Kumitassujen uusinta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JanJ1
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Elo 2012 10:15

Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja JanJ1 » 21 Touko 2014 11:18

Perkins 4.108 alla olevista kumitassuista ainakin yksi on vähän 'väsähtänyt' ja koneen noston yhteydessä olisi tarkoitus uusia kaikki neljä.

Mistä noita kannattaa kysellä, kuinka tietää oikea kovuus/pehmeys-aste? etc.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21 Touko 2014 12:33

Metalastik tassut ne on, ja siinä mustanvärisesta osasta löytyy stantsattuna numerosarja (kovuus yms)
http://www.knorring.fi/FI/Teollisuus/TeTu_Tari.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

aparaatti
Viestit: 564
Liittynyt: 07 Maalis 2014 09:24

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21 Touko 2014 12:34

kuuluuko aina keskimoottorin alle kumitassut?
mun veneessä sellaisia ei ole. Vai onko tämäkin sellainen "tee niinkuin halluut" juttu.
aattelin vaa että kumpi sitte parempi..että se vene tärisee ja ja vesi vaimentaa minkä pystyy vai se että se kone pyörii siinä ku hullun m..lkku

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02 Tammi 2009 13:17

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja palonte » 21 Touko 2014 14:41

Enpä itse tekisi ilman kumityynyjä. Niillä leikataan huonoimmillaankin läpi koko taajuusalueen suurin värähtelyenergia pois, jolloin itse veneen värähtelykuormitukset vähenevät oleellisesti. Toinen juttu onkin sitten se, että huomaako sitä aina esim. äänestä juurikaan. Kumityynyjen kanssa pelatessa tulee aina huomioida myös käytetty voimalinjaratkaisu. Mikäli ratkaisu on sellainen, että potkuriakselissa ei ole erillistä painelaakeria, siirtyy silloin potkurin työntövoima veneeseen moottorin/vaihteiston kiinnityskumien kautta, kun taas painelaakeria käytettäessä näin ei ole ja kumien mitoitusperusteet muuttuvat. Mielestäni veneissä käytetään yleisesti liian kovia kumeja joka ehkä saattaa olla peruja juuri siitä että vielä 20-30 vuotta sitten erilliset painelaakerit olivat vain suurissa veneissä, kun nykyään niitä näkee jo 20 hv kokoluokassakin.
Tässäkin esimerkissä runkopalkkien koosta ja siitä että koneena perkins, voisin arvailla että erillinen painelaakeri ja jopa nykyaikainen väliakseli löytyy, joten koneen voisi kiinnnittää pehmeämmin kuin se nyt näyttää olevan.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21 Touko 2014 16:01

Makuasiakin hiukan. Muutama vuosi sitten tein Pihljerttaani konepedin ja koko kiinnityksen uusiksi Wickströmille. Siinä oli ajatuksena nimenomaan pysyä vanhassa tekniikassa, eli täysin jäykässä. Ja siinähän se toimii, hiljaa puksutellessa voi tuntea, kuinka vene heilahtaa akselia vasten koneen sytyttäessä... Ja kai ajatuksena oli myös toisintaa ja uudistaa osa näihin liittyvää perinnettä, tekemälllä mahdollisimman alkuperäinen asennus. Se tavoite myös toteutui.

Isommassa veneessä ja dieselin kanssa alkaa varmaan olla oikeasti järkevää panostaa nykyteknologiaan.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja bonito » 22 Touko 2014 08:05

Kaikissa vähintäin 30 v vanhoissa merikytkimissä erillistä painelaakeria ei tarvita, jos on suora akseli. Niissä on aksiaalista painetta kestävä laakerointi, potkurin työntö siirtyy kumityynyjen välityksellä runkoon. Ed veneessäni oli 270 hv:n Sisu, jossa ZF-kytkin, työntö välittyi kumityynyistä moottoripetiin. Ajoin sillä 1500 h/9v. eikä ongelmia esiintynyt vaikka pakkiakin joutui joskus ottamaan vähän reilummin. Kumityynyt ovat suunniteltu kestämään näitä voimia.

Jos on nivelakseli, silloin laitetaan (ennen tehtiin itse) painelaakeri systeemi, nykyään on Scatrat ym. Nivelakselilla saadaan moottori sopivampaan asentoon akseliin nähden, jos on tarve, nykyään on vaihteiston akselinlaipassa 7-10 ast. kulma. Jos on kiinteä vannaslaakeri, silloin ei suosita pehmeitä tyynyjä. Perkins 4.108 on lyhytiskuinen kierroskone, jonka värinät ovat pienempiä kuin esim 4.236 koneessä. Nuo vanhat painelaakerijutut juontavat juurensa ajalta, jolloin käytettiin auton vaihteistoja tai muista vastaavia.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja matti » 24 Touko 2014 08:04

Vastaus kysymykseen;
http://veneakselisto.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Soitat tuonne, niin saat oikeanlaiset kumityynyt.

JanJ1
Viestit: 16
Liittynyt: 16 Elo 2012 10:15

Re: Kumitassujen uusinta

Viesti Kirjoittaja JanJ1 » 26 Touko 2014 11:16

Kiitos!

Vastaa Viestiin