OLYMPIA
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minulla on yksi kopio jossa olisi tismalleen tämän verran tietoa: Valmistusvuodet 1950-70, teho 3hp/1050 - 3,5 hp/1200rpm, sylinterin halk 75mm, iskunpituus 110mm, kiristysmomentit runkol. ja kiertok.laak. sekä sylinterin kansi kaikki 4,7kpm, katkojan kärkiv. 0,35mm, tulpissa 0,7mm sekä venttiilivälykset imu 0,3 ja pako 0,4. Sytystulppa M45T1.
Ikinä en ole ko. moottoria nähnytkään vaikka aika montaa merkkiä on tullut katseltua...
Kokeileppa vaikka esutec:in sivuja jos joku muut tietäisi enemmän.
Ikinä en ole ko. moottoria nähnytkään vaikka aika montaa merkkiä on tullut katseltua...
Kokeileppa vaikka esutec:in sivuja jos joku muut tietäisi enemmän.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Olympiasta
Mulle kone on tuttu. Ajelin n.5 hevosvoimaisella Olympialla ja 8 metrisellä Pohjanmaan mallisella avokalastajaveneellä Helsingin edustalla monena kesänä noin vuonna 1971-1973. Kone oli muistaakseni vuodelta -32, sivuventtiilit näkyvissä. Harmikseni putkitetun koneen sylinteri ruostui puhki ja mureni pakkasessa pikku hiljaa. (ei veden vuoksi).
Sitten huomasin naapurin pihassa paljon uudemman, samanlaisen Olympian. Ostin sen. 10 vuotta sitten. Tässä sivuventtiilit oli jo piilossa. Viime kesänä pistin sen käyntiin.
Mulla on vähän ongelmia kaasuttajan ja kaasun asennon kanssa. Kone tahtoo käydä maalla kuormittamattomana liian nopeasti. Laitoin neulaventtiilin vanhasta muistista puolitoista kierrosta auki. En ehtinyt tekemään paljon lisää kokeiluja.
Onko jollain jotain hyvää neuvoa asiaan. esim., mitä sanotte uimurin korkeudesta ja uimurin neulasta. Voi olla, että neulaventtiili on litistynyt, ja kone saa puolellatoista kierroksella auki liikaa bensaa. Mitä sanotte siiitä pytyn takana olevasta läpällisestä huohottimesta.
Minusta ykspytty Olymia on aika kiva kone. Käy mukavasti, kun kaikki on kunnossa. Siinä on iso vauhtipyörä, suurempi kuin Wikeissä. Vauhtipyörän kammesta vain heittämällä käyntiin. On syytä varoa käsiä, jos sytytys ei ole paikallaan.
Mulle kone on tuttu. Ajelin n.5 hevosvoimaisella Olympialla ja 8 metrisellä Pohjanmaan mallisella avokalastajaveneellä Helsingin edustalla monena kesänä noin vuonna 1971-1973. Kone oli muistaakseni vuodelta -32, sivuventtiilit näkyvissä. Harmikseni putkitetun koneen sylinteri ruostui puhki ja mureni pakkasessa pikku hiljaa. (ei veden vuoksi).
Sitten huomasin naapurin pihassa paljon uudemman, samanlaisen Olympian. Ostin sen. 10 vuotta sitten. Tässä sivuventtiilit oli jo piilossa. Viime kesänä pistin sen käyntiin.
Mulla on vähän ongelmia kaasuttajan ja kaasun asennon kanssa. Kone tahtoo käydä maalla kuormittamattomana liian nopeasti. Laitoin neulaventtiilin vanhasta muistista puolitoista kierrosta auki. En ehtinyt tekemään paljon lisää kokeiluja.
Onko jollain jotain hyvää neuvoa asiaan. esim., mitä sanotte uimurin korkeudesta ja uimurin neulasta. Voi olla, että neulaventtiili on litistynyt, ja kone saa puolellatoista kierroksella auki liikaa bensaa. Mitä sanotte siiitä pytyn takana olevasta läpällisestä huohottimesta.
Minusta ykspytty Olymia on aika kiva kone. Käy mukavasti, kun kaikki on kunnossa. Siinä on iso vauhtipyörä, suurempi kuin Wikeissä. Vauhtipyörän kammesta vain heittämällä käyntiin. On syytä varoa käsiä, jos sytytys ei ole paikallaan.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Neulaventtiili litistynyt, silloin siihen on pitänyt lyödä vasaralla, koho sitä ei ainakaan litistä :) ? Tuo puolitoista kierrosta on ihan hyvä lähtökohta neulaventtiilille ja pitäisi olla jossain puolenkierroksen päässä oikeasta asennosta suuntaan tai toiseen. Oletko säätänyt ilmaruuvista, nuo nopeat tyhjäkäyntikierrokset antaisivat vinkkiä (tänne 600km:n päähän) että se olisi liikaa auki. Elikkä ilmaruuvin pikasäätöhän tehdään seuraavasti. Puolitoistakierrosta auki, (tai kaksi) patti käyntiin ja lämpimäksi, sitten haetaan ruuvin asennolla korkein tyhjäkäyntikierrosluku korvakuulolta käyttäen apuna tyhjäkäyntiruuvin säätöä, sitten aletaan kiertämään ilmaruuvia kiinnipäin kunnes patti alkaa käymään hieman "raskaasti" siitä sitten hieman aukipäin "pirteän" käynnin rajalle. Pitäisi olla aika lähellä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Olympia-moottorista
Kiitos Veli Matti. taidat tuntea Olympian. Kuten ehkä mainitsinkin, en ole vielä päässyt vauhtiin säätämisessä. Oli aluksi kiva kokeilla, että kone ylipäätänsä käy; että kaasuttaja, puristukset ja magneetto OK. sorvasin omenapuusta välipalikan magneettoon kokeilua varten.
