Wickström W1
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
joo on se samanlainen kuin sinulla. käyn viikonloppuna urakalla tutkimaan konetta Kun pyörittää hitaasti niin kyllä aina tietyssä kohtaa kuuluu naksaus. se vissiin on se laukaisu systeemi
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W1
Sepä juuri, se naksaus on se laukaisu. Ota tulppa irti, pistä tulpanhattuun ja kanttavasten, pyöräytä ja katso tuleeko mitään kipinää muistuttavaakaan.. Kipinää pitäisi näkyä mieluiten kunnolla, jotta paineessakin on jotain millä bensa lähtee.
No, kun sulla ei sitä ryyppykuppia ole, niin kokeile antaa koneelle huikka tulpanreiän kautta, se ajaa täsmälleen saman asian. Ja jottei olisi liian yksinkertaista, niin ryyppy olisi syytä antaa siihen kohtaan kiertoa, kun mäntä on alhaalla ja ventiilit kiinni. Tällöin kun käännät kammesta puristuksen yli, kunnes napsahtaa, niin silloin pitäis lähteä. Mutta varohan näppejä jos kone "potkaisee takaisin", eli sytyttää liian aikaisin, jolloin veivi pyörähtää takaisinpäin ja tällää kämmenen mustelmille..
Elikkä veivi sellaiseen asentoon, että se osoittaa ylös kun magneetto naksahtaa. Sitten kun pyöritelet konetta, niin muutaman kierroksen jälkeen alat huomata missä kohdin on puristustahti, jolloin paine kasvaa kun kampi nousee ala-asennosta ylös. Sitä ennen kammen lähtiessä ylhäältä alas on imutahti. Juurikin siihen imutahdin aluille käännät koneen, sitten tulppa irti ja sinne noin teelusikallinen tuoretta bensaa, kaksi jos on pienen pieni teelusikka. Jos kipinää on, ja kone on suunnilleen ehjä, niin aika varmasti tapahtuu jotain. Jos ei heti lupaa, niin pyörittele parit yritykset lisää, ja sen jälkeen toinen huikka vastaavasti. Jos ei muutaman jälkeen tapahdu mitään, niin sitten on vikaa haettava jostain muusta..
Jaajuu, jos kone on seissyt pitkään käyttämättä, niin voi olla että puristusta ei pahemmin ole, sen voi hetkeksi elvyttää kippaamalla tulpan reiästä noin teelusikallisen öljyä, se menee männänrenkaisiin ja palauttaa puristuksen hetkeksi. Jos kone käynnistyy, niin sitten sinne ilmestyy muutenkin öljyä.
https://www.youtube.com/watch?v=8Gz7UMk-Ps8" onclick="window.open(this.href);return false; ..Linkissä on yhden kevään koekäynnistyssähläilyä...
No, kun sulla ei sitä ryyppykuppia ole, niin kokeile antaa koneelle huikka tulpanreiän kautta, se ajaa täsmälleen saman asian. Ja jottei olisi liian yksinkertaista, niin ryyppy olisi syytä antaa siihen kohtaan kiertoa, kun mäntä on alhaalla ja ventiilit kiinni. Tällöin kun käännät kammesta puristuksen yli, kunnes napsahtaa, niin silloin pitäis lähteä. Mutta varohan näppejä jos kone "potkaisee takaisin", eli sytyttää liian aikaisin, jolloin veivi pyörähtää takaisinpäin ja tällää kämmenen mustelmille..
