ARDIC MINIMAX, lämmitin on mutta minkälainen?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
ARDIC MINIMAX, lämmitin on mutta minkälainen?
Olen siis ostamassa lämppäriä ja eräs henkilö tarjos ARDIC MINIMAX-merkkistä vehjettä.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Itse yritin katella netistä tietoa siitä mutta eihän sieltä löytynyt kun jotain ruåttalaista ja norgelaista juttua ja kyseinen kieli ei taivu vielä kovinkaan luontevasti ymmärettävään muotoon... Kaikki kokemukset luotettavuudesta, käyttövarmuudesta ym. ratkaisevista asioista olis kullan kalliita!
Kiitos.
Onko kellään kokemuksia kyseisestä laitteesta?
Itse yritin katella netistä tietoa siitä mutta eihän sieltä löytynyt kun jotain ruåttalaista ja norgelaista juttua ja kyseinen kieli ei taivu vielä kovinkaan luontevasti ymmärettävään muotoon... Kaikki kokemukset luotettavuudesta, käyttövarmuudesta ym. ratkaisevista asioista olis kullan kalliita!
Kiitos.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 28 Elo 2003 18:28
- Paikkakunta: tampere
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: 08 Loka 2004 22:31
- Paikkakunta: Sipoo
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
Kiitos!
Jännä homma että suositut hakukoneet eivät löydä tuotteesta juuri minkäänlaista tietoa, ei maahantuojaa, ei valmistajaa (tai sitten on huonot hakusanat käytössä ja ruotsia en edelleenkään osaa riittävästi).
Mutta, kiitos näistä tiedoista. Huomenna pitää varmaan käydä katsomassa laitetta livenä. Pitäis olla kuulemma huollettu ja toimiva peli. Toivottavasti on lämmin kevät ja syksy tiedossa :D
Tähän samaan syssyyn voisin tietysti kysellä hieman asennusohjeita.
Miten lämmittimen pakoputki kannattaa asentaa. Mitä osia kannattaa käyttää? Budjettiluokan viritelmiä kiitos ;)
Jos lämppäri ottaa lämmitettävän ilman kyljestään, voiko siihen viritellä jonkinlaista putkihässäkkää jotta ilman sais tuotua jostain paremmasta paikasta. Olen asentamassa lämppäriä konehuoneen puolelle jossa sille on enemmän kuin riittävästi tilaa mutta tuolloin pilssin ynnä koneen hajut pakkautuvat väistämättä lämppärin kautta matkustustiloihin... Ja sehän ei ole mukavaa...
Kiitos taas etukäteen.
Mutta, kiitos näistä tiedoista. Huomenna pitää varmaan käydä katsomassa laitetta livenä. Pitäis olla kuulemma huollettu ja toimiva peli. Toivottavasti on lämmin kevät ja syksy tiedossa :D
Tähän samaan syssyyn voisin tietysti kysellä hieman asennusohjeita.
Miten lämmittimen pakoputki kannattaa asentaa. Mitä osia kannattaa käyttää? Budjettiluokan viritelmiä kiitos ;)
Jos lämppäri ottaa lämmitettävän ilman kyljestään, voiko siihen viritellä jonkinlaista putkihässäkkää jotta ilman sais tuotua jostain paremmasta paikasta. Olen asentamassa lämppäriä konehuoneen puolelle jossa sille on enemmän kuin riittävästi tilaa mutta tuolloin pilssin ynnä koneen hajut pakkautuvat väistämättä lämppärin kautta matkustustiloihin... Ja sehän ei ole mukavaa...
Kiitos taas etukäteen.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
;) Kaverilla oli purkkarissa minimax ja kun näin sen ensimmäisen (ja ainoan) kerran niin se oli savuavana kaverin sylissä, lensi siitä laiturille ja sitten sen perään lensikin ämpärillinen vettä...
Hänellä oli ainakin parin kesän ajan ongelmia sen kanssa.
Hänellä oli ainakin parin kesän ajan ongelmia sen kanssa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
Huh!
No ei kyllä noi keskusteryhmien jutut mairittele laitetta :D
Siellä luki muun muassa näin: "Jos kyseessä on käynnistysseremoniamestari" nimeltä ARDIC MINIMAX älä osta!" ja "PS. Jos haluaa perehdyttää itsensä todella venelämmittimien tee se itse korjauksen haasteelliseen maailmaan suosittelen lämpimästi vikasimulaattoria nimeltä ARDIC MINIMAX samoin henkilöille jotka aina kiukuttelevat siitä kuinka Wallas on ihan p***a ;-)"
Jep, tällä hetkellä on paljon muutakin hommaa veneen kuin taistella lämppärin kanssa joten pistää hieman ajattelemaan sen hankkiminen...
Onko kellään positiivisia kokemuksia laitteesta?
