Wickström W2 kunnostus alkaa
-
- Viestit: 562
- Liittynyt: 07.03.2014 10:24
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
jos nyt oikein muistan niin joku 25 ekee kappale. minä soitin vaasan moottoriin ja sieltä antoivat numeron jollekin miehelle joku rolf tms. ruotsinkielinen nimi..ehkäpä täällä foorumillakin ..ainakin joku tietää miehen tahi yhteystiedot.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Kiitosta.
Kai tilaukset sai tehtyä suomella? Kun ei ole ruotsi yhtään hallussa
Kai tilaukset sai tehtyä suomella? Kun ei ole ruotsi yhtään hallussa
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17.10.2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
http://www.findit.fi/sve/search/103458.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Siinähän tulikin jo yhteystiedot Vikken tiivisteisiin. Kyllä niitä myydään ihan suomalaisillekkin
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Kiitosta! Kun tuossa saa toisen veneen maihin niin voisi sitten aloittaa tuon projektin. Kai siitä voisi jonkun blogin tehä jos jotain kiinnostaa seurata remonttia.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27.05.2013 8:24
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Moi.
Mulla olis wikströmin W3, ja sellanen ongelma että se sylkee vissiinkin öljyä tuolta kampiakselin stefan läpi. Öljyt menee suoraan starttihihnoille mikä taas tekee sen että on aika monta kertaa nyt saanut ruuvaa hihnat irti ja putsailla siitä ympäriltä. Osaako joku sanoa että onko mimmonen homma ko. tiivisteen vaihto, ja tarviiko samalla vaihtaa muuta? Tai tiedättekö vaihtoehtoisesti jonkun, joka Helsingin alueella sen pystyisi vaihtamaan, ilman että köyhdyn veneen hinnan verran tuosta?
Muutenkin olisi kiva, jos yhden kesän pääsisi ilman sen kummempia ongelmia veneilemään, tässä kun on nyt menny pytystä pakkastulppa(?) jonka täytin sitten kemiallisella metalliseoksella, kun oli talviteloille lähtö edessä. Vesipumpun stefa vuosi, eli vedet ja öljyt sekasin, tästä viisastuneena kolmannella kerralla meni oikein stefat, eli tämän osaan nyt ja pumppu irtoo koneesta alle 5 minuutissa. Tämän jälkeen tuli puolan vaihto eteen. Puolan jälkeen rupesi kytkin luistamaan (tämän kiristys olikin hellpo homma), kytkimen kun sai kiristettyä niin tuli virranjakajan säätö eteen, jonka seurauksena myös totesin että käynnistäessä wikkeä ei kannata olla vesihanaa auki, kun pytty täyttyi vedestä, noh, tulipahan samalla sitten katsottua ensimmäisen pytyn kansi ja tiiviste, sekä putsattua ne.
Eli tän hetkinen onglema olis tämä kampiakselin stefa, sekä kaikki muut mitkä nyt eteen tulee. Mutta löytyiskös tähän täältä ratkasua?
Mulla olis wikströmin W3, ja sellanen ongelma että se sylkee vissiinkin öljyä tuolta kampiakselin stefan läpi. Öljyt menee suoraan starttihihnoille mikä taas tekee sen että on aika monta kertaa nyt saanut ruuvaa hihnat irti ja putsailla siitä ympäriltä. Osaako joku sanoa että onko mimmonen homma ko. tiivisteen vaihto, ja tarviiko samalla vaihtaa muuta? Tai tiedättekö vaihtoehtoisesti jonkun, joka Helsingin alueella sen pystyisi vaihtamaan, ilman että köyhdyn veneen hinnan verran tuosta?
Muutenkin olisi kiva, jos yhden kesän pääsisi ilman sen kummempia ongelmia veneilemään, tässä kun on nyt menny pytystä pakkastulppa(?) jonka täytin sitten kemiallisella metalliseoksella, kun oli talviteloille lähtö edessä. Vesipumpun stefa vuosi, eli vedet ja öljyt sekasin, tästä viisastuneena kolmannella kerralla meni oikein stefat, eli tämän osaan nyt ja pumppu irtoo koneesta alle 5 minuutissa. Tämän jälkeen tuli puolan vaihto eteen. Puolan jälkeen rupesi kytkin luistamaan (tämän kiristys olikin hellpo homma), kytkimen kun sai kiristettyä niin tuli virranjakajan säätö eteen, jonka seurauksena myös totesin että käynnistäessä wikkeä ei kannata olla vesihanaa auki, kun pytty täyttyi vedestä, noh, tulipahan samalla sitten katsottua ensimmäisen pytyn kansi ja tiiviste, sekä putsattua ne.
Eli tän hetkinen onglema olis tämä kampiakselin stefa, sekä kaikki muut mitkä nyt eteen tulee. Mutta löytyiskös tähän täältä ratkasua?
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Se voipi olla koko laakerikilpikin löystynyt,ittellä kävi niin..Stefan pystynee vaihtamaan vain vauhtipyörän irroittamalla.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Juu vauhtipyörä irti niin näkyy jo stefa.
Itse tein W3 tänä talvena täysremontin, kone silpuksi, hionta, pohjamaali ja miranol pintaan. Vaihdoin kaikki stefaat, tiivisteet, laakerit, pultit ja mutterit. Oma mylly sylki öljyä joka kolosta, myös vauhtipyörään. Stefa oli paskana koska liukuholkki laakeri oli väljä. Uusien teko olisi maksanut 500€ luokkaa. Hankin sitten toisen alakerran käytettynä hintaan 150€.