Elikkä veivi sellaiseen asentoon, että se osoittaa ylös kun magneetto naksahtaa. Sitten kun pyöritelet konetta, niin muutaman kierroksen jälkeen alat huomata missä kohdin on puristustahti, jolloin paine kasvaa kun kampi nousee ala-asennosta ylös. Sitä ennen kammen lähtiessä ylhäältä alas on imutahti. Juurikin siihen imutahdin aluille käännät koneen, sitten tulppa irti ja sinne noin teelusikallinen tuoretta bensaa, kaksi jos on pienen pieni teelusikka. Jos kipinää on, ja kone on suunnilleen ehjä, niin aika varmasti tapahtuu jotain. Jos ei heti lupaa, niin pyörittele parit yritykset lisää, ja sen jälkeen toinen huikka vastaavasti. Jos ei muutaman jälkeen tapahdu mitään, niin sitten on vikaa haettava jostain muusta..
Jaajuu, jos kone on seissyt pitkään käyttämättä, niin voi olla että puristusta ei pahemmin ole, sen voi hetkeksi elvyttää kippaamalla tulpan reiästä noin teelusikallisen öljyä, se menee männänrenkaisiin ja palauttaa puristuksen hetkeksi. Jos kone käynnistyy, niin sitten sinne ilmestyy muutenkin öljyä.
https://www.youtube.com/watch?v=8Gz7UMk-Ps8" onclick="window.open(this.href);return false; ..Linkissä on yhden kevään koekäynnistyssähläilyä...
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Kunnossa oleva SEM antaa hyvän kipinän, ihan hitaasti käsin pyörittäenkin.ANTZA12 kirjoitti:tänään koetettiin herätellä konetta, ei saatu edes kipinää :( onko kellään tietoa kuinka magneetto puretaan/purkukuvia? ei käsipeliilä saatu kipinää, vai vaatiiko tuo sen dynastartin että saapi virtaa??
Löytyy minulta piirustukset SEM magneettoon, mutta luulempa että sinä et tarvitse niitä magneeton huoltoon.
Tarkasta katkoja kärjet. Kärjissä ei saa olla yhtään öljyä eikä hapettumaa. Kärkiväli pitää olla suurimmillaan 0,40mm.
Onko sinulla käytössä yleismittaria? Sillä pystyt katsomaan puolan kunnon karkeasti, että onko täysin sökö vai kannattaako vikaa hakea muualta. Puolan toisiokäämin vastusarvo pitää olla n.10 kilo-ohmia, jos näkyy jotain muuta, niin puola on oletettavasti rikki. Korjaus onnistuu puolan uudelleenkääminnällä.
Katsoppa täältä vinkkiä puolan mittaukseen, siellä on hieman kuvamateriaalia SEMin kunnostuksesta.
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... 7&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Kondensaattorikin vie kipinästä tehoa, jos on rikki(yleensä on), mutta se ei hävitä kipinää täysin. Lisäksi SEM kannattaisi uudelleenmagnetoida, kun kestomagneetista tahtoo teho hiipua vuosikymmenten aikana.
JA MUISTA PITÄÄ MAGNEETOSSA AINA TULPPA PAIKALLAAN, KUN PYÖRITÄT KONETTA, MUUTEN PALAA MAGNEETOSTA SYTYTYSPUOLAN ERISTEET. KONETTA EI SAA MYÖSKÄÄN SAMMUTTA IRROTTAMALLA TULPANJOHTO. JOS KIPINÄ EI PÄÄSE HYPPÄÄMÄÄN TULPASSA, NIIN SE HYPPÄÄ MAGNEETON SISÄLLÄ POLTTAEN ERISTEET.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Tuli "pieni" mutka matkaan. Eli kävin tänään koettamassa taas konetta käyntiin. yritys kaatui jo siltä osalta, että tulppa piti irroittaa, että pääsee katsomaan kipinän. Noh, joku tee se itse mies on HITSANNUT tulpan kiinni joka kulmasta!!! ja niiden välissä on pienet raot josta esim. bensa menee läpi. kansi menee vissiin uusiksi? onko kenelläkään kantta tuohon, jos on niin yv tai numeroon 0468963136. Magneettoa sen verran mittailin että kun kärjet on kiinni niin tuöpan johdosta antaa 13-8kilo ohmia. Kertooko mitään??
