Wickström W2 kunnostus alkaa
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Wickström W2 kunnostus alkaa
Hei.
Kesällä tuli ostettua itselle kuidutettu puupaatti, jossa on moottorina Wickströmin W2. Kone on kampikäynnisteinen. Kesän aikana sillä tuli ajeltua jokunen tunti. Heti ostohetkellä oli ajatus siitä, että talven aikana olisi tarkoitus hieman kunnostaa moottoria.
Ajatus on, että nyt ainakin maalaisin moottorin ja tiivisteitä pitäisi vaihtaa, kun tuntuu paikoin vuotavan nuo tiivisteet.
Kysynkin heti, että onko helpompi maalata kone osina vai kokonaisena?
Dynastartti olisi myös talven aikana tarkoitus asentaa tai sitten edes laturi, että saa akulle virtaa.
Toisen sylinterin vesilaippa on myös hieman heikosti kiinni. Ts. puutapilla.
Eli lyhyesti sanottuna toivoisin vinkkejä Wickströmin kunnostukseen, mitä kannattaa tehdä ja mitä välttää.
Myös tänne olisi sitten tarkoitus tehdä kuvien kerä selostusta etenemisestä.
Laitan kuvia sitten, kun tajuan niiden lisäämisen tänne skydrivestä.
-Mikko
Kesällä tuli ostettua itselle kuidutettu puupaatti, jossa on moottorina Wickströmin W2. Kone on kampikäynnisteinen. Kesän aikana sillä tuli ajeltua jokunen tunti. Heti ostohetkellä oli ajatus siitä, että talven aikana olisi tarkoitus hieman kunnostaa moottoria.
Ajatus on, että nyt ainakin maalaisin moottorin ja tiivisteitä pitäisi vaihtaa, kun tuntuu paikoin vuotavan nuo tiivisteet.
Kysynkin heti, että onko helpompi maalata kone osina vai kokonaisena?
Dynastartti olisi myös talven aikana tarkoitus asentaa tai sitten edes laturi, että saa akulle virtaa.
Toisen sylinterin vesilaippa on myös hieman heikosti kiinni. Ts. puutapilla.
Eli lyhyesti sanottuna toivoisin vinkkejä Wickströmin kunnostukseen, mitä kannattaa tehdä ja mitä välttää.
Myös tänne olisi sitten tarkoitus tehdä kuvien kerä selostusta etenemisestä.
Laitan kuvia sitten, kun tajuan niiden lisäämisen tänne skydrivestä.
-Mikko
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 14.09.2013 21:48
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Tää oli hyvä avaus ja olen odotellut, että ketjuun tulisi vastauksia. Itsellä nimittäin myös uusi vene pihassa ja siinä W3. Ei ole kuitenkaan tullut, joten nostetaan ketjua.
Koneen saloihin haluan nyt talven aikana tutustua, jotta käyttö sitten kesällä olisi sujuvaa.
Tiivisteistä aattelin alottaa. Jostain väleistä pilkottaa esim. alumiinifoliota. Edellisen käyttäjän mukaan myös lämpenemisongelmia ollut, joten vesikanavat täytyy ainakin rassata. Kannentiivisteetkin menee siis vaihtoon.
Mistä kannentiivisteitä kannattaisi kysellä? Entä muita tiivisteitä? Löytyykö valmiina vai käytetäänkö soveltuvia tai askarrellaan itse?
Wikun manuuali löytyy ja keskusteluita selattu, mutta ajantasaista tietoa kaivataan.
Koneen saloihin haluan nyt talven aikana tutustua, jotta käyttö sitten kesällä olisi sujuvaa.
Tiivisteistä aattelin alottaa. Jostain väleistä pilkottaa esim. alumiinifoliota. Edellisen käyttäjän mukaan myös lämpenemisongelmia ollut, joten vesikanavat täytyy ainakin rassata. Kannentiivisteetkin menee siis vaihtoon.
Mistä kannentiivisteitä kannattaisi kysellä? Entä muita tiivisteitä? Löytyykö valmiina vai käytetäänkö soveltuvia tai askarrellaan itse?