Itse tein W3 tänä talvena täysremontin, kone silpuksi, hionta, pohjamaali ja miranol pintaan. Vaihdoin kaikki stefaat, tiivisteet, laakerit, pultit ja mutterit. Oma mylly sylki öljyä joka kolosta, myös vauhtipyörään. Stefa oli paskana koska liukuholkki laakeri oli väljä. Uusien teko olisi maksanut 500€ luokkaa. Hankin sitten toisen alakerran käytettynä hintaan 150€.
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
500€ huh, minä tein itse kymmenen vuotta sitten,maksoi laakerimetallin verran..
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.06.2014 18:54
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Ja 500€ ois saanu vasta holkit ja kampuran liuskat ja päiden hionta. Sitten kiertokankien liuskat ja kaulojen hionta mukaan niin hinta olisi ollut 700€
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 10.05.2015 23:10
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Mulla on 5 HP Wikström vuodelta 1956. Kone on muuten ehjä mutta 20 vuoden säilytyksen aikana uimurikammion alaosasta on hävinnyt joku tulppa. En muista oliko siinä neulaventtiili vai mikä. Reijässä on nyt suutin joka lähtee kierteellä irti. Löytyiskö mistään osaa tai kuvaa siitä. Kaasari on messinkinen Solex.
Minäkin valoin keskipakovaluna -70 luvulla kiertokangen alpään laakerin. Siellä se on kestänyt. Vene vain hajosi ja kone jäi varastoon. Laukaisumagneetto toimii ja kokeilin tänään moottoria. Ryypyt sylinteriin ja pyöritystä. Heti poksahti kun magneeton kynsi suostui ottamaan kiinni. Käyntiin ei yrittänyt kun kaasarissa ei ole mitään.
Varma kone vaikka kerran jäi jäiden allekin talveksi kun paatti upposi syksyllä. Nostettiin ylös avannosta aprillipäivänä 1982. Tekisi mieli pistää kone taas töihin.
Minäkin valoin keskipakovaluna -70 luvulla kiertokangen alpään laakerin. Siellä se on kestänyt. Vene vain hajosi ja kone jäi varastoon. Laukaisumagneetto toimii ja kokeilin tänään moottoria. Ryypyt sylinteriin ja pyöritystä. Heti poksahti kun magneeton kynsi suostui ottamaan kiinni. Käyntiin ei yrittänyt kun kaasarissa ei ole mitään.
Varma kone vaikka kerran jäi jäiden allekin talveksi kun paatti upposi syksyllä. Nostettiin ylös avannosta aprillipäivänä 1982. Tekisi mieli pistää kone taas töihin.
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: 14.06.2012 22:06
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Solex kaasarin räjäytyskuvia löytyy googlen kuvahaulla albin solex, jostain ruotsalaiselta albinin sivuilla niitä oli. Molempiin, siihen messinkiseen ja kevytmetalliversioon.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 01.08.2013 7:59
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Pitääpä herätellä taas tätä projektia. Moottorista tuli viime syksynä otettua savut pihalle, joten kasattua sen sain. Wickströmin facebook ryhmään siitä silloin videonkin laitoin.
Tarkoituksena olisi vielä asentaa dynastartti tähän kiinni. Tämä on alkujaan pelkällä veivillä käynnistyvä aparaatti, joten tuossa lohkon kylkessä ei ole dynastartille mitään kiinnityskohtia. Viime kesänä ostin Pietarsaaresta Ralfilta dynastartin, mutta se on semmoinen, jossa ei ole mitään kiinnikkeitä, ainoastaan alumiininen paksu panta siinä ympärillä. Panta taitaa olla hieman epäkesko, joten sen avulla voi vissiin hihnan kireyttä säätää?
Miten tuo dynastartti kannattaa kiinnittää tuohon moottorin kylkeen? Etumaiseen sylinteriin laitoin kasausvaiheessa hieman pidemmät pinnapultit, joten niistä saisi yläpään kiinnityksen tehtyä.
Tarkoituksena olisi vielä asentaa dynastartti tähän kiinni. Tämä on alkujaan pelkällä veivillä käynnistyvä aparaatti, joten tuossa lohkon kylkessä ei ole dynastartille mitään kiinnityskohtia. Viime kesänä ostin Pietarsaaresta Ralfilta dynastartin, mutta se on semmoinen, jossa ei ole mitään kiinnikkeitä, ainoastaan alumiininen paksu panta siinä ympärillä. Panta taitaa olla hieman epäkesko, joten sen avulla voi vissiin hihnan kireyttä säätää?
Miten tuo dynastartti kannattaa kiinnittää tuohon moottorin kylkeen? Etumaiseen sylinteriin laitoin kasausvaiheessa hieman pidemmät pinnapultit, joten niistä saisi yläpään kiinnityksen tehtyä.
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16.03.2007 13:18
- Paikkakunta: mustasaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Mulla on jossakin alkuperäinen dynastartin kiinnityskappale 10€ ja postit,jos on tarvista...mustasaaressa on..
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: 17.10.2007 20:49
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Wickström W2 kunnostus alkaa
Tämmöinen pitä olla.http://aijaa.com/pC9d3Z