Tässä pari kuvaa toivottavasti näkyy
http://aijaa.com/xDB2Ks" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/qioYQE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/AE196M" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä pari kuvaa toivottavasti näkyy
http://aijaa.com/xDB2Ks" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/qioYQE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/AE196M" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Ja sellainen juttu vielä, että viime kesänä yritettiin herätellä toista wikkea (tod.näk ma-2) tai joku vastaava: http://aijaa.com/82zg0P" onclick="window.open(this.href);return false;
niin siihen tuli kipinä ja sai bensaa muttei vaan muutaku startannut. saako tuosta ehjää. siinä on startti ja laturi erikseen. myydääkin jos joku huolii
niin siihen tuli kipinä ja sai bensaa muttei vaan muutaku startannut. saako tuosta ehjää. siinä on startti ja laturi erikseen. myydääkin jos joku huolii
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Onko tuo tulppa oikeasti hitsattu kiinni, vai näyttääkö se vaan siltä? Ja vaikka olisikin hitsattu, niin tuskin on kovin lujassa, kun noin pienet nöölit ei varmasti tartu kunnolla valurautaan. Onkohan tuossa nyt mahdollisesti laitettu vääränlainen tulppa paikalleen?
Magneeton vastusarvo kuulostaa olevan normaali toleransseissa,vaikkakin kärkien asento ei pitäisi vaikuttaa lukemaan mitenkään.
Magneeton vastusarvo kuulostaa olevan normaali toleransseissa,vaikkakin kärkien asento ei pitäisi vaikuttaa lukemaan mitenkään.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Ei mekään ensin meinattu uskoa, että olisi hitsattu. mutta kun kolme miestä metrin jatkolla ja kanki antaa ensin periksi niin oli se uskottava.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Elikkäs tänään saatiin ainaskin yksi vika selville, minkä takia kone ei käy. Eli siis vastusta antaa sen 8-13 kilo ohmia, mutta vika piileekin vissiin kärjissä? Tässä pari kuvaa:
http://aijaa.com/PDFJLl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/K0vMeV" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kärki pysyy siinä mihin sen liikuttaa eli ei palaudu. käytännössä kokoajan kiinni tai auki. Käsinkin jonkin verran voimaa tarvitsee että liikkuu.. Onko kärjet pelastettavissa vai entiset? Mistä saisi uudet? ja kun minulla tuo kaksi pyttyinen kone. niin onko siinä samat kärjet, että saisi siitä?
http://aijaa.com/PDFJLl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/K0vMeV" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli kärki pysyy siinä mihin sen liikuttaa eli ei palaudu. käytännössä kokoajan kiinni tai auki. Käsinkin jonkin verran voimaa tarvitsee että liikkuu.. Onko kärjet pelastettavissa vai entiset? Mistä saisi uudet? ja kun minulla tuo kaksi pyttyinen kone. niin onko siinä samat kärjet, että saisi siitä?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Kärjissä ei todennäköisesti ole muuta vikaa, kuin saranatappiin on kertynyt ruostetta, joka estää liikkumisen.
Irrota kärkien päällä oleva sokka ja löysää kärjiltä lähtevän jousen päässä oleva kiinnitysmutteri. Mutteria ei tarvitse irrottaa, riittää kyn löysäät sitä n. kierroksen verran. Kärkien pitäisi nousta nyt ylös saranatapista. Todennäköisesti kärjet on melko lujassa kiinni ja joudut käyttämään hieman voimakeinoja kärkien irti saamiseen. Pihdeillä nitkuttelemalla ne nousee ylös. Irrallaa olevista kärjistä näet kosketinpintojen kunnon ja voit samalla puhdistaa ne kärkiviilalla tai esim. P800 hiomapaperilla. Kärkien saranatappi pitää puhdistaa ruosteesta ja öljytä, jonka jälkee kärjet alkavat liikkua oikein.