Wikun manuuali löytyy ja keskusteluita selattu, mutta ajantasaista tietoa kaivataan.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Moi,
Muutama vuosi sitten tein tuollaisen homman W1:lle. Purin koneen aivan alkutekijöihin. Rälläköin metalliharjalla vanhat maalit ja ruosteet pois kaikista valurautaosista. Alumiinisesta kytkimen kotelosta irroitelin maalit muistaakseni varoen skaraballa ja kuumailmapuhaltimella, sekä hiukan maalinpoistoaineellakin, kai. Tämän jälkeen rautaosiin sivelin vankasti rostexia pohjaksi, ja sitten pinnoiksi miranolin perusvihreää.
Pakosarja eli "etulämmittäjä" käy kuumana, joten sen olen sivellyt ruosteenpoiston jälkeen hellahopealla. Mutta, se ei pidä ruostetta, joten tänä talvena aion kokeilla uutta ainetta nimeltään zinga, joka on spraypullosta levitettävää sinkkausta. Sen päälle sivelen sitten sen hellahopean. Magneetto on perinteisesti maalattu myös hopealla. Kaikki minkä voi kiillottaa, niin kannattaa kiilottaa, jos miellyttää omaa silmää.
Purkaessa kannattaa merkitä ja lajitella osat, esim tussilla ja viilipurkeilla. Kootessa helpottaa nimittäin hahmottamista hyvin paljon. Ja digikameralla kuvia, riittävästi. Kun jossain on jengat ruostuneet kiinni, niin järjen kanssa voimaa, ei kannata hajottaa vanhaa tavaraa ehdoin tahdoin. Lämpö ja pienellä vasaralla kilkuttelu auttavat, ehkä.
Kaikki mahdolliset vesikanavat ja kolot kannattaa rassata auki ja juoksuttaa hanavettä läpi, jotta kaikki mahdollinen moska tulisi pois. Samoin voi rapsutella ruosteita pois, tosin kaikkea ei kannata ottaa, jos vaikka siellä ruosteen takana ei olekkaan metallia Kanavissa on kumminkin kaikkea mössöä, ruostetta ja vaseliinia.
Eli paras tulee niin, että kukin pala tehdään irrallisena kauniiksi, puhtaaksi ja kunnossa olevaksi. Niistä on sitten mukava koota kone.
Kootessa:
- Kannattaa tehdä tai ostaa uudet tiivisteet. Esimerkiksi motonetistä tai biltemasta saa kaikki tiivistepaperit ja kuumaa kestävää tiivistemateriaalia pakosarjaan. Kannentiivistettä ei oikein pysty tekemään, ellei ole todella vanhan kansan seppä. Eli sen joutuu ostamaan. Tiivisteissä on oma askartelunsa, mutta niiden teko itse on tavallaan palkitsevaa, vähän niinkun marjanpoimintakin...
- Tiivisteitä kannattaa (mielestäni) sivellä tiivisteliimalla, eli esim Loctiten "shellakalla", se liimaa tiivisteet niin, että pitävät. Tätä ei tosin panna kannentiivisteeseen.
- Ventiilit voi hiukan hioa, kun kone on palasina. Ohjeita löytyy esim youtubesta.
- Muttereita ja prikkoja voi uusia, ne ovat samaa tavaraa kun esim motonetin kilotavara.
- Kierteisiin kannattaa sutata vaseliinia, jotta aukeaa vielä joskus myöhemminkin.
Siinä jotain mitä mun mieleen on jäänyt moottorien kanssa tekemisestä. Periaatteessa mitä tarkemmin kaiken puhdistaa, niin sitä parempi voi tulla. Lika ja viritykset ovat näiden ikiliikkujien tuho, ei niinkään ajotunnit. (Tosin on joku kuulemma saanut W:n ajettua loppuunkin..)
Muutama vuosi sitten tein tuollaisen homman W1:lle. Purin koneen aivan alkutekijöihin. Rälläköin metalliharjalla vanhat maalit ja ruosteet pois kaikista valurautaosista. Alumiinisesta kytkimen kotelosta irroitelin maalit muistaakseni varoen skaraballa ja kuumailmapuhaltimella, sekä hiukan maalinpoistoaineellakin, kai. Tämän jälkeen rautaosiin sivelin vankasti rostexia pohjaksi, ja sitten pinnoiksi miranolin perusvihreää.
