Sivu 1/1
2T öljy
Lähetetty: 12 Touko 2014 21:20
Kirjoittaja Kippo
Mitä raati on mieltä 2t öljystä dieselin seassa.Voitelee kuulemma pumpun ja lisää sen käyttö ikää.
Re: 2T öljy
Lähetetty: 12 Touko 2014 21:52
Kirjoittaja snurra
^Höh, dieselhän on itsessään öljymäistä, ennen sanottiin dieselöljyä.
Re: 2T öljy
Lähetetty: 12 Touko 2014 23:37
Kirjoittaja dieselmoottori
Ei mitään lisää naftan joukkoon. Erottuu naftasta ja jossain vaiheessa on soitto seis
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 07:25
Kirjoittaja Kippo
Ok.Eli 2T öljykö ei edes sekotu naftaan

Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 08:26
Kirjoittaja Savu86
Jos aikoo diisseli konetta ajaa kerosiinillä tai jolla muulla "kuivalla" polttoaineella, on sen sekaan sotkettava öljyä voitelemaan pumppua.
Korjatkaa jos oon väärässä
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 09:57
Kirjoittaja MÖsteri
Diesel itsessään voitelee sen pumpun. Justiinsa sen takia on niin tuhoisaa, jos sählää bensaa dieselin tankkiin. Väittävät, että pumppu ei kestä hetkeäkään ilman sitä dieselin voiteluvaikutusta. Niin ja eihän se bensa muutenkaan toimisi... Kannattaisi joskus kertoilla vähän lisää, että mikä on ajatuksena näissä polttoainekokeiluissa. Joskus ovat niinkin ajatelleet, että esson mittarista saatava aine on ikäänkuin yksi niitä vakioita, joita ei pahemmin saa muuteltua, ainakaan jos veneessä on otto-moottori voimanlähteenä.
Dieseli on muuten kätevä aine rantaoloissa esim työkalujen ruostesuojaukseen ja tervapensselien säilytykseen. Kirveet, taltat, puukot, jakarit ynnä muut teräaseet pysyvät ruosteettomina kylmässä rantavajassa, kun sivelee niihin kerran kesässä (tai käytön jälkeen) dieseliä.
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 10:38
Kirjoittaja Kippo
Sillä läksin tätä kyselee,kun tiedän pari heppua jotka ajavat diesel autoilla ja tankkauksen yhteydessä aina laittavat 2t öljyä naftan sekaan
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 16:16
Kirjoittaja palonte
Kyllä 2t öljyä on ennenmuinoin jouduttu lisäämään dieselöljyn joukkoon muutamissa erikoistapauksissa.
Nämä liittyvät aina kuitenkin siihen että itse polttoaineen voiteluominaisuudet ovat jostain syystä huonontuneet.
Yksi tapauus on kuten Savu86 totesi kerosiinin kayttö/lisääminen naftaan tai kun oikein kovilla pakkasilla joudutaan siirtymään artic-laatuihin.
Näitä artic laatuja on useampia, mutta yhteistä niille on, että mitä kylmempään laatuun mennään, sitä kuivempia ne ovat.
Korjatkaa jos tieto ei enää nykyään pidä kutiaan, mutta näin siis muinoin.
Itse epäilisin että polttoaineiden laatuluokat on jouduttu nykyisien korkeapainejärjestelmien aikana nostamaan vastaavasti sellaisiksi ettei öljyn lisäämisen tarvetta ole.
Öljy kyllä sekoittuu dieselöljyyn, mutta veneillä kun on tapana seistä 6kk liikkumatta, niin erilaisia erottumisia ja saostumia voi talven aikana ja varsinkin kovissa pakkasissa tulla.
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 19:01
Kirjoittaja riskila
Minulla oli muinoin MB 200 D auto, johon vaihdettiin uudet suuttimet. Pian yksi suutin leikkasi kiinni aiheuttaen mieletöntä kolinaa kuin lekalla hakattaisiin. Korjaamo väitti, että suutimien sisäänajon vuoksi olisi pitänyt lisätä dieselin sekaan 2-tahtiöljyä. Olen myös kuullut joidenkin käyttävän sitä jatkuvasti.
Re: 2T öljy
Lähetetty: 13 Touko 2014 21:18
Kirjoittaja pellamo
Hyvä se on hyvä vanhakantaisissa dieseleissä käyttää vähän öljyä (esim. 1%) edes silloin tällöin.
Kyllä voitelee pumppua ja suuttimien liikkuvia osia varmasti paremmin kuin nyky tiisseli jossa on kaikkee BIOSONTAA joka kyllä toimii polttoaineena vaan ei voitele kuten enti-aineet.