Sivu 1/4

Uponneen diisselin huolto

Lähetetty: 28 Helmi 2005 17:10
Kirjoittaja Jape
Mitähän pitäis tehdä diisselikoneelle joka on ollut kokonaan veden alla. Koko konetta en kehtais purkaa kun pytyissä ei ole vettä ja kone pyörii mutta tankki oli vettä täynnä ja syksyllä tuli muutaman kerran tarttailtua. Koneen merkki on daimler-benz ja se on tuossa omassa pellinkiläisessä.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 11:50
Kirjoittaja Veli-Matti
Lähtikö kone käyntiin?

Lähetetty: 02 Maalis 2005 13:03
Kirjoittaja Jape
Ei lähteny, ei edes yhtään luvannu.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 14:30
Kirjoittaja Kinde
Mulla on huonoja kokemuksia noista uineista koneista. Tosin mun kokemukset on perämoottoreista ja suolavesikylvyn ottaneista.

Yhtä konetta käyteltiin konetta heti kylvyn jälkeen mutta ei ilmeisesti tarpeeks koska viikon seisottuaan oli kaikki laakeripinnat kärsineet. Osa oli tosi huonossa kunnossa. Kone kyllä pyöri mutta vauhtipyörsta sievästi pyöritettäessä tuns että jokin ei nyt ole kunnossa. Kun kone aukaistiin oli kiertokangen neulalaakereihin jääny vesihelmiä ja kaulat oli syöpyneet raidallisiksi. Kampuran kuulalaakerit meni myös vaihtoon.

Jos sulla on kone ylhäällä niin ota pari veiviä irti ja kato tilanne mutta pahaa pelkään.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 15:34
Kirjoittaja Veli-Matti
Kävipä tuuri ettei lähtenyt käyntiin! Käyvä tiisseli ja vesi sylinterissä on melko todennäköisesti yhteenlaskettuna romurautakasa. Vaikka vetta ei olisikaan sylintereissä niin taitaa olla parasta kuitenkin avata kone ja puhdistella paikat. Vaikka sitä ei olisikaan sylintereissä niin öljytilassa sitä luulisi olleen jos kone on kerran uponnut ja niin kuin Kinde sanoi siellä voi olla puhdistamista tai korjaamista laakereilla. Nokka tuuleen ja jakari kouraan! Huomenna aamupäivä purkamiseen, iltapäivä tiivisteiden ja uusien liuskojen hakemiseen ja puoliltaöin käyntiin ;) Siis jos selviää pelkästään putsailulla...

Lähetetty: 02 Maalis 2005 16:16
Kirjoittaja Jape
kun ei kehtais rueta aukasemaan, varsinkin kun tuota pakkasta on neljättäkymmentä. Tarkoitus ois päästä mahdollisimman helpolla. (eli jäät pois tankista ja tiisseliä tilalle) Ihmettelen kyllä miks ei ollu koneessa vettä kun ainahan neloskoneessa on joku venttiili auki. Eikä öljytilassakaan ollu tai sit ne on heti pumpattu pois. Mut ainakin syöttöpumppu ja suuttimet on varmaan pakko ottaa irti ja putsata. Ne saatto olla jo syksyllä jäässä, ehkä siks ei lähteny käyntiin.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 17:11
Kirjoittaja Ande
No jo suuttimet jäässä on olleet niin todennäköisesti ovat myös entisiä..
Ainakin ne voisi painaa auki ja eiköhän se pumppukin tarvii tsekkausta jos vedessä on uiskennellut...