Pakosarja eli "etulämmittäjä" käy kuumana, joten sen olen sivellyt ruosteenpoiston jälkeen hellahopealla. Mutta, se ei pidä ruostetta, joten tänä talvena aion kokeilla uutta ainetta nimeltään zinga, joka on spraypullosta levitettävää sinkkausta. Sen päälle sivelen sitten sen hellahopean. Magneetto on perinteisesti maalattu myös hopealla. Kaikki minkä voi kiillottaa, niin kannattaa kiilottaa, jos miellyttää omaa silmää.
Purkaessa kannattaa merkitä ja lajitella osat, esim tussilla ja viilipurkeilla. Kootessa helpottaa nimittäin hahmottamista hyvin paljon. Ja digikameralla kuvia, riittävästi. Kun jossain on jengat ruostuneet kiinni, niin järjen kanssa voimaa, ei kannata hajottaa vanhaa tavaraa ehdoin tahdoin. Lämpö ja pienellä vasaralla kilkuttelu auttavat, ehkä.
Kaikki mahdolliset vesikanavat ja kolot kannattaa rassata auki ja juoksuttaa hanavettä läpi, jotta kaikki mahdollinen moska tulisi pois. Samoin voi rapsutella ruosteita pois, tosin kaikkea ei kannata ottaa, jos vaikka siellä ruosteen takana ei olekkaan metallia Kanavissa on kumminkin kaikkea mössöä, ruostetta ja vaseliinia.
Eli paras tulee niin, että kukin pala tehdään irrallisena kauniiksi, puhtaaksi ja kunnossa olevaksi. Niistä on sitten mukava koota kone.
Kootessa:
- Kannattaa tehdä tai ostaa uudet tiivisteet. Esimerkiksi motonetistä tai biltemasta saa kaikki tiivistepaperit ja kuumaa kestävää tiivistemateriaalia pakosarjaan. Kannentiivistettä ei oikein pysty tekemään, ellei ole todella vanhan kansan seppä. Eli sen joutuu ostamaan. Tiivisteissä on oma askartelunsa, mutta niiden teko itse on tavallaan palkitsevaa, vähän niinkun marjanpoimintakin...
- Tiivisteitä kannattaa (mielestäni) sivellä tiivisteliimalla, eli esim Loctiten "shellakalla", se liimaa tiivisteet niin, että pitävät. Tätä ei tosin panna kannentiivisteeseen.
- Ventiilit voi hiukan hioa, kun kone on palasina. Ohjeita löytyy esim youtubesta.
- Muttereita ja prikkoja voi uusia, ne ovat samaa tavaraa kun esim motonetin kilotavara.
- Kierteisiin kannattaa sutata vaseliinia, jotta aukeaa vielä joskus myöhemminkin.
Siinä jotain mitä mun mieleen on jäänyt moottorien kanssa tekemisestä. Periaatteessa mitä tarkemmin kaiken puhdistaa, niin sitä parempi voi tulla. Lika ja viritykset ovat näiden ikiliikkujien tuho, ei niinkään ajotunnit. (Tosin on joku kuulemma saanut W:n ajettua loppuunkin..)
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: 14.06.2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Hienoa että,Wickström keskustelu pysyy virkeänä ja onnea uusille omistajille. Täältä sain itelle tilattua kannentiivisteen, ja muita tiivisteitä tilannut olen myös tulppia, kaasarin- ja virranjakajanosia: Wickström Marin Vaasa puh.0505659965. Itse en ole käyttänyt (w2) kansia auki vielä ollenkaan mutta tiivisteet on odottamassa.
Toissa kesänä oli enemmän käyntiongelmis mutta viime keväinen huolellinen kaasarin putsaus, neulaventtiilin ja tiivisteiden vaihto auttoi ja viime kesänä toimi moitteetta. Mitä nyt yks vesimarkka ruostui puhki mutta sen vaihto oli pikkujuttu. Mun olis ennen seuraavaa vesillelaskua tarkoitus myös rassaillla vesikanavia ja keksiä sinkit jonnekin, ehkä niiden vesikanavien luukkujen sisälle ettei ruostu kone käsiin.
Täällä on aika paljon wickström aiheisia ketjuja ja itse olen ainakin saanut hyvin apua kyselemällä. Onnea rassailuun ja laittakaahan päivitystä miten etenee!
