Wickström W1

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 31.03.2014 9:08

vanha kikka näiden kärkipelien katkojan säätöön:
kaljatölkistä (varmasti saatavilla:) leikkaat liuskan ja säädät sen avulla. vamasti pääset tontille tällä säädöllä.
Sitten kun alat pohtii että milloin ne kärjet alkaa aukee niin siihen hyvä kikka pn laittaa sätkäpaperi kärkien väliin ja kiskoo siitä kevyesti samall kun pyörität konetta. sitte ku se irtoo nii kipinä napsuu.

(edit)
jossain luki että kaljatölkin paksuus olis 0,19 mm. eli kaks päällekkäin niin ollaan todella lähellä!?

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja Lister » 31.03.2014 10:34

ANTZA12 kirjoitti:Katkojat on tällä hetkellä vielä irti. millä tuon saa parhaiten mitattua sen 0,40mm? onko mitään kärkilevysarjaa josta mitata? kannattaako vanhalla kannella kokeillla sitten käyntiin konetta? Tulppa näyttää hyvältä, mutta hitsattu kiinni. Kyllä siinä oli varaosakeskuksella pojilla naurussa pidättelemistä, kun vein kansineen päivineen, että tarvis samanlaisen tulpan :)) loppuviikosta tulee "uusi" kansi missä pitäisi olla tuo ryyppykuppikin.
Sytytystä et voi ajoittaa, ennenkuin magneetossa on katkoja paikallaan. Pyörität siis magneeton akselin sellaiseen asentoon, että kärkiväli on suurimmillaan. Mittaat ja säädät kärkivälin niin, että 0,40mm liuska menee kärkiväliin, mutta 0,45mm ei mahdu, silloin ollaan riittävän lähellä oikeaa arvoa.

Hommaa tällainen välysmitta:
http://motonet.fi/fi/tuote/806210/Rakot ... 5-1mm13kpl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ei maksa paljon ja sitä tarvitsee monessa paikassa.
Sähkölaitteiden konservaattori

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 31.03.2014 11:45

Moi,

Samaa mieltä, eli kokoa katkjat ensin paikalleen, kun magneetton vielä pöydällä. Katkojan kärkiväli kohdalleen rakotulkilla. Sille on käyttöä muuten myös venttiilien välysten mittailussa.

Magneeton säätöön pari vinkkiä:

- Yleismittarilla on kätevä mitata täsmällinen katkaisukohta, eli missä kärjet irtoavat toisistaan. (Ohmit)
- Laukaisun saa pois siten, että kääntää magneeton ylösalaisin, niin ei takerru. Siten voi pyöritellä magneettoa ja etsiä sopivan asennon rattaalle.
- Pyöritä magneettoa takaperin, silloinkin laukaisu ei tartu. Eli kun olet saanut magneeton arviolta oikeaan kohtaan paikalleen, niin käännä vaikka akselista (vaihde päälle) konetta takaperin, ja katso yleismittarista koska kärjet irtoavat. Jos haluaa todella nähdä, missä mäntä menee, niin tökkää tulpanreiästä joku tikku tai tappi männänpäälle pystyyn merkiksi, mutta älä sählää sinne mitään ylimääräistä roinaa :)

- Suunnilleen oikea sytytys hetki on, kun säätövivun (sytytys) ollessa myöhäisellä kipinä tulee männän yläkuolokohdassa. Oikea sytysennakko tulee sitten ajaessa, kun vipu käännetään aikaiselle. Tärkeää on, että sytkän saa käynnistäessä joko juuri yläkuoloon tai hiukan sen jälkeen. Jos kipinä tulee kun mäntä on menossa ylös, niin se lyö takaisinpäin, tulee veivistä näpeille.

- Muistaakseni magneetto pyörii samaa nopeutta kampiakselin kanssa, eli kipinä tulee joka kierroksella työtahdeista riippumatta. Mutta JOS se menee puolta nopeutta, niin sitten kipinä pitää saada osumaan niinhin työtahteihin, kun venttiilit ovat kiinni. (Veivi paikalleen siten, että kun veivi osoittaa ylös männän ollessa ylhäällä. Sitten pyörittelet tahteja, kunnes löytyy puristustahti, eli veivin tullessa ylös paine kasvaa ja veivin ollessa ylhäällä pitää magneeton napsahtaa.)