Kävin ulkona katsomassa konetta. Ei mulla näytä olevan erillistä ilmaruuvia. Tarkoitatko kaasuläpän ilmaruuvia. Magneetto on pudotus-tyyppiä; reijästä ainetta ulos ja ilmavirta alhaalta ylös.
Neulaventtiilin litistymisellä tarkoitin sitä, että paljon käytettynä neulan ja suuttimen väli on eri tavalla väjä kuin uutena. Pieni nousu päästää paljon bensaa.
Toinen neula-asia oli uimurin neula. En oikein tiedä, kuinka korkealla bensan pinta pitää olla kaasuttimessa. Saako bensaa yhtään pudota alas? Säätö siirtyi vanhasta, kun kunnostin uimuria.
Siihen kaasuttimen läpän ruuviin en ole koskenut. Se on vanhoissa asemissa. Ehkä laitoin liikaa kaasua. En ajatelut, että se kävisi tyhjäkäntiä. Kohta kevään lämmettyä pitää kokeilla.
Kävin ulkona katsomassa konetta. Ei mulla näytä olevan erillistä ilmaruuvia. Tarkoitatko kaasuläpän ilmaruuvia. Magneetto on pudotus-tyyppiä; reijästä ainetta ulos ja ilmavirta alhaalta ylös.
Neulaventtiilin litistymisellä tarkoitin sitä, että paljon käytettynä neulan ja suuttimen väli on eri tavalla väjä kuin uutena. Pieni nousu päästää paljon bensaa.
Toinen neula-asia oli uimurin neula. En oikein tiedä, kuinka korkealla bensan pinta pitää olla kaasuttimessa. Saako bensaa yhtään pudota alas? Säätö siirtyi vanhasta, kun kunnostin uimuria.
Siihen kaasuttimen läpän ruuviin en ole koskenut. Se on vanhoissa asemissa. Ehkä laitoin liikaa kaasua. En ajatelut, että se kävisi tyhjäkäntiä. Kohta kevään lämmettyä pitää kokeilla.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuoda tuoda, en minä juuri tuommoista Olympiaa tunne mutta samoja vehkeitä ne on nelitahtikoneet kaikki kunhan vaan ovat kaasutin versioita. Poikkeuksena ne joissa on Strömberg, SU tms alipainekaasuttimet. Ilmaruuvi on se noin kaasuläpän seudulla oleva teräväpäinen ruuvi jossa on jousi juuressa...
Mutta onkos siinä tosiaankin neula uimurilla ja silti säätösuutin? Eipä ole ennen tullut sellaista vastaan - tai en ainakaan muista...
Minkä merkkinen kaasutin on - Solex?
Mutta onkos siinä tosiaankin neula uimurilla ja silti säätösuutin? Eipä ole ennen tullut sellaista vastaan - tai en ainakaan muista...
Minkä merkkinen kaasutin on - Solex?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Olympiasta, venemoottorista, Veli-Matille ja muille
Täytyy nyt viellä katsoa, onko mulla jotain ilmaruuvia. Se minun Olympian kaasutin tuskin on Solex. Eikös se Solex ole oikein "auton kaasutin".
Mulla kaasuttimen runkona on puolen litran vetoinen purkki, jonka keskellä on imuilmaputki alhaalta ylös. Neulavettiili päästää purkista eli putkea ympäröivästä tilasta bensaa tai petroolia imuputkeen.
Täytyy nyt viellä katsoa, onko mulla jotain ilmaruuvia. Se minun Olympian kaasutin tuskin on Solex. Eikös se Solex ole oikein "auton kaasutin".
Mulla kaasuttimen runkona on puolen litran vetoinen purkki, jonka keskellä on imuilmaputki alhaalta ylös. Neulavettiili päästää purkista eli putkea ympäröivästä tilasta bensaa tai petroolia imuputkeen.
Kyyrö
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Elikkä se on sitten vissiin messinkirunkoinen kun on niin pirun isokokoinen?
Näppääppä kuva jos voit... Sillä uskoakseni MAMissa on samantyyppinen.
Siis onko siinä erillinen neula neulaventtiilin lisäksi? Vai tarkoitatko nimenomaan neulaventtiilin neulaa ;)
Näppääppä kuva jos voit... Sillä uskoakseni MAMissa on samantyyppinen.
Siis onko siinä erillinen neula neulaventtiilin lisäksi? Vai tarkoitatko nimenomaan neulaventtiilin neulaa ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06.03.2005 19:52
- Paikkakunta: Vantaa
Joo, se on messinkirunkoinen. Ajattelinkin ottaa siitä kuvan. Laitan sen tänne, kun vain ensin selvitän miten ja minne niitä kuvia täälä palstalla laitetaan.Veli-Matti kirjoitti:Elikkä se on sitten vissiin messinkirunkoinen kun on niin pirun isokokoinen?
Näppääppä kuva jos voit... Sillä uskoakseni MAMissa on samantyyppinen.
Siis onko siinä erillinen neula neulaventtiilin lisäksi? Vai tarkoitatko nimenomaan neulaventtiilin neulaa ;)
Vielä neulasta. Siinä on vahan idean neulaventtiili, jolla säädetään polttoainetta. Mutta kohon varren toisessa poäässä on vapaasti hahlossa kelluva neula, joka omalla painollaan sulkee aineen tulon. Kun koho laskee, niin hahlo nostaa neulaa. Kun tuo neula on vipottanut suhteellisen vapaasti hahlossaan esim. 30 vuotta, voi sekin olla väljä. Katsomme keväällä.
Kyyrö