Uponneen diisselin huolto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.03.2005 22:18

Ai, siinäkö on samoja hyviä puoli kuin hulluudessakin ;)
Fairy on ihan hyvä moottorinpesuaine mutta ongelmana voi olla liiallinen vaahtoaminen. Mutta monille vanhoille konemiehille melkein ainoa mahdollinen koska kädet tahtovat herkistyä kun paljon käsittelee erilaisia pesuaineita tai liuottimia.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 16.03.2005 9:35

Japekki on oikealla asenteella liikenteessä. Ensin kunnostetaan hyvännäköinen vene, sinne on sitten helppo kutsua hyvännäköisiä emäntäkandidaatteja risteilylle. Tuttu merikapteeni totesi, että muutaman päivän venereissu selvittää hyvin, mikä neiti x on naisiaan.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.03.2005 11:28

Tuo ois aika hyvä kannustin näihin venehommiin että mitä hienommin viimeistelty puuvene sitä hienompia olis kyytiläiset, mut ei se oikeesti taida silleen mennä.

Tuossa ois yleisön (Veli-Matin) pyynnöstä muutama kuva siitä lämmönvaihtimesta ---> http://groups.msn.com/japekki/lv.msnw?a ... PhotoID=11

Otin tuossa hallilta kainaloon Wamosin koneen ja vein lohkon porattavaksi ja kannen otin tuohon oman verstaan (lue: keittiön) pöydälle, laittelenpa siitäkin jotain kuvia tuonne Wamos-albumiin kunhan hommat etenee.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.03.2005 11:53

Laatukamaa ja ammattimiehen tekemä. Kauankohan lienee lauhdutellut nesteitä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.03.2005 12:14

Eiköhän se sieltä -50 luvun puolenvälin paikkeilta ole niinkuin muukin tekniikka

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 17.03.2005 23:42

Veli-Matti kirjoitti:Nokka tuuleen ja jakari kouraan! Huomenna aamupäivä purkamiseen, iltapäivä tiivisteiden ja uusien liuskojen hakemiseen ja puoliltaöin käyntiin ;) Siis jos selviää pelkästään putsailulla...
Aika tiukka työtahti sais olla tuollaiseen aikatauluun. Tässä on jo pari viikkoa menny eikä vielä tietoakaan savuista. Ehkä lähipäivinä.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.03.2005 23:45

Sää olet ilmisevästi käynyt välillä jotain naapurin "tyttöä" ulkoiluttamassa ;-D

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.03.2005 8:48

Jos sävelet on selvät, edellyttäen että paikat on ehyet ja tiivisteet yms. uudet osat alle 50 kilsan päässä, on oikeat työkalut sekä tietää mitä tekee, aikataulu on jopa löysänpuoleinen. Mutta nautiskeluahan ei kukaan ole kieltänyt ;)
Joskus moottoriremppa tosin saattaa keskeytyä jopa kuukausiksi jonkin (/&&/%¤&%##&%-nippelin takia - niin kuin meidän MAMi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.04.2005 17:27

On vähän venynyt tuo aikataulu tämän koneen suhteen. No nyt on jo öljyt koneessa ja pariin pakosarjan pulttiin piti tehdä uudet kierteet ja venttiilikopan tiivistettä sai metsästää ihan tosissaan mutta eiköhän se kohta heräile.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.04.2005 21:32

Joo, joskus ne venyy mutta mikäs kiire tässä on. Jätin öljynvaihdon eilis illalle ja kun sain lasketua öljyt pois niin muistin etteipä minulla ole vaihtosuodatinta kotona. Keskiviikoksi luvattiin kun soittelin tarvikeliikkeeseen.
Miten on, olen kuullut kahdenlaista suositusta öljynvaihdosta venemoottoriin. Pitää vaihtaa syksyllä ja pitää vaihtaa heti keväällä. Molemmissa aika hyvät perustelut: jos vaihtaa syksyllä eikä käytä konetta sen jälkeen niin sillä ei ole merkitystä vaan käytetyt oljyt ovat yhä laakereilla ja kanavissa ja jos vaihtaa keväällä ennen käyttöönottoa niin laakereille vaihtuu uudet öljyt lämpimänä vanhojen tilalle...
Itse olen vaihdellut vähän sen mukaan miten on ollut aikaa ja saumaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 22.04.2005 21:49

Mulle on jostain jäänyt mieleen sellainen ohje että öljyt pitää vaihtaa syksyllä ja sit talvella pitää muutaman kerran käydä konetta käsin pyöräyttämässä muutama kierros. silloin pitäis olla keväällä soiva peli

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 23.04.2005 0:02

Ite vaihtelen ku jaksan mut oikeen hienot ihmiset vaihtaa syksyisin ja keväisin.

Perustelut

syksyllä koneöljy on täynnnä kesän käytöistä yhdisteitä jotka konettaa rassa, etenki laakereita. Vaihda siis talveks öljyt.


Keväällä on talven aikana koneeseen kondensoitunu vettä joka olis hjuva ottaa pois, eli vaihda öljyt.

Kyllähän se suodinkin pikkusen talvella happanee

Vastaa Viestiin