Toissa kesänä oli enemmän käyntiongelmis mutta viime keväinen huolellinen kaasarin putsaus, neulaventtiilin ja tiivisteiden vaihto auttoi ja viime kesänä toimi moitteetta. Mitä nyt yks vesimarkka ruostui puhki mutta sen vaihto oli pikkujuttu. Mun olis ennen seuraavaa vesillelaskua tarkoitus myös rassaillla vesikanavia ja keksiä sinkit jonnekin, ehkä niiden vesikanavien luukkujen sisälle ettei ruostu kone käsiin.
Täällä on aika paljon wickström aiheisia ketjuja ja itse olen ainakin saanut hyvin apua kyselemällä. Onnea rassailuun ja laittakaahan päivitystä miten etenee!
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Edellisessä viestissä mainitut vesiluukut ovat itsessään wikun sinkit,eli jos ovat alkuperäiset,eikä ittetehdyt,niinkuin minulla,niin ei tarvi sinkkejä.Ja kun kone on paloina kannattaa tietysti tyhjätä öljypohja vuosikymmenten liejuista,sitä riittää...pakosarjaan saa mobitivelta semmosta uunissa paistettavaa maalia nimeltään manifold grey,ja muualle koneeseen sopivaa engine enamelia,suosittelen.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Tuossa on kuvat alkutilanteesta, eli mistä lähdetään liikkeelle. Kuvat on sen verran isoja, etten viitsi suoraan linkata niitä tänne.
https://db.tt/yxjwBGi6
https://db.tt/k7jSumpH
Toinen vesilaippa oli kiinni oikein puutapilla, hyvin silti tuntui pitävän. Vesikanavat olivat niin täynnä moskaa, että aivan ihmetyttää miten siellä on oikein vesi kunnolla kiertänyt. Tietysti laipan pultti katkesi avatessa, mutta pitää porata se pois ja laittaa helicoililla sinne uudet kierteet.
Kampikammion laipat irtosivat erittäin nätisti, niiden kautta imin vanhat öljyt pois.
-Mikko
https://db.tt/yxjwBGi6
https://db.tt/k7jSumpH
Toinen vesilaippa oli kiinni oikein puutapilla, hyvin silti tuntui pitävän. Vesikanavat olivat niin täynnä moskaa, että aivan ihmetyttää miten siellä on oikein vesi kunnolla kiertänyt. Tietysti laipan pultti katkesi avatessa, mutta pitää porata se pois ja laittaa helicoililla sinne uudet kierteet.
Kampikammion laipat irtosivat erittäin nätisti, niiden kautta imin vanhat öljyt pois.
-Mikko
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Moi,
Tyylikäs tuo puutappi, ja näyttää olleen vähän tiivistesilikooniakin välissä.
Yhdyn edelliseen: Jos öljypohjassa on kovin likaista, niin kannattaa ottaa koneen vastakkaiselta puolelta öljypumppu irti ja tarkistaa sen sihti. Samalla pääset koukkimaan öljypohjan puhtaaksi kulmia myöten. Voisi jopa vähän valopetroolin ja rätin kanssa liuottaa sekä pyyhkiä sen kunnolla puhtaaksi. Omassa kirnussani meni ensimmäisenä kesänä sihti tukkeeseen, kun pohjalla oli jotain mujua. Siinä loppuu öljynpaine, ja jossei ajoissa pysäytä, niin loppuu ajaminenkin lopullisesti. Öljypumppu on siis koneen styrbordin puolella oleva luukku, johon menee öljynpainemittarin putki. Ota siitä kulmista kuusiokoloruuvit auki, ja pumpun voi vetää ulos. Itse pumppua ei kannattane aukoa, sinne pitää taas olla oma vähän erikoisempi tiivisteensä.
Tuohon jos haluat dynastartin, niin taidat joutua vaihtamaan toisen vauhtipyörän, koska tuon kopan sisällä olevassa ei (aika varmaan) ole uraa hihnalle. Ja tota ehjää vauhtipyörän koppaa ei kannata sahata piloille hihnaa varten, vaan vaihtaa sitten toinen. Jos tingit sen verran mukavuudesta, että pysyt veivikäynnistyksessä, niin generaattorin voisi periaatteessa virittää pyörimään potkuriakselilta. Tällöin voit ottaa laturin esim biltemasta tai motonetista, ja saat oikean nykyaikaisen laturin. Dynastartti kai on kumminkin aina kompromissi startin ja laturin välillä, ja toisekseen riettaan vanha asentaa. Meillä vanhat ei aikanaan arvostaneet uuttakaan dynaa kovin korkealle. Ja nykyään veivi herättää aina ansaittua huomiota.
