Pesuaine moottoriöljyn sekaan?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Pesuaine moottoriöljyn sekaan?

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 21.10.2013 19:38

Minulla on fiskarissa purjeveneestä purettu käytetty moottori Volvo penta 2003T. Purjeveneessä sillä oli ajeltu melko pienillä kierroksilla ja kuvittelen että moottori on hieman tukkeessa. Kone söi öljyä n.0,2L/30tuntia. Onko noista öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa lisättävistä moottorinpesuaineista mitään apua? Jotkut lupaa jopa että liuottaa karstaiset männänrenkaat. Onko kokemuksia?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: Pesuaine moottoriöljyn sekaan?

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 22.10.2013 22:44

fortet,ja muut pesuaineet ovat 90 prosenttisesti kerosiiniä,ja loput haihtuvia liuottimia,eli tee niinkuin muutkin tee se itse miehet,ja laita kerosiinia,diisseliä,tai polttoöljyä muutama desi lämpöisen öljyn sekaan,ja käytä vartti,ja vaihda öljyt...auttaa tai ei,mutta ei tee pahaakaan.Itse oon autojen koneissa saanut tuolla tavalla putsattua kalkattavia hydraulinostimia.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pesuaine moottoriöljyn sekaan?

Viesti Kirjoittaja matti » 24.10.2013 7:05

Miksi kuvittelet?
Eihän tuo "öljynkulutus" ainakaan mitään indikoi?
Jostain joskus kuullut/lukenut, että öljyä tuleekin kulua, sen pitäisi olla normaalia, muistaakseni, jossain kansanautossa ollut ennenvanhaan raja-arvona 0,5l/1000km
Jos öljyn määrä pysyy samana tikussa, niin se johtunee öljyyn kertyvästä noesta, p-aineesta jne

70-l muistan, että volvo k-a öljytilavuus ylämerkkiin 28 l, alamerkkiin 13 l vähemmän, joka oli normaali kulutus vaihtovälillä

Todennäköisimpänä "vikana" pitäisin sitä, että putket ovat kiilloittuneet liian pienillä tehoilla suoritetun sisäänajon jäljiltä kuin sitä, että renkaat olisivat tarttuneet.
(Sattunut olemaan paikalla kun sertifioidun moottorikorjaamon peruskorjaama diesel sisäänajettiin penkissä, 10-15min käynyt, siis lämmitetty, kone-kierrokset 2350, kuormaa 320hv, vartin päästä kuormaa 10% pois kun tehot laskee lämmenneen p-a vuoksi, 1/2h päästä todettiin, että kunnossahan se on, vain pieni haiku huohottimesta, tässä yhteydessä korjaamopäällikkö totesi, että lähes aina dieselmoottorit ajetaan sisään liian pienillä tehoilla josta seurauksena on putkien kiillottuminen ja lisääntynyt öljynkulutus)=selitys edelliselle lauseelle 8|

Vastaa Viestiin