Uponneen diisselin huolto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Uponneen diisselin huolto

Viesti Kirjoittaja Jape » 28 Helmi 2005 17:10

Mitähän pitäis tehdä diisselikoneelle joka on ollut kokonaan veden alla. Koko konetta en kehtais purkaa kun pytyissä ei ole vettä ja kone pyörii mutta tankki oli vettä täynnä ja syksyllä tuli muutaman kerran tarttailtua. Koneen merkki on daimler-benz ja se on tuossa omassa pellinkiläisessä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 11:50

Lähtikö kone käyntiin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 02 Maalis 2005 13:03

Ei lähteny, ei edes yhtään luvannu.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02 Maalis 2005 14:30

Mulla on huonoja kokemuksia noista uineista koneista. Tosin mun kokemukset on perämoottoreista ja suolavesikylvyn ottaneista.

Yhtä konetta käyteltiin konetta heti kylvyn jälkeen mutta ei ilmeisesti tarpeeks koska viikon seisottuaan oli kaikki laakeripinnat kärsineet. Osa oli tosi huonossa kunnossa. Kone kyllä pyöri mutta vauhtipyörsta sievästi pyöritettäessä tuns että jokin ei nyt ole kunnossa. Kun kone aukaistiin oli kiertokangen neulalaakereihin jääny vesihelmiä ja kaulat oli syöpyneet raidallisiksi. Kampuran kuulalaakerit meni myös vaihtoon.

Jos sulla on kone ylhäällä niin ota pari veiviä irti ja kato tilanne mutta pahaa pelkään.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 15:34

Kävipä tuuri ettei lähtenyt käyntiin! Käyvä tiisseli ja vesi sylinterissä on melko todennäköisesti yhteenlaskettuna romurautakasa. Vaikka vetta ei olisikaan sylintereissä niin taitaa olla parasta kuitenkin avata kone ja puhdistella paikat. Vaikka sitä ei olisikaan sylintereissä niin öljytilassa sitä luulisi olleen jos kone on kerran uponnut ja niin kuin Kinde sanoi siellä voi olla puhdistamista tai korjaamista laakereilla. Nokka tuuleen ja jakari kouraan! Huomenna aamupäivä purkamiseen, iltapäivä tiivisteiden ja uusien liuskojen hakemiseen ja puoliltaöin käyntiin ;) Siis jos selviää pelkästään putsailulla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 02 Maalis 2005 16:16

kun ei kehtais rueta aukasemaan, varsinkin kun tuota pakkasta on neljättäkymmentä. Tarkoitus ois päästä mahdollisimman helpolla. (eli jäät pois tankista ja tiisseliä tilalle) Ihmettelen kyllä miks ei ollu koneessa vettä kun ainahan neloskoneessa on joku venttiili auki. Eikä öljytilassakaan ollu tai sit ne on heti pumpattu pois. Mut ainakin syöttöpumppu ja suuttimet on varmaan pakko ottaa irti ja putsata. Ne saatto olla jo syksyllä jäässä, ehkä siks ei lähteny käyntiin.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 02 Maalis 2005 17:11

No jo suuttimet jäässä on olleet niin todennäköisesti ovat myös entisiä..
Ainakin ne voisi painaa auki ja eiköhän se pumppukin tarvii tsekkausta jos vedessä on uiskennellut...

