OLYMPIA

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jukta
Viestit: 1
Liittynyt: 28.02.2005 17:52

OLYMPIA

Viesti Kirjoittaja jukta » 28.02.2005 17:59

Omistan Olympia moottori vuodelta -58, malli 50 KT. Mistähän löytyisi lisätietoa moottorista.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.03.2005 15:56

Minulla on yksi kopio jossa olisi tismalleen tämän verran tietoa: Valmistusvuodet 1950-70, teho 3hp/1050 - 3,5 hp/1200rpm, sylinterin halk 75mm, iskunpituus 110mm, kiristysmomentit runkol. ja kiertok.laak. sekä sylinterin kansi kaikki 4,7kpm, katkojan kärkiv. 0,35mm, tulpissa 0,7mm sekä venttiilivälykset imu 0,3 ja pako 0,4. Sytystulppa M45T1.
Ikinä en ole ko. moottoria nähnytkään vaikka aika montaa merkkiä on tullut katseltua...
Kokeileppa vaikka esutec:in sivuja jos joku muut tietäisi enemmän.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 06.03.2005 20:08

Olympiasta
Mulle kone on tuttu. Ajelin n.5 hevosvoimaisella Olympialla ja 8 metrisellä Pohjanmaan mallisella avokalastajaveneellä Helsingin edustalla monena kesänä noin vuonna 1971-1973. Kone oli muistaakseni vuodelta -32, sivuventtiilit näkyvissä. Harmikseni putkitetun koneen sylinteri ruostui puhki ja mureni pakkasessa pikku hiljaa. (ei veden vuoksi).
Sitten huomasin naapurin pihassa paljon uudemman, samanlaisen Olympian. Ostin sen. 10 vuotta sitten. Tässä sivuventtiilit oli jo piilossa. Viime kesänä pistin sen käyntiin.
Mulla on vähän ongelmia kaasuttajan ja kaasun asennon kanssa. Kone tahtoo käydä maalla kuormittamattomana liian nopeasti. Laitoin neulaventtiilin vanhasta muistista puolitoista kierrosta auki. En ehtinyt tekemään paljon lisää kokeiluja.
Onko jollain jotain hyvää neuvoa asiaan. esim., mitä sanotte uimurin korkeudesta ja uimurin neulasta. Voi olla, että neulaventtiili on litistynyt, ja kone saa puolellatoista kierroksella auki liikaa bensaa. Mitä sanotte siiitä pytyn takana olevasta läpällisestä huohottimesta.
Minusta ykspytty Olymia on aika kiva kone. Käy mukavasti, kun kaikki on kunnossa. Siinä on iso vauhtipyörä, suurempi kuin Wikeissä. Vauhtipyörän kammesta vain heittämällä käyntiin. On syytä varoa käsiä, jos sytytys ei ole paikallaan.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.03.2005 11:00

Neulaventtiili litistynyt, silloin siihen on pitänyt lyödä vasaralla, koho sitä ei ainakaan litistä :) ? Tuo puolitoista kierrosta on ihan hyvä lähtökohta neulaventtiilille ja pitäisi olla jossain puolenkierroksen päässä oikeasta asennosta suuntaan tai toiseen. Oletko säätänyt ilmaruuvista, nuo nopeat tyhjäkäyntikierrokset antaisivat vinkkiä (tänne 600km:n päähän) että se olisi liikaa auki. Elikkä ilmaruuvin pikasäätöhän tehdään seuraavasti. Puolitoistakierrosta auki, (tai kaksi) patti käyntiin ja lämpimäksi, sitten haetaan ruuvin asennolla korkein tyhjäkäyntikierrosluku korvakuulolta käyttäen apuna tyhjäkäyntiruuvin säätöä, sitten aletaan kiertämään ilmaruuvia kiinnipäin kunnes patti alkaa käymään hieman "raskaasti" siitä sitten hieman aukipäin "pirteän" käynnin rajalle. Pitäisi olla aika lähellä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Olympia-moottorista