Muuten toi koneen NiiN haluaa tulla puretuksi ja kunnolla putsatuksi, sitten vaan uudet maalit osiin. Tuosta saa hienomman kun mitä museossa on.
Tyylikäs tuo puutappi, ja näyttää olleen vähän tiivistesilikooniakin välissä.
Yhdyn edelliseen: Jos öljypohjassa on kovin likaista, niin kannattaa ottaa koneen vastakkaiselta puolelta öljypumppu irti ja tarkistaa sen sihti. Samalla pääset koukkimaan öljypohjan puhtaaksi kulmia myöten. Voisi jopa vähän valopetroolin ja rätin kanssa liuottaa sekä pyyhkiä sen kunnolla puhtaaksi. Omassa kirnussani meni ensimmäisenä kesänä sihti tukkeeseen, kun pohjalla oli jotain mujua. Siinä loppuu öljynpaine, ja jossei ajoissa pysäytä, niin loppuu ajaminenkin lopullisesti. Öljypumppu on siis koneen styrbordin puolella oleva luukku, johon menee öljynpainemittarin putki. Ota siitä kulmista kuusiokoloruuvit auki, ja pumpun voi vetää ulos. Itse pumppua ei kannattane aukoa, sinne pitää taas olla oma vähän erikoisempi tiivisteensä.
Tuohon jos haluat dynastartin, niin taidat joutua vaihtamaan toisen vauhtipyörän, koska tuon kopan sisällä olevassa ei (aika varmaan) ole uraa hihnalle. Ja tota ehjää vauhtipyörän koppaa ei kannata sahata piloille hihnaa varten, vaan vaihtaa sitten toinen. Jos tingit sen verran mukavuudesta, että pysyt veivikäynnistyksessä, niin generaattorin voisi periaatteessa virittää pyörimään potkuriakselilta. Tällöin voit ottaa laturin esim biltemasta tai motonetista, ja saat oikean nykyaikaisen laturin. Dynastartti kai on kumminkin aina kompromissi startin ja laturin välillä, ja toisekseen riettaan vanha asentaa. Meillä vanhat ei aikanaan arvostaneet uuttakaan dynaa kovin korkealle. Ja nykyään veivi herättää aina ansaittua huomiota.
Muuten toi koneen NiiN haluaa tulla puretuksi ja kunnolla putsatuksi, sitten vaan uudet maalit osiin. Tuosta saa hienomman kun mitä museossa on.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.09.2010 17:18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Minä ehdottaisin koneen täydellistä purkamista osiksi ja osien käyttämistä pesussa. Jos konetta ei ole koskaan avattu, niin siellä voi olla melkoista pikiöljyä sisällä, joka saattaa estä öljyn kiertoa. Lisäksi saatta paljastua muita helposti korjattavia aluillaan olevia vikoja. Tuo kone on kuitenkin niin yksinkertaista rakennetta, että siihen ei tarvitse mitään ohjekirjaa kasaamiseen. Venttiilit kannattaisi käyttää myös irti, puhdistaa ja tarkastaa tiivistepinnat.
Jos vanha kannentiiviste on kuparia, niin sen voi käyttää uudelleen useita kertoja. Vanha tiiviste kannattaa löijätä, ennen takaisin asennusta.
Jos vanha kannentiiviste on kuparia, niin sen voi käyttää uudelleen useita kertoja. Vanha tiiviste kannattaa löijätä, ennen takaisin asennusta.