Irrota kärkien päällä oleva sokka ja löysää kärjiltä lähtevän jousen päässä oleva kiinnitysmutteri. Mutteria ei tarvitse irrottaa, riittää kyn löysäät sitä n. kierroksen verran. Kärkien pitäisi nousta nyt ylös saranatapista. Todennäköisesti kärjet on melko lujassa kiinni ja joudut käyttämään hieman voimakeinoja kärkien irti saamiseen. Pihdeillä nitkuttelemalla ne nousee ylös. Irrallaa olevista kärjistä näet kosketinpintojen kunnon ja voit samalla puhdistaa ne kärkiviilalla tai esim. P800 hiomapaperilla. Kärkien saranatappi pitää puhdistaa ruosteesta ja öljytä, jonka jälkee kärjet alkavat liikkua oikein.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Mitenkäs tuossa koneessa hoidetaan ajoitu?? Kun nyt tullut tuota magneettoa vahingossa pyöräytettyä ja kaveri pyöritti konetta Eli missä asennossa koneen ja magneeton pitää olla?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Mäntä ylimpään kohtaan puristustahdille, sytytysvipu myöhäisimmälleen(pyörimissuuntaan) ja kärjet pitää juuri lähteä aukeamaan tässä kohtaa, ilman laukaisijaa. Käytännössä joudut pyörittämään magneettoa niin, että laukaisija naksahtaa ja sitten magneettoa juuri senverran taaksepäin, että kärjet menevät kiinni.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
meillä on nyt kansi irti niin kumpi on puristustahti? imu vai pakenevan aukeamisen aikana?ja kumpi on kumpi kun katsotaan vaihdelaatikosta päin?
eli se sytytys ennakko ihan vasemmalle?
eli se sytytys ennakko ihan vasemmalle?
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Pyöritä konetta ensin vaikka kaksi kierrosta. Toisella kierroksella venttiilit käyttäytyy niin, että kun mäntä tulee ylöspäin, niin pakoventtiili aukeaa. Kun mäntä lähtee alaspäin aukeaa imuventtiili. Imuventtiili menee kiinni männän tullessa alimpaan kohtaan ja tästä lähtee puristustahti, kun mäntä menee ylöspäin. Eli puristustahdin aikana kumpikaan venttiili ei liiku, ennen tai jälkeen yläkuolonkohtaa. Tälläät magneeton kärjet juuri aukeamaan siihen kohtaa, kun mäntä on ihan ylimmällä kohdalla.
Sytytys on silloin myöhäisimmillään, kun katsot magneettoa katkojapäästä ja käännät vivun samaan suuntaan ääri asentoon, kuin mihin magneetto pyörii moottorissa kiinni ollessaan.
Sytytys on silloin myöhäisimmillään, kun katsot magneettoa katkojapäästä ja käännät vivun samaan suuntaan ääri asentoon, kuin mihin magneetto pyörii moottorissa kiinni ollessaan.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W1
Onko katkojan kärkiväli säädetty nyt 0,40mm arvoon? Jos on jotain muuta, niin sytytys ei osu kohdalleen ja kipinäkin on mitä on. Kärkivälillä on suuri vaikutus magneeton toimintaan. Tulpan kärkiväli 0,50mm
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 26.03.2014 20:48
Re: Wickström W1
Katkojat on tällä hetkellä vielä irti. millä tuon saa parhaiten mitattua sen 0,40mm? onko mitään kärkilevysarjaa josta mitata? kannattaako vanhalla kannella kokeillla sitten käyntiin konetta? Tulppa näyttää hyvältä, mutta hitsattu kiinni. Kyllä siinä oli varaosakeskuksella pojilla naurussa pidättelemistä, kun vein kansineen päivineen, että tarvis samanlaisen tulpan loppuviikosta tulee "uusi" kansi missä pitäisi olla tuo ryyppykuppikin.