Siellä luki muun muassa näin: "Jos kyseessä on käynnistysseremoniamestari" nimeltä ARDIC MINIMAX älä osta!" ja "PS. Jos haluaa perehdyttää itsensä todella venelämmittimien tee se itse korjauksen haasteelliseen maailmaan suosittelen lämpimästi vikasimulaattoria nimeltä ARDIC MINIMAX samoin henkilöille jotka aina kiukuttelevat siitä kuinka Wallas on ihan p***a ;-)"
Jep, tällä hetkellä on paljon muutakin hommaa veneen kuin taistella lämppärin kanssa joten pistää hieman ajattelemaan sen hankkiminen...
Onko kellään positiivisia kokemuksia laitteesta?
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
- Paikkakunta: Perniö/Teijo
- Viesti:
minimax
pitää paikkansa ardik ja volvo flykt on periaatteessa sama laite eri vuosina ja eri omistajan aikoina tehty laite ja nimenomaan auto käyttöön,
rakenteeltaan perustuu aika pitkälti vebastoon ja eberiin mutta siihen se sitten loppuukin, asennuksessa tulee eteen ensimmiset ongelmat, asennus kallistuma pituussuuntaan 0 max +2 astetta sivu kallistuma 0max +-5 astetta, pakoputki alas ja ulos ( heh pohjasta mereen) tallä eliminoidaan liian polttoaineen jälkisyttyminen, imu ja lämpimän ilman voi putkilla ottaa sekä ohjata haluamaansa paikkaan, pakoputki rosteri jota saa kaikista autotarvike liikkeistä, äänen vaimentaja voi tehdä vaikka itse halkaisijaltaan 2x pakoputken halkaisija ja pituudeltaan noin 15 cm. Eli lyhyesti sanoen voit sä laittaa jos haluat mutta en suosittele. mahdollinen vika luettelo on pitempi kuin jaksan kirjoittaa, bensa ja dieseli lämppäreissä eberi ja vebasto on kuitenki aivan eri luokassa monessakin suhteessa .
rakenteeltaan perustuu aika pitkälti vebastoon ja eberiin mutta siihen se sitten loppuukin, asennuksessa tulee eteen ensimmiset ongelmat, asennus kallistuma pituussuuntaan 0 max +2 astetta sivu kallistuma 0max +-5 astetta, pakoputki alas ja ulos ( heh pohjasta mereen) tallä eliminoidaan liian polttoaineen jälkisyttyminen, imu ja lämpimän ilman voi putkilla ottaa sekä ohjata haluamaansa paikkaan, pakoputki rosteri jota saa kaikista autotarvike liikkeistä, äänen vaimentaja voi tehdä vaikka itse halkaisijaltaan 2x pakoputken halkaisija ja pituudeltaan noin 15 cm. Eli lyhyesti sanoen voit sä laittaa jos haluat mutta en suosittele. mahdollinen vika luettelo on pitempi kuin jaksan kirjoittaa, bensa ja dieseli lämppäreissä eberi ja vebasto on kuitenki aivan eri luokassa monessakin suhteessa .
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
Kaisesta huolimatta...
Hullu kai sitä on kun on aivan pakko uhmata kaikkia varoituksia! Käytiin eilen veljen kanssa katsomassa laitetta ja se näytti ihan siistiltä kapistukselta joten ostimme sen pois kuleksimasta =) Koekäytimme ja purimme sen palasiksi myyjän kanssa ja hän antoi vinkkejä huollon ja käytön suhteen. Myyjä oli kuullut jostain huoltoliikkeestä, että suurin syy sille miksi tämä laite ei toimi on se, että sitä ei käytetä tarpeeksi! Samoin palotila tulisi puhdistaa joka vuosi... Tuo laite on muuten ihan vartavasten venekäyttöön suunniteltu. Suurta yhdennäköisyyttä Wallaksen tuotteisiin oli havaittavissa...
Kaupan päälle tuli vielä asennuspalvelu + syyshuolto. Sattu nimittäin niin sopivasti, että myyjän paatti on samassa laiturissa meidän paatin kanssa joten homma menee ihan kivasti...
Toivottavasti ostos ei osoittaudu sudeksi heti ensimmäisellä kevät vilposalla! ;)
Kaupan päälle tuli vielä asennuspalvelu + syyshuolto. Sattu nimittäin niin sopivasti, että myyjän paatti on samassa laiturissa meidän paatin kanssa joten homma menee ihan kivasti...
Toivottavasti ostos ei osoittaudu sudeksi heti ensimmäisellä kevät vilposalla! ;)
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
... ja apua kaivataan jälleen...
Tuon lämppärin asennuksesta olisi yksi kysymys.
Eli, ohjekirjassa sanotaan että lämmitin tulee asentaa kokonaisuudessaan sen käyttämän polttoainetankin yläpuolelle. Tapauksessani se ei kuitenkaan ole helppoa sillä ajattelin sijoittaa lämppärin konehuoneeseen jossa sijaitsevat 2x150l löpötankit joita ajattelin käyttää myös lämmittimen tankkeina. Tankkien korkeus on sama kuin konehuoneen korkeus jolloin jos haluan asentaa lämppärin sinne tulee se väistämättä suositus asennuskorkeutta matalammalle.
