Sivu 1/2
ARDIC MINIMAX, lämmitin on mutta minkälainen?
Lähetetty: 28 Helmi 2005 18:23
Kirjoittaja Korhonen
Olen siis ostamassa lämppäriä ja eräs henkilö tarjos ARDIC MINIMAX-merkkistä vehjettä.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Itse yritin katella netistä tietoa siitä mutta eihän sieltä löytynyt kun jotain ruåttalaista ja norgelaista juttua ja kyseinen kieli ei taivu vielä kovinkaan luontevasti ymmärettävään muotoon... Kaikki kokemukset luotettavuudesta, käyttövarmuudesta ym. ratkaisevista asioista olis kullan kalliita!
Kiitos.
Lähetetty: 28 Helmi 2005 22:21
Kirjoittaja pauke
Perustuu muistikuvaan, että kyseinen merkki olis jotenkin kompuksessa Volvon kanssa. Muistelisin nähneeni "powered by Volvo" veneissä ja maakulkuneuvoissa ko merkkisiä lämppäreitä. Tietäsköhän Volvon maahantuoja(t) mitään? Lienee Eberin ja Webaston kaltanen perustoteutus.
Lähetetty: 01 Maalis 2005 07:52
Kirjoittaja louhi
Laitetta valmisti Volvo flygmotor. Maahantuoja oli Volvo Auto. Laite on diesellämmitin. Portaaton tehonsäätö 600-3000 w. Virrankulutus 0.5-0.7 A. Käynnistettäessä (hehkutettaessa) vie n. 5 A. Hehkutulppa taitaa olla sama kuin Peugeot 505 autossa? Eiköhän ole ihan soiva peli, kuten esim. eberi.
Lähetetty: 01 Maalis 2005 09:31
Kirjoittaja Tetto
Joo Volvon vanhasta tuotteesta kysymys, omassakin Volvossa pärisee Ardic. Nykyään omistukset muuttuneet ja maahantuojana muistaakseni Wihuri Oy.
Kiitos!
Lähetetty: 01 Maalis 2005 18:47
Kirjoittaja Korhonen
Jännä homma että suositut hakukoneet eivät löydä tuotteesta juuri minkäänlaista tietoa, ei maahantuojaa, ei valmistajaa (tai sitten on huonot hakusanat käytössä ja ruotsia en edelleenkään osaa riittävästi).
Mutta, kiitos näistä tiedoista. Huomenna pitää varmaan käydä katsomassa laitetta livenä. Pitäis olla kuulemma huollettu ja toimiva peli. Toivottavasti on lämmin kevät ja syksy tiedossa :D
Tähän samaan syssyyn voisin tietysti kysellä hieman asennusohjeita.
Miten lämmittimen pakoputki kannattaa asentaa. Mitä osia kannattaa käyttää? Budjettiluokan viritelmiä kiitos ;)
Jos lämppäri ottaa lämmitettävän ilman kyljestään, voiko siihen viritellä jonkinlaista putkihässäkkää jotta ilman sais tuotua jostain paremmasta paikasta. Olen asentamassa lämppäriä konehuoneen puolelle jossa sille on enemmän kuin riittävästi tilaa mutta tuolloin pilssin ynnä koneen hajut pakkautuvat väistämättä lämppärin kautta matkustustiloihin... Ja sehän ei ole mukavaa...
Kiitos taas etukäteen.
Lähetetty: 01 Maalis 2005 20:28
Kirjoittaja Juhot
Etippäs Googlella keskusteluryhmistä, löytyy ainakiin jotain !
Ei hirveesti kehuttu!
t:Juho
Lähetetty: 01 Maalis 2005 21:00
Kirjoittaja Juhot
Unohtu se hakusana eli: ARDIC MINIMAX
T:Juho
Lähetetty: 01 Maalis 2005 22:14
Kirjoittaja Veli-Matti
;) Kaverilla oli purkkarissa minimax ja kun näin sen ensimmäisen (ja ainoan) kerran niin se oli savuavana kaverin sylissä, lensi siitä laiturille ja sitten sen perään lensikin ämpärillinen vettä...
Hänellä oli ainakin parin kesän ajan ongelmia sen kanssa.
Huh!
Lähetetty: 02 Maalis 2005 10:37
Kirjoittaja Korhonen
No ei kyllä noi keskusteryhmien jutut mairittele laitetta :D
Siellä luki muun muassa näin: "Jos kyseessä on käynnistysseremoniamestari" nimeltä ARDIC MINIMAX älä osta!" ja "PS. Jos haluaa perehdyttää itsensä todella venelämmittimien tee se itse korjauksen haasteelliseen maailmaan suosittelen lämpimästi vikasimulaattoria nimeltä ARDIC MINIMAX samoin henkilöille jotka aina kiukuttelevat siitä kuinka Wallas on ihan p***a ;-)"
Jep, tällä hetkellä on paljon muutakin hommaa veneen kuin taistella lämppärin kanssa joten pistää hieman ajattelemaan sen hankkiminen...
Onko kellään positiivisia kokemuksia laitteesta?