Noin suunnilleen. :)

ANTZA12
Viestit: 35
Liittynyt: 26.03.2014 20:48

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja ANTZA12 » 01.04.2014 16:13

nyt on kärjet säädetty ja odotetaan sitä kantta. Viikonloppuna kokeilemaan josko tuo heräisi :) Mites muuten kun ei ole tuota kannen tiivistettä uutta niin saako sinne laittaa tiivisteliimaa väliin??

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja Lister » 01.04.2014 17:51

Vanha tiiviste toimii vallan hyvin, jos ei ole poikki mistään. Jos se on kuparia, niin se olisi hyvä löijätä, eli käytät sen kaasupilleillä tai nestekaasutoholla punahehkussa, niin siitä tulee jälleen pehmeä. Tiivisteliimoja en kannen väliin laittaisi.
Sähkölaitteiden konservaattori

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2014 18:07

Juu. Ei mitää liimoja vaa tosiaan löijäys. Jos sattuu olee alumiinia niin sitte turha kokeilla punahehkua;)

ANTZA12
Viestit: 35
Liittynyt: 26.03.2014 20:48

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja ANTZA12 » 01.04.2014 18:12

alumiinia se tosiaan on, niin ihan semmoisenaan siis?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2014 18:59

Jos vain on uusia jostain saatavilla niin suosittelen. Eipä kyllä ole kokemusta näiden korjaamisesta mutta tuskimpa sekäytetty koskaan kovin hyvä on. Sen kun on tarkoitus puristuessaan tiivistää sylinteri kanteen ja jos puristelut on puristeltu niin ei välttämättä tiivisty. Jos näitä ei ole enää myynnissä (??) niin sitte täytyy etsiä kaveripiiristä (tai laajentaa kaveripiiriä) joku joka pystyy vaikka cnc konella leikkaa kuparilevystä...samalla kantsii sitte tehä usseempi ni muutkin tarvitsijat saa

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 01.04.2014 19:04

Millane kannentiiviste wikkessä muuten on?

Onko siinä jotkut sellaset "liekkirenkaat" vai onko ihan sileät?

ANTZA12
Viestit: 35
Liittynyt: 26.03.2014 20:48

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja ANTZA12 » 01.04.2014 19:08

itellä ainaski ihan sileä. Ensikisi ajattelin, etteikö tähän ollut laitettu edes tiivistettä, kun ei erottanut :) Mutta tarkalla katsomisella näkyi saumakohta. Pitääkin kysäistä paikalliselta konepajalta pystyykö tekemään ja kuinka kallis..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01.04.2014 19:17

Uusia tiivisteitä Wikkeen.....Wickström Marin puh 0505659965
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.04.2014 20:08

Mistäs näihin muuten tulppia ostellaan?

ANTZA12
Viestit: 35
Liittynyt: 26.03.2014 20:48

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja ANTZA12 » 03.04.2014 19:10

Itse ostin ihan paikalliselta varaosaliikkeeltä. Ei hyllyssä ollut, mutta tilattua saatiin :)

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.04.2014 7:42

Löytyisköhän noi tulppien tiedot jostai ja mielellään joku taulukko josta näkis vastaavat tulpat?
Haulla en löytänyt..

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wickström W1

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.04.2014 8:40

Tulpista on keskusteltu esimerkiksi: [/url]viewtopic.php?f=5&t=4258&hilit=w1+tulppa+bosch[/url]

Boschin tulppan hain monta vuotta sitten Motonetista, ja sillä olen ajellut. Joillakin on ollut myös ongelmia tulppien kanssa, lähinnä likaantumisen kanssa. Kannattaa perehtyä kaasuttimen tarjoamaan seokseen, sitten kun kone alkaa noin muuten olla "täydessä kukunnassa".

Vastaa Viestiin