Aiheuttaako tällainen asennus polttoaineen liikasyöttöä vai tuleeko vastaan muita ongelmia? Laitteessa on ylimääräisen polttoaineen paluuletku pohjassa jota ymmärettävistä syistä ei tietenkään voi käyttää normaalilla tavalla vaan siihen on viriteltävä jotain patenttia...
Toki voisin käyttää laitteen mukana tullutta erillistankkia mutta helpompaa olis jos lämppäri ottais polttoaineensa suoraan moottorin tankeista. Tämä vielä senkin takia että noiden kahden tankin yhdistävään putkeen oli rakentaja älynnyt laittaa hanan jonka kautta voin helposti ottaa aineet lämppärille.
Kaikki tieto kullan kallista...
Eli, ohjekirjassa sanotaan että lämmitin tulee asentaa kokonaisuudessaan sen käyttämän polttoainetankin yläpuolelle. Tapauksessani se ei kuitenkaan ole helppoa sillä ajattelin sijoittaa lämppärin konehuoneeseen jossa sijaitsevat 2x150l löpötankit joita ajattelin käyttää myös lämmittimen tankkeina. Tankkien korkeus on sama kuin konehuoneen korkeus jolloin jos haluan asentaa lämppärin sinne tulee se väistämättä suositus asennuskorkeutta matalammalle.
Aiheuttaako tällainen asennus polttoaineen liikasyöttöä vai tuleeko vastaan muita ongelmia? Laitteessa on ylimääräisen polttoaineen paluuletku pohjassa jota ymmärettävistä syistä ei tietenkään voi käyttää normaalilla tavalla vaan siihen on viriteltävä jotain patenttia...
Toki voisin käyttää laitteen mukana tullutta erillistankkia mutta helpompaa olis jos lämppäri ottais polttoaineensa suoraan moottorin tankeista. Tämä vielä senkin takia että noiden kahden tankin yhdistävään putkeen oli rakentaja älynnyt laittaa hanan jonka kautta voin helposti ottaa aineet lämppärille.
Kaikki tieto kullan kallista...
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 06 Huhti 2004 22:25
Kyllähän monesti noita manuualeja kannattaa uskoa, ei kai ne niitä huvinvuoksi kirjottele!
Laita ihmeessä samalla tavalla kuin edellisessä veneessä, jos se siellä on toiminut moitteetta (tai anna sen myyjän laittaa?). Mitähän varten toimivan lämppärin möi pois?
Tollanen linkki:
http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html
Siellä kyllä suositellaan irtotankkia.
Laita ihmeessä samalla tavalla kuin edellisessä veneessä, jos se siellä on toiminut moitteetta (tai anna sen myyjän laittaa?). Mitähän varten toimivan lämppärin möi pois?
Tollanen linkki:
http://www.kolumbus.fi/lauri.tiainen/index.html
Siellä kyllä suositellaan irtotankkia.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 23:39
- Paikkakunta: Joensuu
Hmmm...
Siitä ei ole mitään hajua miten lämppäri oli asennettuna edellisen omistajan paatissa. Hän luopui laitteestaan siksi että vaihtoi kaikki laitteet (liesi, lämppäri, jääkaappi) toimimaan kaasulla. Joo, mutta taidan laittaa erillisen tankin kun sellainen kerran laitteen mukana tuli...
Vielä kysymys pakoputkesta. Laitan palokaasut menemään ulos runkoläpiviennin kautta jonka ajattelin tehdä itse. Olen kuullut että pakoputken seutu käy aika lämpimänä ja puuveneiden kohdalla tämä saattaa aiheuttaa turhaa haristumista läpiviennin ympärillä.
Miten siis läpivienti kannattaa toteuttaa?
Laitteen mukana tuli kansi läpivienti, mutta veneessäni en voi käyttää sitä. Siinä on pieni lämmönvaihdin (pakoputki sisällä, paloilman otto sen ympärillä) joka jäähdyttää tätä kriittistä paikkaa..
Vielä kysymys pakoputkesta. Laitan palokaasut menemään ulos runkoläpiviennin kautta jonka ajattelin tehdä itse. Olen kuullut että pakoputken seutu käy aika lämpimänä ja puuveneiden kohdalla tämä saattaa aiheuttaa turhaa haristumista läpiviennin ympärillä.
Miten siis läpivienti kannattaa toteuttaa?
Laitteen mukana tuli kansi läpivienti, mutta veneessäni en voi käyttää sitä. Siinä on pieni lämmönvaihdin (pakoputki sisällä, paloilman otto sen ympärillä) joka jäähdyttää tätä kriittistä paikkaa..