Lähetetty: 02 Maalis 2005 11:26
Kirjoittaja Ande
Kaverilla oli joskus paatissa tuollaineen ja ikinä se ei toiminut
kun sitä oltaisiin tarvittu...
minimax
Lähetetty: 02 Maalis 2005 19:33
Kirjoittaja pinja
pitää paikkansa ardik ja volvo flykt on periaatteessa sama laite eri vuosina ja eri omistajan aikoina tehty laite ja nimenomaan auto käyttöön,
rakenteeltaan perustuu aika pitkälti vebastoon ja eberiin mutta siihen se sitten loppuukin, asennuksessa tulee eteen ensimmiset ongelmat, asennus kallistuma pituussuuntaan 0 max +2 astetta sivu kallistuma 0max +-5 astetta, pakoputki alas ja ulos ( heh pohjasta mereen) tallä eliminoidaan liian polttoaineen jälkisyttyminen, imu ja lämpimän ilman voi putkilla ottaa sekä ohjata haluamaansa paikkaan, pakoputki rosteri jota saa kaikista autotarvike liikkeistä, äänen vaimentaja voi tehdä vaikka itse halkaisijaltaan 2x pakoputken halkaisija ja pituudeltaan noin 15 cm. Eli lyhyesti sanoen voit sä laittaa jos haluat mutta en suosittele. mahdollinen vika luettelo on pitempi kuin jaksan kirjoittaa, bensa ja dieseli lämppäreissä eberi ja vebasto on kuitenki aivan eri luokassa monessakin suhteessa .
Kaisesta huolimatta...
Lähetetty: 07 Maalis 2005 03:24
Kirjoittaja Korhonen
Hullu kai sitä on kun on aivan pakko uhmata kaikkia varoituksia! Käytiin eilen veljen kanssa katsomassa laitetta ja se näytti ihan siistiltä kapistukselta joten ostimme sen pois kuleksimasta =) Koekäytimme ja purimme sen palasiksi myyjän kanssa ja hän antoi vinkkejä huollon ja käytön suhteen. Myyjä oli kuullut jostain huoltoliikkeestä, että suurin syy sille miksi tämä laite ei toimi on se, että sitä ei käytetä tarpeeksi! Samoin palotila tulisi puhdistaa joka vuosi... Tuo laite on muuten ihan vartavasten venekäyttöön suunniteltu. Suurta yhdennäköisyyttä Wallaksen tuotteisiin oli havaittavissa...
Kaupan päälle tuli vielä asennuspalvelu + syyshuolto. Sattu nimittäin niin sopivasti, että myyjän paatti on samassa laiturissa meidän paatin kanssa joten homma menee ihan kivasti...
Toivottavasti ostos ei osoittaudu sudeksi heti ensimmäisellä kevät vilposalla! ;)
... ja apua kaivataan jälleen...
Lähetetty: 08 Maalis 2005 08:41
Kirjoittaja Korhonen
Tuon lämppärin asennuksesta olisi yksi kysymys.
Eli, ohjekirjassa sanotaan että lämmitin tulee asentaa kokonaisuudessaan sen käyttämän polttoainetankin yläpuolelle. Tapauksessani se ei kuitenkaan ole helppoa sillä ajattelin sijoittaa lämppärin konehuoneeseen jossa sijaitsevat 2x150l löpötankit joita ajattelin käyttää myös lämmittimen tankkeina. Tankkien korkeus on sama kuin konehuoneen korkeus jolloin jos haluan asentaa lämppärin sinne tulee se väistämättä suositus asennuskorkeutta matalammalle.
Aiheuttaako tällainen asennus polttoaineen liikasyöttöä vai tuleeko vastaan muita ongelmia? Laitteessa on ylimääräisen polttoaineen paluuletku pohjassa jota ymmärettävistä syistä ei tietenkään voi käyttää normaalilla tavalla vaan siihen on viriteltävä jotain patenttia...
Toki voisin käyttää laitteen mukana tullutta erillistankkia mutta helpompaa olis jos lämppäri ottais polttoaineensa suoraan moottorin tankeista. Tämä vielä senkin takia että noiden kahden tankin yhdistävään putkeen oli rakentaja älynnyt laittaa hanan jonka kautta voin helposti ottaa aineet lämppärille.
Kaikki tieto kullan kallista...
Lähetetty: 08 Maalis 2005 11:51
Kirjoittaja Juhot
Kyllähän monesti noita manuualeja kannattaa uskoa, ei kai ne niitä huvinvuoksi kirjottele!
Laita ihmeessä samalla tavalla kuin edellisessä veneessä, jos se siellä on toiminut moitteetta (tai anna sen myyjän laittaa?). Mitähän varten toimivan lämppärin möi pois?
Tollanen linkki:
http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html
Siellä kyllä suositellaan irtotankkia.
Hmmm...
Lähetetty: 10 Maalis 2005 10:01
Kirjoittaja Korhonen
Siitä ei ole mitään hajua miten lämppäri oli asennettuna edellisen omistajan paatissa. Hän luopui laitteestaan siksi että vaihtoi kaikki laitteet (liesi, lämppäri, jääkaappi) toimimaan kaasulla. Joo, mutta taidan laittaa erillisen tankin kun sellainen kerran laitteen mukana tuli...
Vielä kysymys pakoputkesta. Laitan palokaasut menemään ulos runkoläpiviennin kautta jonka ajattelin tehdä itse. Olen kuullut että pakoputken seutu käy aika lämpimänä ja puuveneiden kohdalla tämä saattaa aiheuttaa turhaa haristumista läpiviennin ympärillä.
Miten siis läpivienti kannattaa toteuttaa?
Laitteen mukana tuli kansi läpivienti, mutta veneessäni en voi käyttää sitä. Siinä on pieni lämmönvaihdin (pakoputki sisällä, paloilman otto sen ympärillä) joka jäähdyttää tätä kriittistä paikkaa..