Sähkölaitteiden konservaattori
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 06.11.2013 19:52
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Terve
Mulla käynnissä myös W2:n purku ja kunnostus. Lähtötilanne oli, taivasalla 8 vuotta ollut täysin jumissa oleva kone. Aluksi yritin irroitella osia ilman liotusta mutta turhaan. Ainut vaihtoehto oli upottaa kone tynnyriin ja 100l polttoöljyä päälle. Kun kone oli marinoitunut tynnyrissä kuukauden aloin nostamaan ja valuttamaan sitä. Kuukauden liotus oli tehnyt tehtävänsä. Osa kerrallaan alkoivat osat irtoilla. Lopulta kun kaikki osat olivat irrallaan alkoi vaurioiden määrä selvitä. Toinen kansi puhki, toinen mäntä rikki ja toinen sylinteriputki halki. Todennäköisesti mäntä ja sylinteriputki saivat vauriot purettaessa. Elikkä jos jollain on nurkissa em. ylimääräisiä osia niin olen kiinnostunut. Lisäksi kaikki tiivisteet pitää luonnollisesti uusia.
Nyt lohko saunanlauteilla vasaralakka vihreällä maalattuna. Pikkuhiljaa pääsen kasaamaan ja toivottavasti jouluntienoilla koekäynnistämään konetta, jos varaosat löytyvät ajoissa.
Tarinaa koneprojektista luvassa lisää ja yritän liittää myös kuvia mukaan.
-tuosja
Mulla käynnissä myös W2:n purku ja kunnostus. Lähtötilanne oli, taivasalla 8 vuotta ollut täysin jumissa oleva kone. Aluksi yritin irroitella osia ilman liotusta mutta turhaan. Ainut vaihtoehto oli upottaa kone tynnyriin ja 100l polttoöljyä päälle. Kun kone oli marinoitunut tynnyrissä kuukauden aloin nostamaan ja valuttamaan sitä. Kuukauden liotus oli tehnyt tehtävänsä. Osa kerrallaan alkoivat osat irtoilla. Lopulta kun kaikki osat olivat irrallaan alkoi vaurioiden määrä selvitä. Toinen kansi puhki, toinen mäntä rikki ja toinen sylinteriputki halki. Todennäköisesti mäntä ja sylinteriputki saivat vauriot purettaessa. Elikkä jos jollain on nurkissa em. ylimääräisiä osia niin olen kiinnostunut. Lisäksi kaikki tiivisteet pitää luonnollisesti uusia.
Nyt lohko saunanlauteilla vasaralakka vihreällä maalattuna. Pikkuhiljaa pääsen kasaamaan ja toivottavasti jouluntienoilla koekäynnistämään konetta, jos varaosat löytyvät ajoissa.
Tarinaa koneprojektista luvassa lisää ja yritän liittää myös kuvia mukaan.
-tuosja
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17.10.2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Kaikki osat löytyy minulta paittsi uudet tiivisteet.
tuffarn@hotmail.com
tuffarn@hotmail.com
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Elikkäs, elikkäs. Hiljaista on vielä ollut tämän kunnostuksen saralla. Meni jo syksyllä sisätila alta, jossa olisi voinut kunnostella. Eli nyt odotellaan vielä vähän tuota kelin lämpenemistä.
Tuossa kaveri kyseli, josko haluaisin sellasen kunnostetun dynastartin ostaa, kun siitä aikaisemmin olin haaveillut. Nyt availin tuon vauhtipyörän suojakotelon ja siellähän ei tosiaan ollut mitään uria hihnoille. Jos joku on jälkiasenteisena tuon dynan laittanut, niin onko pitäinyt koneistaa siihen vauhtipyörään urat vai on saako jostain ostettua suoraan sellaisen urallisen vauhtipyörän?
Myös tuo ketjun alussa MÖsterin ehdottama ratkaisu, ottaa potkuriakselista suoraan laturille veto kuullostaa mielenkiintoiselta. Mietin vain sitä, voiko veto tulla suoraan siitä vauhtipyörästä, vai pitääkö laturille nostaa kierroksia ratastuksen avulla? Sitten hieman tyhmä kysymys, mutta entäs sitten kun lyö pakin päälle, niin voiko se tehdä laturille hallaa?
-Mikko
Tuossa kaveri kyseli, josko haluaisin sellasen kunnostetun dynastartin ostaa, kun siitä aikaisemmin olin haaveillut. Nyt availin tuon vauhtipyörän suojakotelon ja siellähän ei tosiaan ollut mitään uria hihnoille. Jos joku on jälkiasenteisena tuon dynan laittanut, niin onko pitäinyt koneistaa siihen vauhtipyörään urat vai on saako jostain ostettua suoraan sellaisen urallisen vauhtipyörän?
