ARDIC MINIMAX, lämmitin on mutta minkälainen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

ARDIC MINIMAX, lämmitin on mutta minkälainen?

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 28 Helmi 2005 18:23

Olen siis ostamassa lämppäriä ja eräs henkilö tarjos ARDIC MINIMAX-merkkistä vehjettä.

Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Itse yritin katella netistä tietoa siitä mutta eihän sieltä löytynyt kun jotain ruåttalaista ja norgelaista juttua ja kyseinen kieli ei taivu vielä kovinkaan luontevasti ymmärettävään muotoon... Kaikki kokemukset luotettavuudesta, käyttövarmuudesta ym. ratkaisevista asioista olis kullan kalliita!

Kiitos.

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 28 Helmi 2005 22:21

Perustuu muistikuvaan, että kyseinen merkki olis jotenkin kompuksessa Volvon kanssa. Muistelisin nähneeni "powered by Volvo" veneissä ja maakulkuneuvoissa ko merkkisiä lämppäreitä. Tietäsköhän Volvon maahantuoja(t) mitään? Lienee Eberin ja Webaston kaltanen perustoteutus.

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 01 Maalis 2005 07:52

Laitetta valmisti Volvo flygmotor. Maahantuoja oli Volvo Auto. Laite on diesellämmitin. Portaaton tehonsäätö 600-3000 w. Virrankulutus 0.5-0.7 A. Käynnistettäessä (hehkutettaessa) vie n. 5 A. Hehkutulppa taitaa olla sama kuin Peugeot 505 autossa? Eiköhän ole ihan soiva peli, kuten esim. eberi.

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Kesä 2003 08:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 01 Maalis 2005 09:31

Joo Volvon vanhasta tuotteesta kysymys, omassakin Volvossa pärisee Ardic. Nykyään omistukset muuttuneet ja maahantuojana muistaakseni Wihuri Oy.
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Kiitos!

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 01 Maalis 2005 18:47

Jännä homma että suositut hakukoneet eivät löydä tuotteesta juuri minkäänlaista tietoa, ei maahantuojaa, ei valmistajaa (tai sitten on huonot hakusanat käytössä ja ruotsia en edelleenkään osaa riittävästi).

Mutta, kiitos näistä tiedoista. Huomenna pitää varmaan käydä katsomassa laitetta livenä. Pitäis olla kuulemma huollettu ja toimiva peli. Toivottavasti on lämmin kevät ja syksy tiedossa :D

Tähän samaan syssyyn voisin tietysti kysellä hieman asennusohjeita.
Miten lämmittimen pakoputki kannattaa asentaa. Mitä osia kannattaa käyttää? Budjettiluokan viritelmiä kiitos ;)
Jos lämppäri ottaa lämmitettävän ilman kyljestään, voiko siihen viritellä jonkinlaista putkihässäkkää jotta ilman sais tuotua jostain paremmasta paikasta. Olen asentamassa lämppäriä konehuoneen puolelle jossa sille on enemmän kuin riittävästi tilaa mutta tuolloin pilssin ynnä koneen hajut pakkautuvat väistämättä lämppärin kautta matkustustiloihin... Ja sehän ei ole mukavaa...

Kiitos taas etukäteen.

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25

Viesti Kirjoittaja Juhot » 01 Maalis 2005 20:28

Etippäs Googlella keskusteluryhmistä, löytyy ainakiin jotain !
Ei hirveesti kehuttu!

t:Juho

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25

Viesti Kirjoittaja Juhot » 01 Maalis 2005 21:00

Unohtu se hakusana eli: ARDIC MINIMAX

T:Juho

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2005 22:14

;) Kaverilla oli purkkarissa minimax ja kun näin sen ensimmäisen (ja ainoan) kerran niin se oli savuavana kaverin sylissä, lensi siitä laiturille ja sitten sen perään lensikin ämpärillinen vettä...
Hänellä oli ainakin parin kesän ajan ongelmia sen kanssa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Huh!

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 02 Maalis 2005 10:37

No ei kyllä noi keskusteryhmien jutut mairittele laitetta :D
Siellä luki muun muassa näin: "Jos kyseessä on käynnistysseremoniamestari" nimeltä ARDIC MINIMAX älä osta!" ja "PS. Jos haluaa perehdyttää itsensä todella venelämmittimien tee se itse korjauksen haasteelliseen maailmaan suosittelen lämpimästi vikasimulaattoria nimeltä ARDIC MINIMAX samoin henkilöille jotka aina kiukuttelevat siitä kuinka Wallas on ihan p***a ;-)"

Jep, tällä hetkellä on paljon muutakin hommaa veneen kuin taistella lämppärin kanssa joten pistää hieman ajattelemaan sen hankkiminen...
Onko kellään positiivisia kokemuksia laitteesta?

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 02 Maalis 2005 11:26

Kaverilla oli joskus paatissa tuollaineen ja ikinä se ei toiminut
kun sitä oltaisiin tarvittu...