Lähetetty: 02 Maalis 2005 20:21
Kirjoittaja pinja
Tässä kohtaa pitää kysyä ensin kävikö kone silloin kun se sai kylvyn ja kuinka kauan se oli uimassa? sitten teoreettisesti jos se vain upposi ja nostettiin pikaisenti takaisin omaan tasoon niin luultavasti ei sekä mahdollisesti ehkä suurempia vaurioita ei ole tullut mutta kuitenkin jos haluaa varmanpäälle niin auki ja uudet laakerit ja mahdollisesti renkaat sekä pumppu ja suutimet pajalle, mutta jos kokeilee niin ainakin avattavien luettelossa on suuttimet, syöttöputket ja pumppu, hehkutulpat. Suutimet ja pumppu olisi syytä viedä asianmukaiseen dieselkorjaamoontosin sieltä tulee ruhtinaallinen lasku toinen mahdollisuus on mallia teeseitse mutta silloin pitää EHDOTTOMASTI tietää mitä tekee tai pumppu ei toimi remontin jälkeen.
sylinteriin kannatta kaataa litkua BELVONA MOLECULAR nato fluid "tuotekoodi"038" myyntipaikaa en osaa neuvoa mullakaan ei enää ole kuin tippa jäljellä. se liottaa ruostumat ja syöpymät sekä suojaa ne lisäkorroosiolta samaa ainetta kannattaa laittaa pumpuun ja myös suutimet avattuna likoamaan siihen siitä voi aloittaa jos halu riittää sillä ikävä tosiasia on että tippa merivettä riittää pilaamaan suutimet ja pumpun Jos on tuuria niin dieselikoneen paksu öljy suojelee jossain määrin konen alakertaa jos se ei ole pyörinyt silloin kun se on ollut vedessä, ja välttämätt alakertaan ei edes pääse vesi lyhyessä sukelluksessa sama koskaa tietysti pummpua ja suutimiakin mutta kuten kerroit koitit saada sitä käyntiin jolloin todennäköisesti vesi on kulkeutunut pumpuun ja suutimiin et siitä vaan lykkyä tykö. Lisää spekulointia tarvitaessa kirjoittamalla sähköpostiini.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 20:42
Kirjoittaja Veli-Matti
Usko nyt, sinä senkin laiska puuvenemies Japekki, hyvällä ja avaa se kone niin pääset vähimmällä ;)

Lähetetty: 02 Maalis 2005 21:34
Kirjoittaja pinja
kyllä suoraan sanottuna veli-matti on ihan oikeassa vähemmällä pääset ja mahdollisesti myös paljon halvemmalla pitkän päälle.

Lähetetty: 02 Maalis 2005 21:41
Kirjoittaja JLN
Yksvaihtoehto on Japekki, että tulet hakemaan minulta Fordin 2712E:n, jotta voin sitten itse laittaa omaan ruuheen kuutoskoneen ;-)

Lähetetty: 02 Maalis 2005 21:53
Kirjoittaja Veli-Matti
Tämä ei nyt ihan kuulu asiaan mutta kerrankos sitä meikäläinen puhuu sivu suun ;) Pinja mainitsi tuo natostandartin mukaisen Belvona Molecularin koneen suojaamiseen ja mahdollisesti jumiutuneiden osien irroittelemiseen. Muutaman kerran sitä on tullut käytettyä ja täytyy kyllä sanoa että on mitä mahtavinta tavaraa siihen hommaan. Wikström MAMin jumiutuneen sylinterin irroittamisessa siitäkin loppui teho ja sitten kokeiltiin "alan miesten" viimeistä ja kovinta konstia: Fairyä. Siis ihan normaalia tiskiainetta joka tavallisesti kykenee liottamaan jopa vuosikymmeniä jumissa olleita sylintereitä irti johtuen ilmeisesti sen alhaisesta pintajännityksestä ja liuottavista ainesosista. Mutta eipä onnistunut silläkään ja meni prässihommiksi. 6 tonnin kohdalla en enää uskaltanut katsoa mittaria ja sitten parin kolmen pumppauksen jälkeen naps! ja mäntä renkaineen ehyenä irti. Tosin renkaiden kohdalla on sen verran pahasti syöpymää että menee poraushommiksi...

Lähetetty: 02 Maalis 2005 22:05
Kirjoittaja Ande
Ööh ja nyt heräs mielenkiinto mistäs tuollaista jumalaista "belvona molecularia" vois kysyä???
Ainahan joitan paikkoja jumissa on jotta tommosta tallissa tarvitaan :-)

Lähetetty: 02 Maalis 2005 22:15
Kirjoittaja pinja
joo tuli virhe se on BELZONA® tuotekoodi on 8311 (Nato Fluid) mulla oli vanhaa varastoa ja voi kysyä
Indutek Oy
Sarkatie 5
01720 VANTAA


Puhelin: 0403 100 040
Faksi: (09) 5495 6861
Sähköposti: info@indutek.fi


www.indutek.fi

Yhteyshenkilö: Håkan Sundman

Lähetetty: 02 Maalis 2005 22:31
Kirjoittaja Veli-Matti
;)
Tuosta Fairystä sen verran että eihän siitä ollut sen kummempia suosituksia kuin että kokeiltiin kuulopuheen perusteella sitten kun muut keinot ja aineet loppuivat kesken;) Eipä siinä mitään menettänyt...