Sivu 1/1

kytkin opettelua

Lähetetty: 06 Maalis 2014 21:52
Kirjoittaja sapporo
Heihei, tämä koko "puttari" veneily on mulle uuden opiskelua kun tähän mennessä menty noilla perämoottori keksinnöillä. Eli tossa projektissa on bmc 1.5 diesel josta puuttuu kytkin/vaihde vai mikä onkaan oikealta nimeltään. Miten osaan valita siihen oikean kytkimen? Onko joka merkin kanssa samanlainen sovittelu? Oikeastaa n kaikki kytkimiin liittyvä tieto on uutta ja tervetullutta. Haeskelen kyllä "edullista" vaihtoehtoa, että onko hydraulinen paljon kalliimpi kuin mekaaninen.
Kiitoksia mahdollisista neuvoista etukäteen.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 06 Maalis 2014 22:21
Kirjoittaja ms.venla
Onko koneessa kytkinkaavelia paikallaan? tai vetolevyä? Kaaveli on siis se kotelo koneen ja kytkimen välissä. Vetolevyssä taas esim. sovitus kytkimen booriakselille. Vetolevy on kiinni vauhtipyörässä. Itselläni oli samanlaisessa BMC:ssä Olympian planeettavaihteisto alennusvaihteella.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 06 Maalis 2014 22:24
Kirjoittaja Donna 28
Jos haet edullista vaihtoehtoa, niin katsele vaikkapa nettivenettä, siellä on moottoreita ja -osia myytävänä. Yleensä ne kertovat, minkälaisessa koneessa ko. kytkin on ollut kiinni. Toinen kanava ja ehkä luotettavampi on kysyä moottoreita ja akselistoja myyviltä liikkeiltä, niillä on myös ns. "vaihtokoneita" myytävänä. Liikkeestä ostaessasi saat ehkä jonkinlaisen takuun siitä, että merivaihteesi on jotenkin testattu. Mitä sitten hydraalisen ja mekaanisen kytkimen eroihin tulee, oma
kokemukseni on aika vähäinen, vaikkakin molempia minulla on ollut veneissäni. Hydraalinen kytkin
loksahtaa tiukemmin heti päälle kuin mekaaninen. Joissakin mekaanisissa on liuútus mahdollisuus, aivan kuin autossa nostaisi kytkintä, ainakin vanhemmissa vaihteissa. Ja ehkä hydraalisen eduksi on laskettava se, että nestesiirtoinen vaihtamisliike voi tapahtua useammasta paikasta. Mahdollista se lienee myös mekaanisella, mutta vaatii paljon enemmän kaikenlaisia jousia ja vaijereita, jotka ovat lisääviä riskitekijötä. Jospa joku viisaampi vastaisi Sinulle tarkemmin. Niin, kysyisin Tekno Marinelta ja
Mepra-Tuotteelta noita merivaihteita/-kytkimiä, viimemainitussa niitä ainakin on myytävänä näin keväällä, ehkäpä myös Veneakselistolta. Niin ja merivaihde ja merikytkin - yleisesti puhutaan samasta asiasta.
Donna 28 :)

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 06 Maalis 2014 22:34
Kirjoittaja sapporo
Muistaakseni koneessa on vaan vauhtipyörä. Eli ei kaavelia eikä muutakaan. Tarkistan vielä huomenna, yritän muutenkin vkon loppuna nostaa koneen talliin huoltoon.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 07 Maalis 2014 22:23
Kirjoittaja ms.venla
Piikkiön venevarustajalta ostin kaavelin volkkarin dieselin ja hurth kytkimen väliin. Näytti olevan BMC:n sopiviakin kaaveleita listalla.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 08 Maalis 2014 09:27
Kirjoittaja sapporo
Ok. Kiitoksia. Täytyy katsastaa paikka.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 09 Maalis 2014 12:22
Kirjoittaja matti
Löytyis "hyllystä" Hurth 100-3 (2,72 välityksinen) kytkin, luulisin, että sopisi, sekä kooltaan sekä välitykseltään(hommasin aikoinaan kun oli tarkoitus rakentaa osista, mutta suunnitelmat muuttuvat ja on seissyt tallin nurkassa jouten); :))
http://www.nathape.com/res/Logoundander ... lowner.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, sivu 9, josta taulukosta -tehonkesto n45hv/5000r/min
Vetolevyä ei ole, kaaveli on Kubotaan sopiva. 8\

Hydrauliset ovat huomattavasti kalliimpia, sellaiseen tosin saa luistoventtiilin jolla voi ajella tosi hiljaa, toiset kutsuvakin sitä uisteluventtiiliksi. Hydraulisessa kytkentä tapahtuu öljyn paineella joka puristaa monilevykytkimen pakan kiinni(vrt. automaatttivaihteisto autossa) kun taas mekaanisessa ko tapahtuma on vastaavasti järjestetty "turpoavalla" puristuslevyllä(kuulat ja viistepinnat). Donna 28 viitannee vanhoihin kartiokytkimiin joita voitiin luistattaa kuten auton kytkintä.

Soittele jos kiinnostaa 0408436837
Matti

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 09 Maalis 2014 17:53
Kirjoittaja sapporo
Nostin äsken koneen tallii, otan kuvan niin saatte mulle kertoo että onko tuo nyt se kaaveli vai mikä lie. Koitan jos saan koneen pelittämään niin sitten uskallan ruveta kytkintä ostamaan.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 09 Maalis 2014 21:22
Kirjoittaja sapporo
tässä nyt on kone, onko toi nyt se "kaaveli"? Taitaa olla vaan vauhtipyörä...

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 10 Maalis 2014 09:20
Kirjoittaja ms.venla
Mulla oli tuolloinen kaaveli sen olympian kytkimen ja koneen välissä, vaihteiston boori käy suoraan tuohon vauhtipyötän päässä olevaan naaras booriin.

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 10 Maalis 2014 12:37
Kirjoittaja sapporo
Ok elikkäs olympiaa etsintään. (Ehkä)

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 10 Maalis 2014 21:17
Kirjoittaja ms.venla
100% varma en voi asiasta olla, mutta melko samanlainen sovite oli olympiaan. Kuvassa

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 12 Maalis 2014 11:03
Kirjoittaja mjp
Minulla on olympia kytkin 1:1 se olis myynnissä

Re: kytkin opettelua

Lähetetty: 12 Maalis 2014 12:15
Kirjoittaja sapporo
Tarkoittaako tuo 1:1 että ropelli pyörii samoja kierroksia kun kone, elimei mitään ns. Välitystä välissä?

Kuinkas jos tuo kone osoittautuu poijun painoks niin käykö tuo kaaveli sitten johonki muuhun koneeseen? Tuttu vihjas vaan että sillä saattaisi olla joku vanha transiitin perkins joka olis kunnossa.