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 02 Maalis 2005 20:21

Tässä kohtaa pitää kysyä ensin kävikö kone silloin kun se sai kylvyn ja kuinka kauan se oli uimassa? sitten teoreettisesti jos se vain upposi ja nostettiin pikaisenti takaisin omaan tasoon niin luultavasti ei sekä mahdollisesti ehkä suurempia vaurioita ei ole tullut mutta kuitenkin jos haluaa varmanpäälle niin auki ja uudet laakerit ja mahdollisesti renkaat sekä pumppu ja suutimet pajalle, mutta jos kokeilee niin ainakin avattavien luettelossa on suuttimet, syöttöputket ja pumppu, hehkutulpat. Suutimet ja pumppu olisi syytä viedä asianmukaiseen dieselkorjaamoontosin sieltä tulee ruhtinaallinen lasku toinen mahdollisuus on mallia teeseitse mutta silloin pitää EHDOTTOMASTI tietää mitä tekee tai pumppu ei toimi remontin jälkeen.
sylinteriin kannatta kaataa litkua BELVONA MOLECULAR nato fluid "tuotekoodi"038" myyntipaikaa en osaa neuvoa mullakaan ei enää ole kuin tippa jäljellä. se liottaa ruostumat ja syöpymät sekä suojaa ne lisäkorroosiolta samaa ainetta kannattaa laittaa pumpuun ja myös suutimet avattuna likoamaan siihen siitä voi aloittaa jos halu riittää sillä ikävä tosiasia on että tippa merivettä riittää pilaamaan suutimet ja pumpun Jos on tuuria niin dieselikoneen paksu öljy suojelee jossain määrin konen alakertaa jos se ei ole pyörinyt silloin kun se on ollut vedessä, ja välttämätt alakertaan ei edes pääse vesi lyhyessä sukelluksessa sama koskaa tietysti pummpua ja suutimiakin mutta kuten kerroit koitit saada sitä käyntiin jolloin todennäköisesti vesi on kulkeutunut pumpuun ja suutimiin et siitä vaan lykkyä tykö. Lisää spekulointia tarvitaessa kirjoittamalla sähköpostiini.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 20:42

Usko nyt, sinä senkin laiska puuvenemies Japekki, hyvällä ja avaa se kone niin pääset vähimmällä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 02 Maalis 2005 21:34

kyllä suoraan sanottuna veli-matti on ihan oikeassa vähemmällä pääset ja mahdollisesti myös paljon halvemmalla pitkän päälle.

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 02 Maalis 2005 21:41

Yksvaihtoehto on Japekki, että tulet hakemaan minulta Fordin 2712E:n, jotta voin sitten itse laittaa omaan ruuheen kuutoskoneen ;-)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 21:53

Tämä ei nyt ihan kuulu asiaan mutta kerrankos sitä meikäläinen puhuu sivu suun ;) Pinja mainitsi tuo natostandartin mukaisen Belvona Molecularin koneen suojaamiseen ja mahdollisesti jumiutuneiden osien irroittelemiseen. Muutaman kerran sitä on tullut käytettyä ja täytyy kyllä sanoa että on mitä mahtavinta tavaraa siihen hommaan. Wikström MAMin jumiutuneen sylinterin irroittamisessa siitäkin loppui teho ja sitten kokeiltiin "alan miesten" viimeistä ja kovinta konstia: Fairyä. Siis ihan normaalia tiskiainetta joka tavallisesti kykenee liottamaan jopa vuosikymmeniä jumissa olleita sylintereitä irti johtuen ilmeisesti sen alhaisesta pintajännityksestä ja liuottavista ainesosista. Mutta eipä onnistunut silläkään ja meni prässihommiksi. 6 tonnin kohdalla en enää uskaltanut katsoa mittaria ja sitten parin kolmen pumppauksen jälkeen naps! ja mäntä renkaineen ehyenä irti. Tosin renkaiden kohdalla on sen verran pahasti syöpymää että menee poraushommiksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 02 Maalis 2005 22:05

Ööh ja nyt heräs mielenkiinto mistäs tuollaista jumalaista "belvona molecularia" vois kysyä???
Ainahan joitan paikkoja jumissa on jotta tommosta tallissa tarvitaan :-)

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 02 Maalis 2005 22:15

joo tuli virhe se on BELZONA® tuotekoodi on 8311 (Nato Fluid) mulla oli vanhaa varastoa ja voi kysyä
Indutek Oy
Sarkatie 5
01720 VANTAA


Puhelin: 0403 100 040
Faksi: (09) 5495 6861
Sähköposti: info@indutek.fi


www.indutek.fi

Yhteyshenkilö: Håkan Sundman

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2005 22:31

;)
Tuosta Fairystä sen verran että eihän siitä ollut sen kummempia suosituksia kuin että kokeiltiin kuulopuheen perusteella sitten kun muut keinot ja aineet loppuivat kesken;) Eipä siinä mitään menettänyt...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin