parhaat kierrokset kaasun asentoon nähden.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 13.06.2014 11:01

Solexin ilmaruuvista.. Mun käsityksen mukaan se ilmaruuvi vaikuttaa lähinnä tyhjäkäynnin seokseen. Kaasuläpän asento "kiinni-asennossa" vaikuttaa tietenkin kierroksiin, mutta sillä ilmaruuvilla säädetään sitten millaisen seoksen kone saa tyhjäkäyntiä varten. Liian rikkaalla kone jättää työtahteja polttamatta, käynnistä tulee hiukan nykivää ja epäsäännöllistä. Liian laihalla taas alkaa kaasutin/pakosarja poksahdella. Periaatteessa se kai johtuu siitä, että liian laiha seos syttyy vielä venttiilin ollessa auki, jolloin osa seoksesta palaa putkessa. Ajossa kaasun ollessa auki säädetään pääsutinta, jossa pätee tulpan väri ja parhaat kierrokset kaasun asentoon nähden.[/quote]

Muuten puhut asiaa mutta se ei ole "ilmaruuvi".(se antaa bensaa ohi läpän)
Paukkumiset johtuu myös usein pelkästä "väärästä" polttoaineesta koskapa nuo vanhat kun on puristussuhteita myöten tarkoitettu lämpimänä käytettäväksi petroolilla.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Qubik
Viestit: 742
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja Qubik » 13.06.2014 11:05

Jos on petroolille mitoitettu kaasari, niin aivan varmaasti käy bensalla rikkaalla.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

MÖsteri
Viestit: 1161
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 13.06.2014 11:12

Jaajuu, niinpäin se tietenkin on. Seosruuvi kai on oikea nimitys. Toi on kans totta, että petrolikoneen seokset tahtoo olla nimenomaan siellä rikkaalla puolella, kun on bensa käytössä. Mutta kyllä ne seokset aika hyvin kohdalleen saa, koska kaikista ruuveista löytyy toisesta ääripäästä kiinni-asentokin. Wickströmin etulämmittäjän idea on, että imukanava on kuuma, jolloin koneeseen menevä hönkä on valmiiksi kuumaa, joten "jäykempikin" polttoaine hoyrystyy leimahtavaan kuntoon. Ja se taas bensakoneessa huonontaa hyötysuhdetta roimasti, sillä hyötysuhde olisi parempi, mitä kylmempää menisi sisään..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 13.06.2014 11:26

lakatut korkkikohot ja nykybensa (alkoholi) ei oikein taida sopia yhteen.

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28.07.2013 18:57

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 19.06.2014 10:15

ja vikke tykkää sitten 95 bensasta 98 ja saat kyllä varmasti hinkata tulppia merellä

koitappa 95

sama ongelma oli vaihdoin kaasareita 3 kpl hommasin niitäkin samoin magneettoja oli myös tehdaskorjattu magneetto ei auttanut

bensan vaihto 95 auttoi

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 19.06.2014 18:53

Oletkos jo sanonut mitä tulppia käytät???Ettei vaan ole liian kylmä...

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wickströmin tulppa nokeentuu

Viesti Kirjoittaja hei55 » 23.06.2014 12:12

95 bensaa voisi tietysti kokeilla. Mitähän letku siitä tykkää? Bensaletkun vaihtohan tässä on jokatapauksessa edessä. Motonetin myymissä letkuissa lukee että ei 95 bensalle. Nyt kyllä tylppa kesti 3,5 h ajon. Perillä harjaus ja sama takaisin. Aiemmin olen käyttänyt Bosch RO 10 ja ngk a7 nyt oli ab6. Se b tarkoittaa että kannan koko on muuttunut "normaaliksi". Tavallinen tulppa-avain toimii.

Vastaa Viestiin