wicström ei käynnisty

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2014 12:32

Eli sitte tulis kärjiltä johto suoraan puolaan ja se kertoo liipasuhetken.
Puolasta sitte lähtee kaksi tulpanjohtoa. Yksi kumpaankin sylinteriin.
On vaa niin paal yksinkertaisempi juttu sikälimikäli sen saa tähän konstruktioon ylipäätään sovitettua.

Mites muute tuossa wikströmissä: onko männät yht aikaa vai erikseen ylhäällä?
Epäilisin että erikseen kun kerran virranjakajakin on?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2014 12:36

..ja nyt kun oikeen aletaan funtsii niin eiks se periaatteessa olis "tuplapuola" kun olis kaks erillistä puolaa rinnakkain.
Ainut mitä tulee mieleen niin puolittuuko se puolalle menevä virta tms?
Miettikööt joku enemmän sähköstä tietävä


ja se riippuu varmaan siitä ruokkiiko sitä kipinävirtaa magneetto suoraan vai akku vai mikä.

Eli jos siiä on laturi joka laataa akkua ja akku antaa puolalle virtaa niin sitten en usko että ois mitään ongelmaa vaikka laittaa kaksi tavan puolaa rinnakkain.
katotaan nyt kunhan saan viikon päästä ekan oman Wikkeni =)

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 14.03.2014 12:52

Männät käy vuorotellen ylhäällä.

Luotan enempi magneettoon, kun on yksi sylinteri ja veivikäynnistys... :) Kerro sit kummonen tuli.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2014 13:28

juu..ei mulla sinänsä ole tarkoitus mitään muutella jos toi (noi) mulle tulevat vaan on kunnossa tuolaisenaan, mutta tuohon viestiketjun aloitajan onkelmaan se vois olla yks kokeilun arvoinen ajatus.

Mulla on muutamia noita ryssäinmaan sivuvaunubokseri moottoripyöriä ja niihin olen järjestäin kaikkin tehnyt tuon..enkä oo katunu.
Mut ne ei ookaan mitään magneetto vehkeitä =)
Eihän se virranjakaja/pyörijä ole se ensimmäinen paikka yleensä johon se vika tulee, muta siinä vaiheessa kun tulee niin ainakin se paikka on poissuljettu =)
(ja onhan sielläkin ne kuluvat "hiilet")

mutta ei luulis sellaisessa virranjakajassa HIRVEEN suurta vikaakaan voivan olla (jos se aloittajan ongelma siitä on kiinni) putsaus ja kattoo että eristeet ym kunnossa.
Näissäkin vehkeissä varmaan jonkunäköinen konkka löytyy..tarkastapa sekin vielä huvikses.
harmillisen usein vaihdetaan kaikki sytytys vehkeet alusta loppuu, konkka viimeseks ja vika onkin siinä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 14.03.2014 14:23

katkojan kärjet myös putsaat. laita vaikka 1000 hiomapaprua tms paperia kärkien väliin hellästi sillä vetelet.
Näähän on ihmisen keksimiä vehkeitä..ja nää wikströmit vielä ilmeisesti jonkun alkuihmisen joten ei siellä kummostakaan vikaa varmaan ole =)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Simon » 14.03.2014 20:19

Tuskimpa tässäkään tapauksessa kannatta "ruutia" uudelleen keksiä: kerrataan vielä, kone on käynyt, mutta ei enää suostu käymään.
- polttoainetta vaikuttaisi tulevan.
- kipinä, vaikka heikohko. (silti pitäisi ainakin joskus "poksauttaa")
- puristuksia löytyy. (Joten venttiilit kunnossa)
Seuraavia ajatuksia mitä on ehdotettu:
- kondensaattori. (ei sanoudu rikkonaiseksi kertaheitolla, yleensä lämpenemisen jälkeen)
- Katkojan kärjissä "piikki" korjaantuu em. ohjeiden mukaan.
- Virranjakajan kansi ja pyörijä. (yleensä vika ilmenee pikkuhiljaa, ei yllättäen,/vertaa kosteus)
Kerroit koneen käynnistyneen, mutta enää ei suostu, joten siihen on joku inhimillen syy. Nyt pitää ottaa käyttöön ATT, eli "analyyttinen toiminnan tarkastelu": Kun kone oli käynnissä, sammuiko se itsestään vai sammutitko sen? Kuinka pitkä aika meni kun yritit käynnistää uudelleen? Teitkö koneelle mitään siinä välillä?

Yleensä näihin ongelmiin vastaus löytyy hyvinkin pienistä seikoista, mutta se löytyminen onkin sitte se tämän harrastuksen suola :)

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lister » 15.03.2014 11:40

aparaatti kirjoitti:..ja nyt kun oikeen aletaan funtsii niin eiks se periaatteessa olis "tuplapuola" kun olis kaks erillistä puolaa rinnakkain.
Ainut mitä tulee mieleen niin puolittuuko se puolalle menevä virta tms?
Miettikööt joku enemmän sähköstä tietävä


ja se riippuu varmaan siitä ruokkiiko sitä kipinävirtaa magneetto suoraan vai akku vai mikä.

Eli jos siiä on laturi joka laataa akkua ja akku antaa puolalle virtaa niin sitten en usko että ois mitään ongelmaa vaikka laittaa kaksi tavan puolaa rinnakkain.
katotaan nyt kunhan saan viikon päästä ekan oman Wikkeni =)
Jos tuplapuolan haluaa rakentaa erillisistä komponenteista 12v systeemiin, niin silloin pitää kytkeä 2kpl 6V puolia sarjaan. Puolien täytyy olla täysin samanlaisia, jotta jännite jakautuu molemmille tasan. Jos kytkee 2kpl 12v puolia rinnakkain, niin virta kasvaa liian suureksi ja kärjet eivät kestä. Ensiovirran kannalta tilanne olisi sama, jos kytkee 6v puolan 12v systeemiin.

Sanoisin että jos kipinä on heikko jo normaalissa ilmanpaineessa, niin kipinää ei ole ollenkaan pursituspaineen kuormittamassa tulpassa.

Tässä tekemäni esimerkki paineen vaikutuksesta kipinän kulkuun:
http://www.youtube.com/watch?v=1Vg3-xG0nZM" onclick="window.open(this.href);return false;
Sähkölaitteiden konservaattori

wicksrtöm
Viestit: 21
Liittynyt: 28.07.2013 18:57

Re: wicström ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja wicksrtöm » 15.03.2014 14:23

jep nyt lähti käyntiin pyörijän vaihdolla mutta kävi just niin kauan kuin ryyppykupeissa oli bensaa ja kaasari tulvii ihan reilusti tarvii varmaan purkaa..se..pyörijä on sama kuin jossain ford transitissa ja Caprissa hinta oli 5,50e

Vastaa Viestiin