Hurth HBW 150

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Hurth HBW 150

Viesti Kirjoittaja tuikko » 27 Huhti 2014 09:40

Moro

Syksyllä alkoi Hurtin laatikko ääntämään ja hiukan luistamaan. Talvella otettiin laatikko ylös ja auki: paineprikka oli alkanut sorvautumaan ja metallimuru tietenkin kiertänyt laakereissa.

Atoylta tilasin uudet laakerit, liukulaatat, kytkinlevyt ja tiivisteet.

Nyt laatikko on nipussa ja koekäytetty, mutta ei tullut kuntoon.

Vapaa ja pakki toimii hienosti, mutta kun vaihteen kytkee eteenpäin niin moottori sammuu ja ihan laakista.
Laatikko menee jumiin. Työpöydällä pyörittäessä tällaista ei havaittu. Samoin kun kytkee vaihteen eteenpäin ja pyörittää moottoria kampiakselin päästä niin toimii.

Olisiko ideoita mikä tuossa kasauksessa on mennyt viduilleen?

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hurth HBW 150

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27 Huhti 2014 11:53

Sulla on akselin päällä palikat väärässä järjestyksessa. Jos piirostuksien mukaan laitoit kasaan, niin siellä ei oo merkattua, että kytkinpakkien puolet on peilikuvana kasassa (jos muisti ei petä). Avaa lootta ja tarkista uudestaan. Usein sellainen putkiholkki ja neulalaakeri on väärässä järjestyksessa. Kuormittaessa rupee kantamaan neulalaakerin runkon päällä.

Nimimerkki: saman oireilun takia kolmesti loodan avannu ja töissa saman ilmion jo viisammana ratkaisun löytäneenä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

tuikko
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Elo 2008 09:00
Paikkakunta: Ii

Re: Hurth HBW 150

Viesti Kirjoittaja tuikko » 27 Huhti 2014 12:45

Tarkoitatko tuossa räjäytyskuvassa hammasrattaan alla olevaa neulalaakeria osa no.45 ja 46?

Mikähän on tuo akselin päässä olevan mutterin kiristys momentti? Ensialkuun oli liian kereällä, toinen pakka jäi aivan jumiin.
Löysäyksen jälkeen laatikko toimi työpöydällä jo ihan oikeasti tosin käsin pyörittäessä.

Onko tuolle akselin päässä olevalle mutterille jokin kiristysohje?

Nimin. laatikko taas tallissa

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hurth HBW 150

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27 Huhti 2014 16:17

Niin tarkkaan en muista, mutta mielestäni meni niin, että jos on oikein kasassa, niin ei ole mutterin kireydella merkitysta, saa vetä kiinni. Jos järjestys oli väärin niin alkoin kirramaan pakkaa, mi
Mulla aina sitä mutterinpuoleista-ehkä eteenpäin vaiden pakka.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Hurth HBW 150

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Huhti 2014 21:05

Tein muutama vuos sitten rempan Kanzaki-Hurthiin, joka on samanlainen kuin Hurth(paitsi osat ei sovi keskenään), koottuani ja kiristettyäni lukitus osui samaan paikkaan kuin tehtaan jäljiltäkin, eikä ollut mikään tiukassa. Eli peesaan edellistä, että joku on mennyt väärin. Kun purin vaihteiston, otin paljon kuvia ja puretut osat solmin 1,5 m pitkään naruun, josta aloin sitten irrottaa osia käännetyssä järjestyksessä. :-) . Se on semmosta meidän tämmösten miesten, jotka tekee noita harvoin, ei tahdo muistaa joka nippeliä.

Vastaa Viestiin