Pesuaine moottoriöljyn sekaan?
- meriläinen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 09.05.2010 21:46
- Paikkakunta: Kotka
Pesuaine moottoriöljyn sekaan?
Minulla on fiskarissa purjeveneestä purettu käytetty moottori Volvo penta 2003T. Purjeveneessä sillä oli ajeltu melko pienillä kierroksilla ja kuvittelen että moottori on hieman tukkeessa. Kone söi öljyä n.0,2L/30tuntia. Onko noista öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa lisättävistä moottorinpesuaineista mitään apua? Jotkut lupaa jopa että liuottaa karstaiset männänrenkaat. Onko kokemuksia?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Pesuaine moottoriöljyn sekaan?
fortet,ja muut pesuaineet ovat 90 prosenttisesti kerosiiniä,ja loput haihtuvia liuottimia,eli tee niinkuin muutkin tee se itse miehet,ja laita kerosiinia,diisseliä,tai polttoöljyä muutama desi lämpöisen öljyn sekaan,ja käytä vartti,ja vaihda öljyt...auttaa tai ei,mutta ei tee pahaakaan.Itse oon autojen koneissa saanut tuolla tavalla putsattua kalkattavia hydraulinostimia.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Pesuaine moottoriöljyn sekaan?
Miksi kuvittelet?
Eihän tuo "öljynkulutus" ainakaan mitään indikoi?
Jostain joskus kuullut/lukenut, että öljyä tuleekin kulua, sen pitäisi olla normaalia, muistaakseni, jossain kansanautossa ollut ennenvanhaan raja-arvona 0,5l/1000km
Jos öljyn määrä pysyy samana tikussa, niin se johtunee öljyyn kertyvästä noesta, p-aineesta jne
70-l muistan, että volvo k-a öljytilavuus ylämerkkiin 28 l, alamerkkiin 13 l vähemmän, joka oli normaali kulutus vaihtovälillä
Todennäköisimpänä "vikana" pitäisin sitä, että putket ovat kiilloittuneet liian pienillä tehoilla suoritetun sisäänajon jäljiltä kuin sitä, että renkaat olisivat tarttuneet.
(Sattunut olemaan paikalla kun sertifioidun moottorikorjaamon peruskorjaama diesel sisäänajettiin penkissä, 10-15min käynyt, siis lämmitetty, kone-kierrokset 2350, kuormaa 320hv, vartin päästä kuormaa 10% pois kun tehot laskee lämmenneen p-a vuoksi, 1/2h päästä todettiin, että kunnossahan se on, vain pieni haiku huohottimesta, tässä yhteydessä korjaamopäällikkö totesi, että lähes aina dieselmoottorit ajetaan sisään liian pienillä tehoilla josta seurauksena on putkien kiillottuminen ja lisääntynyt öljynkulutus)=selitys edelliselle lauseelle
Eihän tuo "öljynkulutus" ainakaan mitään indikoi?
Jostain joskus kuullut/lukenut, että öljyä tuleekin kulua, sen pitäisi olla normaalia, muistaakseni, jossain kansanautossa ollut ennenvanhaan raja-arvona 0,5l/1000km
Jos öljyn määrä pysyy samana tikussa, niin se johtunee öljyyn kertyvästä noesta, p-aineesta jne
70-l muistan, että volvo k-a öljytilavuus ylämerkkiin 28 l, alamerkkiin 13 l vähemmän, joka oli normaali kulutus vaihtovälillä
Todennäköisimpänä "vikana" pitäisin sitä, että putket ovat kiilloittuneet liian pienillä tehoilla suoritetun sisäänajon jäljiltä kuin sitä, että renkaat olisivat tarttuneet.
(Sattunut olemaan paikalla kun sertifioidun moottorikorjaamon peruskorjaama diesel sisäänajettiin penkissä, 10-15min käynyt, siis lämmitetty, kone-kierrokset 2350, kuormaa 320hv, vartin päästä kuormaa 10% pois kun tehot laskee lämmenneen p-a vuoksi, 1/2h päästä todettiin, että kunnossahan se on, vain pieni haiku huohottimesta, tässä yhteydessä korjaamopäällikkö totesi, että lähes aina dieselmoottorit ajetaan sisään liian pienillä tehoilla josta seurauksena on putkien kiillottuminen ja lisääntynyt öljynkulutus)=selitys edelliselle lauseelle