Tehdaskunnostettu kartio

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 03.06.2014 16:35

Valitettavasti nuo kuvat ei ole minun kartiosta vaan netistä löydettyjä, sama varaosa kuitenkin. Omassa kartiossa on ilmiselvää että luistaminen tapahtuu kartion öljyurien kulumisen seurauksena.

Juttelin muutes metallimiesten kanssa ja tuon kappaleen monimutkaisuus aiheuttaa ettei sitä varmaan mikään kyläsepää saa tehtyä mutta ilmeisesti cnc -miehet voivat saada hyvinkin...

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja palonte » 04.06.2014 14:49

Tulee nykyään käytyä täällä kovin harvoin, mutta kun näin nuo kuvat niin hoksasin heti että saman asian kanssa ollaan joskus taistelu. Muistaakseni kyse oli enemmänkin vastakappaleen kunnosta kuin tuon sisäkartion. Ulkokartioita oli (muistaakseni) kahta versiota, messinkinen ja kitkapinnoilla (kuten märkäkytkimissä). Kunhan tästä töistä kotio pääsen, niin tarkistan, sillä mulla on yhdet sisäkalut säästössä ihan vain mielenkiinnoon vuoksi, vaikka ei tuollaista kytkintä enää käytössä olekaan. Muistaakseni itselläni oli ensin kitkapintainen versio, joka luistamaan alettuaan paloi pilalle. Sain sitten jostain "vanhemman" messinkiversion, jolla asia tuli kuntoon. Asiaan liittyi mielestäni jotain sellaistakin, että siirtolaitteisto kuluessaan ei enää siirrä sisäkartiota kunnolla, jolloin kytkin ei purista kunnolla kiinni.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja palonte » 04.06.2014 21:48

Noniin nyt on kuvat joita voi tirkistellä. Kuten muistelin, oli kartioiden vastakappaleita ja näköjään itse kartioitakin kahta tyyppiä. Kuva kertonee kaiken, mutta kitkamateriaalisessa versiossa vastakartio näkyy olevan sileä, kun kuitenkin muistan tuollaisen uritetunkin nähneeni, ja muistan kasanneeni messinki/pronssi kartiollisen (naaraskartio).
Minulta löytyy samoin toisessa kuvassa esiintyvä sakarakytkimen uusi kumi. Teetätin näitä joskus useamman, kun alkuperäisiä VP osia ei enää saanut. Tämä kumi on moottorin ja vaihteiston liitoksesta ja myyn mieluusti pois nurkista. Näitä on vielä 2kpl ylimääräisiä.
Koko kasan saa viidelläkympillä. Niin ja siihen laatikkoon on loputkin osat, mutta ei kuoria.
DSC_0026.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 04.06.2014 22:07

Samantapainen kartio näkyy olevan mutta silti eri malli. Tämä sinun laite lienee jokin toinen VP malli kun kartiossa ei näy lainkaan öljyuria?
(Mitä tuo mömmö on noissa vastakappaleissa (naaraskartioissa?) -öljyä?)

Omassa kartiossani on kyllä ihan selkeät öljyuran paikat.

Nuo naaraskappaleet ei ole kauhean kalliita, ja niitä näyttäisi löytyvän ainakin ebayssa jenkeissä jonkin verran myynnissä, yksikin ilmoitus VPMS3B:n sopivat naaraskartiot oli pyynti n. 79 euroa/pari. Samoin vaihteensiirtäjä, sikäli kuin se on varaosaluettelossa mainittu osa nimeltä "shift", on hinta vain n. 150 euroa.

kallein on tämä perhanan kartio josta en kyllä rupea 800 : aa makselemaan, se on varma. En muutenkaan käsitä miksi se on niin älyttämäan kallis kun Volvo pentalla on muitakin lähes samanlaisia kartioita, esim. 3807613 jonka hinta pyörii vain max. 200-300. Ihan samanlaisella tekniikalla tehtyjä ,molemmat. Volvo Pentalla ei ole teknistä neuvontaa lainkaan, ovat siirtäneet sen "valtuutetuille" verenimijä-huoltoliikkeille joiden kautta vain osia myydään sikakalliilla riistohinnoilla. Ei kyllä tule kovin hyvät asiakaspisteet minulta Volvo Penta Finlandille ainakaan.

Avatar
Qubik
Viestit: 1062
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja Qubik » 04.06.2014 23:46

:P jahaas, mikä kriitikkia...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05.06.2014 17:33

Jampe9 kirjoitti: Tämä sinun laite lienee jokin toinen VP malli kun kartiossa ei näy lainkaan öljyuria?
Öljyurat ovat noissa tuolla kitkapintojen puolella.

Tehtiin 90-luvulla mun volvon MS-kytkimeen uusi kitkapinta "eteenpäin-kartioon" sillai että minä ostin kuorma-auton jarruhihnoja joita liimailin yhteen niin paljon että saatiin tarpeeksi materiaalia sorvarille joka teki siitä siihen naaraskartion kuppiin
sopivan "jöötin".Sen jälkeen liimattiin puhdistettuun ja karhennettuun kuppiin se jööti josta sorvari ajoi tavaraa pois niin että jäi se n.3-4mm sitä pintaa kuppiin.Pikkuviilalla tein öljyuria suunnilleen mallin mukaan.
Se toimi hienosti n. 2 tuntia kunnes irtosi liimauksesta siitä metallipinnasta.
Ostin toisen kytkimen mutta jos olis sitä liimaa jolla jarruhihnat liimataan tehtaalla siihen metalliin niin onnistuis varmaan tollaiseenkin paremmin kuin minulla kävi.
Minä käytin super-epoksia ja se ei sitten pitänyt.
Mä muistan että silloin "markka-aikana" uusi kartio olis maksanut aika tarkalleen 4000mk joten pisti se silloinkin yrittämään.
Siitä korvaavasta kytkimestä maksoin sitten 900mk(katselin huvikseen vanhoja muistiinpanoja :)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja palonte » 05.06.2014 18:32

Kyllä kyse on samanmallisesta VP kytkimestä kuin sinulla, mutta et tainnut lukea tekstiä, ehkä oheinen kuva auttaa. Niin ja kyse ei ole öljymömmöstä, vaan pilalle palaneesta kitkamateriaalista. Vasen (pakki) kartio on kuitenkin ehjä ja kelpaa siten malliksi ehjästä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Tehdaskunnostettu kartio

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 10.06.2014 20:59

Raimå käy lukemassa yv.

Vastaa Viestiin