Myös tuo ketjun alussa MÖsterin ehdottama ratkaisu, ottaa potkuriakselista suoraan laturille veto kuullostaa mielenkiintoiselta. Mietin vain sitä, voiko veto tulla suoraan siitä vauhtipyörästä, vai pitääkö laturille nostaa kierroksia ratastuksen avulla? Sitten hieman tyhmä kysymys, mutta entäs sitten kun lyö pakin päälle, niin voiko se tehdä laturille hallaa?
-Mikko
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Pikkuhiljaa tämä kunnostus etenee. Purkuvaihe on pääosin suoritettu ja osia sitä mukaa sitten kunnostettu. Dynastarttikin tuli hommattua, vielä pitää keksiä kiinitys sille. Linkeissä on kuvia mitä on tällähetkellä saatu aikaiseksi.
Männänrenkaat pitää tilata traktorikaupasta, sekä iso kasa uusia tiivisteitä pitäisi hankkia.
Kannet soodakuulapuhallettuna
Pakosarja soodakuulapuhallettuna
Hankittu dynastartti Jos, jollain on ideaa tuon kiinnitysmekanismin suhteen niin vapaasti voi ehdottaa. Tuon pannan avulla pystyy hihnan kireyttä säätämään.
Vauhtipyörän irroitustyökalu
Koneistettu vauhtipyörä
Sylinterit hoonattuna Aivan kaikkia jälkiä ei uskaltanut hoonata pois, olivat niin syviä.
Männät putsattu
Onko jollain tietoa, että pitäisikö vauhtipyörän päässä olevassa kampiaksen laakerissa olla ne öljyreiät läpi sinne öljykanavaan? Omassani ei ne ole läpi. Laakeri on mielestäni asennettu oikein, koska siinä on se tappi paikoillaa.
Männänrenkaat pitää tilata traktorikaupasta, sekä iso kasa uusia tiivisteitä pitäisi hankkia.
Kannet soodakuulapuhallettuna
Pakosarja soodakuulapuhallettuna
Hankittu dynastartti Jos, jollain on ideaa tuon kiinnitysmekanismin suhteen niin vapaasti voi ehdottaa. Tuon pannan avulla pystyy hihnan kireyttä säätämään.
Vauhtipyörän irroitustyökalu
Koneistettu vauhtipyörä
Sylinterit hoonattuna Aivan kaikkia jälkiä ei uskaltanut hoonata pois, olivat niin syviä.
Männät putsattu
Onko jollain tietoa, että pitäisikö vauhtipyörän päässä olevassa kampiaksen laakerissa olla ne öljyreiät läpi sinne öljykanavaan? Omassani ei ne ole läpi. Laakeri on mielestäni asennettu oikein, koska siinä on se tappi paikoillaa.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Olisko jollain arvon Wickström gurulla tietoa, mistä saisi ostaa kampiakselin laakeriliuskoja? Onko jossain muussa laitteessa vastaavaa kokoa olevia liuskoja?
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 07.08.2013 11:06
- Paikkakunta: Imatra
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Moi.
Palotilan perusteella sinulla on bensa kannet?
Ps. Kampiakselin (peti/runko) laakerit täytyy valaa ja sorvata sen jälkeen oikeaan välykseen.
Kertokankien alapään liuskoja löytyy toivattavasti vaasan moottorilta
(itselläkin edessä laakeri ja stefan vaihto)
Palotilan perusteella sinulla on bensa kannet?
Ps. Kampiakselin (peti/runko) laakerit täytyy valaa ja sorvata sen jälkeen oikeaan välykseen.
Kertokankien alapään liuskoja löytyy toivattavasti vaasan moottorilta
(itselläkin edessä laakeri ja stefan vaihto)
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Meni näköjään vähän sanat sekaisin, aikaisemmassa viestissä. Tosiaan kiertokankien laakeriliuskoista oli kysymys. Valuhommiin taitais joutua noiden kampiakselin laakerien kanssa. Pientä kulumaa on vauhtipyörän päässä olevassa laakerissa. Luultavasti vain hieman hion terävimmät kohdat pois.
Joo, bensiini kannet siinä taitaa olla.
Joo, bensiini kannet siinä taitaa olla.