Viesti Kirjoittaja hkhk » 07.03.2005 15:34

Kiitos Veli Matti. taidat tuntea Olympian. Kuten ehkä mainitsinkin, en ole vielä päässyt vauhtiin säätämisessä. Oli aluksi kiva kokeilla, että kone ylipäätänsä käy; että kaasuttaja, puristukset ja magneetto OK. sorvasin omenapuusta välipalikan magneettoon kokeilua varten.
Kävin ulkona katsomassa konetta. Ei mulla näytä olevan erillistä ilmaruuvia. Tarkoitatko kaasuläpän ilmaruuvia. Magneetto on pudotus-tyyppiä; reijästä ainetta ulos ja ilmavirta alhaalta ylös.
Neulaventtiilin litistymisellä tarkoitin sitä, että paljon käytettynä neulan ja suuttimen väli on eri tavalla väjä kuin uutena. Pieni nousu päästää paljon bensaa.
Toinen neula-asia oli uimurin neula. En oikein tiedä, kuinka korkealla bensan pinta pitää olla kaasuttimessa. Saako bensaa yhtään pudota alas? Säätö siirtyi vanhasta, kun kunnostin uimuria.
Siihen kaasuttimen läpän ruuviin en ole koskenut. Se on vanhoissa asemissa. Ehkä laitoin liikaa kaasua. En ajatelut, että se kävisi tyhjäkäntiä. Kohta kevään lämmettyä pitää kokeilla.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.03.2005 21:31

Tuoda tuoda, en minä juuri tuommoista Olympiaa tunne mutta samoja vehkeitä ne on nelitahtikoneet kaikki kunhan vaan ovat kaasutin versioita. Poikkeuksena ne joissa on Strömberg, SU tms alipainekaasuttimet. Ilmaruuvi on se noin kaasuläpän seudulla oleva teräväpäinen ruuvi jossa on jousi juuressa...
Mutta onkos siinä tosiaankin neula uimurilla ja silti säätösuutin? Eipä ole ennen tullut sellaista vastaan - tai en ainakaan muista...
Minkä merkkinen kaasutin on - Solex?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 07.03.2005 21:42

Olympiasta, venemoottorista, Veli-Matille ja muille
Täytyy nyt viellä katsoa, onko mulla jotain ilmaruuvia. Se minun Olympian kaasutin tuskin on Solex. Eikös se Solex ole oikein "auton kaasutin".
Mulla kaasuttimen runkona on puolen litran vetoinen purkki, jonka keskellä on imuilmaputki alhaalta ylös. Neulavettiili päästää purkista eli putkea ympäröivästä tilasta bensaa tai petroolia imuputkeen.
Kyyrö

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 07.03.2005 21:47

Vielä jatkoa vene-Olympiasta. Uimurin neulalla tarkoitan sitä neulaa, joka sulkee bensan tulon, kun "koho" nousee ylös. Aajttelin vain, että sen huonon eli kuluneen kunnon vuoksi sieltä voi tulla liikaa ainetta.
Kyyrö

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.03.2005 22:26

Elikkä se on sitten vissiin messinkirunkoinen kun on niin pirun isokokoinen?
Näppääppä kuva jos voit... Sillä uskoakseni MAMissa on samantyyppinen.
Siis onko siinä erillinen neula neulaventtiilin lisäksi? Vai tarkoitatko nimenomaan neulaventtiilin neulaa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 08.03.2005 9:22

Veli-Matti kirjoitti:Elikkä se on sitten vissiin messinkirunkoinen kun on niin pirun isokokoinen?
Näppääppä kuva jos voit... Sillä uskoakseni MAMissa on samantyyppinen.
Siis onko siinä erillinen neula neulaventtiilin lisäksi? Vai tarkoitatko nimenomaan neulaventtiilin neulaa ;)
Joo, se on messinkirunkoinen. Ajattelinkin ottaa siitä kuvan. Laitan sen tänne, kun vain ensin selvitän miten ja minne niitä kuvia täälä palstalla laitetaan.

Vielä neulasta. Siinä on vahan idean neulaventtiili, jolla säädetään polttoainetta. Mutta kohon varren toisessa poäässä on vapaasti hahlossa kelluva neula, joka omalla painollaan sulkee aineen tulon. Kun koho laskee, niin hahlo nostaa neulaa. Kun tuo neula on vipottanut suhteellisen vapaasti hahlossaan esim. 30 vuotta, voi sekin olla väljä. Katsomme keväällä.
Kyyrö

Vastaa Viestiin