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

minimax

Viesti Kirjoittaja pinja » 02 Maalis 2005 19:33

pitää paikkansa ardik ja volvo flykt on periaatteessa sama laite eri vuosina ja eri omistajan aikoina tehty laite ja nimenomaan auto käyttöön,
rakenteeltaan perustuu aika pitkälti vebastoon ja eberiin mutta siihen se sitten loppuukin, asennuksessa tulee eteen ensimmiset ongelmat, asennus kallistuma pituussuuntaan 0 max +2 astetta sivu kallistuma 0max +-5 astetta, pakoputki alas ja ulos ( heh pohjasta mereen) tallä eliminoidaan liian polttoaineen jälkisyttyminen, imu ja lämpimän ilman voi putkilla ottaa sekä ohjata haluamaansa paikkaan, pakoputki rosteri jota saa kaikista autotarvike liikkeistä, äänen vaimentaja voi tehdä vaikka itse halkaisijaltaan 2x pakoputken halkaisija ja pituudeltaan noin 15 cm. Eli lyhyesti sanoen voit sä laittaa jos haluat mutta en suosittele. mahdollinen vika luettelo on pitempi kuin jaksan kirjoittaa, bensa ja dieseli lämppäreissä eberi ja vebasto on kuitenki aivan eri luokassa monessakin suhteessa .

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Kaisesta huolimatta...

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 07 Maalis 2005 03:24

Hullu kai sitä on kun on aivan pakko uhmata kaikkia varoituksia! Käytiin eilen veljen kanssa katsomassa laitetta ja se näytti ihan siistiltä kapistukselta joten ostimme sen pois kuleksimasta =) Koekäytimme ja purimme sen palasiksi myyjän kanssa ja hän antoi vinkkejä huollon ja käytön suhteen. Myyjä oli kuullut jostain huoltoliikkeestä, että suurin syy sille miksi tämä laite ei toimi on se, että sitä ei käytetä tarpeeksi! Samoin palotila tulisi puhdistaa joka vuosi... Tuo laite on muuten ihan vartavasten venekäyttöön suunniteltu. Suurta yhdennäköisyyttä Wallaksen tuotteisiin oli havaittavissa...

Kaupan päälle tuli vielä asennuspalvelu + syyshuolto. Sattu nimittäin niin sopivasti, että myyjän paatti on samassa laiturissa meidän paatin kanssa joten homma menee ihan kivasti...

Toivottavasti ostos ei osoittaudu sudeksi heti ensimmäisellä kevät vilposalla! ;)

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

... ja apua kaivataan jälleen...

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 08 Maalis 2005 08:41

Tuon lämppärin asennuksesta olisi yksi kysymys.
Eli, ohjekirjassa sanotaan että lämmitin tulee asentaa kokonaisuudessaan sen käyttämän polttoainetankin yläpuolelle. Tapauksessani se ei kuitenkaan ole helppoa sillä ajattelin sijoittaa lämppärin konehuoneeseen jossa sijaitsevat 2x150l löpötankit joita ajattelin käyttää myös lämmittimen tankkeina. Tankkien korkeus on sama kuin konehuoneen korkeus jolloin jos haluan asentaa lämppärin sinne tulee se väistämättä suositus asennuskorkeutta matalammalle.

Aiheuttaako tällainen asennus polttoaineen liikasyöttöä vai tuleeko vastaan muita ongelmia? Laitteessa on ylimääräisen polttoaineen paluuletku pohjassa jota ymmärettävistä syistä ei tietenkään voi käyttää normaalilla tavalla vaan siihen on viriteltävä jotain patenttia...

Toki voisin käyttää laitteen mukana tullutta erillistankkia mutta helpompaa olis jos lämppäri ottais polttoaineensa suoraan moottorin tankeista. Tämä vielä senkin takia että noiden kahden tankin yhdistävään putkeen oli rakentaja älynnyt laittaa hanan jonka kautta voin helposti ottaa aineet lämppärille.

Kaikki tieto kullan kallista...

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25

Viesti Kirjoittaja Juhot » 08 Maalis 2005 11:51

Kyllähän monesti noita manuualeja kannattaa uskoa, ei kai ne niitä huvinvuoksi kirjottele!

Laita ihmeessä samalla tavalla kuin edellisessä veneessä, jos se siellä on toiminut moitteetta (tai anna sen myyjän laittaa?). Mitähän varten toimivan lämppärin möi pois?

Tollanen linkki:

http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html

Siellä kyllä suositellaan irtotankkia.

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
Paikkakunta: Joensuu

Hmmm...

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 10 Maalis 2005 10:01

Siitä ei ole mitään hajua miten lämppäri oli asennettuna edellisen omistajan paatissa. Hän luopui laitteestaan siksi että vaihtoi kaikki laitteet (liesi, lämppäri, jääkaappi) toimimaan kaasulla. Joo, mutta taidan laittaa erillisen tankin kun sellainen kerran laitteen mukana tuli...

Vielä kysymys pakoputkesta. Laitan palokaasut menemään ulos runkoläpiviennin kautta jonka ajattelin tehdä itse. Olen kuullut että pakoputken seutu käy aika lämpimänä ja puuveneiden kohdalla tämä saattaa aiheuttaa turhaa haristumista läpiviennin ympärillä.
Miten siis läpivienti kannattaa toteuttaa?
Laitteen mukana tuli kansi läpivienti, mutta veneessäni en voi käyttää sitä. Siinä on pieni lämmönvaihdin (pakoputki sisällä, paloilman otto sen ympärillä) joka jäähdyttää tätä kriittistä paikkaa..

Vastaa Viestiin